تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812736005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوآوري و شكوفايي در شعر آييني/34حسن ذوالفقاري:شناخت اعتقادات ديني، شاعر نوآور را از بدعت دور مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نوآوري و شكوفايي در شعر آييني/34حسن ذوالفقاري:شناخت اعتقادات ديني، شاعر نوآور را از بدعت دور مي‌كند
گروه ادب: شناخت فرهنگ مردم و اعتقادات ديني موجب مي‌شود كه شخص از چارچوب‌هايي كه وجود دارد عدول نكند. اين شناخت‌ها زماني كه شاعر به سراغ نوآوري در محتواي ادبيات آييني مي‌رود به كمك او مي‌آيند تا دچار بدعت‌گذاري نشود.
«حسن ذوالفقاري» در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: محتواي ديني حساسيت‌هايي دارد و شاعر و نويسنده بايد بداند در كجا و تحت چه اعتقادات و فرهنگي زندگي مي‌كند. دراين صورت است كه شاعر موفق مي‌شود.

او تصريح كرد: در دوره‌هاي جديد قالب‌هاي غزل و مثنوي بيشتر بار انتقال ادبيات آييني را پذيرفتند. در حوزه نثر هم داستان‌هاي برخي نويسندگان مانند «سيد‌مهدي شجاعي» و «ابراهيم حسن‌بيگي» وجود دارد كه در نوع خود تحولي در ادبيات آييني محسوب مي‌شود.

نويسنده اثر «حافظ به روايت شهريار، شرح يكصد غزل» گفت: ساختار و محتوا نه‌تنها چيزي جدا از هم نيستند بلكه بسيار به هم مرتبط‌اند و هم‌پاي هم پيش مي‌روند. اين بحث ديگر قديمي شده است كه با تغيير قالب به نوآوري مي‌رسيم يا خير. لزوما چنين نيست چه بسا شاعراني بودند كه در همان قالب‌هاي كلاسيك نوآورانه شعر گفتند مانند «رهي‌معيري» و «مهدي حميدي»، و نوآوري را در محتوا به نمايش گذاشتند. از آن طرف مي‌توان ساختارها را هم نو كرد، مانند كاري كه نيما كرد.

او ادامه داد: اما نوآوري در ساختار بدون محتوا امكان‌پذير نيست. به عبارت كلي‌تر نوآوري بايد هم در قالب‌ها و ساختار شعر روي دهد هم در محتواي آن.

نويسنده كتاب « قاف غزل» گفت: ادبيات آييني در طول دوران خود چه در حوزه نظم و چه در حوزه نثر از نظر محتوا، درون‌مايه و حتي قالب‌هاي بياني با تحولات و نوآوري‌هايي‌ روبه‌رو بوده است. اين نوآوري‌ها نسبت به ژانرها و شكل‌هايي كه در گذشته ادبي بوده رخ داده است. براي مثال در گذشته ادبيات آييني تعزيه را داشتيم اما امروزه اين شكل تقويت نشده و در مقابل شكل‌هاي ديگر شعر مانند غزل و مثنوي تقويت شده است.

او ادامه داد: در تقويت قالب‌هاي غزل و مثنوي با نوآوري‌هايي هم روبه‌رو بوديم. بارزترين نوآوري در قرن اخير «گنجينة‌الاسرار» عمان ساماني است. تا پيش از آن شعر‌هاي عاشورايي در قالب‌هاي مرثيه، قصيده، رباعي و...بود كه ساماني در قالب مثنوي، آن هم مثنوي عرفاني آن‌ها را آورده است.

اين استاد دانشگاه افزود: بنابراين ادبيات عرفاني ما با عمان ساماني شكل ديگري مي‌يابد و بهترين نوع نوآوري در اين زمينه به شمار مي‌رود. مثال ديگر كتاب «روضة‌الشهداء» يكي از كارهاي برجسته ادبي در زمينه تاريخ واقعه عاشوراست. جنبه‌هاي نوآورانه اين كتاب موجب شد تا اين كتاب تبديل به منبعي براي روضه‌خوانان و تعريه‌نويسان شود و به عنوان يك كار نوآورانه اثر بسيار عميقي روي ادبيات نمايشي ما گذاشت و تعزيه‌هاي بسياري از آن اقتباس شد.

اين مترجم گفت: قالب‌هاي سنتي براي بيان مسائل آييني بيشتر مناسب‌اند تا قالب‌هاي سپيد و آزاد. به همين دليل بيشتر شاعران آييني تمايل دارند تا در اين قالب‌ها به مسائل آييني بپردازند و بايد به ياد داشته باشيم كه كسي را در انتخاب نوع قالب تحت فشار قرار ندهيم.
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن