تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827927326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست نقد و بررسي سه فيلم مستند؛


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: كارگردان فيلم شيرپوشان گفت: اين فيلم پيش درآمدي غير قابل انتظار براي مخاطب است، چرا كه سعي كردم از صداها براي روايتي نوين بهره ببرم. به گزارش خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، نشست نقد و بررسي سه فيلم مستند «طلب خير»، «شيون بر غمي كهن» و «شيرپوشان»، شامگاه دوشنبه هشتم شهريور با حضور كارگرداناني چون، سيد محمدصادق جعفري، پژمان مظاهري‌پور و نرگس آبيار و هادي آفريده به عنوان منتقد در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد. ** در «شيون در غمي كهن»‌ سعي شده مخاطب از كليشه‌ها دور شود بنابراين گزارش،‌ هادي آفريده در ابتداي نشست ضمن خوش‌ آمدگويي به حضار اظهار داشت: با توجه به مصادف بودن اين ايام با ليالي قدر، فرصت را مناسب ديدم كه اين فيلم‌ها را براي نمايش انتخاب كنم. وي در ادامه افزود: غالبا براي توليد مستندهاي مذهبي در ايران مشكل بزرگي وجود دارد و مستندسازان تصور مي‌كنند اگر مشاهدات خود را در ايام عزاداري كمي سر و سامان دهند مستند عاشورايي مذهبي قابل قبولي براي ارائه خواهند داشت. اين منتقد در ادامه در خصوص «شيون در غمي كهن» عنوان كرد: در اين فيلم كارگردان مشاهدات را بهانه قرار داده و سعي شده مخاطب از كليشه‌ها دور شود و رفته و رفته نريشن اثر در بافت فيلم گم مي‌شود، در اين فيلم با وجود محدوديت‌هاي تلويزيون روي موضوع، پرداخت خوبي صورت گرفته است. آفريده با اشاره به ديالوگ پاياني فيلم مبني بر سپاس‌گزاري براي آفرينش شادي گفت: شادي موضوعي است كه در تاريخ سوگوار ايران به ندرت ديده مي‌شود و كمتر مستندي اينگونه نگاه را اصل و ارزش قرار داده است. **مستند «شيون بر غمي كهن» براي تلويزيون ساخته شده است به گزارش فارس، مظاهري‌پور در خصوص اثر خود بيان داشت: «شيون بر غمي كهن» يك قسمت از 26 قسمت مستندي است كه براي صدا و سيما توليد شده و اگر محدوديت‌هاي تلويزيون اجازه مي‌داد فيلم قطعا از نظم بصري بيشتري برخوردار مي‌شد. وي در ادامه درباره صدا در اين فيلم اذعان داشت: اين فيلم براي فرمت تلويزيون ساخته شده و صداهايي كه در پخش سينمايي آن وجود دارد صرفا به همين دليل است. اين كارگردان درباره تمركز فيلم در نواحي مركزي ايران گفت: نخل‌گرداني مراسم مخصوص شهرهايي چون كاشان است و انتخاب اين نواحي كاملا آگاهانه بوده؛ به ويژه شباهت جغرافيايي اين نواحي با كربلا مزيد بر علت است. ** فيلم «طلب خير» را مستندي اجتماعي مي‌دانم در ادامه مراسم سيد محمدصادق جعفري با اشاره به سوره شورا و تاكيد بر امر مشورت در اين سوره از قرآن بيان داشت: استخاره موضوع اصلي فيلم «طلب خير» است و برخلاف مشورت، در جاي خاصي بدان تأكيد نشده است، سوال كلي فيلم اين است كه «چرا ما با اطرافيان‌ خود احساس صداقت نمي‌كنيم؟» وي در ادامه تصريح كرد: «طلب خير» را بيشتر از مستندي مذهبي، فيلمي اجتماعي مي‌دانم و دليل پرداخت فيلم به موضوع استخاره ريشه در كودكي بنده دارد، چرا كه در قم بزرگ شده و از نزديك با روحانيت عجين بوده‌ام و هميشه آدم‌هاي اطرافم با موضوع استخاره درگير بوده‌اند. اين كارگردان درباره برخي از پلان‌هاي فيلم كه سبب خنده مخاطب مي‌شود خاطر نشان كرد: پرداختن به موضوع مذهب مانند تيغي دولبه است كه هم مي‌تواند كاراكترها را به نقد بكشد يا مخاطب را به تمسخر وا دارد، اما قصد بنده شناخت بيشتري از جامعه و به تصوير كشيدن ارتباط دين و جامعه، نه به سخره گرفتن مذهب و يا شخصيت‌هاي مذهبي است. در ادامه آفريده در تاييد سخنان جعفري اظهار داشت: در برخي صحنه‌ها، به شخصه لبخند زدم، اما اين خنده نشان از ضربه زدن به فيلم نيست، بلكه نوعي آشنايي با زندگي (كمي خصوصي‌تر از) قشري به اسم روحانيت است. اين منتقد در ادامه افزود: دومين شخصيت روحاني فيلم فردي بسيار گرم و صميمي است، بايد هم اين‌گونه باشد، چرا كه در غير اين صورت نمي‌تواند براي دين تبليغ كند و اگر چنين صميميتي براي ما عجيب به نظر مي‌رسد به خاطر ماهيتي است كه تلويزيون از اين قشر در ذهن‌ ما ايجاد كرده است. در ادامه نشست جعفري در مورد ورود خرافه به سنت در اين فيلم اذعان داشت: اين فيلم در جشنواره حقيقت نيز به نمايش در آمد، اما عكس‌العمل‌هاي اين‌چنيني در مورد فيلم را بيشتر در داخل كشور ديدم و در خارج از كشور به اين موضوع بسيار ساده‌تر نگاه شد. **قصدم از نمايش «شيرپوشان» احياي نمايش اصيل و عظيم ايراني بود بنابراين گزارش، نرگس آبيار درباره فيلم «شيرپوشان» ضمن اشاره به عمدي بودن پلان‌هاي ماشيني و قرمزي رنگ نخ‌ها عنوان داشت: اين فيلم پيش درآمدي غيرقابل انتظار براي مخاطب است، چرا كه سعي كردم از صداها براي روايتي نوين بهره برم و پلان طولاني اوليه تصاوير ذهني كاراكتر در موقع كار كردن را نمايش دهد. وي در ادامه افزود: مراسم شيرپوشان مراسمي بسيار مقدس است كه در منطقه‌اي در يزد هر ساله با اصالتي خاص اجرا مي‌شود و من از دوران كودكي شاهد اجراي اين مراسم بودم و آن را باور دارم. اين مستندساز در ادامه خاطرنشان كرد: هميشه آرزو داشتم در باب اين مراسم كاري بزرگ انجام دهم و انگيزه‌ام از ساخت «شيرپوشان» نيز تبليغ مراسمي اصيل و مغفول شده بوده است. وي در خصوص تشريح اين مراسم گفت: در روايت آمده، زماني كه پيكر شهداي كربلا در خرابه‌ها قرار داشت شب‌ها، شيري به خرابه مي‌آمد و سرش را از روي همدردي به سر و صورت شهدا مي‌زد. در اين فيلم براي نشان دادن همدردي شير با شهدا به سختي توانستم اين لباس شير را براي چند پلان از فيلم از صاحبان آن امانت بگيرم. آبيار در پايان بيان داشت: قصدم از نمايش «شيرپوشان» احياي نمايش اصيل و عظيم ايراني در خصوص مساله عاشورا بود. خبرگزاري فارس




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن