واضح آرشیو وب فارسی:فارس: «اجاره نشيني» در موزه سينما نقد شد
خبرگزاري فارس: سومين نشست نقد بررسي هفته فيلم باغ فردوس با حضور «ابراهيم مختاري» پس از نمايش چهار مستند برگزيده از اين مستندساز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از انجمن دوستداران موزه سينما،«ابراهيم مختاري» در اين نشست گفت : شناخت كامل من از مشكلات اجاره نشيني در طراحي سناريو اين فيلم كمك زيادي كرد.من از محقق فيلم خواستم نمود بيروني مشكلات اجاره نشيني در جامعه را به ما نشان دهد و او نيز ما را به محلهايي چون زير پل ميرداماد برد.
وي افزود:اين مكانها در فيلم نيز تصوير شده است. ما در ادامه به مرحله اي از رويداد پرداختيم كه در واقع دليل تخليه نكردن خانه توسط مستاجر و رسيدن به مرحله بحران يعني بيرون ريختن وسايل مستاجر از خانه است.
اين كارگردان افزود: اصلي ترين صحنه در اين فيلم صحنه از هم پاشيده شدن مستجر و بيرون شدنش از خانه است كه ما آن را در ابتداي كار فيلمبرداري كرديم.
مختاري در اين نشست گفت: اين مستند به روش دوربين روي دست فيلمبرداري شده است و مي توان گفت ما در آن زمان به سوي ضد سبك حركت كرديم البته من مي دانستم ما داريم به سمت سبك ويژه اي گام برمي داريم. همچنين در اين فيلم ما از روش گزارش استفاده كرديم در حالي كه گزارشي داده نمي شود بلكه خود رويداد خود را به درستي معرفي مي كند.
مختاري اظهار كرد : در سالهاي قبل درخواستهاي براي نمايش اين مستند وجود داشت اما صاحب فيلم تلويززين بود و ما نمي توانستيم در اين باره تصميم بگريم همين امر براي من انگيزه اي شد براي تاسيس انجمن مستند سازان كه درآن زمان با همكاري چند نفر از مستند سازان تاسيس كرديم.
او در ادامه اين نشست گفت: ما در سينماي مستند در اساس نيازمند تشكيل بنيانهايي هستيم تا بتوانيم بر مبناي آن مستند را نقد كنيم. به نظر من ما در يك تعريف ابتدا خبر سپس گزارش و در آخر مستند داريم . همچنين در سينما نيز انيميشن ،مستند و سينماي بازسازي يا همان داستاني را داريم.
او گفت : مستند بي نياز از توضيح است و مي تواند روي ژاب خودش بايستد در حالي كه گزارش اين خاصيت را ندارد. مستند اجاره نشيني د رسال 2007 در جشنواره ايدفا شركت كرد و مورد تقدير قرار گرفت.
انتهاي پيام/ش
سه شنبه 11 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]