تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821093725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پارلمان انگليس پيمان ليسبون را تصويب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پارلمان انگليس پيمان ليسبون را تصويب كرد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): لندن - پارلمان انگليس روز پنجشنبه پيمان ليسبون را درباره قانون اساسي اصلاح شده اتحاديه اروپا با اكثريت قاطع تصويب كرد.


به گزارش مركز اطلاع رساني پارلمان انگليس ، اين پيمان به رغم مخالفت حزب محافظه كار و تقاضاي آن براي ايجاد يك تاخير چهار ماهه براي بررسي بيشتر ، درجلسه مجلس اعيان تصويب شد.
انتظار مي رود تاييد نهايي ملكه انگليس نيز كه جنبه تشريفاتي دارد تا 24 ساعت آينده اعمال شود.
حزب محافظه كار انگليس و تعداد زيادي از سازمان هاي مدني خواستار برگزاري همه پرسي در مورد پيمان ليسبون بودند ،ولي نخستوزير انگليس اعلام كرد كه نيازي به همه پرسي نيست و پارلمان همه جوانب امر را بررسي كرده است .
ديويد كامرون رهبر حزب محافظه كار انگليس پس از راي منفي مردم ايرلند به پيمان ليسبون در هفته گذشته گفت : پيمان ليسبون را بايد يك پيمان مرده حساب كرد.
وي افزود : اين پيماني نيست كه انگليس به آن نياز داشته باشد، اين پيماني است كه در اتاق هاي در بسته تهيه و تاييد شده و مردم آن را تاييد نكرده اند.
رد پيمان ليسبون توسط مردم ايرلند، مقامات اتحاديه اروپا را با بحران جدي مواجه كرده است ، چرا كه براي اجرايي شدن اين پيمان حتما بايد هر 27 كشور عضو آن را تاييد كنند.
ايرلند تنها كشوري بود كه بر اساس قانون اساسي خود همه پرسي برگزار كرد ، ولي بقيه كشورها اين پيمان را از طريق دولت و پارلمان بررسي مي كنند.
يكي از موضوعات مهمي كه رهبران اتحاديه اروپا در اجلاس امروز خود در بروكسل بايد در مورد آن رايزني و تصميم گيري كنند آينده پيمان ليسبون با توجه به راي منفي مردم ايرلند است .
برخي گزارشها حكايت از اين دارد كه ممكن است رهبران اتحاديه اروپا ضمن پيشنهاد امتيازات جديدي به ايرلند از آن كشور بخواهند كه برگزاري همه پرسي دوم را مورد بررسي قراردهد.
بر اساس پيمان 170 صفحه اي ليسبون كه در دسامبر سال گذشته نهايي شد، اختيارات ملي كشورها براي وتوي تصميمات كلان اروپايي حذف و دو عنوان جديد رييس شوراي اروپا و وزير خارجه اتحاديه اروپا به تشكيلات اين نهاد اضافه خواهد شد.
مخالفان پيمان ليسبون مي گويند اين پيمان يك نوع تردستي ماهرانه قانوني براي خنثي كردن خواست مردم و در تضاد با دموكراسي است .
به اعتقاد آنان پيمان جديد دست رهبران را براي تصميم گيري هاي كلان بدون توجه به راي مردم باز مي گذارد.
پيمان ليسبون قرار بود اتحاديه اروپا را از بن بستي كه چند سال درگير آن بود رها سازد اما با همه پرسي ايرلند خود با بن بست جديدي روبرو شد.
اصلاح ساختاري نهاد اتحاديه اروپا از طريق انتخاب يك رييس تمام وقت شوراي اروپايي براي دو تا دو سال و نيم ، ايجاد يك ارتش مشترك اروپايي به شيوه پيمان ناتو، اعطاي قدرت بيشتر به دادگاه عدالت اروپا، تدوين نظام جديد انتخاباتي در اروپا، محدود كردن دامنه اداري كميسيون هاي اروپايي از جمله ديگر محورهاي اين پيمان است .
اتحاديه اروپا، يك اتحاديه اقتصادي -سياسي است كه پس از چند بار توسعه ، اعضاي آن در حال حاضر به 27 كشور رسيده است .
در سال 1993 ميلادي با توافق ماستريخت چارچوبي قانوني براي اتحاديه پايه گذاري شد و در سال 1999 واحد پول مشترك يورو در اين اتحاديه رواج يافت كه در 15 كشور عضو اتحاديه تثبيت شده است .
اتحاديه اروپا با 500 ميليون نفر جمعيت در سال 2007 ميلادي حدود 30 درصد توليد ناخالص داخلي جهان را توليد كرده است .
اگر رهبران اروپايي بتوانند براي مشكل راي منفي ايرلندي ها چاره اي بيابند، پيمان ليسبون بنا به قرار قبلي از سال 2009 ميلادي به اجرا گذاشته مي شود.
اروپام **345**1789
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن