واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: دولت امارات مهمترين خريدار آثار هنري است اين هنرمند اعتقاد دارد، توجه عمومي از سوي افراد يك جامعه به مقولهء فرهنگ و هنر با حافظهء تاريخي و بصري يك تمدن و سرزمين رابطه مستقيم دارد: «فرهنگ را نميتوان در فاصله اي كوتاه مثل قرص و كپسول به خورد مردم داد.» با گذشت ده روز از برگزاري جشنوارهء هنر ايران در شارجه، 10 اثر از آثار هنرمندان ايراني به فروش رسيد، با اين وجود فرح اصولي، مدير برگزاري اين جشنواره توجه كشورهاي عربي حاشيهء خليج فارس به هنر را فرآيندي تصنعي ميداند كه بيش از هر چيز به ثروت دولتي اين كشورها وابسته است. به گزارش سرمایه، اين جشنواره كه در ابتدا قرار بود تنها يك نمايشگاه نقاشي باشد، به همت فرح اصولي برگزار و علاوه بر نمايش نقاشيهاي زنان گروه هنري دنا، نمايشگاه مجسمه و عكس، اجراي تئاتر و موسيقي، نمايش فيلم و برپايي كارگاههاي هنري هم به آن افزوده شد. اصولي كه به تازگي از شارجه بازگشته از توجه اماراتيها به هنر ميگويد: «آنها پول زيادي در دست دارند و از آن براي توجه به فرهنگ و هنر به بهترين وجه ممكن استفاده ميكنند. اما عموم مردم علاقه زيادي به برنامههاي هنري و فعاليتهاي فرهنگي ندارند، درست بر عكس ما كه تماشاگر فهميده داريم ولي خبري از سرمايهگذاريهاي گسترده دولتي و خصوصي در عرصه فرهنگ و هنر نيست.» اين هنرمند اعتقاد دارد، توجه عمومي از سوي افراد يك جامعه به مقولهء فرهنگ و هنر با حافظهء تاريخي و بصري يك تمدن و سرزمين رابطه مستقيم دارد: «فرهنگ را نميتوان در فاصله اي كوتاه مثل قرص و كپسول به خورد مردم داد.» او در پاسخ به اين سوال كه «پس چه كساني اين همه اثر هنري در امارات و قطر و ديگر كشورهاي عربي حاشيهء خليج فــارس را خريــداري ميكنند؟» توضيح ميدهد: «مهمترين خريداران آثار هنري در كشورهايي كه ذكر كرديد، سازمانهاي دولتي يا نهادهايي هستند كه به نحوي به دولت وابستهاند، گروه دوم كه نسبت به گروه نخست جمعيت بسيار كمتري دارند، ثروتمنداني هستند كه مانند خيلي اجناس ديگر، آثار هنري ميخرند و دستهء سوم كه تعدادشان خيلي زياد نيست، خارجيهاي مقيم كشورهاي عربي هستند كه با هنر آشنايي دارند. به جرات ميگويم اين جرياني كه به برگزاري سمپوزيومهاي بينالمللي و مجلل و برپايي حراجيهاي مشهور در شهرهاي گوناگون امارات منجر شده، يك فرآيند كاملا دولتي است و تا جاري شدن آن ميان اقشار متوسط جامعه هنوز راه زيادي مانده است.» اين هنرمند به حضور كارشناساني در گالريها و موزههاي اين كشورها اشاره ميكند كه همه مليتي خارجي دارند: «كارشناسان خريد آثار براي گالريها و موزهها بدون استثنا سوري، لبناني، مصري، عراقي و فلسطيني هستند كه به واسطهء پيشينهء تمدن و فرهنگي غني با فضاي فرهنگي آشنايي دارند. البته اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه اماراتيها انسانهايي كاملا پذيرا هستند و فارغ از مليت، از ايدههايي كه سبب پيشرفت آنها ميشود يا نام كشورشان را در عرصههاي جهاني پر رنگ ميكند، استقبال ميكنند و به آنها احترام ميگذارند.» او آيندهء اين هزينههاي سرسام آور را درخشان ميبيند: «آنها براي ساخت پنج مجموعهء فرهنگي، هنري، تفريحي در ابوظبي برنامهاي دارند كه طراحي آن راپنج معمار بزرگ و نام آور جهان بر عهده دارند. اين ساختمانها به تنهايي آثاري هنري به شمار ميآيند.در واقع هنگامي كه مردم با چنين آثاري مواجه ميشوند و از طريق رسانه به اهميت هنر در زندگي امروز پي ميبرند، طي دو، سه دهه ديدشان نسبت به هنر و فرهنگ تغيير ميكند. اماراتيها براي آينده برنامه ريزيهاي دقيقي دارند.» در جشنوارهء هنر شارجه كه تا جمعهء آينده ادامه دارد، در كنار نقاشيهاي اعضاي گروه دنا فيلمهايي از سينماي ايران نيز به نمايش درآمد، روسري آبي (رخشان بني اعتماد)، دماغ، خانهء مادريام مرداب و از پس برقع (مهرداد اسكويي)، زينت و مكرمه (ابراهيم مختاري)، پير حرا (مهوش شيخ الاسلامي)، عروس آتش (خسرو سينايي) و 20 انگشت (مانيا اكبري)، كه در مجتمع قنات القصبي اكران شدند. اصولي دربارهء انتخاب اين آثار ميگويد: «داستان تعدادي از اين فيلمها در جنوب ايران ميگذرد و از نظر فرهنگي و قومي به فرهنگ آنها نزديك است. به عبارتي سعي كردم، فيلمهايي براي نمايش انتخاب شوند كه يا از نظر فضا يا به لحاظ داستان و موضوع به كشور امارات و مردم آن نزديك باشد و بتواند آنها را جذب كند.»گروه موسيقي آوين كه به سرپرستي ماهور احمدي از زنان نوازندهء جوان تشكيل شده است، نيز در اين جشنواره به اجراي برنامه پرداخت. اجراي سه تئاتر بيكلام اثر سميرا سينايي و نمايشگاهي از عكسهاي نغمه قاسملو و علي زارع در كنار مجسمههاي ياسمين سينايي ديگر بخشهاي اين جشنواره به شمار ميآيد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 435]