تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815653247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پارك‌هاي علم و فناوري پاسخي به نياز كارآفرينان// هدف دستيابي به نوآوري علمي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پارك‌هاي علم و فناوري پاسخي به نياز كارآفرينان// هدف دستيابي به نوآوري علمي است
ايده شكل گيري پارك هاي علم و فناوري با هدف توسعه تكنولوژي و ايجاد شرايط مناسب جهت دستيابي سريع‌تر به نوآوري و فناوري هاي برتر ايجاد شد و به دنبال آن با ايجاد موج انقلاب الكترونيك در اين پارك، جايگاه و اهميت آن در جهان صنعتي ارتقا يافت...هدف پارك هاي علم و فناوري تبديل ايده هاي تحقيقاتي دانشگاهي به يك محصول و تجاري كردن آن است...


به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، پارك هاي علمي پديده اي است كه براي اولين بار در آمريكا ظهور يافت و قدمت آن به دهه 1950 بر مي گردد.
پارك هاي علمي در اصل پاسخي به نياز دانشگاهيان كارآفرين بود كه اين افراد از يك سو تمايل به تجاري سازي ايده هاي فناورانه خود داشته و از ديگر سوي مايل بودند كه ارتباط خود را با نهادهاي دانشگاهي به عنوان منبع تامين نيروي انساني متخصص و آموزش ديده و نيز محلي كه منشأ اختراعات و نوآوري هاي جديد است به نحوي حفظ كنند.
ايده شكل گيري پارك هاي علم و فناوري با هدف توسعه تكنولوژي و ايجاد شرايط مناسب جهت دستيابي سريع‌تر به نوآوري ها و فناوري هاي برتر ايجاد شد و به دنبال آن با ايجاد موج انقلاب الكترونيك در اين پارك، جايگاه و اهميت آن در جهان صنعتي ارتقا يافت.
شيوه طراحي و احداث پارك ها
در طراحي و احداث پارك هاي علم و فناوري، توانايي پژوهشي و اطلاعاتي دانشگاه ها، مؤسسات دولتي و خصوصي در مكاني مناسب متمركز شده و با همكاري استادان، دانش‌آموختگان و صاحبان ايده هاي نو، متخصصان و پژوهشگران صنايع داخل و خارج، تكنولوژي برتر ابداعي را به مرتبه صنعتي شدن نزديك مي كنند.

براساس اين گزارش، پارك هاي علم و فناوري در كشورهاي مختلف صنعتي و كشورهاي در حال توسعه تعاريف و جايگاه هاي متفاوت دارند و با توانايي هاي توسعه تكنولوژي كشور، اهداف، سياست‌ها و زيرساخت هاي توسعه اي در آن كشورها ارتباط مستقيم دارند.

فرهنگ نوآوري مديون پارك هاي فناوري
با توجه به نيازها و تنگناهاي موجود در هر كشور جايگاه پارك ها مشخص شده و اهداف متفاوتي را دنبال مي كنند.

پاره اي از شهرك‌هاي علمي‌ و تحقيقاتي مانند شهرك‌ "سوكوبا" در ژاپن جهت حمايت از تكنولوژي ملي و رشد و توسعه منطقه اي احداث شده و پاره اي ديگر مانند شهرك "دايدوك"در كره جنوبي و پارك علمي و فناوري سنگاپور، كه نمونه اي موفق و برنامه‌ ريزي شده در جهان است با هدف رشد اقتصادي، انتقال، جذب و بومي كردن تكنولوژي تأسيس شده‌ اند.

در حقيقت يك پارك علمي سازماني است كه به وسيله متخصصان حرفه اي اداره مي شود و هدف اصلي اين سازمان افزايش ثروت در جامعه از طريق تشويق و ارتقا فرهنگ نوآوري و افزايش قدرت رقابت در ميان شركت ها و مؤسساتي است كه متكي بر علم و دانش در محيط پارك فعاليت مي كنند.

هدف؛ تبديل ايده به محصول تجاري است
گروه هاي مستقر در پارك ها شامل شركت هاي است كه به طور مستقيم به توليد محصولات دانشي مشغولند. شركت هاي نرم افزاري، شركت هاي توليد محصولات چند رسانه اي و...شركت هاي تحقيق و توسعه صنايع مثل واحدهاي تحقيق و توسعه موسسات تحقيقاتي دولتي و دانشگاهي نمونه هايي از گروه هايي است كه در پارك هاي علمي فناوري مستقر هستند.
به گزارش برنا، در واقع هدف پارك هاي علم و فناوري تبديل ايده هاي تحقيقاتي دانشگاهي به يك محصول و تجاري كردن آن است.

پارك تحقيقاتي در كل، مجموعه اي است كه از طريق فراهم كردن فضاي فيزيكي و ارائه زمين، تأسيسات زير بنايي، آزمايشگاه ها و كارگاه هاي تحقيقاتي متمركز و تسهيلات قانوني واحدها، شركت ها و مؤسسات تحقيقاتي در يك فضاي متمركز ايجاد مي شود.

اين مجموعه ها كه معمولا در مجاورت قطب هاي دانشگاهي و يا قطب هاي صنعتي و اقتصادي شكل مي گيرند با ايجاد فضايي مناسب جهت انجام تحقيقات كاربردي و تجاري سازي نتايج آن، باعث رشد تحقيقات و كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري اوليه و هزينه هاي جاري مي شود.

تحقق پيوند نيازها و منابع در پارك هاي فناوري

پارك هاي تحقيقاتي نيز از نظر نوع فعاليت به دو دسته زير تقسيم مي شوند. پارك علمي (Science park ) معمولا توسط دانشگاه ها در يك فضاي مناسب در مجاورت دانشگاه ايجاد مي شود و همكاري متقابلين بين صاحبان صنايع مستقر در آن پارك ها و دانشگاه ها به وجود مي آيد.

پارك فناوري (Technology park) معمولا در مجاورت قطب هاي صنعتي ايجاد مي شوند و با نيت گسترش ارتباطات تحقيقاتي صنايع موجود در منطقه با واحدهاي تحقيقاتي و دانشگاه هاي منطقه شكل مي گيرند.

به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، پارك هاي علم و فناوري نقش اساسي در ايجاد و توسعه موسسات فناوري و مراكز تحقيقات حرفه اي دارند. علاوه بر آن كه حضور واحدهاي تحقيق و توسعه در چنين محيطي امكان برقراري ارتباط و همكاري فني با مجموعه هاي مكمل خود مانند شركت هاي خدمات مهندسي، موسسات طراحي و مهندسي و مراكز تحقيقات حرفه اي را تسهيل نموده پيوند صحيح و مناسبي براي تامين منابع و نيازهايي گروهي متناسب با فعاليت هاي تحقيق و توسعه نيز توسط اين پارك ها فراهم مي شود.

همواره تلاش هاي بسياري از سوي دانشگاه و مراكز علمي و پژوهشي انجام گرفته كه تلاش وزارت علوم براي تاسيس 17 پارك فناوري در كشور بود كه مجوز آن صادر شد و يا كوشش هاي دانشگاه آزاد اسلامي براي عضويت در چهار انجمن معتبر IAU، FUIW، IAUP،AUAP و نمونه هاي ديگر از جمله تلاش هايي است كه براي گسترش اين پارك ها صورت مي گيرد و بر اهميت اين مجموعه مي افزايد.
به گزارش برنا، با توجه به اينكه اغلب استان هاي كشور از وجود و مواهب پارك هاي علم و فناوري برخوردارند اما اين پارك ها همچنان با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌كنند.
بررسي وضعيت مشكلات و آسيب هاي موجود در پارك هاي فناوري و اهميت اين پارك ها در حوزه صنعت و تكنولوژي در گزارش هاي بعدي منتشر خواهد شد.
***
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن