تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833286735
»» گرافیک و شاخه های طراحی گرافیک
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: magmagf25-02-2007, 11:29 PMامروزه با پيشرفت هنر گرافيک و گستردگى کاربرد آن در مقاطع مختلف اين هنر شاخههاى متعددى از قبيل تصويرسازي، پوستر، طراحى آرم و نشانه، صفحهآرايي، طراحى حروف و بستهبندى که از هم متمايز هستند، را در بر مىگيرد. همه اينها در مفهوم عمومى گرافيک جاى دارند و براى احاطه و آگاهى هر کدام از اين رشتهها بايد تجربههايى در آن رابطه انجام داد تا به مهارت و کارآيى لازم رسيد. تصویرسازی صفحهآرایی پوستر آرم، نماد، نشانه (علائم تجاری) طراحی حروف بستهبندی سایت افتاب ــــــــــــــــــــــ فهرست گرافیک و شاخه های طراحی گرافیک (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=889092&postcount=1) تصویرسازی،ارم،صفحه آرایی،طراحی حروف (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=889102&postcount=2) پوستر (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=889110&postcount=3) بسته بندی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=889116&postcount=4) طراحی گرافیک چیست؟ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=890851&postcount=5) علائم و نشانه های گرافیکی در شهر (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=891986&postcount=8) طرح گرافیکی حروف بر روی ساختمانها (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=891992&postcount=9) گل لوتوس (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=897180&postcount=10) چاپ سيلک اسکرين (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=899335&postcount=11) گرافیک اطلاع رسان (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=899358&postcount=12) نقش ممیز و گرافیک در مدرنیزم ایرانی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=899365&postcount=13) اهمیت گرافیك محیطی در مكانهای عمومی 1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=911245&postcount=14) اهمیت گرافیك محیطی در مكانهای عمومی2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=969342&postcount=44) درباره پاتریك كلفیلد هنرمند پاپ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=923865&postcount=15) جست وجوی شیوه ایرانی در گرافیك روز جهان (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=923980&postcount=16) بگذارید حروف حرف خودشان را بزنند… (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=923998&postcount=17) پاول پیراشتین و شمایل معاصر حضور شرقی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=924007&postcount=18) چیدمان (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=931329&postcount=19) تایپوگرافی؛ چشم اسفندیارگرافیك امروز (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=931331&postcount=20) از شاخه گل حافظ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=931337&postcount=21) مبارزه با نژاد پرستی و فاشیسم (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=931342&postcount=22) گرافیک حسی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=931345&postcount=23) روان شناسی رنگ ها در طراحی صفحات وب (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=934111&postcount=24) تاملی در رهیافت هنر گرافیك ایران 1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=939334&postcount=25) تاملی در رهیافت هنر گرافیك ایران2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=939346&postcount=26) كارنامه نه چندان درخشان پوستر جشنواره ها (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=939354&postcount=27) ژانت میخائیلی؛ تصویرگر پیک های نوروزی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=939359&postcount=29) نقش گرافیك در تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=950214&postcount=30) گرافیك محیطی و تاثیر آن در زندگی امروزی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=950221&postcount=32) طراحى گرافيک در ايران (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=951374&postcount=34) گرافیك یعنی اعلام حضور (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=951384&postcount=35) پیرامون گرافیک محیطی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=951385&postcount=36) درباره پوستر جشنواره بیست و پنجم (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=955195&postcount=37) لهستان هنوز حاصل میدهد (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=955220&postcount=38) مرتضی ممیز (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=955230&postcount=39) گرافیك بدنهی وسایل حمل ونقل (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=963572&postcount=40) در باره گرافیک و پیوند آن با هنرهای زیبا (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=963583&postcount=41) حضور تایپوگرافی در نماهای شهری (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=966023&postcount=42) سهم گرافیك امروز از خوشنویسی دیروز و طراحی حروف (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=969338&postcount=43) گفتگو با رضا عابدینی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=976939&postcount=45) ایلیاکابوف (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=976944&postcount=46) به امید دیدار اقای ممیز (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=979522&postcount=47) یكی از آن دوازده نفر (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=984683&postcount=48) روباه دم بریده (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=987766&postcount=49) شاعرانگی در ذوزنقه (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=995282&postcount=50) حبیب الله صادقی، نقاش و گرافیست: او نویسنده تصویری بود (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=999483&postcount=51) تاریخچه تصویرسازی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1008931&postcount=52) تاریخ گرافیک (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1018771&postcount=53) بررسی مفاهیم dpi , lpi , ppi (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1018773&postcount=54) چاپ پارچه (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1025148&postcount=55) طرحهای گرافیكی با ابعاد بزرگ، نقاشیها دیواری (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1034373&postcount=57) گرافیک دو بعدی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1044793&postcount=62) اگر كامپیوتر نبود چه میكردند؟(1) (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1048731&postcount=63) اگر كامپیوتر نبود چه میكردند؟(2) (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1048735&postcount=64) دورانی سخت، استثنایی و عجیب1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1055910&postcount=65) دورانی سخت، استثنایی و عجیب2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1055913&postcount=66) دورانی سخت، استثنایی و عجیب3 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1055915&postcount=67) دیوارنویسی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1059131&postcount=68) صفحه آرایی كتاب (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1067216&postcount=69) گره کور نازیبایی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1075897&postcount=71) تایپ فیس یا فونت مسئله این است!1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1090331&postcount=73) تایپ فیس یا فونت مسئله این است!2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1090332&postcount=74) گرافیک در خبر تلویزیونی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1090359&postcount=75) گرافیک بعد از ممیز: دعوا بر سر ارثیه ی پدری (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1097320&postcount=77) رضا عابدینی و پیکره هایش (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1100808&postcount=78) خلاقيت در طراحي گرافيک(1) (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1103660&postcount=79) خلاقيت در طراحي گرافيک(2) (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1105024&postcount=80) خلاقيت در طراحي گرافيک(3) (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1105030&postcount=81) از تاتو تا توتم (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1105046&postcount=82) افتتاح دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام در تهران (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1107155&postcount=83) پوسترهایی با متانت ایرانی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1107165&postcount=84) تمامیت ویران توبا خٍدوری (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1116512&postcount=85) خط فارسي، عامل جذابيت تايپوگرافي (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1118480&postcount=86) مروری بر تاریخ پوستر لهستان (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1125383&postcount=87) حسی ماندگار از پس تفكری نو (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1125410&postcount=88) درباره ترام و نقش آن در چاپ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1130529&postcount=89) این یعنی فاجعه! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1133199&postcount=92) مصطفی اسدالهی1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1133207&postcount=93) مصطفی اسدالهی2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1133221&postcount=94) دست از مسابقه برداریم! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1139328&postcount=96) شبیه سازی رنگ پنتون قبل از چاپ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1139339&postcount=97) نمونه کارهای علیرضا صدیقی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1144419&postcount=100) رضا عابدینی، با لباس شرقی روی فرش قرمز (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1147767&postcount=101) كدوم لعنتي اينها رو طراحي كرده؟ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1147772&postcount=102) باید برای هنرمند شدن تلاش کرد (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1161060&postcount=104) مروری بر تاریخ پوستر سوئیس (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1165586&postcount=105) درباره فونت(سواد و بیاض) (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1172614&postcount=106) طراحیپوستردرفرانسه (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1187483&postcount=109) «تنها»، هنرمند زیرزمینی گرافیتی در تهران (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1195397&postcount=110) گفتوگو با مصطفی اسدالهی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1200967&postcount=111) بچههای امروز، بروسلی را بیشتر از رستم میشناسند (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1200986&postcount=112) پوسترزدگی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1204131&postcount=114) ایران شوق من است 1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1204134&postcount=115) ایران شوق من است2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1204137&postcount=116) نقشهای عامیانهی ایران (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1210444&postcount=117) چقدر درباره ی طراحی صنعتی می دانید؟ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1210448&postcount=118) پادشاه لخت است! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1214152&postcount=119) نگاهی به آثار طراحی داود شهیدی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1216021&postcount=120) گفتگو با مسعود سپهر 1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1226057&postcount=123) گفتگو با مسعود سپهر 2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1226063&postcount=124) گفتگو با مسعود سپهر 3 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1226065&postcount=125) حروف به مثابه خاطرات؛ گفتگو با “نیک پراید” (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1230295&postcount=126) طراحی از صفر تا صد1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1242397&postcount=127) طراحی از صفر تا صد2 تایپوگرافی شورشی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1242414&postcount=128) تصویرگر كتاب های درسی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1263291&postcount=130) الهام از طبیعت در طراحی مدرن1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1265285&postcount=131) الهام از طبیعت در طراحی مدرن2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1265292&postcount=132) نگاهی به نهمین دو سالانه گرافیك معاصر و نهمین دو سالانه پوستر تهران؛ جهان بدون مرز1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1269816&postcount=133) نگاهی به نهمین دو سالانه گرافیك معاصر و نهمین دو سالانه پوستر تهران؛ جهان بدون مرز2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1269823&postcount=134) نشانهشناسی و دردسر نشانهها! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1276901&postcount=135) زنگ بازگشت درگرافیك معاصر1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1291723&postcount=136) زنگ بازگشت درگرافیك معاصر2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1291726&postcount=137) ارامنه و گرافیک (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1297149&postcount=138) تحلیل و بررسی کتاب سال بسم الله1 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1309039&postcount=139) تحلیل و بررسی کتاب سال بسم الله2 (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1309043&postcount=140) آیا ما تصویرگر هستیم؟ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1339791&postcount=141) تصاویری حک شده بر ذهن (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1343953&postcount=142) ویدئو گرافیک یا تیوی گرافیک ؟ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1356256&postcount=143) یك ایده ناب در یك بسته بندی خوب (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1377006&postcount=144) لطفاً دیگر پوستر نچسبانید (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1392641&postcount=148) یه رایانه ۵۵۵ تا دیزاین! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1415349&postcount=149) نگاهی بر تصویرگری کتاب کودک و نوجوان (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1424461&postcount=150) نقطهء صفر همهء هنرها (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1434437&postcount=151) گرافیک سایتهای خبری ـ آمریکا (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1487459&postcount=152) ضرورت وجود سایتهای تصویرسازی برای کارفرمایان حرفهای (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1506132&postcount=155) گرافیکهای فوتبالی ! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1560606&postcount=156) روح کالیگرافیک، ذهن مدرن (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1582522&postcount=157) پوستر فجر (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1603420&postcount=158) گرافیک محیطی و نقش آن در روابط عمومی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1628422&postcount=159) روی دیوار بنویس (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1649124&postcount=163) چهار تفاوت نقاشی و گرافیک (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1671521&postcount=164) طراحی و صفحهآرائی مجله (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1712132&postcount=166) از چاوخانه تا چاپخانه (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1742182&postcount=171) ۶۰ نکته برای گرافیست شدن (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1758904&postcount=172) راهنمای شما برای سفارش و طراحی کارت ویزیت (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1818553&postcount=173) من منم ، تو کی هستی ؟! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1837865&postcount=174) سلیقه کودکانمان را خراب کرده ایم! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1898598&postcount=178) پوستر های اجتماعی می تواند رابط بین دولت و مردم باشد (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1909189&postcount=179) یازده قدم به سوی جهنم (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1931969&postcount=180) مروری بر تنوع تجربیات تایپوگرافی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=1962876&postcount=181) فرهنگ دیجیتال و سوءتفاهم زیبایی شناسی طراحان ایران (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2008522&postcount=183) نحوه کار با خط نستعلیق در نرم افزارهای گرافیکی؛ چلیپا، کرل، فتوشاپ (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2087617&postcount=184) تایپوگرافی صدای تصویر است (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2240059&postcount=186) چاپ سنگی (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2279589&postcount=187) عروس خانم، خوش آمدی! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2306870&postcount=188) گرافیک مؤلف (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2306879&postcount=189) گرافیک هنری که دیده نمی شود! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2348186&postcount=190) اوضاع گرافیک، خیلی بد نیست! (http://forum.p30world.com/showpost.php?p=2369765&postcount=191) magmagf25-02-2007, 11:32 PMتصويرسازى شايد پرجاذبهترين شاخه رشته گرافيک براى يک نقاش، تصويرسازى باشد. مصورسازى يا تصويرسازى يا ايلستراسيون، از گرايشهاى نقاشى در حيطهٔ گرافيک است. ايلستراتور با توجه به تکنيکهاى خاص اين رشته در زمينهٔ طراحى و نقاشى به موضوعاتى که به نوعى با گرافيک در ارتباط هستند، مىپردازد، مانند طراحى کتاب کودک. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/333.jpg آرم، نماد، نشانه (علائم تجارى) حروف يا علامتى که براى نمايش يک فعاليت يا يک شيء طراحى شده باشد، نماد است. نماد ممکن است تصويرى يا انتزاعى باشد و در زمينهٔ فرهنگي، اجتماعي، سياسى يا تجارى بکار رود. نشانه يا آرم بيان مفهوم يا شکل چيزى است که در قالب شکلى ديگر در ذهن متجلى مىشود و آن را بايد روى کاغذ ثبت کرد و تماماً بيانگر چيزى است که عينيت پيدا کرده است. طراحى نشانه، اصطلاحى براى هماهنگسازى نيازهاى نشانهاي، مسيريابي، آموزشى و اطلاعرسانى براى استفاده در محيطهاى شهري، ساختمانها و مناسبتهاى مهمى چون نمايشگاهها است. در طراحى نشانه، ريتم، فرم، تکنيک و قدرت اجرايى يکجا به نمايش در مىآيد. علامت تجاري، نشانهآى به شکل يک نماد يا حروف نشانه است که براى شناسايى يا وحدتبخشى به محصولات و خدمات و ... استفاده مىشود. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/334.jpg صفحهآرايى طراحي، ترسيم، پيشطرح کتاب، آگهى تبليغي، عنوان صفحه و ... که طراحى براى تعيين ظاهر و ارتباطات بين عناصرى چون تصاوير، عکس و متن تهيه مىکند، صفحهآرايى است. معمولاً تا پيش از انتخاب طرح نهايي، چندين نوع صفحهآرايى آماده مىشود تا بهترين آنها از نظر اندازه، رنگ و ... توليد شود. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/335.jpg طراحى حروف آرايش و تخصيص حروف در مرحله آمادهسازى پيش از چاپ است که به چاپ از نوع فلزى (لترپرس) مربوط مىشود. براى انواع حروفچينى که با هر نوع سيستم حروفچينى انجام شده باشد، نيز طراحى حروف اطلاق مىگردد. اما طراحى حروف نوين رويکردى است در طراحى حروف که طى دههٔ ۱۹۲۰ و اوايل ۱۹۳۰ در اروپا شکل گرفت. طراحى حروف نوين بخش بسيار محسوس و مرئى مدرنيسم در طراحى گرافيک بحساب مىآيد و تلفيقى است از آثار و نوشتههاى ويليام موريس و جنبههايى از جنبشهاى معاصر هنرى مانند کوبيسم، فوتوريسم، دادا، دِاستيل و ساختگرايي. اين رويکرد ريشه در روسيه و آلمان داشت و پيروانى در هلند، چکسلواکى و لهستان magmagf25-02-2007, 11:34 PMپوستر در اواخر قرن نوزدهم ميلادى بر اثر تحولات مصورسازى و پيوند نزديکى که بين نقاشى و چاپ برقرار شده بود، پديدهٔ تازهاى موسوم به پوستر يا آفيش يا پلاکارد بوجود آمد. پوستر بعنوان نوعى طرح گرافيکى به مقولهٔ نمايش و تبليغ تعلق دارد که در آن بايد تصوير و کلمات به شکل مختصر، مرتبط با يک مفهوم واحد و به يادماندنى باشند. پيش از چاپ سنگي، پوسترها مانند کتاب به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالبهاى چوبى چاپ مىشدند. با گذشت چندين دهه از تاريخ ظهور عکاسي، اين امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثير کنند. در اين دوره معمولاً نقاشان طرحهاى پوستر را نقاشى مىکردند. تصوير بصورت دستى بر سطح مستويى لوح چاپ منتقل مىشد. اين روش تا بعد از جنگ دوم جهانى هم رواج داشت. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/332(2).jpg پوسترهاى نمايشى اولين نمونه از آگهىهاى ديوارى بودند که ضمن تحول، اصول و قواعد پوسترسازى را پىريزى کردند. اين آگهىها مربوط به تماشاخانههاى متعددى بود که در اروپا وجود نداشت. پوسترهاى مصور آن دوره علاوه بر تبليغ در مورد تماشاخانهها، مغازهها و حراجها و وسايل حملونقل، در عرصهٔ تبليغ کتاب نيز رواج داشت. اين پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سياه چاپ مىشد. در حوزه هنر پوستر دههٔ آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک بيش از ديگران مىدرخشيد. پوستر رنگى مصور با نام ژول شره، هنرمند فرانسوى آغاز مىشود هنرمندان پوستر اين دوره، آزادى زيبايىشناختى و جسارت خلاقانهاى را به نمايش گذاشتند، که با اولين تجليات اختراعات فنآورانه در توليد و تکثير آثار گرافيکى همراه شد. ليتوگرافى در اواخر سدهٔ نوزدهم به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ يکدست را چاپ کند و از رنگ بهره برد. و به طراح امکان داد تا حروفنگارى خاص خود را انجام دهد. اين کنترل بر چاپ آغاز طراحى گرافيک بود. بعدها فنآورىهاى عکاسى و رايانهاى در توليد و تکثير تصوير و متن نقشى اساسى يافتند. رايجترين شيوه چاپ تا دهه ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود (نوعى چاپ برجسته از قالبهاى فلزى فتوگراوور و حروف). در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسل جديدى از طراحان شروع به استفاد هاز قابليتهاى رايانه کردند. طراحان گرافيک يکصد سال پس از آنکه هنرمندان رسانهٔ جديد ليتوگرافى را به خدمت خود در آوردند. فنآورىهاى نوين را براى تحت کنترل در آوردن توليد متن و تصوير بکار بردند. همانطور که چاپ و مطبوعات يکباره در ايران رواج يافت، اشکال مختلف پوستر نيز بطور ناگهانى ظاهر و براى مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اولين پوسترهاى چاپ شده در ايران مصوّر نبوده و غالباً شامل اطلاعيههاى دولتى و غيردولتى بود که در معابر و مجامع عمومى نصب مىشد. اين آگهىها از هر نوع عناصر بصرى جالب تهى بودند. در سى و چند سال گذشته همراه با گسترش امکانات چاپ و آموزش هنر گرافيک در مدارس هنري، هنر پوستر جاى خاص خود را در ايران پيدا کرد. توسعهٔ تبليغات براى کالاها و مؤسسات توليد و خدماتى و غيهر موجب رواج پوسترهاى تجارى شد و به موازات آن پوسترهاى فرهنگى و هنرى نيز رواج يافت. اکنون پوسترهاى متنوع که حاوى پيامهاى مذهبى و سياسى و فرهنگى مىباشند، سراسر شهر را پوشانده است. پوستر بدليل استفاده از عناصر بصري، نقش مهمى در القاى پيام دارد. اين عناصر بصرى با کادربندى و ترکيببندى مناسب عناصر موضوع و استفاده از نشانهها و علائم ساده تصويرى قابليت انتقال سريعترى به آن مىدهد. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/332(1).jpg http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/332.jpg magmagf25-02-2007, 11:36 PMبستهبندى بستهبندىهاى مختلف، داراى خصوصيات متفاوتى هستند. به همين دليل بستهبندى را شاخهاى از علم اقتصاد و هنر مىدانند. هماهنگى طرح بستهبندى با محتويات، نحوه نگهداري، نحوهٔ حملونقل امرى ضرورى است. بسته نه تنها بايد فرآورده را محفوظ نگه دارد، بلکه مصرفکننده را نيز بايد جلب کند و اطلاعات لازم را به او بدهد. و بايد بتوان فرآورده را از داخل آن به راحتى خارج کرد و موقعى که خالى شد بتوان پوشش هر بسته را از بين برد. علاوه بر اين زيبايى بسته باعث زيبايى محيط مىشود. امروزه بستهبندى بيشتر با کاغذ صورت مىگيرد. بستهبندىها در انواعتجارى و صنعتى و دستى شامل جعبههاى مقوايى تاشده، جعبههاى سينىشکل، جعبههاى لولهاىشکل، لفافپيچ، جعبههاى کاغذى انعطافناپذير و بستهبندىهاى انعطافپذير است. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/336.jpg جعبههاى تاشده براى هر نوع فرآيند چاپى مناسبند. و براى دارو، غذا، هديه، لوازم آرايشي، اسباببازى و لوازم خانه مناسب هستند. جعبههاى سينىشکل که از اشکال اصلى جعبههاى تاشو هستند، در مواردى چون پاکت سيگار، سينى هادى نانوايي، جعبه بستني، پيتزا و جعبهٔ لباس بکار مىروند. جعبههاى لولهاى شکل که بشکل تيوپ هستند، براى بستهبندى بطرىها و لوازم بهداشتى و آرايشى بکار مىروند و اغلب در يکى از ديوارهها پنجره يا در دارند تا محصول ديده شود. لفافپيچ نوعى بستهبندى براى اسباببازىها، لوازم خانگى و محصولات منحنى است، که مستلزم پيچيدن لايهاى از پلاستيک به دور شيء موردنظر و حرارت دادن آن است. جعبههاى کاغذى انعطافناپذير، ظروفى سخت و دائمى هستند. اين جعبهها امروزه در طرحها و پرداختهاى جديد و جالبى موجود مىباشد و عمدتاً براى محصولات تجملي، لوازم آرايش، جواهرات و دوربين بکار مىرود. مواد اوليه اين جعبهها، مقوا و مواد پوشاننده است. از کاغذها و پارچههاى متنوع نيز براى پوشاندن جعبهها مىتوان استفاده کرد. بستهبندىهاى انعطافپذير از قبل از تاريخ مورد استفاده بوده است. اشکال و فرمهاى بعدى آن شامل بستهبندى کاغذى است که بعدها در توليد انبوه توسط جرج وست کارخانهدار نيويورکى ابداع شد. شناخت سلفون و گسترش لايههاى پلاستيکى و زرورقهاى مخصوص و همچنين شيوههاى پوششدار کردن باعث توسعه انواع گوناگون، مصارف تازهاى براى بستهبندى انعطافپذير گرديد. امروزه بزرگترين مصرفکننده بستهبندىهاى انعطافپذير، صنايع غذايى است. برخى از اين بستهها که براى منجمد کردن، پختن، مخلوط کردن، محافظت کردن و ذخيره کردن مواد غذايى طراحى شدهاند، تأثير زيادى در صنايع غذايى بويژه در زمينه غذاهاى آماده دارند. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/designing_catagories/336(1).jpg magmagf26-02-2007, 07:25 PMراحى گرافيک در واقع اصطلاحى است عام براى حرفهاى متشکل از طراحى حروف، تصويرسازي، عکاسى و چاپ بهمنظور ارائه اطلاعات يا آموزش. اين اصطلاح را اولين بار ويليام اديسون ديگينز در سال ۱۹۲۲ بکار برد. با اين همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رايج شد. ارتباط بصرى در مفهوم وسيع آن تاريخ طولانى مدتى دارد. زمانى که انسان اوليه براى يافتن غذا به شکار مىرفت و جاى پاى حيوانى را بر روى گِل مىديد، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده مىکرد. اثر گرافيکى مىتواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ يا يک نظام نشانهاى ديگر را شکل دهد؛ مانند علائم جادهاي. علائم گرافيکى در کنار هم تشکيل تصوير مىدهد. طراحى گرافيک در يک معنا حرفهٔ انتخاب يا ساخت علائم و آرايش آنها بر يک سطح براى انتقال يک ايده است. گرافيک هنرى است که ترسيم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آنرا تشکيل مىدهند. http://www.aftab.ir/images/art/graphic/definition/g1.jpg طراحى گرافيک به مثابهٔ يک تخصص فقط از واسط سدهٔ بيستم مطرح شد. تا آن هنگام شرکتها و مؤسسات تبليغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مىشد. اين متخصصين عبارت بودند از: صفحهبند؛ حروفچين که عنوان و متن را با تمام جزئيات طرحريزى مىکرد؛ تصويرگران که هر نوع آثار ترسيمى از نمودارهاى فنى تا اسکيسهاى مُد را تهيه مىکردند؛ هنرمندانِ طراح حروف، روتوشکاران و ديگرانى که طرحهاى نهايى را براى تکثير آماده مىکردند. امروزه طراح گرافيک با مؤسسات و آتليهها همکارى دارند. آنها نه تنها تبليغات و آگهىها، بلکه مجلات و روزنامههايى را که اين آگهىها در آن چاپ مىشوند، طراحى مىکنند تا اواخر سدهٔ نوزدهم آثار گرافيکى بهصورت سياه و سفيد بر کاغذ چاپ مىشد. طى چندين سده، کارکردهاى اصلى گرافيک اندک تغييرى يافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گيرد. نخستين کارکرد طراحى گرافيک معرفى يا شناسائى است گفتن اينکه يک چيز چيست؟ يا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختماني، تابلو، برچسب روى بستهبندىها و ... کارکرد دوم که در اصطلاح حرفهاى ”طراحى اطلاعات“ شناخته مىشود، در زمينهٔ اطلاعرسانى و آموزش است و رابطهٔ يک چيز را با يک چيز ديگر از نظر جهت، موقعيت و مقياس مشخص مىسازد. مانند نقشه، نمودار. کارکرد سوم که متمايزتر از اين دو کارکرد است يعنى نمايش و تبليغ (پوستر و آگهي) که به قصد جلبتوجه مخاطب و ماندگار کردن پيام است. در قرن بيستم تبليغات و چاپ تجارى به هنر گرافيک يورش مىبرد اما آثار چاپى هنرى که به وسيلهٔ ماشينهاى دستى و به روشهاى کمابيش سنتى انجام مىگيرد، به زندگى خود ادامه مىدهد. هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مىپردازند. ليتوگرافي، حکاکى روى چوب و لينولئوم، تيزابکاري، سيلک اسکرين و سريگرافى و چاپهاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مىبرند. طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافيک بهعنوان شيوهاى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاعرسانى مطرح شد و به همين ترتيب در رسانههاى همگانى نيز بهعنوان مُد مطرح شد. چيزى که با سليقهٔ به روز بودن و حتى پيشرفت مرتبط بود. اما تغيير در سبک سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 766]
-
گوناگون
پربازدیدترینها