تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820157930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس جديد اتحاديه اروپا با اخم ايرلند چه مي‌كند (‪۲‬و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس جديد اتحاديه اروپا با اخم ايرلند چه مي‌كند (‪۲‬و پاياني)
ساركوزي و ديگر رهبران فرانسه كه هدايت سكان اروپا را بدست خواهند گرفت، بخوبي دريافته‌اند كه شكافي فزاينده ميان اتحاديه اروپا و مردم آن وجود دارد، كه اگر با اجابت خواستهاي مردم ترميم نشود، مي‌تواند براي آينده اين اتحاديه خطر ساز باشد.

رييس جمهوري فرانسه مي‌خواهد مساله را عادي وانمود كند. او در بيان راي مردم ايرلند گفته است: طبيعي است كه بسياري از مردم اروپا با شيوه ساز و كار نهادهاي اروپايي و شكل‌گيري آنها آشنا نباشند، ما بايد شيوه كارمان را تغيير دهيم ... ما بايد به شيوه‌اي موثرتر در خدمت زندگي روزانه مردم اروپا باشيم .

ژان پي ير ژويه وزير امور اروپاي فرانسه، با اظهار تاسف از شنيدن اين خبر و ضمن احترام گذاشتن به تصميم مردم ايرلند، گفته است: راه ديگري وجود ندارد، بايد فرصتي دوباره به مردم ايرلند داد و برابر انتظارات آنها در متن معاهده تغييراتي ايجاد كرد و به آنها فرصت راي دوباره داد.

در فرصت ايجاد شده، بايد مردم ايرلند را توجيه و آنان را نسبت به مزيت هاي يك اروپاي واحد اميدوار كرد.

با اين حال، وزير امور اروپايي فرانسه تاكيد كرده است كه فرانسه اولويتهاي رياست خود را تعيين كرده و از اين تصميم مردم ايرلند متاثر نخواهد شد.

به گفته اين مقام فرانسوي، پاريس در زمان رياست بر اتحاديه اروپا بنا بر توافقهاي انجام شده پيشين با روساي دولت‌هاي اروپايي و بر اساس همين معاهده موجود عمل خواهد كرد.

** فضاي عمومي اروپا
اين همه در حالي است كه امروز اروپا با يكي از بدترين مشكلات خود در سالهاي اخير در زمينه انرژي روبروست.

پيش از اين مسائلي چون امواج مهاجرتي، بحرانهاي مالي و قدرت يورو شايد به اندازه كافي مي‌توانست رهبران اين اتحاديه را مشغول كند و امروز بايد افزايش بي‌سابقه بهاي نفت را هم به آن افزود. پديده‌اي كه نارضايتي روز افزون مردم را در كشورهاي اروپاي غربي سبب شده و در صورت بي‌توجهي مي‌رود كه به يك بحران منطقه‌اي بدل شود. بويژه كه مساله نفت بر اثر ناهماهنگي سياستهاي رهبران اروپا در بحران تصميم‌گيري گرفتار است و به نظر نمي‌رسد كه اين رهبران با دستيابي به يك اجماع نظر بتوانند به زودي به اعتراضات مردم خود در زمينه بحران انرژي پاسخ دهند.

برخي از صاحب نظران نيز بر اين باورند كه از آنجايي كه مردم ايرلند در سال ‪ ۲۰۰۱‬نيز به پيمان نيس راي منفي داده بودند، بايد علت را در جاي ديگري جست.

از نظر اين كارشناسان، مساله دفاع اروپايي يكي از حساسيتهاي مردم و دولت ايرلند است.

در همان زمان نيز با تصحيح اين پيمان، مردم ايرلند بار ديگر به پاي صندوقهاي راي رفتند و با راي مثبت خود، مشكل را حل كردند. امروز هم همان تجربه تكرار شده است و به نظر مي‌رسد كه رياست فرانسه بر اتحاديه اروپا و حساسيت و اولويت ساركوزي در زمينه دفاع اروپايي، مردم و دولتمردان ايرلند را بار ديگر حساس كرده است.

به عبارت ديگر، ساركوزي تصميم دارد تا با آماده كردن دولتهاي اروپايي و متحد و متعهد ساختن آنها، بيست و هقت كشور اين اتحاديه را در پيماني نظامي وارد كند. اقدامي كه آثار آن بيش از مردم اروپا، به سود آمريكايي هاست.

از قضا اين رويداد در زماني اتفاق افتاد كه بوش هم در فرانسه حضور داشت و ناگزير با ساركوزي بر سر آينده دفاعي اين اتحاديه رايزني كرده است.

بويژه اينكه اين بار معاهده ليسبون كار ساركوزي و خانم مركل است و بايد اين دو بيش از ديگران به راه برون رفت از بحران توجه كنند.

رهبران اروپا قرار است در پايان هفته در بروكسل گرد هم آمده و درباره اين مشكل و راههاي برون رفت از آن چاره انديشي كنند.

شوراي اروپا در نوزدهم و بيستم ماه جاري ميلادي (پنجشنبه و جمعه) تشكيل جلسه خواهد داد و در آن جلسه، نخست وزير ايرلند گزارشي از راي نه مردم ايرلند به رهبران اروپايي ارايه خواهد كرد.

رهبران آلمان و فرانسه در بيانيه‌اي مشترك اظهار اميدواري كرده‌اند كه شوراي اروپا بتواند نتايج لازم و موثر را از اين گزارش بگيرد و راه حل مفيدي در زمينه طراحي نهادهاي اروپايي با هدف كسب رضايت مردم اروپا ارايه دهد.

بيانيه ليسبون محصول پيشنهادي است كه ساركوزي در ان زمان براي برون رفت از بحران بي‌اعتمادي مردم به قانون اساسي پيشنهادي اتحاديه داده بود و امروز فرانسه خود بيش از هر زمان، نگران سرنوشت پيشنهاد خويش است.

رييس جمهوري فرانسه از روز دوشنبه، با دور سفري اروپايي كه از پراگ مي آغازد، تصميم دارد در زمينه‌هاي حل اين بحران رايزني كند. چك ، كشوري است كه رييس جمهوري آن، خود به اتحاديه اروپا و نهادهاي آن بدبين است.

گرچه غالب مردم ايرلند به راي نه خود شادمانند به چيز ديگري فكر نمي كنند. اما در بروكسل و پاريس تنها يك راه حل قطعي به نظر مي‌رسد و ان اينكه بايد ظرف ماههاي آينده يك بار ديگر مردم ايرلند را پاي صندوق‌هاي راي كشانيد.

ايرلنديها تا اينجاي كار با اطمينان خاطر راي داده‌اند چرا كه هنوز هشت كشور ديگر اروپايي به اين معاهده راي نداده اند. به ويژه آنكه نخست وزير ايرلند نيز گفته است در كوتاه مدت راه حلي به ذهنش نمي‌رسد.

اگر ‪ ۲۶‬كشور اروپايي به اين معاهده راي دهند، آنگاه چهار و نيم ميليون مردم ايرلند در برابر جمعيتي پانصد ميليون نفري (شهروندان ‪ ۲۶‬كشور ديگر) بايد به فكر چاره باشند.

برخي ناظران داخلي ايرلند، نخست وزير اين كشور را مقصر اصلي اين راي نه مي‌دانند.

** چاره انديشي
در شرايطي كه تا بيست و هفت عضو اتحاديه با اين پيمان موافق نباشند، نمي توان آن را به مرحله اجرا گذارد، راه حل‌هاي ديگري نيز پيش روست، گرچه ميزان توفيق هر يك مي‌تواند متفاوت باشد:
‪ -۱‬ايرلند از اتحاديه اروپا خارج شود (ناممكن است)
‪ -۲‬از نو يك معاهده ديگر تنظيم كرد (ممكن است، ولي با رويدادهاي پيش آمده در كشورهاي ديگر اين اتحاديه، عملي نيست)
‪ -۳‬معاهده ليسبون را كنار گذاشته و به فراموشي سپرد (ضروري نيست، چون هنوز زمان باقي است)
‪ -۴‬روند تصويب در كشورهاي ديگر ادامه يابد (معقول است، چون مسايل ملتها متفاوت و هر كشوري مسئول كار خويش است)
‪ -۵‬مردم ايرلند دوباره راي دهند (از سوي اغلب رهبران پيشنهاد مي‌شود، ولي شرط آن اين است كه برخي اولويتهاي اروپايي چون مسايل دفاعي تغيير كرده و نيز ايرلند آخرين كشوري باشد كه راي مي‌دهد)
‪ -۶‬اولويتهاي فرانسه به عنوان رييس جديد اتحاديه و پايه گذار معاهده ليسبون تغيير كند (عملي به نظر نمي‌رسد چون مسايل دفاعي، مهاجرتي و محيط زيست برگهاي برنده و حيثيتي ساركوزي است)
‪ -۷‬پارلمان و كميسيون اروپا تصميم نهايي رابگيرند (ممكن نيست، چون انتخابات پارلمان اروپا پيش روست و كميسيون جديد اروپا در پاييز آينده مستقر مي‌شود)
با اين اوصاف، بايد ديد ساركوزي كه مسايل داخلي فرانسه از يك سو و چالشهاي سياست خارجي از سوي ديگر او را احاطه كرده است، با اين مشكل تازه چه خواهد كرد؟ #‪;۱۶۰‬
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن