واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
يک استاد حوزه و دانشگاه گفت: نفاق و ضعف ايمان ريشه مخالفت با ولايت است. به گزارش راسخون به نقل از مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها (مأوا)، مشاور رئيس نهاد نمايندگي كه در اختتاميه هشتمين اردوي آموزش سياسي دانشجويان پسر سخن مي گفت در ابتداي مباحث خود با اشاره به ضرورت تعمق در هم طرازي سياست و ديانت به عنوان مفهوم محوري انقلاب و تفكر حضرت امام(ره) گفت: مهم ترين آسيبي كه ممكن است با طرح اين گونه مسائل دچارش شويم تكفير ديگران و ايراد اتهام نفاق، ضعف يا زعم ايمان است، که بايد مواظب اين آسيب باشيم البته اين به آن معنا نيست كه ما به تبيين مفاهيم نظري و تحليل مصاديق آن نپردازيم. حجت الاسلام والمسلمين پناهيان «سياست ما عين ديانت ما است» را نه يك نظر بلكه يك واقعيت دانست و اظهار داشت: هر كسي با هر نوع تفكري در جايگاه سياست ورزي به نوعي دينداري اش را به نمايش مي گذارد و قريب به اتفاق رفتارهاي سياسي ناشي از مقدار نفوذ يا خلل ايمان در روح افراد يا نگاه ايشان است. وي افزود: به عنوان مثال اين يك اصل كليدي است كه مؤمن هيچ گاه نسبت به حق شک نمي كند، و هيچگاه نسبت به باطل يقين پيدا نمي کند. و اين کلام معصوم است. از اين رو هر كس در عرصه سياست دچار اشتباه شد بايد علت اشتباه خود را بررسي کند شايد ضعف ايمان او منشاء اين برداشت يا رفتار اشتباه بوده است و اگر کسي بر اشتباهش اصرار كرد ضعف ايمان خود را عميق تر نشان داده است. حجت الاسلام پناهيان تفكيك حوزه سياست از ديانت را حتي در جوامع لائيك ناممكن دانست و افزود: هر سياستمداري در انديشه و منش خود و در موضع گيري هايش از منظر ارزش هاي ديني قابل ارزيابي است و دين دربار? ويژگي هاي او اعم از انصاف، شجاعت، رعايت حق مردم و ... هم? رفتارهايش موضع دارد. وي همگرايي بيشتر سياست و ديانت در جامعه ايران را متأثر از بسط معارف ديني در اين جامعه و وجود گسترد? باورهاي ديني دانست و اظهار داشت: مشكل ارزيابي هاي ديني در رفتارهاي سياسي آن جا وضوح بيشتري مي يابد كه فکر مي کنيم دين بيشتر امر دروني است و باورهاي دروني در قلب افراد مخفي است در حاليکه با کمي دقت مي بينيم دين شاخص هاي روشني براي ارزيابي ايمان ارائه کرده است كه با آن معيارها و شاخص ها مي توان رفتارهاي سياستمداران را سنجيد و ميزان اعتقاد افراد را دانست. آنگاه ديگر رفتارها و موضع گيري هاي آن افراد قابل پيش بيني خواهد بود. و معلوم ميشود اين افراد چقدر قابل اتکا هستند. پناهيان با بيان اين كه اگر سياستمداران مي خواهند متهم به نفاق يا ضعف و زعم ايمان نشوند ارزيابي دقيقي از رفتارهاي سياسي خود داشته باشند، گفت: نخبگان جامعه در قياس با عامه مردم تفاوت هاي خاصي دارند، از جمله اين كه خداوند در بسياري اوقات عيوب شخصي مردم عامي را مي پوشاند و گناهانشان را مي آمرزد اما به دليل دامنه درميان بودن حقوق مردم در عرص? سياست و تأثيرگذاري خواص بر عامه مردم، خدا براي خطاهاي سياسي خواص نه تنها ستارالعيوب نيست بلکه معلوم نيست غفارالذنوب هم باشد. مشاور رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها دربار? برخي سنتهاي الهي در عرص? سياست، با استناد به کلامي از معصوم گفت: اگر كسي در راه ولي خدا از خود گذشتگي نکند خدا او را مبتلا مي کند به اينکه در راه دشمن خدا از خود گذشتگي کند. البته اين اتفاقات در زندگي محدود شخصي بار منفي كمتري دارد اما در عرصه سياسي رسوايي بپا مي کند. پناهيان با قرائت آيه 60 سوره نسا و ارتباط آن با مهم ترين اشتباه نخبگان در عرصه سياست گفت: قرآن در اين آيه مي فرمايد اين افراد در ته قلب خود نسبت به اطاعت از طاغوت تمايل احساس مي كنند طاغوت يعني كسي كه خداوند او را مطاع قرار نداده است، قرآن مي فرمايد اينها به زعم خود ايمان دارند ولي در واقع از ايمان قوي برخوردار نيستند، وقتي به عمق قلب خود رجوع مي كنند مي بينند در گرايش قلبي شان حکميت غير ولي خدا را شيرين تر از دستور ولي خدا مي يابند. وي با توصيه به دانشجويان براي كسب جامعيت و نگاه چند وجهي در تحليل مسايل سياسي گفت: دانشجويي در حوادث اخير اين سوال برايشان مطرح شده بود كه چرا آقا از يك فرد پر انتقاد حمايت مي كنند، اين سوالي است كه نبايد با شتاب و احساس به آن پاسخ داد بلكه بايد احتمالات مختلف را در نظر گرفت. مثلا شايد ايشان بيشتر از همه از وضعيت موجود زجر مي كشند و تمام انتقادات را هم قبول داشته باشند اما با حريت و علم به اين كه ممکن است برخي از اين موضع گيري خوششان نيايد مصالح مهمتري را در نظر گرفته اند كه شايد براي بسياري از ما پنهان است. اگر اينگونه نگاه کنيم به جاي ايراد گرفتن همدردي خواهيم کرد. حجت الاسلام والمسلمين پناهيان با تأكيد بر اين كه تحليل سياسي بايد عاري از بيماري روحي و معنوي در قلب باشد، اظهار داشت: در زمان اميرالمؤمنين(علیه السلام) با آنهمه تأييداتي که حضرت از پيامبر اکرم داشتند بعضي ها حق و باطل را مي خواستند از شهادت عمار تشخيص دهند. البته عمار هم برحق بود ولي حقانيت علي روشن تر بود منتها نمي خواستند ببينند، آخر سر هم فريب خدعه هاي عمرعاص را خوردند. وي با طرح اين نکته که سياسيون نمي توانند براي هميشه از بروز بي ايماني هاي خود در رفتار سياسيشان جلوگيري کنند، گفت: تمايلات دروني سياسيون بر رفتارهايشان تأثير مي گذارد اما تجلي اين تمايلات در زمان فتنه ها بيشتر است، و گرنه چه كسي تصور مي کرد کسي به امام(ره) خدمت کند ولي امروز اميد صهيونيسم و استکبار بشود. البته ما از همين جا هم مي فهميم که در آن خدمت هم چه بسا مشکلاتي وجود داشته است. پناهيان با بيان اين كه وقتي غبارها گسترده مي شود و حق و باطل به هم آميخته مي شوند ملاك ارزيابي را از كجا به دست بياوريم، خطاب به دانشجويان گفت: حتماً مفهوم دجال را شنيده ايد كه كارش به انحراف كشاندن افكار و احوال مردم در آخرالزمان است، امام رضا(علیه السلام)در اين باره بيان روشني دارند و مي فرمايند كساني هستند كه جرگ? دوستداران ما به حساب مي آيند اما فتنه اينها شديدتر از دجال است. وي افزود: وقتي از امام رضا(علیه السلام) سوال مي شود چگونه؟ مي فرمايد «آنها با دشمنان ما دوستي و با دوستان ما دشمني مي كنند اين جا است كه حق با باطل در هم مي آميزد و مؤمن از منافق تمييز داده نمي شود.» حجت الاسلام والمسلمين پناهيان با نقل گفتاري از امام(ره) مبني بر اين كه هر جا دشمن ما را تأييد كرد بايد بدانيم لغزيده ايم و دچار اشتباه شديم، گفت: آنچه در شدايد و فتنه هاي سياسي مي تواند ملاك روشني در اختيار ما قرار دهد موضع دشمنان اسلام است. البته بايد آگاهي هاي ديني خود را ارتقاء دهيم تا ديگر شاخص ها را هم بشناسيم. اما اگر سطحي انديشي رايج شود نمي توان به ارزيابي درستي از اعمال و افكار سياسي دست يافت. مشاور رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با تأكيد بر اين كه از ابتداي پيروزي انقلاب تا كنون غربالي تدريجي به شكل پنهان و آشكار در مسير حركت نظام رخ داده است گفت: كساني كه حقيقتاً به دين امام (ره) باور نداشتند در طول اين مسير ريزش كردند، افرادي كه تنها با بخشي از رفتار سياسي و ديدگاه هاي امام(ره) موافقت داشتند، در ادامه به جريان مخالفان و حتي معاندين و منافقين پيوستند. وي با طرح اين پرسش كه مهم ترين عامل جداسازي جريان هايي كه در ابتدا سوار قطار انقلاب بودند اما در ادامه راه از آن پياده شدند، چيست، اظهار داشت: با تعمق و تأمل در اين مسأله متوجه مي شويم مفهوم ولايت مهمترين عامل غربال گري است و هرچقدر جلوتر هم برويم اين ريزش ها از لايه هاي مذهبي تر و انقلابي تر بيشتر خواهد شد چون غير مذهبي ها پيشتر پياده شده اند. رويش ها و استحکامات فراواني هم به چشم مي خورد که موجب حيرت دشمنان و افتخار دوستان انقلاب است. پناهيان ارتباط بين ولايت و ريزش نيروها را مورد توجه قرار داد و گفت: خداوند در سوره مؤمنون مي فرمايد علت اصلي مخالفت با انبيا نه خدا، نه پيام و نه خلق و خوي پيامبران بود بلكه ريشه مخالفت کافران را بايد در تبعيت نكردن و نرفتن زير بار ولايت پيامبران جستجو كرد. وي افزود: آيات قرآن تصريح مي كند كه پذيرش ولايت پيامبر بر ضعيف الايمان ها و منافقان سختي هايي دارد، ضعيف الايمان ها ولايت گريزي دارند و منافقان ولايت ستيزي مي کنند. پس اگر ولايت پيامبر بر اين دو گروه دشوار باشد بايد گفت بالطبع پذيرش ولايت اميرالمؤمنين(علیه السلام)، هم بر ايشان دشوار است و شايد دشوار تر، و در نتيجه ولايت امام حسن هم سخت تر خواهد بود و به همين ترتيب پذيرش ولايت فقيه هم بر چنين افرادي بسيار سخت است از اين جا است كه بدون آنکه بخواهيم کسي را متهم کنيم بايد بگوييم حداقل بخشي از كساني كه ولايت فقيه را نمي پذيرند دچار نفاق يا ضعف ايمان اند. حجت الاسلام والمسلمين پناهيان با استناد به آيه « فلا و ربك لا يومنون حتي يحكموك في شجر بينهم ثم لا يجدوا في انفسهم درجاً مما قضيت و يسلموا تسليماً » اظهار داشت: خداوند در قرآن قسم هاي زيادي خورده است كه متناسب با اهميت موضوع است اما در جايي از قرآن خداوند به خود قسم ياد مي كند و مي فرمايد «پيغمبر من به خدا قسم ايمان ندارد كسي كه تو در اختلافات حكم دهي و او ذرهاي در نفسش احساس سختي كند و حسابي تسليم نشود.» ميزان تسليم به ولايت در اين آيه مشخص مي شود. شما برويد و به نظرات امام دربار? تفاوت ولايت پيامبر و ولايت معصومين و ولايت فقيه مراجعه نماييد تا حقيقت بيشتر روشن شود. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]