تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817710297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتآقاي سخنگو! كدام مسكن ارزان شده است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: يادداشتآقاي سخنگو! كدام مسكن ارزان شده است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


سيد محمد حسين هاشمي
سخنگوي دولت نهم در آخرين جلسه مطبوعاتي خود، اعلام كرد كه در برخي از استان هاي كشور مسكن تا 30 درصد كاهش قيمت داشته است. او گرچه هيچ اشاره اي به استان هاي مذكور نكرد اما خيلي راحت مي توان دريافت كه اين استان ها بي شك نمي توانند استان هايي چون تهران، خراسان رضوي، فارس و اصفهان باشند. چرا كه يك تماس تلفني با بنگاه هاي معاملات ملكي به راحتي نشان مي دهد كه به رغم ورود جدي دولت در بخش مسكن قيمت آن هيچ تغييري نكرده و در بعضي مناطق و نواحي صعودي تر شده است.
خوشبختانه سفرهاي استاني رييس جمهور، حداقل اين حسن كه مسئولان كشور از نزديك با درد مردم آشنا شوند را فراهم ساخت اما گويي سخنگو تا كنون تيم بزرگ دولت را همراهي نكرده تا با مشكل مسكن از نزديك دست و پنجه نرم كند.مسئولان كشور در طول نزديك به پنج سالي كه آژير خطر مسكن در ايران به صدا درآمده و چراغ قرمز قيمت آن روشن شده است، آنچنان خوشبينانه و آرام با اين اتفاق مواجه شدند كه گويي يا از درد لاعلاج مسكن در كشور خبر ندارند يا آن را آنقدر كوچك مي شمارند كه تصور مي شود اين مشكل، تنها براي قشر كوچكي از جامعه است و انگار نه انگار كه بخش عمده اي از كشور را به خود مشغول ساخته است.
چندي پيش سخنگوي دولت موضوع بركناري دو تن از وزراي كشور را دروغ سيزدهي خواند كه در روز هفدهم فروردين عنوان شد اما حال و در آخرين روزهاي بهار كه بيم افزايش قيمت مسكن و اجاره بها به جهت پايان كار مدارس و آغاز اوقات فراغت دو چندان شده است اكثر كارشناسان بر اين باورند كه قيمت مسكن مجدداً رشد خود را ادامه خواهد داد به نظر مي رسد كه اين اعلام عمومي سخنگوي دولت آنطور كه بايد و شايد راست نيست.
بسياري از كارشناسان از جمله مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي مدت هاست كه بر اين عقيده استوارند كه قيمت مسكن تا مادامي كه نقدينگي موجود در بازار اين كالا بار خود را نبندد كاهش نمي يابد بلكه دولت در صورتي كه تمام همت خود را در اين راستا بگمارد، تنها مي تواند در اين بازار تعادل ايجاد كند. با اين تفاسير صحبت هاي اخير سخنگوي دولت عملاً نمي تواند صحت داشته باشد مگر آنكه استان هاي مورد نظر وي استان هاي بسيار كوچكي باشند كه نرخ رشد قيمت مسكن در آنها تابعي از رشد قيمت مسكن ديگر استان ها نيست و هزينه اين نياز حياتي مردم را شرايط درون استاني و سياست هاي مسئولان آن تعيين مي كند. پاسخ اين ادعا بسيار روشن است. تجربه نشان داده كه هر زمان قيمت مسكن در شهرهايي مثل تهران،‌ مشهد، شيراز و‌ اصفهان افزايش مي يابد قيمت مسكن بسياري از شهرهاي ديگر هم به تبع آن اضافه مي شود و بي شك دولت به تنهايي و بدون استمداد از كارشناسان و متخصصان نمي تواند راهي از پيش ببرد. حال اين دولت چه بخواهد در يك نفر كه شخص اول كشور باشد خلاصه شود چه 13 نفر وزيري كه خود زير مجموعه اي از يك دولت مركزي هستند.
دولت نهم گرچه از اولين روزهاي آغاز به كارش سياست هاي اقتصادي جالبي ارايه كرد اما عملاً‌ گذشت سه سال از آغاز به كار مردان عدالت، باعث شد تا عدم كارآمدي برخي از برنامه هاي اين دولت در حوزه اقتصاد مشخص شود. همين سياست هاي غلط نه تنها باعث شد هجوم نقدينگي سيال موجود در كشور به بخش هاي مختلف اقتصادي از جمله مسكن و مواد غذايي شد بلكه تورم اين بخش را آنچنان افزايش داد كه عملاً بسياري از مردم و كارشناسان براي سال هاي آينده نيز ابراز نگراني كردند. با اين وضعيت به نظر مي رسد كه سخنان سخنگوي دولت، بيشتر از آنكه سخناني علمي و از روي شواهد باشد بيشتر در راستاي آرام كردن جو و رها شدن شهروندان از استرس هاي ناشي از افزايش قيمت مسكن است. چرا كه بي شك خود او هم مي داند كه مسكن در ايران در طول مدت زمان بسيار كوتاهي 100 درصد افزايش قيمت داشته و در اين شرايطي كه فضاپيماي افزايش قيمت مسكن با سرعت نجومي خود ادامه مسير را تجربه مي كند سياست هاي يك جانبه دولت آنهم در مدت زمان كوتاه چند روزه به هيچ عنوان نمي تواند كارساز باشد.
در هر صورت به نظر مي رسد كه مسئولان كشور در اين اواخر بيشتر از آنكه به فكر حل معضلات اقتصادي جامعه باشند سعي مي كنند با آرام جلوه دادن اوضاع و احوال اقتصادي كشور و فرستادن توپ گراني به زمين عواملي چون مافيا،‌ از تير رس انتقادات مردم شانه خالي كنند اما بي شك فشاري كه به مردم از نظر اقتصادي وارد مي شود با اين فعاليت ها كاهش نمي يابد.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن