تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815592151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات موافقان و مخالفان طرح يك فوريتي اصلاح آيين نامه داخلي مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اظهارات موافقان و مخالفان طرح يك فوريتي اصلاح آيين نامه داخلي مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يكشنبه به بررسي يك فوريت طرح اصلاح موادي از آيين نامه داخلي مجلس پرداختند كه يك فوريت اين طرح به تصويب نرسيد و اين طرح به صورت عادي در دستور كار مجلس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، موسي قرباني عضو هيات رييسه مجلس و نماينده قائنات كه از طراحان اين طرح بود، در ضرورت ارايه اين طرح با قيد يك فوريت گفت: آفتاب آمد دليل آفتاب.

وي افزود: ضرورت دارد تغييراتي در آيين نامه داخلي مجلس صورت گيرد. يكي از اين موارد در اين طرح يك فوريتي در مورد بررسي اعتبارنامه‌هاي منتخبان مجلس است.

اين عضو هيات رييسه مجلس يادآور شد: در اين طرح يك فوريتي در مورد رسيدگي به اعتبارنامه‌ها قيد شده كه فرد معترض مدارك را هنگام تحويل اعتراض به شعبه تحويل دهد.

قرباني تاكيد كرد: هم اكنون در آيين نامه داخلي مجلس در مورد صحبت و دفاع نماينده دولت از كليات طرح و لايحه اشاره‌اي نشده است اما در اين طرح پيشنهاد شده كه زمان دفاع نماينده دولت مشخصا ‪ ۱۰‬دقيقه باشد.

وي ادامه داد: هم اكنون براي انتخاب حقوقدانان شوراي نگهبان ، رييس و دادستان ديوان محاسبات راي‌گيري مي‌شود و در اين آيين نامه هيچ اشاره اي نشده است كه اين افراد خود را براي مجلس معرفي كنند، طراحان اين موضوع را در اين طرح قيد كرده‌اند كه هر يك از اين افراد بايد پنج دقيقه خود را به مجلس معرفي كنند.

قرباني از ديگر موارد اصلاحي در آيين نامه داخلي مجلس را طرح سوال نمايندگان ذكر كرد و گفت: براي طرح يك سوال از وزير پيشنهاد شده كه سوال ابتدا براي وزير مربوطه ارسال و سپس وزير پاسخ دهد و بعد در كميسيون تخصصي سوال بررسي شود و چنانچه پاسخ وزير قانع‌كننده بوده و يا خير به صحن و نمايندگان واگذار شود و نه فقط فرد سوال‌كننده .

اين نماينده مجلس هچنين گفت:در مورد تحقيق و تفحص‌ها در آيين نامه داخلي آمده كه براي انجام يك تحقيق و تفحص ‪ ۶‬ماه فرصت است كه هيات رييسه مي تواند ‪ ۶‬ماه ديگر نيز آن را تمديد كند بعد از ‪ ۶‬ماه مشخص نيست كه گزارش چه زماني بايد ارايه شود.

قرباني يادآور شد: در اين طرح پيشنهاد شده كه بعد از پايان زمان ‪ ۶‬ماهه انجام تحقيق و تفحص دو ماه هيات فرصت دار كه گزارش خود را جمع بندي كند و كميسيون ذي ربط موظف است ظرف يك ماه جلسه مشترك هيات رييسه و كميسيون را تشكيل داده تا در مورد تحقيق و تفحص تصميم‌گيري كنند.

وي از ديگر موارد اصلاحي را زمان ارايه طرح‌ها و لوايح دو فوريتي بيان كرد و گفت: در اين طرح تلاش شده كه آيين نامه داخلي مجلس كاربردي باشد و اگر نماينده‌اي نسبت به هيات رييسه كميسيون‌ها اعتراض داشته باشد امكان رسيدگي وجود داشته باشد.

قرباني افزود: در اين طرح همچنين پيش بيني شده كه دفاتر نمايندگان در تهران و شهرستان‌ها باشد.

وي تاكيد كرد: اين طرح يك فوريتي است و نمايندگان بايد پينشهادهاي خود را به كميسيون تدوين آيين نامه ارايه كنند تا اين طرح در فرصت مناسبي بررسي و تصويب شود.

كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا در مجلس در مخالفت با يك فوريت اين طرح گفت : شايد تمام ابزار كنترلي مجلس و قانونگذاري و استفاده درست از وقت مجلس در واقع آيين نامه داخلي مجلس است.

وي افزود: در اين طرح در واقع مشكلات آيين نامه داخلي نه تنها كاهش نيافته بلكه موجب تشتت و مشكل خواهد شد.

وي يادآور شد كه مجلس هشتم اخيرا شروع به كار كرده است. كميسيون آيين نامه داخلي مجلس نيز هنوز كار خود را آغاز نكرده است. چرا با اين دستپاچگي اين طرح تدوين شده است.

اين نماينده مجلس تصريح كرد: در بسياري از موارد نمايندگان به دليل وجود اشكال در آيين نامه با مشكلات برخورد مي‌كردند اما در اين طرح ايرادات افزايش يافته است.

وي ادامه داد: در اين طرح آمده كه نمايندگان مجلس نمي‌توانند بجز نمايندگي به شغل ديگر بپردازند اما اين شغل چگونه تعريف شده است آيا مغازه داري، كارخانه داري و كشاورزي شغل تعريف شده است.

اين نماينده مجلس از ديگر ايرادات در آيين نامه را در مورد غيبت غير موجه نمايندگان مطرح كرد كه در مجلس هفتم بسياري از نمايندگان غيبت غيرموجه داشته‌اند كه هيچ اتفاقي نيافتاد و در اين طرح پيشنهادي نيز در مورد غيبت غيرموجه نمايندگان ابهام همچنان وجود دارد.

دلخوش تصريح كرد: تمام اين طرح داراي نقص و ايراد است. در اين اصلاحيه در مورد جايگاه نظارت مجلس هيچ پيش بيني نشده است اين طرح بايد در فرصت مناسب بررسي شود.

محسن كوهكن نماينده لنجان در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با يك فوريت اين طرح گفت: در ادوار گذشته وقتي با مشكلاتي نسبت به آيين نامه برخورد مي‌شد ، سعي مي‌كردند مقطعي مشكل را برطرف كنند.

وي افزود: در مجلس هفتم تلاش شد كه آيين نامه داخلي مجلس بررسي جامع و كامل شود و طرحي را تهيه كردند كه به صورت اصل ‪ ۸۵‬قانون اساسي در صحن مطرح شد اما مجلس به آن راي نداد.

وي يادآور شد: در اين طرح تغييرات دهها ماده آيين نامه داخلي در نظر گرفته شده بود. هم اكنون نيز آن طرح تنها در مورد تغييراتي در فصل‌هايي از آيين نامه تهيه شده است.

اين عضو هيات رييسه مجلس ادامه داد: مردم بايد بدانند كه مجلس هشتم براي شروع كار خود نسبت به غيبت نمايندگان شرايط سخت تري را در نظر گرفته است.

كوهكن يادآور شد كه هم اكنون كميسيون تدوين آيين نامه داخلي تشكيل شده و جلسه انتخاب هيات رييسه آن امروز است . اين كميسيون خود را براي تغييرات و اصلاح آيين نامه آماده مي‌كند.

وي درباره دلايل ارايه اين طرح به صورت يك فوريتي گفت: سال‌ها نسبت به اصلاح و تغييرات و مشكلات موجود در آيين نامه داخلي مجلس كار شده است.

سيام ‪۱۳۲۴ ** ۹۱۳۹**۱۳۳۶‬

---> ايرنا.
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن