تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815335985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايان نامه‌هاي دانشجويي در دستان مافيا


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: پايان نامه‌هاي دانشجويي در دستان مافيا
به قول خودش براي نوشتن پايان نامه كلي براي تهيه هديه هاي گران قيمت از جمله خريد جعبه شكلات كاكائويي و رمان هاي خارجي و غيره براي اساتيد هزينه كرده است... برخي از دانشجويان در مقاطع تحصيلات تكميلي، به جاي تحقيق بر روي رساله خود، موضوع را به فرد يا شركتي كه دست اندركار اين امر است، واگذار كرده و...


سرويس دانشگاه و تشكل برنا/ پريا رضايي

به اعتقاد اكثر كارشناسان آموزشي يكي از مهم ترين كاركردهاي پايان نامه هاي دانشجويي ايجاد تفكر و خلاقيت پژوهشي براي دانشجويان است. پايان نامه هاي دانشجويي براي ورود دانشجويان به عرصه تحقيق و پژوهش انگيزه اي فراهم كرده و موجب مي شود دانشجويان درعرصه تحقيقات فردي و گروهي بيش از پيش به موفقيت دست پيدا كنند.

يكي از مشكلات اساسي در زمينه پايان نامه هاي دانشگاهي چه در مقطع كارشناسي ارشد و چه دكترا، كپي برداري از روي ساير پايان نامه ها و يا سرقت اطلاعات ديگر پايان نامه ها بدون ذكر منبع است. متاسفانه

چنين مشكلي در نظام دانشگاهي ايران وجود دارد و با انكار آن، مساله حل نمي شود.

نظام آموزشي بي تحرك

برخي از دانشجويان به علت هاي گوناگون از جمله اشتغال همزمان با تحصيل، درك ضعيف آنان از تحقيق و پژوهش و نبود استاد راهنماي مسلط در طول تدوين پايان نامه تحصيلي به كپي برداري و خريد پايان نامه مي پردازند.

اين امر موجب شده است نظام آموزشي كشور دچار نوعي بي تحركي در زمينه تحقيقات شود و در نتيجه فارغ التحصيلاني تحويل جامعه دهد كه درك صحيحي از نوع رشته خود ندارند.

مريم. ج مي گويد: تقريبا چند ماه پيش طرح اوليه پايان نامه ام توسط شوراي تخصصي پايان نامه تصويب شد كه تا كنون هر چه تلاش كرده ام با استاد راهنماي انتخابي ارتباط داشته باشم تا حداقل از ايشان راهنمايي بگيرم هنوز موفق نشده ام.

وي كه دانشجوي دانشگاه آزاد است، اضافه مي كند كه علاوه بر اين مساله ارتباط با استاد مشاور هم به سختي ممكن است چون هر وقت كه قصد دارم در مورد پايان نامه ام و فصول آن صحبت كنم به بهانه اينكه متن پايان نامه بايد تايپي باشد نه به صورت دست نويس جلسه را به هفته بعد موكول مي كنند.

اين دانشجوي رشته اقتصاد مي گويد: بار قبل استاد راهنما گفت بايد متن فصل هاي اول و دوم را روي سي دي بياورم و چون متن تايپي بود قبول نكرد مطالعه كند و اين مشكل كه هر بار اساتيد به دنبال بهانه اي هستند كه روي پايان نامه ها وقت نگذارند باعث مشكلات زيادي براي دانشجويان مي شود.

هديه بدهيد؛ راهنمايي و مشاوره بگيريد

ر. جواني هم از ديگر دانشجوياني است كه به قول خودش براي نوشتن پايان نامه كلي هزينه صرف هديه هاي گران قيمت از جمله خريد جعبه شكلات 12 هزار توماني براي اساتيد كرده تا بتواند نظر مساعد آنها را براي پيش رفتن سريع كارهاي طرح و روز دفاع پايان نامه جلب كند.

به اعتقاد او كه البته بسياري از دانشجويان هم با اين نظر موافقند، تعداد زيادي از اساتيد در صورتي كه هديه هاي خوبي از دانشجويان دريافت كرده باشند نظر مساعدتري هم نسبت به پايان نامه هايشان خواهند داشت. همچنان كه يكي از دوستانش رمان هاي خارجي را در حال حاضر بهترين هديه براي اساتيد مي داند.

يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد مي گويد: فرصتي كه براي نوشتن طرح تحقيق صرف مي شود به اضافه وقتي كه براي پيدا كردن استادان گذاشته مي شود تا زماني كه تحقيق انجام شود، تقريبا 2 برابر زماني را صرف مي كند كه به طور قانوني يك دانشجو بايد براي ارايه پايان نامه صرف كند.

اكرم رضاييان اضافه مي كند: اين در حالي است كه دانشجويان دانشگاه آزاد با اتلاف وقت، مي بايست مجدد در ترم جديد ثبت نام كنند و شهريه اي اضافه پرداخت كنند در حالي كه دانشجويان دانشگاه هاي دولتي حداقل، اين مشكلات را ندارند.

بازار داغ پايان نامه فروشي

تلاش مافياي تزهاي دانشجويي براي فروش پايان‌نامه‌ هم معضل ديگري است كه به بي انگيزه شدن دانشجويان در پژوهش و تحقيق منجر شده است.

نرخ هر فصل پايان نامه البته بستگي به مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري كاملا متفاوت است. از فصلي 400 هزار تومان تا 500 هزار تومان در مقطع كارشناسي ارشد و حتي تا يك ميليون تومان تا مقطع دكتري نيز قيمت ها متغير است.

البته برخي از افراد خريد و فروش پايان نامه را به خاطر مدرك گرايي افراد و سواستفاده برخي ديگر كه در نهايت به واپس گرايي علمي منجر مي شود، مطرح مي كنند.

افرادي كه با هزار اميد و آرزو از سد كنكور گذشته و در محيط دانشگاه به علت از بين رفتن انگيزه هاي تحقيق و پژوهش و عدم دسترسي به شغل دلخواه از درس خواندن دلزده مي شوند به طور حتم زحمات تكميل يك پايان نامه را هم نمي توانند تحمل كنند.

بنابراين در اين شرايط كپي برداري از پايان نامه هاي آرشيو شده دانشگاه و يا در صورت توان مالي، خريد پايان نامه بهترين فرصت موجود به شمار مي رود.

در حالي كه دانشگاه هاي ديگر كشورها بهترين تحقيقات و پژوهش هاي خود را از ميان دانشگاه ها مي يابند و براساس آن برنامه هاي كلان در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و ... را طراحي مي كنند در ايران معضل خريد و فروش پايان نامه و تزهاي دوره دكتري مطرح مي شود. پديده اي خطرناك كه آينده و پيشرفت همه جانبه به ويژه علمي و اقتصادي كشور را تهديد مي كند.

ضعف سيستم جامع كتابخانه ها؛ كپي برداري مطمئن

گفته شد كه به دلايل عديده برخي از دانشجويان در مقاطع تحصيلات تكميلي، به جاي تحقيق بر روي رساله خود، موضوع را به فرد يا شركتي كه دست اندركار اين امر است، واگذار كرده و يا از طريق كپي كردن كامل يك پايان نامه ديگر از يكي از دانشگاه هاي كشور و تغيير نام، آن را به عنوان رساله تحويل مي دهند.

پيدا كردن رد پاي چنين پايان نامه هايي به دشواري صورت مي گيرد. يعني اگر استاد راهنما و مشاور و يا مسئولان دانشگاه بخواهند كپي برداري يا غير آن را از ديگر پايان نامه هاي تهيه شده تشخيص دهند شايد چند ماه زمان نياز داشته باشد.

چرا كه كتابخانه هاي دانشگاه ها داراي سيستم جامع متمركز نيست تا با جستجوي چند دقيقه اي اصل يا كپي بودن پايان نامه را تشخيص داد.

زماني كه يك دانشجو پايان نامه خود را كپي مي كند هيچ راهي براي استادان راهنما، مشاور يا داور براي پي بردن به تخلف وي وجود ندارد. چرا كه هر دانشكده اي براي خود پايان نامه ها را بايگاني مي كند و اگر چه دانشگاهها گروههاي علمي را ملزم به ارايه يك نسخه از هر پايان نامه به كتابخانه مركزي دانشگاه كرده اند اما اين كتابخانه ها نيز مانند جزيره هاي جداگانه هستند و هيچ ارتباط ارگانيكي بين آنها وجود ندارد.

بنابراين رفع اين مشكل چندان سخت نيست. بلكه تنها با ايجاد سيستم جامع متمركز و الكترونيكي از كتابخانه هاي دانشگاه ها، به راحتي اين مشكل را مي توان حل كرد.

حتي به راحتي مي توان متن پايان نامه ها را در محيط وب براي دانشجويان و اساتيد قرار داد تا دانشجويان براي اخذ راهنمايي به پايان نامه هاي نوشته شده به عنوان نمونه كار مراجعه كنند.
توجه جدي به مقوله پژوهش و تحقيق نيازي ضروري و اساسي براي رفع معضلي است كه هم اكنون در دانشگاه ها و مراكز علمي به وضوح ديده مي شود. همانطور كه مطرح شد موانع موجود نه تنها دانشجويان را با نوعي بي انگيزگي و بي ميلي به انجام تحقيقات دانشگاهي و علمي مواجه كرده بلكه اساتيد را نيز از ارايه موضوعات متنوع براي تحقيق بيشتر از سوي دانشجويان با ركود مواجه ساخته است.
لذا حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي به لحاظ كمي و كيفي، ايجاد انگيزه پژوهش در ميان آنان همچنين رفع موانع بر سر راه تحقيق و تلاش مسئولان دانشگاه ها براي ايجاد شرايط لازم از جمله فراهم كردن كتاب هاي مرجع، دسترسي ساده دانشجويان به سايت هاي علمي جهاني، تهيه مجله هاي تخصصي علمي و ... همگي گام مثبتي به منظور تحقق اين خواسته است كه تزهاي دانشجويان بتواند راهگشاي كمبودهاي علمي و تخصصي كشور و كوتاه كردن دستان مافياي اقتصادي باشد.
گزارش (1) را اينجا بخوانيد.
***
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن