واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يکشنبه ايرنا، جواد شمقدري در نشست خود با اهالي سينما سياست هاي کلي خود را اعلام کرد. موارد بسياري در اين نشست اعلام شد اما يکي از مهمترين سياست هاي اعلام شده توسط معاون سينمايي ارشاد، رتبه بندي تهيه کنندگان به 4 درجه بود. بر اساس گفته هاي شمقدري، در اين طرح کارگردانان و تهيه کنندگان درجه 1 هرسال 3 فيلم، درجه 2، 2 اثر سينمايي و درجه 1، يک فيلم را مي سازند و تهيه کنندگان و کارگردانان درجه 4 اجازه ساخت فيلم نداشته و پروانه فعاليت آنان لغو مي شود. اين تنها جزئياتي بود که براي اهالي سينما اعلام شد و پس از اين جلسه، ديدارهاي متعددي از سوي معاونت سينمايي ارشاد با اهالي سينما برگزار شد تا جزئيات اين طرح تکميل و در آينده نه چندان دور به اجرا برسد. اما سينماي ايران با طرح رتبه بندي تهيه کنندگان و فيلم هاي فيلمسازان سينماي ايران بيگانه نيست. اواسط دهه 60 بود که طرح رتبه بندي فيلم هاي سينمايي ارائه شد و در اين طرح فيلم ها و فيلمسازان به سه دسته الف، ب و ج تبديل شدند. در اين طرح آثار استاندارد که محتواي خوبي نيز داشتند الف، آثار اجتماعي که کمتر استانداردها را رعايت مي کردند ب و آثار سينمايي کمدي که حرفي براي گفتن نداشتند در رتبه ج قرار مي گرفتند. در حقيقت در دهه 60 بود که فيلمسازان ج ساز بر سر زبان ها افتادند و ج سازي يکي از صفت ناپسند براي يک فيلمساز به شمار مي رفت. در دهه 70 در دوره عزت الله ضرغامي نيز اين قانون به شکلي ديگر و البته با اعمال قدرت انجام شد و در دوره جعفري جلوه به نوعي مسکوت ماند. اکنون در دوران شمقدري، معاونت سينمايي ارشاد به دنبال اجراي اين طرح با ساز و کاري دقيق تر است تا به اينگونه سينماي ايران به استانداردسازي نزديک شود. اما نگراني هايي در اين باره وجود دارد و از آن جمله اينکه چه ساز و کارهايي براي اجراي اين طرح وجود دارد؟ ملاک رتبه بندي تهيه کنندگان و کارگردانان چيست؟ اجراي اين طرح به چه صورتي خواهد بود؟ آيا برخي از فيلمسازاني که به ساخت فيلم هاي گيشه اي عادت کرده اند در اجراي رتبه بندي تهيه کنندگان همکاري مي کنند؟ برخي از فيلمسازان در گفت وگو با ايرنا، از اجراي اين طرح استقبال کردند و در عين حال نگراني هايي از نحوه اجراي آن داشتند. نياز امروز سينماي ايران مرتضي شايسته تهيه کننده سينماي ايران دراين باره گفت: به نظر مي رسد سياست درجه بندي تهيه کنندگان آثار سينمايي به 4 گروه، کار پسنديده اي است. وي افزود: من با اين طرح موافقم و اين تصميم نياز امروز سينماي ايران است. تهيه کننده فيلم امشب شب مهتابه خاطر نشان کرد: مهم ترين بخش اين طرح، اجراي آن است و اميدوارم با دقت در اجراي طرح درجه بندي تهيه کنندگان، شاهد حرکت رو به جلوي سينماي ايران به سمت استانداردسازي باشيم. رتبه بندي فيلم هاي سينمايي مسعود اطيابي نيز در گفت وگو با ايرنا گفت: رتبه بندي تهيه کنندگان کار دشواري است زيرا آثار ضعيف و قوي بسياري در کارنامه يک تهيه کننده و کارگردان وجود دارد. وي افزود: تجربه نشان داده سياست گذاري هاي اينچنين دوام زيادي ندارد و اجراي آن بسيار دشوار است. اين کارگردان سينما خاطر نشان کرد: رتبه بندي آثار سينمايي بيش از رتبه بندي تهيه کنندگان و کارگردانان سينما مي تواند به سينماي ايران کمک کند و براي اين مهم آيين نامه هايي تصويب شود. اطيابي يادآور شد: مي توان آثار سينمايي را بر اساس رعايت اصول سينمايي و نزديک بودن به استانداردهاي موجود، رتبه بندي و آنها را با ستاره هايي از يکديگر متمايز کرد تا اينگونه مخاطبان نيز در تعيين آثار مورد نظر خود بتوانند فيلم هاي با کيفيت تر را انتخاب کنند. وي در ادامه خواستار بررسي فيلم هاي سينمايي در کميته هاي تحقيق و بررسي براي تعيين کيفيت شد و گفت: بهتر است از بررسي يک اثر سينمايي در چند کميته تخصصي براي تعيين سطح آن خودداري کرده و با تشکيل چند کميته تخصصي از کارشناسان، آثار سينمايي را رتبه بندي کنيم. تهيه کننده فيلم سينمايي دلخون گفت: هزينه ساخت، کيفيت فيلمبرداري و صداگذاري، کارگرداني و محتوي مي تواند از معيارهاي ما در تعيين سطح آثار سينمايي باشد. اطيابي خاطر نشان کرد: در راه رتبه بندي آثار سينمايي و فيلم ها با آزمون و خطا مواجه خواهيم بود از اين رو ممکن است در ابتدا با ايده آل ها فاصله بسياري داشته باشيم اما به مرور زمان اين معضل برطرف مي شود. مقابله با ورود برخي از تهيه کننده نماها به سينما در اين ميان محمود گبرلو منتقد سينما نيز گفت: من قائل به رتبه بندي تهيه کنندگان هستم زيرا اين مهم سبب مي شود تا هرکسي به عنوان تهيه کننده وارد سينماي ايران نشود. وي افزود: رتبه بندي تهيه کنندگان سبب برقراري عدالت در سينماي ايران مي شود و اينگونه سينماي ايران صدمه کمتري خواهد ديد. اين منتقد سينما خاطرنشان کرد: متاسفانه ورود برخي از افراد به عنوان تهيه کننده به سينماي ايران در سال هاي اخير سبب شده تا سطح فکري در سينماي ما نزول پيدا کند و اميدوارم اين رتبه بندي باعث بهبود روند کنوني شود. اين منتقد سينما درباره اعمال سلايق شخصي در رتبه بندي تهيه کنندگان و کارگردانان اظهار کرد: کميته اي که در اين زمينه تشکيل مي شود، بايد مورد تاييد اهالي سينما باشد و افراد متخصصي در اين کميته حضور داشته باشند. اينگونه سينماگران به تصميمات اخذ شده در رتبه بندي سينما احترام مي گذارند. شايسته سالاري رمز رتبه بندي تهيه کنندگان عباس رافعي روز شنبه در گفت وگو با ايرنا گفت: متاسفانه نگاه ما به تهيه کنندگان سينما بر اساس سرمايه گذاري آنان در سينما است. وي افزود: هرکسي که پول داشته باشد مي تواند به راحتي به تهيه کنندگي و کارگرداني بپردازد که اين به صلاح سينماي ايران نيست. تهيه کننده فيلم سينمايي بيگانگان خاطرنشان کرد: رتبه بندي تهيه کنندگان سينما مي تواند به اين وضعيت خاتمه دهد اما بايد دقت کنيم که اين درجه بندي بر اساس شايسته سالاري و صلاحيت و به دور از هرگونه رفاقت باشد. رافعي يادآور شد: اگر بناي ما در صدور مجوز براي تهيه کنندگان بر اساس تخصص آنان باشد حضور نيمي از تهيه کنندگان در سينماي ايران بي معني است. اين کارگردان سينما با تاکيد بر حضور اصناف در رتبه بندي تهيه کنندگان و کارگردانان سينماي ايران گفت: تصميم گيري صرف دولت در اين باره صحيح نيست و اصناف سينمايي نيز بايد نظرات و پيشنهادات خود را در اين باره اعلام کنند. وي ادامه داد: ارزيابي ها براي رتبه بندي تهيه کنندگان بايد بر اساس کارشناسي باشد و از اعمال سليقه ها در اين باره خودداري شود. رافعي در پايان خواستار تشکيل کميته هاي تخصصي درباره بررسي سطح تهيه کنندگان شد. رتبه بندي تهيه کنندگان امري متداول در سينماي ايران حبيب الله کاسه ساز تهيه کننده فيلم اخراجي ها نيز گفت: اصل رتبه بندي تهيه کنندگان سينماي ايران بسيار مطلوب است و اين مهم در سينماي دنيا ديده مي شود. وي افزود: توانايي حرفه اي، تخصص در تهيه کنندگي و توانايي مالي از جمله ملاک هايي است که در سينماي دنيا براي رتبه بندي تهيه کنندگان مد نظر قرار داده مي شود. تهيه کننده اخراجي ها خاطر نشان کرد: تعيين ملاک ها و معيارهاي ما براي رتبه بندي تهيه کنندگان بايد با نظر کارشناسي و مشورت با شوراي تهيه کنندگان در اين باره تصميماتي اتخاذ شود. کاسه ساز يادآور شد: بايد تهيه کنندگان از منظر توانايي در انجام کار بررسي شوند و در اين ميان ممکن است تهيه کنندگان توانايي داشته باشيم که تعداد آثار کمتري نسبت به برخي ديگر داشته باشند. وي ادامه داد: تعيين معيار رتبه بندي تهيه کنندگان دشوار و در عين حال دست يافتني است. اين تهيه کننده سينما اظهار کرد: اتحاديه تهيه کنندگان سينماي ايران نيز با ارائه پيشنهادات خود در اين باره، رتبه بندي تهيه کنندگان را در جلسه خود بررسي خواهد کرد. ابهام در معيارها سعيد سعدي تهيه کننده سينما نيز از نامشخص بودن معيار رتبه بندي تهيه کنندگان و کارگردانان اظهار نگراني کرد و گفت: طرح درجه بندي تهيه کنندگان سينماي ايران در 4 گروه مطلوب است اما معيار اجراي آن هنوز براي ما مشخص نيست. وي افزود: توضيحي درباره نحوه رتبه بندي تهيه کنندگان داده نشده و دقيقا نمي دانيم ملاک تفاوت تهيه کننده درجه 4 با تهيه کننده درجه 1 سينماي ايران چيست؟ تهيه کننده فيلم سينمايي کيفر خاطرنشان کرد: به حتم طرح رتبه بندي تهيه کنندگان چنانچه در مسيري صحيح و بر اساس معيارهاي مشخص و قانونمند انجام شود به سود سينماي ما خواهد بود. سعدي يادآور شد: در درجه بندي تهيه کنندگان بايد از هرگونه اعمال سليقه هاي شخصي خودداري و تهيه کنندگان و کارگردانان را بر اساس قانوني مدون رتبه بندي کرد. خواسته هاي فيلمسازان خواسته هاي متفاوتي از سوي فيلمسازان در رتبه بندي کارگردانان و تهيه کنندگان بيان شد. تشکيل کميته هاي مختلف کارشناسي و بررسي هر فيلم در يک کميته، رتبه بندي آثار سينمايي، در نظر گرفتن توان حرفه اي، تهيه قانوني مدون براي رتبه بندي، استفاده از نظر شوراي تهيه کنندگان و کانون کارگردانان و دوري از اعمال سليقه ها از جمله خواسته هاي فيلمسازان بود که در گفت وگو با ايرنا مطرح شد. از سويي، عليرضا سجادپور نيز در گفت وگو با ايرنا تصريح کرد که جزئيات سياست هاي معاونت سينمايي ارشاد پس از گرفتن آراء فيلمسازان تعيين و در قالب دفترچه هايي به آنان ارائه مي شود. به نظر مي رسد تعامل فيلمسازان و معاونت سينمايي ارشاد و اجراي دقيق طرح رتبه بندي تهيه کنندگان و کارگردانان مي تواند سينماي ايران را به استانداردسازي نزديک و دست کساني که نام تهيه کننده و کارگردان را يدک کشيده اما تخصصي ندارند را از سينماي ايران کوتاه کند. از: مرتضي رنجبران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 588]