تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815941663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رد پيمان ليسبون در ايرلند و بن بست جديد قانون اساسي اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رد پيمان ليسبون در ايرلند و بن بست جديد قانون اساسي اروپا
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): لندن - روند تصويب قانوني اساسي اتحاديه اروپا در پنج سال گذشته به بازي مار و پله شبيه بوده است. هر زمان كه رهبران اتحاديه اروپا به توافقي براي پيشرفت دست يافته و خواسته اند نفس راحتي بكشند، حادثه اي همچون نتيجه همه پرسي ايرلند آنان را به خانه اول بازگردانده است.


مردم جمهوري ايرلند در يك همه پرسي كه روز پنجشنبه برگزار و نتيجه آن ديروز اعلام شد، با پيوستن كشورشان به پيمان جديد اتحاديه اروپا كه جايگزين قانون اساسي اروپا خواهد شد، مخالفت كردند.
اين پيمان كه به "پيمان ليسبون " شهرت دارد، دسامبر سال گذشته در پايتخت پرتغال به امضا رسيد تا كشورهاي اروپايي را متحدتر سازد.
اين پيمان قرار بود جايگزين قانون اساسي قبلي اتحاديه اروپا شود كه دو سال پيش مردم هلند و فرانسه بر ضد آن راي داده بودند.
پيمان 170 صفحه اي ليسبون در واقع اصلاحيه اي بر پيش نويس قانون اساسي پيشين است.
رهبران اروپايي براي اينكه اين بار در دام همه پرسي هايي همچون فرانسه و هلند نيفتند، قرار گذاشته بودند كه اين پيمان بدون نياز به همه پرسي و تنها با پذيرش و تاييد دولت ها و تصويب مجالس ملي كشورهاي عضو، كاركرد قانوني يابد اما ايرلند از ميان 27 كشور عضو اتحاديه اروپا بر اساس قانون اساسي خود ناچار بود اين پيمان را به راي مردم بگذارد.
از سوي ديگر پيمان ليسبون با راي همه كشورهاي عضو قابليت اجرايي مي يابد.
نتيجه همه پرسي مردم ايرلند كه شب گذشته رسما اعلام شد، رهبران اروپايي را دستپاچه كرده و همانطور كه "خوزه مانوئل باروسو" رييس كميسيون اروپا اعلام كرده رهبران كشورهاي اروپايي قرار است در نشستي كه اواخر اين هفته برگزار خواهد شد، در باره اين مشكل چاره جويي كنند.
باروسو ديروز در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران كه آيا با راي مردم ايرلند بايد پيمان ليسبون را مرده حساب كرد، گفت : اين پيمان نمرده است و بايد روند تصويب آن در كشورهاي عضو همچنان به پيش برود.
تاكنون 18 كشور عضو اين پيمان را از طريق پارلمان تصويب كرده اند و بقيه كشورها نيز روند تصويب را ازطريق مجالس خود پيگيري مي كنند.
برخي كارشناسان عقيده دارند با راي منفي مردم ايرلند، موضع مخالفان پيمان ليسبون در كشورهاي ديگر نيز تقويت مي شود و شايد كشورهاي بيشتري خواستار برگزاري همه پرسي شوند.
روز گذشته مخالفان پيمان ليسبون در انگليس از جمله حزب محافظه كار اين كشور از دولت خواستند روند بررسي پيمان را در پارلمان متوقف كند و آن را در شيوه اي دموكراتيك به همه پرسي بگذارد.
با توجه به اينكه دولت و احزاب عمده ايرلند موافق پيمان ليسبون بودند و براي تصويب آن تلاش مي كردند، صاحب نظران معتقدند شايد در كشورهاي ديگر هم كه دولت و مجلس موافق پيمان هستند، در صورت برگزاري همه پرسي اين پيمان رد شود.
ايرلنديهاي مخالف پيوستن كشورشان به پيمان اتحاديه اروپا، اكنون اين پيروزي خود را جشن گرفته اند و اينطور وانمود مي كنند كه اروپا را از دامي خطرناك نجات داده اند.
يكي از رهبران حزب "شين فين" تنها حزب مطرح مخالف پيمان ليسبون در ايرلند پس از رد اين پيمان، گفت: مردم ايرلند با راي خود اعلام كردند كه نبايد قدرت نامحدود به رهبران غيرمنتخب اتحاديه اروپا در بروكسل اعطا شود.
وي افزود: ما اميدواريم كه مسوولان اتحاديه اروپا صداي مردم ايرلند را بروشني شنيده باشند.
مخالفان پيمان ليسبون مي گويند اين پيمان يك نوع تردستي ماهرانه قانوني براي خنثي كردن خواست مردم و در تضاد با دموكراسي است .
به اعتقاد آنان پيمان جديد دست رهبران را براي تصميم گيري هاي كلان بدون توجه به راي مردم باز مي گذارد.
پيمان ليسبون قرار بود اتحاديه اروپا را از بن بستي كه چند سال درگير آن بود رها سازد اما با همه پرسي ايرلند خود با بن بست جديدي روبرو شد.
اصلاح ساختاري نهاد اتحاديه اروپا از طريق انتخاب يك رييس تمام وقت شوراي اروپايي براي دو تا دو سال و نيم ، ايجاد يك ارتش مشترك اروپايي به شيوه پيمان ناتو، اعطاي قدرت بيشتر به دادگاه عدالت اروپا، تدوين نظام منصفانه تر و شفاف تر انتخاباتي در اروپا، محدود كردن دامنه اداري كميسيون هاي اروپايي از جمله محورهاي اين پيمان است.
تقويت موضع سياست خارجي واحد اروپا با انتخاب يك وزير خارجه، تعميم قوانين حقوق بشر به قوانين اروپايي، گسترش حقوق مدني شهروندي از قبيل حق اعتصاب صنفي و تاكيد بر قدرت پارلمان هاي كشورها در عدم پذيرش مصوبات پارلمان اروپا ديگر بندهاي اين پيمان را تشكيل مي دهد.
برخي مسوولان اتحاديه اروپا كه پس از رد پيمان ليسبون ازسوي مردم ايرلند شوكه شده بودند، روز گذشته اعلام كردند كه ايرلند طي سالهايي كه به اتحاديه اروپا پيوسته ميلياردها دلار كمك دريافت و اقتصاد فقير خود را به اقتصادي پيشرفته تبديل كرده است .
اتحاديه اروپا، يك اتحاديه اقتصادي -سياسي است كه پس از چند بار توسعه ، اعضاي آن در حال حاضر به 27 كشور رسيده است .
در سال 1993 ميلادي با توافق "ماستريخت " چارچوبي قانوني براي اتحاديه پايه گذاري شد و در سال 1999 واحد پول مشترك "يورو" در اين اتحاديه رواج يافت كه در 15 كشور عضو اتحاديه تثبيت شده است .
اتحاديه اروپا با 500 ميليون نفر جمعيت در سال 2007 ميلادي حدود 30 درصد توليد ناخالص داخلي جهان را توليد كرده است .
اگر رهبران اروپايي بتوانند براي مشكل راي منفي ايرلندي ها چاره اي بيابند، پيمان ليسبون بنا به قرار قبلي از سال 2009 ميلادي به اجرا گذاشته مي شود.
اروپام **345**1440**1388
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 492]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن