تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815438273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلفيق تجربه و جواني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تلفيق تجربه و جواني


هنر- ندا انتظامي:
داستان‌هاي پليسي هميشه براي بيننده‌ها جذاب بوده است، شخصيت‌‌هاي «هركول پوآرو»، «شرلوك هلمز» يا «خانم مارپل» از جمله كارآگاهاني هستند كه در تلويزيون بسيار معروفند.

سازندگان برنامه‌‌ها از علاقه مردم به داستان‌‌هاي پليسي خبر دارند، به همين دليل بازار ساخت مجموعه‌‌هاي پليسي در تلويزيون حسابي داغ است.

ساخت مجموعه «كارآگاهان» هم به اين دليل در شبكه 3 سيما شروع شد . اما سازندگان اين كار به آموزش و اطلاع‌رساني هم گوشه چشمي داشته‌‌اند.

داستان‌هاي اين مجموعه تلويزيوني برگرفته از ماجراهاي واقعي است و پرونده هاي جنايي واقعي را به تصوير مي كشد.

اين مجموعه، كه چهارشنبه ساعت 20و15دقيقه از شبكه 3 سيما پخش مي‌‌شود، داستان كارآگاهان پليس آگاهي را به سرپرستي سرگردي نشان مي‌‌دهد كه گره گشايي از معماهاي پيچيده جرائم و كشف سرنخ هاي مهم براي دستگيري مجرمان در كنار آموزش‌هاي علمي ضمن خدمت كارآگاهان جوان وظيفه مهم اوست.

ايرج مهام، يكي از تهيه كنندگان اين مجموعه، مي‌‌گويد: «توليد اين كار با هدف بالا بردن سطح آگاهي مردم و برخورد درست با مسائل اجتماعي است. اتفاق‌هايي كه گاهي در جامعه مي‌‌افتد، در اثر بي‌‌توجهي و ناآگاهي ما به يك معضل اجتماعي تبديل مي‌‌شود.»

اين تهيه‌‌كننده مي‌گويد:«ما پرونده‌‌هايي را انتخاب كرديم كه مسائل روز اجتماع است، مثلاً به اختلاس در اداره ها نپرداختيم، چرا كه مسائل مهمي براي مردم عادي نيست، اما پرونده‌‌هايي مثل خريد خانه و دزدي‌‌هايي كه هنگام ديدن خانه انجام مي‌‌شود و مسائل مهمي از اين دست را در نظر گرفتيم تا از اين طريق آموزش‌‌هاي لازم را به مردم بدهيم.»

مسعود بهبهاني نيا، نويسنده اين مجموعه، پرونده‌‌هايي را انتخاب كرده‌‌كه مسائل اجتماعي و روز آن پررنگ باشد. اما قرار نيست كه اين داستان‌‌ها باعث وحشت مردم شود. مهام مي‌‌گويد: «ترس در جاهايي لازم است و نعمت خداست. اگر ترس نباشد انسان‌‌ها به خودشان صدمه مي‌‌زنند. مثلاً وقتي كسي با سرعت 180كيلومتر در خيابان حركت مي‌‌كند، هم به خودش صدمه مي‌‌زند و هم به ديگران.»

اين مجموعه 18 قسمت است كه در حال حاضر 9 قسمت آن ضبط شده و گروه مشغول آماده سازي قسمت دهم آن هستند. در اين 18 قسمت قرار است كه 18 پرونده بررسي شود، يعني يك داستان از ابتدا روايت مي‌‌شود و در آخر، هم گره داستان باز مي‌‌شود وهم مجرمان دستگير مي‌‌شوند. نويسنده، كارگردان و تهيه كنندگان اين ساختار را آگاهانه انتخاب كرده‌‌اند. مهام مي‌‌گويد: «ساختار برنامه‌‌هاي پليسي در دنيا به اين شكل است كه در يك جلسه داستان روايت مي‌‌شود و در همان جلسه و يا جلسه ديگر تمام مي‌‌شود. اين شكل براي مردم آشنا و دوست داشتني است. از طرف ديگر اگر مي‌‌خواستيم كه يك پرونده را در چند جلسه روايت كنيم، يا داستان‌‌ها كشش نداشت و يا مخاطب خسته مي‌‌شد.»

او نكته ديگري را مطرح مي‌‌كند: «نكته مهم‌‌تر اين است كه در اين روش ما مي‌‌توانيم داستان‌‌هاي بيشتري را روايت كنيم و اطلاع رساني بيشتري داشته باشيم. به اين شكل هشدار پليسي بيشتري به مردم مي‌‌دهيم و قدرت پليس را بهتر نشان مي‌‌دهيم.»

كارگردان اين كار حميد لبخنده است كه مجموعه‌هاي محبوب «درپناه‌تو» و «در قلب من» را ساخته، كه در زمان خودش جزء مجموعه‌‌هاي پربيننده تلويزيون بوده‌‌است. مهدي هاشمي، اكبر زنجانپور، رضاخندان، كامران تفتي، زهره فكور صبور و شهروز ابراهيمي در اين مجموعه بازي مي كنند. البته در هر قسمت بازيگر مهمان نيز حضور خواهد داشت. ايرج مهام كه اين كار را با همكاري ايرج محمدي تهيه كرده، درباره انتخاب بازيگران مي‌‌گويد:« تركيب بازيگران، تلفيق تجربه و جواني است.

اين اتفاق در تركيب كارآگاهان اداره آگاهي هم ديده مي‌‌شودكه يك نيروي قديمي را كنار يك نيروي جديد مي‌‌گذارند تا آموزش‌‌هاي لازم را ببينند. اگر ما در اين كار از مهدي هاشمي و رضا خندان به عنوان دو كارآگاه قديمي استفاده كرده‌‌ايم، نه در عرصه هنر و نه در نيروي انتظامي كار دور از ذهني نيست. چرا كه نيروهاي جديد پرورش مي‌‌يابند و در نهايت خود نيروي كاركشته و حرفه‌‌اي مي‌‌شوند.»

او الگو برداري و نوشتن فيلم نامه را بر اساس تحقيقات يك ساله گروه اعلام مي‌‌كند. اين مجموعه با مشاركت نيروي انتظامي (ناجي هنر) توليد مي شود.

تاريخ درج: 6 خرداد 1387 ساعت 18:32 تاريخ تاييد: 24 خرداد 1387 ساعت 11:29 تاريخ به روز رساني: 24 خرداد 1387 ساعت 11:28
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن