تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821011591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگ تدريجي و خاموش رودخانه‌ها در فومن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مرگ تدريجي و خاموش رودخانه‌ها در فومن
رودخانه‌ها و آب‌هاي سطحي شهرستان فومن بدليل ورود فاضلاب‌ها و پسماندهاي صنعتي به آنها، مرگ تدريجي و خاموشي را تجربه مي‌كنند.

شهروندان فومني مي‌گويند : تخليه فاضلاب‌هاي خانگي، صنعتي و كشاورزي به آب‌هاي سطحي و رودخانه‌ها، درطول سال‌هاي گذشته مشكلات فراوان و عديده زيست محيطي در اين شهرستان پديد آورده است.

آنان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزودند: به علت عدم وجود تصفيه خانه، فاضلاب‌هاي فومن به صورت مستقيم در آبهاي سطحي و رودخانه‌هاي منطقه بويژه دو رودخانه شهر فومن معروف به "گازروبار" و "شپول كنار" تخليه مي شوند.

اين شهروندان با ابراز گله‌مندي از وجود اين مشكل بيان داشتند: تاكنون هيچ اقدامي در زمينه رفع اين مشكل زيست محيطي صورت نپذيرفته است.

يكي از ساكنان كوچه شهيد افتخاري فومن كه رودخانه حامل فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي كارگاهي از كنار منزل مسكوني شان جريان دارد، در اين‌باره گفت:
اين مشكل سالها است كه موجب نارضايتي و ناراحتي اهالي منطقه شده است.

"صفر ارجمند" ‪ ۶۵‬ساله افزود: اين رودخانه كه در گذشته محل شنا وآب تني براي جوانان در فصول گرم سال بود، هم اكنون به يك كانال سرباز تبديل و منشا آلودگي‌هاي زيست محيطي، تجمع حشرات و حيوانات موذي و ناقل بيماري‌ها و زشتي شهر گردشگر پذير فومن شده است و با فرارسيدن فصل گرما، بوي تعفن آن موجب آزردگي اهالي مي‌شود.

وي با اشاره به مراجعات فراوان به مسوولان مرتبط جهت رسيدگي و رفع اين مشكل خواستار پيگيري جدي مسوولان امر در زمينه رفع اساسي اين معضل در شهر زيباي فومن شد.

به گزارش ايرنا، هم چنين در زمان حاضر فاضلاب‌هاي صنعتي توليد شده از كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي و صنتعي شهرك صنعتي سردار جنگل (كوچي چال) فومن و ديگر واحدها و كارگاه‌هاي صنعتي اين شهرستان، نيز كه حاوي مواد سمي، پسماندهاي فعاليت‌هاي شيميايي و آلاينده است، بدون هيچ گونه تصفيه‌اي راهي آب‌هاي سطحي و زيرزميني، رودخانه‌ها واراضي كشاورزي مجاورشان مي‌شوند.

رييس اداره حفاظت از محيط زيست فومن گفت: متاسفانه تخليه فاضلاب‌هاي شهري و صنعتي به آب‌هاي سطحي، رودخانه‌ها و زمين‌هاي كشاورزي از جمله مهمترين مشكلات و نگراني‌هاي زيست محيطي در شهرستان فومن است.

"علي اصغر روشني" در مصاحبه با ايرنا، افزود: فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي فومن بدون هيچ گونه پيش تصفيه و بعلت عدم وجود سيستم تصفيه خانه در قالب سيستم فاضلاب سنتي، وارد رودخانه، آب‌هاي سطحي كه همه از آب‌هاي شيرين هستند، مي‌شوند.

اين كارشناس محيط زيست با برشمردن مشكلات ناشي از فقدان سيستم فاضلاب بهداشتي و تصفيه خانه مدرن در فومن، گفت: تهديد زندگي شهروندان و نابودي به تدريج و خاموش رودخانه ها، بعلت آلودگي‌هاي ناشي از فاضلاب ها، از جمله اين مشكلات است.

وي در عين حال گفت: در راستاي رفع اين مشكل در شهر فومن ، هم اكنون اقداماتي از سوي آب و فاضلاب شهري جهت احداث تصفيه‌خانه و سيستم فاضلاب مدرن در دست اقدام است كه آن هم مستلزم زمان و تخصيص بموقع اعتبارات مورد نياز جهت تسريع در امور اجرايي مي‌باشد.

وي به راهكارهاي موقت رفع اين مشكل در سطح شهر فومن اشاره و اظهار كرد:
به‌شهروندان پيشنهاد مي‌شود با نصب سيستم‌هاي موجود براي تصفيه داخلي فاضلاب هاي خانگي در منازل خود، در رفع موقت اين مشكل همياري كنند.

وي هم چنين در خصوص چگونگي رفع مشكل فاضلاب‌هاي صنعتي درفومن گفت: ناحيه صنعتي سردار جنگل (كوچي چال) اين شهرستان بتازگي با تبديل به شهرك صنعتي زير نظر شركت شهرك‌هاي صنعتي قرار گرفته است كه بدنبال آن با اجراي طرح مطالعاتي جهت نصب سيستم پيش تصفيه در كارخانه‌ها و نيز طرح توسعه اين شهرك، اميدواريم با استقرار سيستم تصفيه فاضلاب‌ها در اين بخش مشكلات آن به طور كامل رفع شود.

مديرامور آب و فاضلاب شهري فومن و ماسوله نيز گفت: در زمان حاضر در شهر فومن با هفت هزار و‪ ۲۳۵‬مشترك و ‪ ۲۸‬هزار نفر جمعيت بهره‌مند ازآب شرب سالم و بهداشتي، ‪ ۶۰‬كيلومتر سيستم فاضلاب سنتي وجود دارد.

"حسين قادري" بابيان اينكه تمامي فاضلاب‌هاي خانگي شهري وارد سيستم فاضلاب سنتي در فومن مي‌شود، افزود: سالانه براساس برنامه و اعتبارات تخصيص يافته، چهارتاپنج كيلومتراز شبكه‌هاي فاضلاب سنتي اين شهر، اصلاح، بازسازي و لايروبي مي‌شود.

به‌گفته وي، هم اكنون پساب‌هاي ناشي از عمليات لايروبي فاضلاب‌هاي سنتي، در دو رودخانه معروف شهر فومن به نام‌هاي "گازروبار" و "شپول كنار" تخليه مي‌شوند.

وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، تصريح كرد: در راستاي رفع اين مشكل كه سالهاست دغدغه شهروندان و مسوولان فومن بوده، مطالعات توجيهي، فني، اقتصادي، زيست محيطي و اجتماعي احداث تصفيه خانه فاضلاب فومن در سال ‪۸۴‬ انجام و بدنبال آن، كد اجرايي مورد نظر نيز اخذ شد.

وي با بيان اينكه اخذ كد اجرايي در اين زمينه قدمي اساسي است، افزود:
تاكنون از ‪ ۴۸‬شهر استان گيلان، تنها هشت شهر، كد اجرايي تصفيه خانه فاضلاب شهري را دريافت كرده‌اند.

اين مقام مسوول در خصوص احداث سيستم فاضلاب و تصفيه خانه فاضلاب شهري در فومن، گفت: ‪ ۷۶‬هزار متر مربع زمين واقع در انتهاي خيابان ابوذر فومن با حدود پنج ميليارد ريال اعتبار ملي براي اجراي اين طرح خريداري و تهيه شده است.

"قادري" با بيان اينكه هزينه احداث تصفيه خانه و تاسيسات آن به صورت مدرن در سال آغاز آن (‪ ۱۹۰ ،(۸۴‬ميليارد ريال برآورد شده است، عنوان كرد:
تاكنون عدم تخصيص مناسب و ناكافي بودن اعتبارات لازم براي تسريع در اجراي اين پروژه مهم، يكي از مشكلات اساسي اين طرح است.

وي افزود: امسال دو ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون ريال اعتبار براي احداث سيستم فاضلاب بهداشتي در شهر فومن اختصاص يافته است.

وي خاطر نشان كرد: در فاز اول اين طرح ، عمليات ‪ ۵۰/۴‬كيلومتر خطوط انتقال فاضلاب اصلي و فرعي و پنج ايستگاه پمپاژ اجرايي مي‌شود.

"قادري" گفت: تا پايان اجراي اين طرح، كه براي تحت پوشش قرار دادن جمعيتي معادل ‪ ۳۸‬هزار نفر در نظر گرفته شده، ‪ ۱۶۳‬كيلومتر فاضلاب شهري اجرا مي‌شود.

مديرامور آب و فاضلاب فومن و ماسوله با بيان اينكه هم اكنون زمينه و بستر مناسب براي رفع اين مشكل فراهم است، ابراز اميدواري كرد با توجه و عنايت ويژه مسوولين در راستاي اختصاص بيشتر و بموقع اعتبارات ، در روند اجراي اين پروژه براي رفع نيازها و خواسته‌هاي بحق مردم، تسريع شود.

به گزارش ايرنا از فومن، درزمان حاضر ‪ ۸۸‬كيلومتر شبكه آب رساني آب شرب سالم و بهداشتي با هفت هزار و ‪ ۲۳۵‬مشترك و جمعيت ‪ ۲۸‬هزار نفري تحت پوشش آنها در شهر فومن وجود دارد و ‪ ۹۰‬درصد فاضلاب‌هاي ناشي از امور خانگي و ديگر مسائل مرتبط با آن در شبكه سنتي اين شهر راهي رودخانه‌ها و آب‌هاي سطحي منطقه مي‌شود.

شهر فومن مركز شهرستان ‪ ۹۷‬هزار و ‪ ۴۰۰‬نفري فومن در ‪ ۲۵‬كيلومتري غرب مركز استان گيلان قرار دارد.ك‪۴‬
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن