تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820087533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محدوديت‌هاي منابع آبي همدان و ضرورت توسعه بخش كشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: محدوديت‌هاي منابع آبي همدان و ضرورت توسعه بخش كشاورزي
مجموع آب استحصالي استان سالانه دو هزار و ‪ ۹۳۸‬ميليارد و هفت ميليون مترمكعب است كه ‪ ۹۵‬درصد آن در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود لذا استفاده صحيح از منابع آب در اين بخش در راستاي تامين غذاي موردنياز و مقابله با بحران آب در استان است.

همچنين گفته مي‌شود، ‪ ۵۷۷‬ميليارد و ‪ ۶۶‬ميليون مترمكعب آب استان از آب‌هاي سطحي، دو ميليارد و ‪ ۲۱۹‬ميليون مترمكعب آب از سفره‌هاي زيرزميني جمع‌آوري مي‌شود.

استاندار همدان نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: كمبود آب به عنوان اساسي‌ترين مشكل اين استان است و بايد با نگاه علمي به مقوله كشاورزي و توسعه آبياري تحت فشار اين مشكل رفع شود.

"بهروز مرادي" افزود: توسعه سطح اراضي كشاورزي زير پوشش آبياري تحت‌فشار استان بايد با شتاب و سرعت بيشتري ادامه يابد.

وي يادآور شد: باتوجه به وجود بحران كم‌آبي در استان استفاده از شيوه آبياري غرق آبي و كشت آب بر ، فاقد توجيه اقتصادي است.

وي گفت: افزايش راندمان آب، كاهش مصرف، ارتقاي كيفيت محصولات توليدي و افزايش عملكرد در واحد سطح از مزيت‌هاي بهره‌گيري از آبياري تحت فشار و توسعه بخش كشاورزي با شيوه مدرن است.

وي افزود: تقويت نگاه علمي و مدرن به مقوله كشاورزي با بهره‌گيري از روش‌هاي مكانيزاسيون و گسترش كشت محصولات كم آب بر، ايجاد سدهاي مخزني و تغذيه مصنوعي راهكارهاي مقابله با بحران كم آبي در استان است.

مدير كل دفتر امور اقتصادي و برنامه‌ريزي استانداري همدان نيز گفت: براي رفع مشكل كم آبي استان ‪ ۱۵‬سد در دست مطالعه و اجرا است كه از اين تعداد پنج سد در حال اجرا و ‪ ۱۰‬سد در حال مطالعه مي‌باشد.

"احمد فضلعي" اظهار داشت: يكپارچه‌سازي اراضي كشاورزي به منظور استفاده از سيستم‌هاي آبياري باراني، قطره‌اي و نواري هم براي استفاده بهينه از آب و بالا بردن راندمان آبياري بخش كشاورزي براي تامين آب مورد نياز توسعه بخش از ديگر راهكار اين مشكل است.

وي اضافه كرد: انتقال آب از حوزه‌هاي پرآب استانهاي مجاور براي تامين آب شرب و اجراي طرحهاي آبخيزداري و تغذيه مصنوعي براي تزريق آب‌هاي سطحي به منابع آب زيرزميني از ديگر راه‌هاي برون رفت از اين مشكل است.

فضلعلي، توسعه بخش كشاورزي را با افزايش كمي و كيفي فعاليت‌ها با توجه به كشاورزي بودن استان خواستار شد.

وي تصريح كرد: تحقق اهداف توسعه كشاورزي استان نيازمند تقويت و بخش زراعت و باغي، ايجاد و گسترش واحدهاي دامي، طيور و پرورش آبزيان و ساماندهي اراضي كشاورزي است.

وي افزود: همچنين افزايش واحدهاي مكانيزاسيون براي بالابردن بازدهي فعاليت‌هاي كشاورزي ، ايجاد و تقويت تشكل‌هاي تخصصي كشاورزي در زمينه آموزش و ترويج با استفاده از دانش آموختگان براي توسعه بخش ضروري است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي همدان نيز گفت: كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي اين استان از مهمترين اولويت‌ها است.

"حسين رجبيان" افزود: مديريت منابع آب و پايدار كردن مصرف با هدف رفع مشكل كم آبي و حفظ منابع طبيعي در استان اعمال مي‌شود.

وي اظهار داشت: ايجاد سدهاي مخزني كوچك و بزرگ، ايجاد تاسيسات تغذيه مصنوعي سفره‌هاي زيرزميني، توسعه عمليات اجرايي آبخيزداري و تلاش براي اصلاح پوشش گياهي عرصه‌هاي منابع طبيعي از راهكارهاي مديريت تامين منابع آب استان است.

وي خاطرنشان كرد: به منظور مصرف بهينه آب نيز برنامه‌هايي براي افزايش سطح پوشش آبياري تحت فشار، جايگزيني سيستم‌هاي كشت با مصرف حداقل آب، توسعه كشت‌هاي كم آب بر و جلوگيري از توسعه كشت آبي نيز در نظر گرفته شده است.

رجبيان گفت: در حال حاضر ‪ ۶۲‬هزار هكتار از سطح ‪ ۳۰۰‬هزار هكتاري اراضي آبي استان زير پوشش آبياري تحت فشار است.

استان همدان داراي ‪ ۷۰۰‬هزار هكتار اراضي زير كشت محصولات زراعي، ‪ ۶۰‬هزار هكتار باغ و ‪ ۶۰‬هزار هكتار اراضي آيش است.

استان همدان همچنين با توليد سالانه چهار ميليون و ‪ ۳۰۰‬هزار تن انواع محصولات زراعي، باغي و دامي، ‪ ۵/۵‬درصد توليد محصولات كشاورزي را به خود اختصاص داده است.ك /‪۴‬
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن