تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805820188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از نشست مديران مخابرات ايران و كارگزاران بورس


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: گزارشي از نشست مديران مخابرات ايران و كارگزاران بورس
با اين حال و به باور كارشناسان سوالات بدون جواب بسياري در اين بخش وجود دارد. سوالاتي كه طرح برخي از آنها در مراسم معارفه باز هم جواب‌هاي شفاف و درستي را به دنبال نداشت و باعث اعتراض از سوي برخي از كارگزاران و مدعوين شد.

گزارشي از نشست مديران مخابرات ايران و كارگزاران بورس
پرسش‌هاي بي‌پاسخ
م.ر.بهنام رئوف- دنياي اقتصاد
كرد زنگنه، رييس سازمان خصوصي‌سازي، عصر روز سه‌شنبه در همايش مديران شركت مخابرات ايران، كارگزاران بورس، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و سهامداران عنوان كرد: سرانجام بعد از يك سال كار سنگين در وزارت ارتباطات، دولت و سازمان خصوصي‌سازي، طلسم ورود مخابرات به بورس شكسته شد. البته زنگنه اولين سخنران اين مراسم نبود و پيش از آن وفا غفاريان و صابرفيضي، رييس هيات‌مديره و مديرعامل شركت مخابرات ايران به ايراد سخناني پيرامون وضعيت شركت مخابرات ايران براي كارگزاران بورس پرداختند. سرانجام و بعد از كش‌وقوس‌هاي فراواني، سهام شركت مخابرات ايران كه از 32 شركت استاني و نيز شركت ارتباطات سيار تشكيل شده است، وارد بورس شد.

البته اگر اخبار اين رويداد را طي يك سال و نيم گذشته دنبال كرده باشيد، حتما تا به حال متوجه شده‌ايد كه پيرامون خصوصي‌سازي شركت مخابرات ايران بحث‌ها و كشمكش‌هاي فراواني وجود داشته است و به زعم بسياري از كارشناسان و تحليلگران اين حوزه همچنان نكات مبهم و غير شفاف ديگري در اين پروسه وجود دارد. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در اين بخش وجود دارد، آزاد‌سازي شركت مخابرات پيش از خصوصي‌سازي است. مساله‌اي كه پيش از اين نيز گزارش‌هايي پيرامون آن منتشر شده است، اما مهم‌ترين مساله‌اي كه در اين بين وجود دارد عدم ارائه قيمت واقعي براي مخابرات ايران است. به باور مديران اين شركت ارزش 32 شركتي كه قرار است يكجا وارد بورس شوند، تنها 14‌ميليارد دلار است و اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان حوزه معتقدند كه اين ارزان‌ترين قيمتي است كه مي‌توان براي مخابرات ايران لحاظ كرد.

آن‌ها مي‌گويند قيمت واقعي شركت مخابرات ايران كه از 32 شركت استاني و نيز شركت ارتباطات سيار تشكيل شده است، رقمي بالغ بر 120‌ميليارد دلار است. با اين تفاسير و در حالي كه گروه ديجيتال روزنامه دنياي اقتصاد نيز در هفته‌هاي گذشته و در گزارش‌هاي مشابه ديگري رقم 120‌ميليارد دلاري كارشناسان براي شركت مخابرات ايران را منتشر كرده بود، اما اين مساله هيچ گاه طي اين مدت از سوي مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نه تنها تكذيب نشد، بلكه موضع مشخصي نيز پيرامون آن اتخاذ نشد. كارشناسان مي‌گويند با توجه به گستردگي فعاليت‌هاي اجازه داده شده در پروانه اين شركت توسط كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، شركت مخابرات ايران مجاز است در همه عرصه‌هاي تلفن‌همراه، تلفن ثابت و فناوري اطلاعات بدون هيچ‌گونه محدوديتي فعاليت نمايد كه واگذاري اين همه اختيارات مطمئنا باعث افزايش ارزش اين شركت خواهد شد.

از سويي ديگر كارشناسان معتقدند اين شركت با دارا بودن 49‌ درصد از سهام شركت مشاركتي تلفن‌همراه اصفهان (اسپادانا) و دريافت 57‌ درصدي درآمد شبكه تاليا كه پس از مدت قرارداد BOT، كل شبكه را نيز در اختيار خواهد گرفت، عملا داراي سه شبكه مستقل اپراتوري تلفن‌همراه است كه دارايي و ارزش شركت را افزايش مي‌دهد. آن‌ها همچنين مي‌گويند 50‌درصد سهام شركت پست بانك و شركت خدمات هوايي پيام متعلق به شركت مخابرات ايران است و اين بدان معنا است كه خريدار آن عملا مي‌تواند به بانكداري و ‌ارائه خدمات حمل‌ونقل هوايي نيز بپردازد.

بازارگرمي مديران مخابرات
در حال حاضر ارتباطات و فناوري اطلاعات 6‌ درصد سبد خانوار را به خود اختصاص داده است كه با خصوصي‌سازي شاهد رشد فزاينده‌اي در اين بخش خواهيم بود. وفا غفاريان، رييس هيات‌مديره شركت مخابرات ايران، در مراسم معارفه شركت مخابرات با بيان اين مطلب ادامه داد: پس از ورود شركت مخابرات ايران به بورس سرمايه‌گذاري‌هاي ضروري كه توجيه اقتصادي نداشته باشد با يارانه دولت انجام مي‌گيرند. وي با بيان اين كه ورود مخابرات به بورس كمك شاياني به افزايش شاخص‌هاي مخابراتي خواهد كرد، گفت: در حال حاضر بخش عظيمي از توان مالي و فني شركت صرف افزايش شاخص‌هاي مخابراتي مي‌شود كه اين مصوبه دولت شرايط مطلوبي را پيش روي روند توسعه‌اي مخابرات در كشور قرار خواهد داد.

وي ادامه داد: فعاليت جدي در شركت مخابرات ايران و وزارت ارتباطات پس از تصويب و ابلاغ سياست‌هاي اصل ‌٤٤ كه به ابتداي سال ‌٨٤ و عمدتا به نيمه‌ دوم سال ‌٨٤ برمي‌گردد، انجام شده كه اولين گام تدوين چارچوب كلي واگذاري شركت مخابرات در وزارت ارتباطات بود كه پس از آن به هيات‌وزيران ارائه و تصويب شد. وي در ادامه با اشاره به ضريب نفوذ تلفن ثابت كه ‌٣٤‌درصد و تلفن همراه كه ‌٥٥‌ درصد است، تصريح كرد: در بسياري از كشورها ضريب نفوذ تلفن همراه بالاي ‌١٠٠‌درصد است. او همچنين عاملي كه در بازده سرمايه‌ اپراتورها موثر است را حيطه عملكرد آن‌ها دانست كه در پروانه مشخص شده كه اين پروانه حدود يك ماه پيش براي شركت مخابرات تصويب شده و داراي وسعت زيادي است و تقريبا تمام حيطه‌اي كه اپراتورهاي مخابراتي مي‌توانند داشته باشند در آن پروانه مشخص شده است.

غفاريان از ديگر نكاتي كه در بازدهي در اين زمينه موثر است را ساختار و مكانيزم تعيين تعرفه‌هاي مخابراتي برشمرد. معاون وزير ارتباطات با بيان اين كه شركت‌ها دو هدف از خصوصي‌سازي دارند، اين اهداف را بهره‌وري عملياتي و بازدهي سرمايه ذكر كرد و گفت: مطالعاتي بر روي ‌٣١ اپراتور مخابراتي قبل و بعد از خصوصي‌سازي انجام شده و تاثير اين روند را بر روي آن‌ها بررسي كرده و اين بررسي نشان مي‌دهد بازده فروش ‌٣١ اپراتور در ‌٢٥ كشور ‌٦/١١‌درصد و بعد خصوصي‌سازي يعني حدود دو سال بعد به ‌٧/١٥ رسيده است و يا نسبت قيمت تمام شده به فروش از ‌٥/٥٠ به ‌٦/٤٧ كاهش يافته يعني هزينه‌ها سه‌درصد نسبت به فروش كاهش يافته است.

وي افزود: فروش سرانه‌ آنها از ‌٧٣/٠ به ‌١٦٨‌درصد رسيده و تعداد كاركنان نيز از ‌٦٧ هزار به ‌٦٣ هزار رسيده است، يعني كمتر از پنج‌ درصد كاهش نيروي انساني داشته و ‌درصد دستمزد آنها از ‌٨٣/٠ به ‌٧٥/١ رسيده است و اين نشان مي‌دهد ميزان سرمايه‌گذاري در اين شركت‌ها از ‌٩٨/٠ به ‌٢/٢ رسيده و اين همان سرعت توسعه و جذب سرمايه‌ است.

صوت، 80‌ درصد درآمد
به گفته‌ مديرعامل شركت مخابرات ايران نيز با پيش‌بيني‌هاي انجام گرفته تا پايان برنامه‌ چهارم توسعه، مشتركان تلفن ثابت به 36‌ ميليون و 300‌ هزار مشترك رسيده و ضريب نفوذ آن نيز از 50‌درصد فراتر مي‌رود و در حال حاضر نيز در تمام شهرهاي كشور تلفن ثابت به روز واگذار مي‌شود. صابرفيضي بعد از غفاريان در اين مراسم اظهار كرد: شركت مخابرات در دو سال اخير با توجه به سياست‌هايي كه نتيجه‌ نهايي برنامه‌ سوم توسعه و برنامه‌ تدوين شده در برنامه‌ چهارم بود، جهش محسوسي در افزايش تعداد مشتركان و به‌روز شدن تلفن ثابت در شهرهاي كشور و رساندن تلفن به روستاها داشت. فيضي با بيان اين كه بيش‌تر از 80‌ درصد درآمد ما وابسته به مكالمه و صوت است، گفت: برنامه‌هاي توسعه شركت ارتباطات سيار علاوه بر رفع تقاضاي به‌روز مشتركان به دنبال خدمات ارزش افزوده MMS و GPRS نيز بودند.

او با بيان اين كه يكي از بحث‌هايي كه مي‌تواند براي اپراتورها اولويت و امتياز باشد ميزان نقاط پوشش است، ابراز كرد: در ارديبهشت‌ماه سال 87 تعداد آنتن‌هاي BTS به 15‌هزار و 310 ايستگاه رسيده كه اين آمار در شهريور ماه سال 84 تعداد 5‌ هزار و 398 آنتن بود. وي گفت: تا ارديبهشت‌ ماه سال 87 با 100 كشور در سطح جهان از طريق 220 اپراتور ارتباط رومينگ بين‌الملل داريم كه رو به گسترش است. فيضي خاطر نشان كرد: بيش از 52‌ هزار و 370 روستا داراي ارتباط هستند و پروانه‌ا‌ي نيز براي فعاليت 6 اپراتور تلفن ثابت به منظور واگذاري 2‌ميليون تلفن صادر شده است.

مديرعامل شركت مخابرات ايران تصريح كرد: شبكه‌ شركت مخابرات ايران با تلفن ثابت و همراه و ديتا شروع شد و در بررسي سال 75 كليه مجموعه مخابراتي در كشور 7‌ميليون تلفن ثابت، كمتر از يك‌ميليون تلفن همراه و ديتا تقريبا صفر بود و پرسنل شركت مخابرات 64‌هزار نفر بود كه بعد از 10 سال اين آمار در موبايل حداقل 20 برابر در تلفن ثابت همراه حداقل 3 برابر در تلفن ثابت و در ديتا 18 برابر شده همچنين پرسنل به 38‌هزار نفر رسيدند كه البته تخصصي‌تر و آموزش ديده هستند.

سوالات بدون پاسخ
با اين حال و به باور كارشناسان سوالات بدون جواب بسياري در اين بخش وجود دارد. سوالاتي كه طرح برخي از آنها در مراسم معارفه باز هم جواب‌هاي شفاف و درستي را به دنبال نداشت و باعث اعتراض از سوي برخي از كارگزاران و مدعوين شد. نخست آنكه آيا وضعيت شركت تاليا در اميد نامه به طور مشخص آورده شده است؟ اثرات قرارداد با تاليا بر اميد نامه چيست؟ چرا ارائه خدمات فناوري اطلاعات توسط شركت مخابرات ايران در اميدنامه شفاف نشده است؟ شركت مخابرات ايران 51‌ درصد سرمايه اوليه شركت هواپيمايي پيام و پست بانك را تامين كرده است، آيا اين شركت سهامدار شركت‌هاي فوق است؟ آيا اين موضوع در اميد نامه لحاظ شده است؟ شركت مخابرات ايران موظف است خدمات انتقال بين شهري و بين‌المللي را منحصرا از شركت زيرساخت تامين كند، آيا تضميني بر فروش اين خدمات با قيمت منصفانه به مخابرات ايران وجود دارد؟ اين تضمين در كدام مصوبه يا پروانه يا اميدنامه مصوب شده است ؟ اگر زيرساخت ارائه اين خدمات را با كيفيت و قيمت مناسب انجام ندهد چه اتفاقي مي‌افتد؟ آيا قرارداد درازمدت با شركت زيرساخت منعقد شده است؟

آيا ضرورتي به عقد اين قرارداد با زيرساخت وجود ندارد؟ چند ‌درصد سهام مخابرات قابل فروش به سرمايه‌گذار خارجي است؟ با توجه به محدوديت 10‌ درصدي ماده 9 آيين نامه سرمايه‌گذاري خارجي در بورس و ماده 2 قانون تشويق سرمايه‌گذاري خارجي چگونه فروش تا 50‌درصد سهام به خارجي تبليغ مي‌شود؟ با توجه به اينكه در شبكه سيم مسي انحصار طبيعي وجود دارد، در صورت ابلاغ قانون اجراي اصل 44 قانون اساسي كه به نوعي قانون ضد انحصار است و شوراي رقابت بر اين انحصارات نظارت كرده و بعضا قيمت‌گذاري خدمات انحصاري را نيز انجام مي‌دهد. آيا اين مورد مهم در اميد نامه مورد دقت قرار گرفته است؟ اين امر بر بازار بورس و سهامداران چه تاثيري خواهد داشت؟

وضعيت تعهدات بودجه‌اي شركت مخابرات ايران در قانون بودجه سال 1387 براي واريز حدود 1500‌ميليارد تومان به‌عنوان ماليات و پرداخت تكليفي به خزانه و ... چه مي‌شود؟ آيا بايد اين مبلغ را علاوه بر حق امتياز به دولت پرداخت كند؟ وضعيت ودايع نهايتا حل نشده است آيا فكر نمي‌كنيد يك فرصت طلايي براي توسعه سهامداري طيف گسترده‌اي از مردم از دست مي‌رود؟ اصلا چرا ودايع به سهام تبديل نشده است؟ و چرا بحث در اين مورد به بعد از خصوصي‌سازي موكول شده است؟ به نظر مي‌رسد اطلاعات مديران سازمان خصوصي‌سازي و شركت سهامي بورس از موضوع فعاليت شركت مخابرات و تاثيرات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و حتي امنيتي 60 ميليون مشترك تلفن ثابت و سيار كم است و مباحثي را مانند آوردن تكنولوژي جديد و ... مطرح مي‌كنند كه اولويت اوليه خصوصي‌سازي نيست، آيا عمدا ارائه اطلاعات به اين نهادها ناقص صورت نمي گيرد يا به تعبير بهتر تمامي اطلاعات و حساسيت‌ها به اين نهادها منتقل مي‌شود؟

به نظر مي‌رسد يك رفع تكليف ميان مديران مخابرات از طرفي و مديران خصوصي‌سازي و بورس از طرف ديگر وجود دارد و مشاهده مي‌شود. در اميد نامه بازار موبايل شركت ايرانسل در سال 92، 12ميليون مشتري پيش‌بيني شده است و بر آن اساس سهم بازار مخابرات ايران نيز پيش‌بيني شده است، همه مي‌دانيم كه همين حالا ايرانسل 11‌ميليون مشتري دارد. با اين احوال به نظر مي‌رسد مشاوران، بازار مخابرات را نادرست تخمين زده‌اند چرا اين اطلاعات اصلاح نمي‌‌شود؟ آيا شما واقعا فكر مي‌كنيد شركتي كه در عرض 2 سال 11‌ميليون مشتري جذب كرده است، طي 3 يا 4 سال ديگر فقط حدود يك‌‌ميليون مشتري مي‌گيرد؟
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن