تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820983313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي سازمان ميراث‌فرهنگي در گفت‌وگو با فارس: پروژه بلندمدت مطالعات رطوبت‌سنجي سنگ‌هاي پاسارگاد آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي سازمان ميراث‌فرهنگي در گفت‌وگو با فارس: پروژه بلندمدت مطالعات رطوبت‌سنجي سنگ‌هاي پاسارگاد آغاز شد
خبرگزاري فارس: رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از آغاز مطالعات رطوبت‌سنجي سنگ‌هاي پاسارگاد خبر داد.


حسن فاضلي‌نشلي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: پروژه مطالعات رطوبت‌سنجي پاسارگاد را در حالي آغاز كرده‌ايم كه پس از آبگيري سد سيوند در سال گذشته ميزان آب محدودي در منطقه وجود داشت و امسال نيز كه با كم‌آبي در منطقه مواجهيم.
وي در ادامه اظهار داشت: اين پروژه بسيار زمان‌بر است به طوري‌كه تك تك سنگ‌ها در منطقه مورد آزمايش و بررسي قرار مي‌گيرند تا ميزان آسيبي كه رطوبت بر آن‌ها وارد مي‌كند مشخص شود و اقدامات لازم صورت گيرد.
رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پژوهشگران بر اين عقيده هستند كه در درازمدت يعني پس از گذشت 20 سال اگر رطوبت يك منطقه به شدت بالا برود سنگ‌ها آسيب مي‌بينند كه در جال حاضر رطوبتي در منطقه پاسارگاد نيست.
فاضلي‌نشلي ادامه داد: اين پروژه در حال حاضر به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسد و نيازمند سال‌ها بررسي است.
به گزارش فارس، سد سيوند در فروردين سال 86 آبگيري رسمي خود را آغاز كرد.
كارشناسان معتقدند كه افزايش رطوبت پس از آبگيري سد سيوند و تشكيل درياچه در پشت آن در درازمدت باعث تغيير اقليم آب و هوا شده و آثار سنگي پاسارگاد را كه از جنس سنگ‌هاي آهكي و جذب كننده رطوبت هستند از بين مي‌برند.
نصب دستگاه‌هاي رطوبت سنج در منطقه يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه براي تشخيص ميزان رطوبت منطقه بايد به آن توجه كرد زيرا به گفته كارشناسان رطوبت زياد و با سرعت در طول زمان باعث آسيب‌هاي بسيار جدي به آثار تاريخي در منطقه خواهد شد.
وزارت نيرو طبق توافق با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ظاهراً در حال حاضر تنها 4 دستگاه رطوبت‌سنج در اطراف پاسارگاد نصب كرده است.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن