تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833484274
تشکیل خانواده
واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: تشكیل خانواده در اسلام، مسئلهاى حیاتى و برنامهاى عالى است كه اگر چه برمبناى مقررات و قوانین قرآنى، روایى و شرعى جامه عمل مىپوشد امّا نخستین مایههاى آن بصورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج به ارادهى حكیمانه حضرت بارى تعالى در نهاد انسان قرار داده شده است. ایجاد آرامش و مودت بر اثر ازدواج از نشانههاى لطف خداوند مىباشد.(1) پژوهش پیرامون همسر دلخواه تشكیل كانونى به نام خانواده اهمیت شایان توجهى دارد زیرا براى هر كسى یك بار در طول زندگیش این فرصت پیش مىآید و هر كدام از دختر و پسر مىخواهد براى خود شریكى در مسیر زندگى خویش برگزیند كه تا پایان عمر با وى خواهد بود و از همه اسرار و رموز او باخبر خواهد گردید. شریكى كه مادر فرزندان، و مربّى كودكان است و یا آن كه پدر و مسؤول و مدیر خانواده است و در صورت انتخاب درست، به اعتبار، عزت و آبروى طرفین افزوده خواهد شد، بنابراین عقل و برهان چنین قضاوت مىكند كه دربارهى همسر آینده باید بررسى هایى بعمل آورد. از این جهت حضرت امام رضا(ع) فرمودهاند: «النكاحُ رِقٌ فاذا انْكَحَ اَحَدُكُمْ ولیْدةً فَقَدْ ارقّها فلْینْظُرْ اَحَدَكُمْ لِمَنْ یَرُقُّ كریمته.»(2) براساس این روایت نورانى كسى كه دختر خویش را شوهر مىدهد در واقع او را از حوزه ى اختیار خویش بیرون مىآورد و در اختیار دیگرى قرار مىدهد بنابراین باید خانوادهها بررسى كنند كه دختر خویش را به چه كسى مىدهند و پارهاى از حیات خود و محصول تلاشها، تربیتهاى خویشتن را به دست چه فردى مىسپارند. بنابراین دختر و پسر قبل از ازدواج باید از روحیات، عادات، اخلاق و سلامت فیزیكى و روانى یكدیگر در حد ضرورت باخبر باشند. از این جهت است كه رسول اكرم (ص) تأكید نمودهاند با افراد داراى حسب و نسب وصلت كنید زیرا تمامى خصائل و صفات والدین به فرزندان انتقال مىیابد.(3) خانوادهها مراقب باشند دختر با ایمان خود را به جوانى كه اهل حق و حقیقت نمىباشد و خود در باتلاق انحراف دست و پا مىزند ندهند و براى جوان پاك خود دخترى را كه به ارزشها و فضایل پشت پا زده است انتخاب نكنند. حضرت امام رضا(ع) مسلمانان را از وصلت با شرابخواران نهى كردهاند: «و ایّاكَ انْ تُزَوَّجَ شارِبَ الَخَمْر فان زَوَّجْتهُ فكانما قَدّتْ الى الزّنا؛(4) اجتناب كن از این كه دختر خود را به شرابخوارى بدهى كه اگر او را به چنین تبهكارى شوهر دهى گویا آن كه آن پاكدامن را به زنا دادهاى؟!» آرى آن كه پاى بند واجبات الهى نمىباشد و از ارتكاب فسق و فجور پروا ندارد و از حسنات اخلاقى بى بهره است نباید به عنوان همسر آینده برگزیده شود زیرا بنا به فرمایش ائمه هدى آثار حرام و گناه در نسل آشكار مىگردد.(5) ایجاد آرامش و مودت بر اثر ازدواج از نشانههاى لطف خداوند مىباشد. مراسم عروسى آداب و رسوم عقد و عروسى باید توأم با وقار، حفظ كرامت و شخصیت و به دور از هرگونه محرمات و عوامل محرّك شهوات باشد تا رحمت الهى را جلب كند و عاملى براى عمل گردیدن بركات آسمانى گردد. در فرهنگ اسلامى تأكید بر این است كه این مراسم بهتر است شب هنگام برگزار شود چنانچه عروسى حضرت زهرا(س) در هنگام شب انجام گردید. رسول خدا(ص) توصیه نمودند دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار شب عروسى حضرت فاطمه بدنبال آن بانوى بزرگوار حركت كنند، شادى نمایند، شعر بخوانند و ذكر الله اكبر و الحمدلله بر زبان جارى سازند و از چیزى كه خداوند بر انجام آن رضایت ندارد پرهیز كنند. جشن عروسی حضرت امام رضا(ع) با الهام از بیانات رسول اكرم (ص) و تأسّى بر سیره و سنّت جدّش و جدّهاش فرمودهاند: «مِن السّنةِ التّزویج باللّیل لأنَّ اللّه جَعَلَ اللیل سكَناً و النساء انما هُنَّ سُكن؛(6) عروسى در شب هنگام روش رسول خدا است زیرا خداوند شب را مایه آرامش قرار داده است و زن هم موجب تسكین روحى است.» این حدیث یك نكته مهم را كه جنبه روانشناسى دارد مطرح مىكند زیرا معمولاً شب هنگام آدمى از فشارهاى روانى كمترى برخوردار است و روح آدمى فراغت بهترى دارد و براى انجام برنامههاى فرح بخش مهیّاتر است و اصولاً افراد خسته و افسرده و دچار مرارت نمىتوانند مسرور و شادمان باشند. همچنین مطابق آیه قرآن: «و جعلنا اللیل لباساً»(7) شب پوششى است بر اندام زمین و موجوداتى كه بر روى آن زیست مىكنند و انسانها با فرا رسیدن شب مىتوانند فعالیتهاى فرساینده را تعطیل كنند و روح خسته را آرام نمایند و با این وصف نه تنها عروس و داماد بلكه میهمانان با فراغت خاطر در مراسم مذكور حضور مىیابند زوجین نیز در پایان این برنامه با خوابیدن به آسایش لازم دست مىیابند و در سحرگاهان به عنوان بهترین وقت براى عبادت و ذكر به راز و نیاز با محبوب مىپردازند. عروسى در شب هنگام روش رسول خدا است زیرا خداوند شب را مایه آرامش قرار داده است و زن هم موجب تسكین روحى است. غذا دادن به میهمانان نیز در فرهنگ اسلامى استحباب فوق العادهاى دارد و رسول اكرم (ص) یكى از موارد ولیمه دادن را موقع عروسى دانستهاند البته به فرمایش آن حضرت دعوت شدگان نباید براى رفتن به این مراسم شتاب كنند زیرا یادآور دنیا و زندگى ظاهرى است.(8) حضرت على بن موسى الرضا(ع) فرمودهاند: «مِنَ السّنّةِ اِطْعامُ الّطعام عند التّزویج»(9) یعنى از سنت پیامبر اكرم (ص) طعام دادن هنگام ازدواج است. پرداخت مهریه خانواده عروس و داماد بنا بر عُرف جامعه و سنتهاى محلى و رعایت موازین شرعى و ارزشى باید در حدى بدور از افراط و تفریط در مسئله مهر و صداق توافق كنند. البته امساك از رسانیدن صداق به صاحب آن حرام و گناه است. رسول اكرم (ص) فرمودهاند: مهریه زن باید به او مسترد گردد و كسى كه از پرداخت آن امتناع نماید، به اندازه ى حقّ زن، در روز قیامت مهریه از حسنات او بر مىدارند و در پروندهى همسرش قرار مىدهند و چون كار نیكى به اندازهى ترمیم حقوق زن باقى نماند به گناه پیمان شكنى او را به سوى آتش مىبرند زیرا هر عهد و پیمانى مسؤولیت دارد، هشتمین فروغ امامت در این باره مىفرمایند: «انَّ اللّه تعالى غافِرُ كُلّ ذنبِ الّا مَنْ جَحَدَ مهْراً أواغتَصَب أجیراً اجْرته او باع رجُلاً حُرّاً؛(10) حضرت رضا (ع) از پدران بزرگوارش از رسول خدا(ص) روایت كردهاند خداوند متعال هر گناهى را مورد آمرزش قرار مىدهد مگر گناه انكار مهر زن یا غصب دستمزد اجیر یا فروش انسان آزاد.» البته از جانب پیامبر و عترت او خطاب به زنان با كرامت توصیه شده است: اگر زمینه مناسبى در خصوص بخشیدن مهر خود به شوهر مشاهده كنند از این خصلت عالى كه بیانگر جود و كرم و نشانه سخاوت و بزرگوارى است چشم پوشى نكنند. مهریه زن باید به او مسترد گردد و كسى كه از پرداخت آن امتناع نماید، به اندازه ى حقّ زن، در روز قیامت از حسنات او بر مىدارند و در پروندهى همسرش قرار مىدهند و چون كار نیكى به اندازهى ترمیم حقوق زن باقى نماند به گناه پیمان شكنى او را به سوى آتش مىبرند زیرا هر عهد و پیمانى مسؤولیت دارد، نظافت و آراستگى در منابع اسلامى آمده است خداوند زیبا آفرین جمال و زیبایى را دوست دارد و مىخواهد آثار این نعمت را در بندگان خود ببیند و چون بانوان مظهر این صفت هستند زینت برایشان زیبندهتر است البته در مسایل خانواده دستورات براى نظافت و آراستگى ظاهر و ایجاد جذبه، متقابل است و این فكر كه مرد نیازى به زینت ظاهر و رعایت نظافت ندارد، مورد قبول نمىباشد چنانچه حضرت امام رضا(ع) مىفرمایند: «لقد ترك النساء العّفة لترك ازواجهن التهیة لهُنّ ؛(11) چه بسا كه بى توجهى مرد به آراستگى ظاهر سبب گردد كه زن از پاكدامنى فاصله بگیرد (و این فضیلت عفت را از دست بدهد) حضرت امام رضا (ع) تأكید فرمودهاند: «من اخلاق الانبیاء التّنظُفُ ؛(12) پاكیزگى از خلق و خوى انبیاست.» آراستگی و طراوت با توجه به این روایت زن و شوهر باید طهارت و پاكیزگى در بدن، لباس و حتى منزل و لوازم آن را مورد مراعات قرار دهند و در این زمینه مرد باید به همسرش كمك كند و بر زن هم لازم است با رعایت نظافت در امور خانه و آراستگى ظاهر موجبات خشنودى پروردگار و شادمانى همسر خود را فراهم كند تا از این راه سلامت روحى و روانى خانواده تأمین گردد آنان باید به این معنا توجه داشته باشند كه گام نهادن در این قلمرو با ثواب توأم است و نوعى عبادت به حساب مىآید. حضرت امام رضا(ع) از پدران بزرگوار خود روایت نمودهاند: «زنان بنى اسرائیل از عفت و پاكى دست برداشتند و این مسئله هیچ سببى نداشت جز آن كه شوهران آنان، خود را نمىآراستند. سپس آن حضرت افزودند: انّها تشتهى منك مثل الّذى تشتهى منها؛(13) (زن هم از مرد همان انتظارى را دارد كه مرد از او دارد) از آن سوى زن مجاز نمىباشد براى غیر شوهر آرایش كند. رسول اكرم (ص) از این كه زن در خارج خانه لباس جذّاب بپوشد به صورتى كه نظر دیگران را به سوى خود جلب نماید، نهى فرموده و از این كه زیور با خود بردارد منع كردهاند. امنیت روانى و اطمینان قلبى وقتى آرایش و پیرایش براى یكدیگر صورت گیرد علاوه بر ایجاد روابط پسندیده ى اخلاقى و روانى و ازدیاد عواطف قلبى موجبات اطمینان زوجین نسبت به هم را پدید مىآورد و این كه هر دو به این باور برسند كه تمامى علاقه و ارادت خویش را در راه رضایت هم بكار گیرند. اینجاست كه نه زن به مردى غیر از شوى خویش نظر خواهد داشت و نه مردى نسبت به زن دیگرى اندیشه مىنماید و امنیتى كه از این رفتار متقابل بدست مىآید همه ى ابعاد زندگى زن و مرد را تحت پوشش قرار مىدهد و هر گونه بدبینى و بى اطمینانى در روابط خانوادگى را محو مىكند و بدین گونه پایههاى نظام خانواده بر اساس حُسن روابط و سلامت روحى استوار خواهد شد و این همان است كه قرآن مىفرماید: «هُنّ لباسٌ لَكُمْ و انتم لباسٌ لَهُنّ ؛ یعنى در واقع هر كدام حافظ امنیت دیگر و مایه ى زینت و افتخار همسر مىگردد.» كلینى در فروع كافى این حدیث را از امام رضا(ع) نقل مىكند: «عن ابى الحسن على بن موسى الرضا قال ما افاد عبد و فائدة خیراً من زوجة صالحة اذا رآها سرّته و اذا غاب عنها حفظته فى نفسها وماله»(14) یعنى از حضرت رضا روایت شده كه ایشان فرمودند:هیچ فایدهاى به كسى نمىرسد بهتر از این كه برایش بانویى باشد كه نگاه كردن به او و مصاحبت با او موجب شادمانى همسر باشد و در غیاب شوهر امانت دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر است. از آن جهت كه مسؤولیت امنیت روانى خانواده برعهده زن است و كلیدهاى عاطفه و رموز ایجاد روابط قلبى بدست اوست از این جهت اسلام از زن انتظارى متناسب با این جایگاهش دارد و در واقع چون سعادت و شقاوت خانواده به بانوى خانه وابسته است در روایات ائمه هدى بالاترین زینت و نهایت سعادت براى مرد، برخوردارى از همسرى شایسته، معرفى شده است. پىنوشتها: 1. سوره روم، آیه 12. 2. وسایل الشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج 14، ص52. 3. مكارم الاخلاق، طبرسى، ص 196. 4. بحارالانوار، ج 79، ص 142. 5. وسایل الشیعه، ج 17، ص 81. 6. ازدواج در اسلام، آیة الله مشكینى، ص 112. 7. سوره نبأ ،آیه 10. 8. مستدرك الوسایل،باب نكاح، فصل 31. 9. صحیفة الرضا، ص 402. 10. بحارالانوار، ج 100، ص 351. 11. مكارم الاخلاق، ص 489. 12. میزان الحكمه، ج 10، ص 95. 13. بحار الانوار، ج 100، ص 249. 14. وسایل الشیعه، ج 14، ص 22. 15. صحیفة الرضا، ص 400. منبع : فارس پایگاه اینترنتی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 948]
صفحات پیشنهادی
سيره اهل بيت (ع) در باب تشكيل خانواده
سيره اهل بيت (ع) در باب تشكيل خانواده. سیره اهل بیت (ع) در باب تشكیل خانواده خانواده «محمد جعفرلو»، مدرس دانشكده علوم قرآنی خوی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ...
سيره اهل بيت (ع) در باب تشكيل خانواده. سیره اهل بیت (ع) در باب تشكیل خانواده خانواده «محمد جعفرلو»، مدرس دانشكده علوم قرآنی خوی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ...
راشد يزدي: مهريه مهمترين مانع و خاكريز پيش روي تشكيل ...
وي با بيان اينكه مهريه ها و جهيزيه هاي سنگين امنيت جامعه را به خطر مي اندازد، اظهار داشت: اگر جواني به دليل مشكلات پيش روي ازدواج نتواند تشكيل خانواده دهد و ...
وي با بيان اينكه مهريه ها و جهيزيه هاي سنگين امنيت جامعه را به خطر مي اندازد، اظهار داشت: اگر جواني به دليل مشكلات پيش روي ازدواج نتواند تشكيل خانواده دهد و ...
زنان كانون اصلي خانواده را تشكيل مي دهند
محمد علمي، ادامه داد: نگرش اسلام به زنان، نگرش عدالت گرايانه اي بوده و از زن به عنوان ركن اصلي تشكيل خانواده ياد مي كند. وي با اشاره به حقوق زن در قوانين ...
محمد علمي، ادامه داد: نگرش اسلام به زنان، نگرش عدالت گرايانه اي بوده و از زن به عنوان ركن اصلي تشكيل خانواده ياد مي كند. وي با اشاره به حقوق زن در قوانين ...
نقش خانواده در تشكيل شخصيت نوجوان
نقش خانواده در رشد و تشكيل شخصيت نوجوان بر هيچكس پوشيده نيست. خانواده اولين و تنها واسطه ارتباط كودك با اجتماع است. در خانواده كودك ارزشها و ضدارزشها، اصول ...
نقش خانواده در رشد و تشكيل شخصيت نوجوان بر هيچكس پوشيده نيست. خانواده اولين و تنها واسطه ارتباط كودك با اجتماع است. در خانواده كودك ارزشها و ضدارزشها، اصول ...
کاهش توقعات موجب تحکيم بنيان خانواده مي شود
وي اظهار داشت: جواناني که در آستانه تشکيل زندگي مشترک قرار دارند بايد ابتدا با کمک خانواده ها قبل از تشکيل زندگي رسمي خود معيارها و توقعات خود را از زندگي ...
وي اظهار داشت: جواناني که در آستانه تشکيل زندگي مشترک قرار دارند بايد ابتدا با کمک خانواده ها قبل از تشکيل زندگي رسمي خود معيارها و توقعات خود را از زندگي ...
خانواده زيربناي تشكيل جامعه است
خانواده زيربناي تشكيل جامعه است. به گزارش خبرنگار ايرنا، ذبيح الله كاظمي، در همايش تحكيم خانواده افزود: اگر در جامعه اي زيربناي شخصيت افراد خوب شكل گرفته ...
خانواده زيربناي تشكيل جامعه است. به گزارش خبرنگار ايرنا، ذبيح الله كاظمي، در همايش تحكيم خانواده افزود: اگر در جامعه اي زيربناي شخصيت افراد خوب شكل گرفته ...
بنيان خانواده در غرب اصالت خود را از دست داده است
مسعود رضا خوشنام روز يكشنبه با اشاره به تاكيد قرآن بر انجام اعمال صالح و خودسازي، افزود : تشكيل خانواده گامي در راستاي خودسازي و تقويت بنيان هاي اعتقادي ...
مسعود رضا خوشنام روز يكشنبه با اشاره به تاكيد قرآن بر انجام اعمال صالح و خودسازي، افزود : تشكيل خانواده گامي در راستاي خودسازي و تقويت بنيان هاي اعتقادي ...
ازدواج آسان، به تقويت بينان خانواده كمك مي كند
وي با بيان اينكه در زمان تشكيل خانواده پيش فرضهايي بايد مد نظر قرار گيرد، افزود: همانطور كه پدر و مادر به رفع احتياجات اقتصادي فرزندان اهميت مي دهند، بايد ...
وي با بيان اينكه در زمان تشكيل خانواده پيش فرضهايي بايد مد نظر قرار گيرد، افزود: همانطور كه پدر و مادر به رفع احتياجات اقتصادي فرزندان اهميت مي دهند، بايد ...
ازدواج آسان ،بي معطلي؟!
هر چند براساس قوانين موضوعه کنوني جمهوري اسلامي مقررات متعددي پيرامون خانواده و نحوه و راههاي تشکيل خانواده پيش بيني گرديده است. اما در رأس همه ي اين مقررات ...
هر چند براساس قوانين موضوعه کنوني جمهوري اسلامي مقررات متعددي پيرامون خانواده و نحوه و راههاي تشکيل خانواده پيش بيني گرديده است. اما در رأس همه ي اين مقررات ...
اكستازي و ازدواج ناموفق
... و پژوهشگران ، از زواياي گوناگوني بدان پرداخته اند ، ليكن آنچه در اين نوشتار مدنظر است ، موضوع ازدواج و تشكيل خانواده در مصرف كنندگان قرص اكس مي باشد . ...
... و پژوهشگران ، از زواياي گوناگوني بدان پرداخته اند ، ليكن آنچه در اين نوشتار مدنظر است ، موضوع ازدواج و تشكيل خانواده در مصرف كنندگان قرص اكس مي باشد . ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها