تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814971467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

22 خرداد عرضه بلوك 5 درصدي مس در بورس در جلسه هم انديشي ملي مس مطرح شد: بازده 95.71 درصدي شركت درسال 86 ارزش ذاتي سهام مس 11.188 ريال


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: 22 خرداد عرضه بلوك 5 درصدي مس در بورس در جلسه هم انديشي ملي مس مطرح شد: بازده 95.71 درصدي شركت درسال 86 ارزش ذاتي سهام مس 11.188 ريال


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

جلسه هم انديشي شركت ملي مس ايران در راستاي واگذاري پنج درصد از سهام اين شركت در بورس اوراق بهادار توسط كارگزاري رضوي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه كه با حضور برخي كارگزاران و نمايندگان شركت‌هاي سرمايه‌گذاري برگزار شد وضعيت بازار مس در جهان و ايران و نيز نحوه فعاليت شركت ملي مس ايران مورد بررسي قرار گرفت.

طبق اين گزارش نگاهي به بازار جهاني مس نشان مي‌دهد كه بيشترين حجم تقاضاي مس مربوط به صنايع ساختماني بوده و تغييرات ساخت و ساز مي‌تواند به شدت تقاضاي كلي مس را تحت تاثير قرار دهد.

همچنين بزرگترين كشورهاي توليد كننده مس تصفيه شده در جهان شيلي، چين، ژاپن و ايالت متحده و بزرگترين مصرف كنندگان آن چين، هند، آمريكا، ژاپن و آلمان هستند.

پيش‌بيني مي‌شود ميزان مصرف آينده مس تا سال 2016 براساس ميزان مصرف گذشته با رشدي معادل 3.7 درصد به بيش از 25 ميليون تن در سال برسد و 72 درصد از تقاضاي مس در سال 2009 از طريق معادن فعال موجود تامين خواهد شد كه اين مقدار در سال 2016 به 46 درصد كاهش خواهد يافت و در سال 2009 و 2016 حدود هشت درصد از طريق توسعه معادن موجود و هشت درصد از طريق توسعه اجتماعي معادن موجود تامين خواهد شد.

اين گزارش عوامل تاثيرگذار بر قيمت جهاني مس را بررسي كرده و افزايش قيمت نفت، واردات چين به عنوان بزرگترين مصرف كننده فلزات جهان تغييرات موجودي‌ها در بورس فلزات لندن و چشم‌انداز اقتصاد جهاني را درافزايش قيمت مس موثر مي‌داند.

بر اين اساس قيمت‌هاي جهاني نفت با قيمت مس همبستگي مثبت داشته و افزايش قيمت نفت، هزينه‌ انرژي را در واحدهاي توليدي مس به طور مستقيم تحت تاثير قرار مي‌دهد و همچنين افزايش واردات فلز مس توسط كشور چين به مفهوم رشد تقاضاي مصرف جهاني است كه منجر به قيمت‌هاي بالاتر فلز مس مي‌شود و احتمال مي‌رود كه در سال جاري ميلادي واردات فلز مس توسط چين هشت درصد كاهش يابد كه اين خود به تنهايي مي‌تواند نشاني از كاهش قيمت‌هاي جهاني براي سال جاري باشد.

بنا به تحقيقات بورس فلزات لندن، روند قيمت مس به دليل موجودي بالاي اين فلز در انبارها و به توليد رسيدن ظرفيت‌هاي جديد و با افزايش ميزان ذخاير مس در بازار نزولي خواهد بود.

بررسي صنعت مس در ايران نشان دهنده اين است كه معادن مس ايران داراي ذخيره 1400 ميليون تني سنگ معدن با عيار 0.7 درصد است كه معادل سه درصد از ذخاير معدني مس جهان است به اين ترتيب ايران از لحاظ ذخاير معدني مس جهان در رتبه 12 قرار دارد.

در حال حاضر معادن مس سرچشمه، ميدوك و سونگون در آذربايجان شرقي مهمترين معادن مس كشور به حساب مي‌آيند. ذخيره زمين شناسي مس سرچشمه بالغ بر 1224 ميليون تن سنگ سولفوري، مس ميدوك 178 ميليون تن و مس سونگون حدود 806 ميليون تن است.

طبق اين گزارش در حال حاضر 20.5 ميليارد دلار طرح معدني در سراسر كشور در دست اجرا و مطالعه است كه 9 ميليارد از اين رقم مربوط به بخش فولاد، چهار ميليارد دلار به بخش آلومينيوم، 5.5 ميليارد دلار به بخش مس و 600 ميليون دلار به بخش سيمان اختصاص دارد.

تاريخچه شركت ملي مس ايران

معدن مس سرچشمه در سال 28 كشف و در سال 51 با اعلام ملي شدن معادن شركت سهامي معادن سرچشمه كرمان تاسيس شد اين شركت از تاريخ 18 مهر 85 به عنوان چهارصدو سي و چهارمين شركت پذيرفته شده در بورس با نماد «فملي» در تالار فرعي درج و در تاريخ 15 بهمن 85 براي نخستين بار در بورس عرضه شد. در عرضه اوليه سه درصد از سهام شركت معادل 172 ميليون سهم با قيمت 3600 ريال از طرف سازمان توسعه و نوسازي عرضه شد.

تركيب سهام داران شركت ملي مس

آخرين تركيب سهامداران شركت با سرمايه پنج ميليون و 789 هزار ريال در تاريخ 12 خرداد 87 اينگونه است:

سازمان توسعه و نوسازي صنايع و معادن معدن 48.6 درصد، شركت كارگزاري توسعه معادن و فلزات 1.3 درصد و صندوق بازنشستگي شركت 1.2 درصد است.

مهمترين محصولات شركت و نحوه قيمت گذاري

مهمترين محصولات شركت ملي مس كنسانتره، مفتول، بيلت، اسلب، كاغذ و آند است كه در 9 ماهه سال 86 شركت بيلت توليد نكرده است.

نحوه قيمت‌گذاري شركت نيز تحت تاثير نرخ‌هاي جهاني است كه در سال 86 تا 320 دلار نوسان داشته است.

متوسط نرخ LME در سال 86 بالغ بر 6.694 دلار بر تن بوده است در حالي كه طي ماه گذشته (مي 2008) حداقل قيمت مس در LME برابر 299/8 دلار بر تن و حداكثر 8.412 دلار بر تن بوده است طبق آخرين پيش‌بيني‌ها متوسط نرخ LME در سال 2008 بالغ بر 7.387 دلار در تن و در سال 2009 در حدود 6.064 دلار بر تن خواهد بود.

دارايي‌هاي شركت مس

بررسي روند دارايي‌هاي شركت طي سال‌هاي 83 تا 86 از سير صعودي برخوردار بوده است به ويژه دارايي‌هاي جاري شركت كه طي سال‌هاي مورد بررسي از رقم دو هزار و 793 ميليارد و 910 ميليون ريال به رقم 10 هزار و 847 ميليارد و 499 ميليون ريال رسيده است كه نكته مهم در بررسي دارايي‌هاي شركت دارايي‌هاي ثابت مشهود آن است كه در سال 83 نزديك به 80 درصد از كل دارايي‌هاي شركت را تشكيل داده كه اين نسبت در سال 86 به عدد 47 درصد رسيده است.

طرح‌هاي توسعه‌اي شركت

طرح هاي توسعه‌اي شركت مس در دو فاز در حال انجام است كه فاز اول بين پنج تا هفت سال گذشته آغاز شده و برخي از آنها به بهره‌برداري رسيده است و طرح‌هاي توسعه فاز دوم نيز كه از سال 86 آغاز و انتظار است تا سال 91 به بهره‌بردراي برسد.

همچنين شركت دو طرح توسعه تخليظ سرچشمه و تفليظ سونگون براي افزايش ظرفيت توليد كنسانتره، مد نظر دارد. افزايش كنسانتره حاصل از طرح سرچشمه سالانه 200 هزار تن و طرح سونگون 150 هزار تن است. بنابراين مجموعه ظرفيت‌ توليد كنسانتره شركت با بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه 1320 هزار تن خواهد بود.

همچنين ظرفيت توليد فعلي مفتول 107 هزار تن، اسلب 34 هزار تن و بيلت 416 هزار تن است از آنجا كه شركت مس به افزايش محسوس در ظرفيت اين سه محصول اشاره نكرده و به دليل اينكه بخش اعظم اين محصولات به مصرف داخلي مي‌رسند و در حال حاضر نيز پاسخگوي تقاضاي داخلي است احتمالا افزايش خاصي در توليد اين سه محصول بعد از به بهره‌برداري رسيدن طرح‌ها نداشته و كاتد توليدي مستقيما به فروش خواهد رسيد.

لازم به ذكر است فاز دوم طرح توسعه مس سونگون در سال 90 به بهره‌برداري مي‌رسد كه طي آن 200 هزار تن به ظرفيت توليدي سرچشمه و 150 هزار تن به ظرفيت توليدي سونگون اضافه مي‌شود.

مقايسه بازدهي شركت با ديگر شركت‌هاي اصل 44

بررسي ميزان بازده شركت در قياس با ساير شركت‌هاي واگذار شده از طريق اصل 44 و نيز بازده بازار در سال 86 وضعيت مطلوبي را نشان مي‌دهد. متوسط بازده شركت در سال 86 برابر با 95.71 درصد است كه در مقايسه با فولاد مباركه كه بازدهي 84.32 درصد و فولاد خوزستان كه بازدهي برابر با 46.82 درصد داشته است قابل توجه است.

فولاد خراسان نيز به دليل افت قيمت در روزهاي پاياني سال در سال 86 بازدهي مناسبي را براي سهامدارانش فراهم نكرد.

بررسي درآمد حاصل از فروش شركت

اين گزارش كه توسط كارگزاري رضوي ارايه شده است نشان مي‌دهد كه قسمت عمده درآمد شركت در سال 86 از محل فروش محصول اصلي شركت يعني كاتد حاصل شده است (46 درصد) ولي طبق پيش‌بيني‌هاي شركت انتظار مي‌رود فروش اين محصول به لحاظ ريالي در سال 87 رشد منفي 11.2 درصدي را تجربه كند و به رقم هفت هزار و 851 ميليارد و60 ميليون ريال برسد براساس اطلاعاتي مندرج در صورت‌هاي مالي شركت، پيش‌بيني‌هاي مربوط به ميزان فروش محصولات شركت در سال 87، تنها فروش كنسانتره مس است كه رشد 19.5 درصدي داشته و از مبلغ دو هزار و 355 ميليارد و 456 ميليون ريال به رقم دو هزار و 814 ميليارد و40 ميليون ريال خواهد رسيد كه افزايش ظرفيت توليد مجتمع مس سونگون از 50 هزار تن به 100 هزار تن عامل اصلي اين رشد است.

همچنين در سال گذشته 57 درصد از درآمد فروش شركت داخلي و 43 درصد خارجي بوده كه در پيش بيني‌هاي سال 87، 53 درصد از درآمد شركت از بازارهاي داخلي و 47 درصد از محل بازارهاي خارجي خواهد بود.

بررسي بهاي تمام شده شركت

ميزان بهاي تمام شده محصولات شركت براي سال مالي 86 مبلغ هفت هزار و 630 ميليارد و 69 ميليون ريال برآورد شده است تركيب بهاي تمام شده محصولات شركت بدين صورت است مواد اوليه مستقيم 48 درصد سربار 39 درصد و دستمزد 13 درصد است همچنين براساس پيش‌بيني‌هاي شركت مصرف كنسانتره مس در سال 87 در قياس با سال 86 از لحاظ مقداري سه درصد كاهش خواهد يافت اين در حالي است كه مصرف قراضه در اين مدت به لحاظ تناژ هشت درصد افزايش خواهد يافت.

بررسي نسبت‌هاي مالي شركت

بررسي نسبت‌هاي مالي شركت روند قابل قبولي را از خود نشان مي‌دهد مهمترين علت بهبود نسبت‌ جاري در سال 86 كاهش فوق العاده در مبلغ ساير حساب‌هاي پرداختي و سرفصل مربوط به سود سهام پرداختي است همچنين نسبت آنها براي سال‌هاي مذكور به ترتيب برابر با 51، 46، 88/1 بوده است كه اين امر حكايت از توانمندي‌هاي بالاي نقدينگي شركت در سال 86 را دارد و به راحتي مي‌توان عنوان كرد كه بستانكاران با كمترين ريسك تاخير و سوخت مطالبات مواجه‌اند.

نكته مهم

با توجه به پيگيري‌هاي انجام شده و اعتراض وزارت صنايع و معادن و وزارت اقتصاد در حمايت از حقوق سهامداران شركت‌هاي معدني در خصوص افزايش نرخ بهره مالكانه از 40 ميليارد تومان به 500 ميليارد تومان تعرفه معادن در سال 87 افزايش نمي‌يابد و اين مسئله مربوط به معادن كوچك كشور است و سازمان بورس در خصوص مسايل و موضوعاتي كه بر بورس و سهام شركت‌هاي بورس تاثيرگذار است واكنش نشان مي‌دهد.

ارزشيابي سهام شركت

ارزشيابي سهام شركت با توجه به طرح‌هاي توسعه و ميزان فروش تا سال 91 با استفاده از مدل تنزيل جريانات نقدي آتي در نظر گرفته شده طبق مفروضات صورت گرفته ظرفيت اسمي توليد كاتد 225 هزار تن است كه پيش بيني مي‌شود كه شركت در سال 87 به توليد 200 هزار تني دست يابد.

همچنين بهاي تمام شده به طور متوسط 52 درصد درآمد فروش در هر سال در نظر گرفته شده است و خالص درآمدها و هزينه‌هاي عملياتي معادل هشت درصد فروش ديده شده است.

در مورد هزينه‌هاي مالي شركت نيز هزينه‌ كلي اجراي طرح فاز دوم در حدود 13.070 ميليارد ريال برآورد مي‌شود با فرض اينكه شركت 50 درصد طرح را از محل بدهي تامين مالي كند هزينه بدهي در سال بهره‌برداري به ميزان 653 ميليارد ريال افزايش خواهد يافت. همچنين در اين مفروضات مقدار فروش كنسانتره، مفتول بيلت و اسلب و مقدار فروش طلا و نقره درنظر گرفته است كه با اين مفروضات و استفاده از مدل گوردون ارزش ذاتي سهم مس با سرمايه پنج ميليارد و 789 ميليون و 645 هزار ريال برابر 11.188 ريال برآورد مي‌شود لازم به ذكر است كه درآمد فروش شركت به شدت تحت تاثير نرخ‌هاي جهاني است بنابراين هرگونه نوسان در قيمت جهاني مس درآمد شركت و به تبع آن عايدات آن را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

همچنين در پيش‌بيني EPS شركت مس نشان مي‌دهد كه عايدي هر سهم براي سال 87، 505/1 ريال، سال 89، 670/1 ريال، 89 ، 729/1 ريال، 1390، 608/2 ريال و 91، 808/2 ريال است.

به گزارش ايسنا در اين جلسه علي اسلامي ـ مديرعامل كارگزاري رضوي ـ در مورد عرضه سهام شركت مس گفت: خريداري كه بلوك پنج درصدي مس را خريداري مي‌كند از خريداري كه بلوك 20 درصدي را خريداري كند يك پله جلوتر بوده و كساني كه در اين امر مشاركت كنند نسبت به خريداران قبلي مزيت دارند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد آزاد شدن قيمت گاز خاطرنشان كرد: اين شركت مجموعه گاز زيادي مصرف نمي كند تا با آزاد شدن گاز دچار مشكل شود ضمن اينكه اميدواريم دولت به اين سمت حركت كرده و با واگذاري شركت‌هاي مشمول اصل 44 قرارداد بلند مدت جهت تامين مواد اوليه آنها منعقد كند.

وي ياد آور شد: پيش بيني قيمت جهاني محصولات فلزي با توجه به تجارب جهاني بسيار مشكل است و اين قيمت بسيار محتاطانه در نظر گرفته شده است.

اسلامي در مورد بيمه كاركنان و تعهدات صندوق بازنشستگي خاطرنشان كرد: شركت ملي مس 60 ميليارد تومان صندوق بازنشستگي را متعهد كرده است و در حدود 700 ميليارد تومان دارايي صندوق بازنشستگي اين شركت است.

انتهاي پيام
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن