تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820792098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليد حرفه‌اي، نگاه روز به جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: توليد حرفه‌اي، نگاه روز به جامعه


نقد- گروه ادب و هنر:
موفقيت اكران فيلم «به همين سادگي» ساخته رضا ميركريمي كه توانست در جشنواره 26 فيلم فجر چند جايزه اصلي را بگيرد، باعث شده تا بحث ويژگي فيلم خوب دوباره مطرح شود.

در چند سال اخير توليدات سينمايي به‌طور عمده يا كاملا در خدمت گيشه بوده‌اند يا شامل آثاري مي‌شدند كه بدون توجه به مخاطب عام در پي كسب جوايز بين‌المللي يا درنهايت جلب توجه مخاطبان خاص بوده‌اند. اكران فيلم «به همين سادگي» اگرچه به فروش رؤيايي فيلم‌هاي گيشه‌اي دست نيافت اما با توجه به نجابت و سادگي فيلم، مورد توجه زيادي قرار گرفت كه همين موجب شده تا دوباره بحث هميشگي ويژگي‌هاي يك فيلم خوب بار ديگر مطرح شود.

عزيز‌الله حميدنژاد، كارگردان سينما معتقد است: فيلم خوب نتيجه ابعاد مختلفي از مراحل توليد آن است. وي با اشاره به مراحل ساختاري يك فيلم خوب اظهارداشت: مراحلي كه مي‌تواند فيلمي را به‌صورت اصولي به نتيجه يك توليد خوب و چشمگير برساند در درجه اول فيلمنامه و سرمايه مناسب به آن است تا بتوان بدون هيچ كم كاري آن توليد را به نتيجه رساند. پخش مناسب و نمايش آن همه بايد دست به دست هم دهد تا يك فيلم از مرحله ابتدايي كه فيلمنامه است تا مرحله نهايي نمايش به مخاطب به‌طور مناسب عرضه شود.وي با اشاره به فيلم «به همين سادگي» گفت: اين ساخته رضا مير كريمي فيلم خاصي است كه كارگرداني ظريف و دقيقي دارد.

تشخيص نيازهاي جامعه

اما حجت‌الاسلام سيداميررسايي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، از منظر ديگري به فيلم خوب نگاه مي‌كند. به‌نظر وي زماني مي‌توان يك فيلم را اثري خوب ناميد كه آن اثر بتواند نيازهاي جامعه را به درستي تشخيص دهد چراكه يك اثر سينمايي بدون داشتن اين خصوصيت قادر نيست در جهت تعالي فرهنگ انساني حركت كند.

يك فيلم سينمايي بايد در خود مفاهيم را نهان داشته باشد كه مخاطب را به سمت خلق و خوي ديني سوق دهد تا بتوان به واسطه هنر در جهت پالايش جامعه قدم برداشت. البته نبايد فراموش كرد تمام شرايط فوق زماني مي‌تواند رنگ واقعيت به‌خود گيرد كه يك اثر سينمايي از وجود عوامل حرفه‌اي سود ببرد. او كه قبلا مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم بوده، يادآور شد: اين نكته را نبايد فراموش كرد كه يك فيلم خوب زماني مي‌تواند رشد پيدا كند كه از روند توليد اينگونه آثار در داخل كشور حمايت همه جانبه شود تا فيلمسازان به ساخت توليدات اين‌چنيني بيشتر ترغيب شوند.

فيلم خوب به زور ماندگار نمي‌شود

ناصر تقوايي، كار گردان پيشكسوت سينماي ايران معتقداست فيلم خوب و فيلم متعلق به سينماي ملي، فيلمي است كه خود مردم و ملت در حفظ آن تلاش كنند.

از نگاه او يك فيلم يا يك اثر هنري ، زماني ماندگار خواهد بود كه خود مردم در نگهداري آن تلاش كنند. يك اثر هنري خوب به زور ماندگار نمي‌شود و اگر اثري با مرور زمان، از بين برود مشخص است كه ماندگار نبوده است.

كارگردان «ناخدا خورشيد» به برخي از آثار كه در سال‌هاي گذشته توسط او كارگرداني شده اشاره كرد و افزود: تماشاچي واقعي اين آثار، پس از سال‌ها، هم اكنون اين فيلم هارا مشاهده مي‌كند، مثلا آن زمان يك اثر را فقط فيلمي صرفا كمدي مي‌ديدند ولي هم‌اكنون به‌عنوان يك اثر اجتماعي به آن نگاه مي‌كنند. يك اثر هنري هرچه بيشتر شامل مرور زمان بشود برايش بهتر است چون ارزش‌هاي آن با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

كارگردان فيلم «كاغذ بي‌خط»، درباره شباهت‌هاي فيلم «به همين سادگي» با فيلم خود گفت:من فيلم به همين سادگي را نديده‌ام وحتي معتقدم شباهت احتمالي اين فيلم به «كاغذ بي خط» اشكالي ندارد ولي با توجه به توضيحاتي كه درباره فيلم به همين سادگي به من داده اند معتقدم مهم اين است كه فيلم به همين سادگي تلاش مي‌كند چيزهاي ديده نشده‌اي را به نمايش بگذارد. من زماني كه كاغذ بي‌خط را مي‌ساختم خيلي‌ها مي‌گفتند نسل خانم‌هاي خانه دار ديگر از بين رفته است در حالي كه به اعتقاد من نمي‌توان روي مسائل و مشكلات چنين زن‌هايي سرپوش گذاشت و ناديده گرفت چون آينده متعلق به زنان ايراني است.

پاسخ به دغدغه‌هاي فرهنگي و هنري

جهانگير كوثري تعريف ديگري از فيلم خوب ارائه مي‌دهد. اين تهيه‌كننده سينما معتقد است فيلم خوب هم بايد داراي دغدغه فرهنگي و هنري باشد و هم بتواند در عرصه داخلي و خارجي بدرخشد. فيلم خوب بايد داراي موضوع خوب و ساختار متناسب و كارگرداني و بازي و فيلمبرداري و طراحي صحنه و گريم و لباس متناسب باشد كه مجموع آنها فيلم خوب را مي‌سازد .

وي به تعاريف گروه‌هاي مختلف از فيلم خوب اشاره كرد و گفت: در تعريف فيلم خوب با نظرات متفاوتي روبه‌رو هستيم، كه به سينماي بدنه و سينماي فرهنگي و هنري تقسيم مي‌شود. بايد توجه داشت كه كه چه فيلم با چه معياري در هر گروه فيلم خوب به حساب مي‌آيد.

بعضي از توليد كنندگان و تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي سرگرم‌كننده با انتخاب موضوعات روزمره و با چند بازيگر، فيلم توليد مي‌كنند و مردم هم شايد از آن فيلم استقبال كنند و از ديدگاه آنها آن سينما موفق است، اما از ديدگاه گروه ديگر، فيلم خوب بايد داراي معيار هاي لازم علمي و هنري و بين‌المللي باشد توليد‌كنندگان فيلم‌هاي هنري و فرهنگي با طرح موضوعات اجتماعي دغدغه‌ها و معضلات جامعه را در آثارشان منعكس مي‌كنند و با برنامه ريزي درست آن را در جشنواره هاي مختلف نمايش مي‌دهند. در جامعه ما سينما به‌ عنوان يك صنعت كامل ديده نمي‌شود و به‌عنوان پديده‌اي از صنعت و هنر است و به ارزش‌هاي هنري و اجتماعي بيشتر اهميت داده مي‌شود.

او به ساختار فيلم‌هاي جشنواره‌اي اشاره كرد و گفت: فيلم‌هايي كه براي جشنواره‌هاي بين‌المللي ساخته مي‌شوند فيلم‌هاي با ارزشي هستند زيرا مي‌توانند در سطح جهاني ديده شوند و فرهنگ ايراني را در سطح جهاني به اثبات برسانند. در جامعه كنوني فيلم‌هاي بسياري توليد شده و در سطح جهاني به نمايش در آمده و به موفقيت‌هاي چشمگيري دست‌يافته است.

اين تهيه‌كننده سينما خود را طرفدار سينماي فرهنگي و هنري دانست و گفت كه خود به‌عنوان يك توليدكننده سينمايي طرفدار سينمايي هستم كه هم دغدغه فرهنگي و هنري داشته باشد و هم بتواند در عرصه داخلي و خارجي بدرخشد و سينمايي كه بدون طرفدار داخلي باشد مورد پسند من نيست. فيلم «به همين سادگي» ساخته رضا مير كريمي داراي ارزش‌هاي يك فيلم فرهنگي و هنري است و با يك مضمون بسيار بكر و دست نخورده و انتخاب يك موضوع اجتماعي خوب داراي ارزش‌هاي مناسب است.

تاريخ درج: 20 خرداد 1387 ساعت 13:42 تاريخ تاييد: 20 خرداد 1387 ساعت 19:01 تاريخ به روز رساني: 20 خرداد 1387 ساعت 16:28
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن