تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821141972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از : جمشيد رضايي نگاهي به سفر رييس جمهور تركيه به ژاپن و نتايج آن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از : جمشيد رضايي نگاهي به سفر رييس جمهور تركيه به ژاپن و نتايج آن
توكيو - سفر رسمي پنج روزه عبدالله گل و هيات همراه وي به ژاپن ، نخستين ديدار يك رييس جمهوري تركيه از اين كشور واقع در شرق آسيا محسوب مي‌شود.

اين ديدار با توجه به آغاز تلاش‌هايي كه از سوي دولت تركيه براي حضور در عرصه‌هاي جهاني و نيز ايفاي نقش فعالانه‌اي در تحولات منطقه‌اي صورت گرفته، داراي اهميت خاصي است.

سفر عبدالله گل به ژاپن درست در زماني آغاز شد كه دولت تركيه ميانجيگري ميان سوريه و رژيم صهيونيستي را با هدف حل اختلافات دمشق و تل آويو در منطقه بحراني خاورميانه، آغاز كرده است.

با توجه به اين كه منطقه خاورميانه و بخصوص خليج فارس مركز تامين بيش از ‪ ۸۰‬درصد از نفت خام مورد نياز ژاپن كه در تامين نياز انرژي خود به شدت به خارج وابسته است، محسوب مي‌شود، اين اقدام تركيه از جمله موضوعات مورد علاقه توكيو بوده و در بيانيه‌اي نيز از اين اقدام استقبال شده است.

ژاپن همواره خواستار برقراري صلح و آرامش در منطقه خاورميانه و خليج فارس است و در اين راستا نيز درصد داست تا نقش فعالانه‌اي را در پيشبرد صلح و آرامش در اين منطقه ايفا كند.

در همين حال رييس جمهور تركيه معتقد است، اين كشور تنها كشوري در منطقه خاورميانه است كه با تمامي كشورهاي اين منطقه و همسايگان خود داراي روابطي دوستانه مي‌باشد و به همين دليل در زمان طولاني اين كشور توانسته است براي خود در منطقه جايگاه ويژه‌اي را در اين زمينه ايجاد كند.

به نظر مي‌رسد دولت تركيه توانسته باشد از اين فرصت به نحو مناسبي براي خود استفاده كند ، به طوري كه ياسوئو فوكودا نخست وزير ژاپن در بيانيه مشتركي كه پس از ديدار با رييس جمهور تركيه به امضاي طرفين رسيد، بر نقش مهم اين كشور در برقراري ثبات و توسعه در منطقه و گسترش آن از منطقه خاورميانه به آسياي مركزي، تاكيد كرده است.

فوكودا پس از ديدار با گل در كنفرانس خبري مشترك با خبرنگاران نيز، سفر رييس جمهور تركيه به ژاپن را يك فرصت بسيار مناسب براي تقويت بيش از پيش روابط دو كشور عنوان كرد.

وي همچنين بار ديگر از تلاش‌هاي ميانجيگرانه تركيه براي انجام گفت و گوها ميان سوريه و اسراييل قدرداني كرد.

رييس جمهور تركيه نيز با بيان اين كه فوكودا علاقه شديد خود را در خصوص برقراري صلح در منطقه خاورميانه ابراز داشته است ، گفت: براين اساس دو طرف تاكيد كرده‌اند كه تمامي تلاش خود را براي تحقق اين مساله بكار گيرند.

رسانه‌هاي ژاپني نيز همچنين نوشته‌اند كه گل براي ميانجيگيري ميان ايران با اروپا و آمريكا، در خصوص حل مساله هسته‌اي تهران نيز ابراز علاقه كرده است.

گل، در زمينه تحولات بين‌المللي نيز به همراه فوكودا تعهد كردند، در راستاي برقراري ثبات و شكوفايي در منطقه خاورميانه و به خصوص طرح صلح خاورميانه و بازسازي عراق و افغانستان و همچنين جنگ با تروريسم با يكديگر همكاري كنند.

سفر رييس جمهور تركيه در شرايط كنوني به ژاپن دستاوردهاي ديگري نيز براي اين كشور به دنبال داشت كه از جمله آنها موافقت رهبران دو كشور با ارتقاي سطح روابط دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف سياسي، تجاري و گردشگري ميان دوكشور است .

گل، به همراه فوكودا با ارتقاي سطح گردشگري ميان دو كشور موافقت كردند و سال ‪ ۲۰۱۰‬ميلادي را نيز به عنوان سال تبادل گردشگري ميان ژاپن و تركيه نامگذاري كردند.

رييس جمهور تركيه در راستاي افزايش جايگاه گردشگري ميان دو كشور از طرف ژاپني درخواست كرد تا با افزايش ميزان پروازهاي خطوط هوايي تركيه به ژاپن موافقت كند.

گل با توجه به افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني، گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوايي و تاثيرات مخرب استفاده از سوختهاي فسيلي در گرمايش جهاني و نيز حساسيت ژاپن در اين زمينه، از اين فرصت نيز استفاده كرده و خواستار مشاركت ژاپن در طرحهاي زيست محيطي آنكارا و از جمله ساخت نيروگاه هسته‌اي در اين كشور شد.

وي گفته است كه دولت تركيه هم اينك ساخت نخستين نيروگاه هسته‌اي خود را برنامه ريزي كرده و اميدوار است كه شركت‌هاي ژاپني درساخت آن با اين كشور همكاري كنند و در اين زمينه مشاركت داشته باشند.

گل با اشاره به اينكه مناقصه بين‌المللي ساخت نخستين نيروگاه هسته اي تركيه نيز بزودي انجام خواهد شد، گفت: شركت‌هاي ژاپني دراين مناقصه از شانس خوبي برخوردار هستند.

گل و فوكودا در ديدار مشترك خود همچنين با همكاري در زمينه تقويت پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي موافقت كردند.

رهبران دوكشور دراين ديدار خواستار ارتقاي سطح ديدارهاي مقامات ژاپن و تركيه از جمله ديدار در سطح وزيران امور خارجه و نيز ادامه پيگيري حمايتها از توسعه تجاري و سرمايه‌گذاري مستقيم في مابين،شدند.

به هر سوي آنچه كه امروز در ديدار عبدالله گل رييس جمهور تركيه از ژاپن بسيار مدنظر مي‌باشد، آن است كه اين كشور با توجه به تحولات جهاني و منطقه‌اي به ويژه آن كه در راستاي پيوستن به اتحاديه اروپايي كه هموا ره با موانعي از سوي آن روبرو است، خواستار ارتقاي نقش فعالانه خود در عرصه هاي منطقه‌اي و بين‌المللي است.

بر اين اساس نزديكي به ژاپن كه دومين اقتصاد جهاني و از بازيگران بسيار مهم در عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي در جهان بشمار مي‌رود،مي تواند تركيه را تا حدي در رسيدن به اهداف خود، ياري دهد.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن