واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مادر نشانت را زمين حتي نميداندشهادت حضرت فاطمه(س) در نگاه شاعران معاصر
گروه ادب: رحيل حضرت فاطمه(س) سرآغاز حيراني زمين بود كه چون سيارهاي بينشان سر در گريبان كهكشان فروبرده و درياهاي خويش را گريست و باران در جستوجوي مزارش بر جايجاي خاك سر نهاده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) حضرت فاطمه(س) همان حقيقتي است كه دلهاي عاشق توان واژهپردازي در مقابلش را نداشتند و قلم تمامي مداحان و شاعران، قناري گنگي در سرودن شخصيت آن حضرت هستند.
زندگي، جايگاه و هويت حضرت زهرا(س) از يكسو و مصايب ايشان از سوي ديگر باعث شده تا ايشان به عنوان الگوي مناسبي براي زندگي امروز تمام عالم بشري از منظر تمام انديشمندان و صاحبنظران علوم انساني جهان اسلام مورد توجه قرار بگيرند.
در اين بين شاعران نيز خود را مجزا از ساير حوزههاي علوم انساني ندانسته و با رويكردي متفاوت و شاعرانه، به نمايش جلوههاي مختلفي از زندگي بزرگبانوي بشريت پرداختهاند و كنگرههاي زيادي هم كه با نام اين بانوي بزرگ در كشورمان برگزار شده اين نگاه شاعرانه را گسترش داده است.
يكي از مهمترين موفقيتهاي شعر فاطمي در دهههاي اخير پيروزي برخي از شاعران بر موانع سد راه شعر بوده كه باعث شده است تا امروزه شاعران شيوههاي مختلفي را براي انگيزش عاطفي در شعرهاي خود تجربه كنند و در دل اين تجربهها با بيان يك واقعيت از ابعاد و زواياي گوناگون و استفاده از استعارات لطيف راهي براي نفوذ در دلها پيدا كنند.
جايگاه حضرت فاطمه (س) در شعر معاصر
ترجيعبند طولاني «محمدعلي مجاهدي» ـ متخلص به پروانه ـ درباره هجوم به خانه حضرت زهرا (س)پس از رحلت پدر بزرگوارش تلاش براي دست يافتن به بيان لطيف و شاعرانه حقايق اهل بيت (ع) را به نمايش ميگذارد:
«سوخت بال كبوتران حرم
كار اين شعلهها به لانه كشيد
دامن گل كه سوخت از آتش
شعله سر از دل جوانه كشيد»
شعر «سراي فاطمه» سروده «حميد سبزواري» نيز ـ اين شعر برگرفته از سخنان امام خميني (ره) در مدح حضرت زهرا (س) و كتاب «فاطمهفاطمه است» به قلم دكتر علي شريعتي است كه آثار و سخنان آنان بالاترين تأثير را در شكلدهي فرهنگ شعر فاطمي پس از انقلاب داشته ـ نمونه ديگري از اين اشعار است:
«حجره گلين است و كوچك است و عجب آنك
هست جهاني، چو جاي فاطمه دارد
رشحهي ايمان تراود از در و بامش
خانهي علم است و باب علم در آن است»
در شعر زير از شاعر آييني مرحوم «سيدحسن حسيني» عشق به حضرت زهرا(س) با سبكي زيبا بيان شده است:
«آغوش مادر باز بود اما كبوترها
گفتند آغوشت كجا و ما كبوترها
بر خاك تو پهلو گرفتيم و ترك خورديم
فرق است بين طاقت ما با كبوترها
اينجا ضمانتگاه آهوها و انسانهاست
بيگنبد و بيدانهاند آنجا كبوترها
ناگفتنيها با شما داريم، صد افسوس
كه در نمييابند ماها را كبوترها
مادر! نشانت را زمين حتي نميداند
تنها نشاني از تو و تنها كبوترها»
شعر جوشان «احمد عزيزي» در مجموعه «لالههاي زهرايي» نمونهي ديگري از شعرهاي نوگراي حوزه ادبيات فاطمي است:
«حضرت زهرا دلش از ياس بود
قطرههاي اشكش از الماس بود
داغ عطر ياس زهرا زير ماه
ميچكانيد اشك حيدر را به چاه ...
گريه آري، گريه چون ابر چمن
بر كبود ياس و سرخ نسترن ...
اين دل ياس است و روح ياسمين
اين امانت را امين باش اي زمين
نيمهشب دزدانه بايد زير خاك
ريخت بر روي گل خورشيد، خاك
مدفن اين ناله غير از چاه نيست
جز تو كس از قبر او آگاه نيست»
شعر زير نيز از «محمدسعيد ميرزائي» شاعر معاصر جوان كشورمان در بيان غم و فراق حضرت فاطمه(س) نگرشي تازه در دوران معاصر را به شعر فاطمي بيان ميكند:
«آيينهايست، محو تماشاي خود شده
يا چيست راز اين من منهاي خود شده
اين در خداي حلشده، روئيده از بهشت
خود كشته خويش را و مسيحاي خودشده
پهلوشكسته، گوشه درجا گذاشته
خود را و در بهشت پذيراي خود شده
اين در زمين شماره زخمش نگفتني
در عرش محو كثرت گلهاي خود شده
اين غربت تمام، مزار بدون نام
از چشم خويش گمشده، پيداي خود شده
پوشيده روز سائل كور اين حياي محض
آيينهي مضاعف بيناي خود شده»
اين اشعار، نمايش مختصري از گامهايي بود كه در مسير بازآفريني اشعار گذشته، از سالهاي پيروزي انقلاب اسلامي ايران با شاعران متعهد آغاز شده و در انقلاب رشد كرد و امروزه به بالندگي خود نزديك شده است.
شنبه 18 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]