تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813164336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست مطبوعاتي سفير ايران در پاريس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشست مطبوعاتي سفير ايران در پاريس
وي در اين نشست به تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در مورد گزارش اخير محمد البرادعي ، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ، بسته پيشنهادي ايران و ديگر موضوعات مهم منطقه پرداخت و در پايان نيز به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ داد.

مشروح اين مصاحبه كه چهارشنبه شب توسط بخش مطبوعاتي سفارت جمهوري اسلامي ايران در پاريس در اختيار ايرنا قرار گرفت به شرح زير است .

آهني سفير جمهوري اسلامي ايران در پاريس در اين نشست خبري گفت : در گزارش البرادعي نكات مهمي است كه مورد توجه است.

وي در گزارش خود به بازرسي‌هاي سرزده‌اي اشاره كرده است و مي‌گويد كه در كنار بازرسي‌هاي معمول آژانس ، از مارس ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي ‪ ۱۴‬بازرسي سرزده صورت گرفته است .

آهني افزود: در گزارش ضمن اشاره به ماهيت صلح آميز و شفاف برنامه هسته اي ايران اعلام شده است كه هيچ مدركي دال بر انحراف برنامه اتمي ايران به سوي فعاليت‌هاي نظامي ديده نشده كه اين نكته مهمي از نظر ما است .

وي اضافه كرد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش خود همچنين آورده است كه تمام مواد اتمي ايران در مراكز غني‌سازي همچنين آبشارهاي نصب شده در ايران تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد و آژانس هر لحظه مي‌تواند آن ها را كنترل كند. آژانس تاكيد دارد كه پاسخ تمام مسايل حل نشده، داده شده است .

آهني ياد آور شد: در ماه اوت ايران توافقي با آژانس منعقد كرد كه بر اساس آن شش مورد ابهامي پاسخ داده نشده بايد پاسخ داده شود كه اين كار صورت گرفت و اين گزارش در همين ارتباط به همكاري جدي ايران و به اين امر كه ايران امكان دسترسي براي بازرسان آژانس به تاسيسات و افراد را فراهم كرده است ، اذعان دارد.

وي افزود: اين گزارش همچنين اشاره دارد كه تمام مواد ‪ UF6)‬هگزافلورور اورانيوم ) توليدي در اصفهان تحت كنترل آژانس قرار دارد و ايران دسترسي آژانس به گزارش حسابرسي در مورد مواد و فعاليت‌هاي اظهار شده خود را فراهم آورده است و از اين رو آژانس امكان تاييد و بررسي عدم انحراف مواد هسته‌اي اظهار شده را داشته است .

سفير ايران در پاريس گفت : بعد از پاسخ به شش سوال مورد نظر آژانس و تاييد ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران از سوي آژانس و بررسي و نظارت آژانس ، فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب ان پي تي و موافقتنامه جامع پادمان قرار دارد و ديگر نه ابهامي و نه نگراني در مورد برنامه هسته اي ايران نبايد وجود داشته باشد.

وي تصريح كرد: در نتيجه اجراي موافقتنامه جامع پادمان آژانس در ايران ، اين آژانس بايد روال عادي خود را از سرگيرد و موضوع هسته‌اي ايران در دستور كارعادي قرار گيرد.

آهني با اشاره به برخي اتهامات وارده گفت : اتهامات برخي كشورها به ويژه آمريكا بدون پايه و اساس است . در حالي كه بررسي اين اتهامات در چارچوب شش مساله مورد اشاره نبود اما ايران يك بار ديگر براي نمايش حسن نيت خود و تمايل به همكاري حاضر شد مدارك مربوط به اين اتهامات را مورد مطالعه قرار دهد و ارزيابي خود را به آژانس اعلام كند.

وي اظهار داشت : اما كشورهايي كه اين مدارك را در اختيار آژانس گذاشتند حاضر نيستند به آژانس اعتماد كنند و تمام مدارك و اطلاعات مورد ادعا را در اختيار آژانس قرار نداده اند. اين يك مساله مهم است زيرا تا زماني كه آژانس اجازه نيافته باشد اين مدارك را در اختيار ايران بگذارد چگونه از تهران مي‌توان انتظار داشت به اين سوالات پاسخ دهد.

وي اضافه كرد: با اين حال ايران اين مسايل ادعايي را مورد بررسي قرار داد و در ‪ ۲۳‬مه ارزيابي و پاسخ خود را در اختيار آژانس گذاشت .

آهني با تاكيد گفت : از اين پس طول دادن موضوع هسته‌اي ايران و مانع شدن از آژانس در بررسي موضوع هسته‌اي ايران به عنوان يك موضوع عادي بر اساس مفاد موافقتنامه جامع پادمان و فعاليت آژانس امري سياسي و غيرقابل قبول است كه موجب وارد آمدن خدشه به اعتبار آژانس مي‌شود.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره تاكيد كرده كه موضوع اتمي ايران بايد در سطح آژانس يعني تنها ارگان ذيصلح وابسته به سازمان ملل متحد و همچنين به دور از هرگونه تهديد و فشارهاي سياسي بررسي و حل و فصل شود.

سفيرجمهوري اسلامي ايران همچنين دربخش ديگري از اين نشست به بسته پيشنهادي ايران اشاره كرد و گفت : بسته پيبشنهادي ايران در قالب پارادايم هاي مشتركي شامل مسايل سياسي ، موضوعات اقتصادي و هسته‌اي همچنين امنيت انرژي تهيه شده است .

وي گفت : جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه در قالب بسته پيشنهادي ايران بررسي و كمك به حل شمار زيادي از مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي در زمينه سياسي و اقتصادي وجود دارد و اين بسته مي‌تواند فرصت‌هاي مهمي را براي همكاري‌هاي سازنده در چارچوب فضاي اعتماد متقابل ايجاد كند.

آهني خاطرنشان ساخت : ايران به عنوان كشوري مسوول در عرصه بين‌المللي اميدوار است كه بسته پيشنهادي‌اش به عنوان پايه مذاكرات سازنده قرار گيرد به طوري كه به كشورهاي مختلف امكان دهد تا ازحقوق مشروع خود در چارچوب معاهدات بين‌المللي برخوردار شوند. ما اميدواريم اين بسته پيشنهادي نقشه راهي به منظور حل مشكلات بين‌المللي از جمله مساله خلع سلاح جهاني ، تقويت مكانيسم‌هاي بين‌المللي به ويژه معاهده ان پي تي و دسترسي كشورها به فناوري هسته‌اي صلح آميز باشد.

وي بابيان اين كه بسته پيشنهادي ايران مبناي جامع و متنوعي براي مذاكرات و پيشرفت آن مي‌باشد، افزود: ازهمين رو جمهوري اسلامي ايران با ارايه اين بسته پيشنهادي عملا اراده جدي خود را براي دنبال كردن مذاكرات وتبادل سازنده بر مبناي احترام و اعتماد متقابل به عنوان منطقي‌ترين روش حل مسايل و مشكلات بين‌المللي از جمله موضوع هسته‌اي ايران نشان داده است وي تاكيد كرد: به منظور آغاز مذاكرات مفيد و سازنده ضروري است كه اين امر بدون هيچ پيش شرطي صورت گيرد و مذاكرات در شرايطي برابر و بدور از هر گونه تهديد آغاز شود.

علي آهني در بخش پاياني اين نشست به سوالات و پرسش‌هاي خبرنگاران حاضر در موضوعات مختلف پاسخ داد.

وي در مورد بسته پيشنهادي گروه ‪ ۵ + ۱‬تاييد كرد: خاوير سولانا قرار است بزودي به ايران سفر كند و بسته گروه ‪ ۵ +۱‬را به مقامات ايراني ارايه كند. ارايه بسته‌هاي پيشنهادي به طرفين امكان مي‌دهد تا وارد مرحله مذاكرات جامع به منظور حل مشكلات منطقه‌اي و بين‌المللي بشويم .

سفير ايران در مورد تاريخ سفير سولانا به تهران گفت : تاريخ سفر وي در حال تنظيم است و احتمالا طي روزهاي آينده اين سفر انجام خواهد شد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در پاريس در خصوص اين سوال كه سولانا پيشنهادات خود را دارد و شما پيشنهادات خود راد، كار به چه شكلي خواهد بود افزود: ما پيشنهادات خود را ارايه كرديم و در انتظار پاسخ مساعد و واكنش گروه ‪ ۵ + ۱‬هستيم و بديهي است كه پيشنهادات آنان را نيز بررسي مي كنيم .

وي در خصوص اين كه بسته پيشنهادات ايران شامل چه مواردي است، اظهار داشت : من در اظهارات خود به محورهاي اين بسته اشاره كردم و اين بسته فراتر از موضوع هسته‌اي است . در اين بسته مباحث ديگري از جمله مباحث منطقه‌اي ، جهاني ، اقتصاي ، انرژي ، تروريسم ، مهاجرت و مسايل متعددي است كه به اعتقاد ما مي‌توان در شرايط برابر و با احترام متقابل به بحث و حل آنها پرداخت .

سفير جمهوري اسلامي ايران در مورد اين كه آيا هدف اين پيشنهاد آمريكا است ، گفت : خير اين بسته به سولانا به عنوان نماينده كشورهاي ‪ ۵ + ۱‬ارايه شده است . بديهي است كه آمريكا نيز در جمع اين گروه مي‌باشد.

وي در مورد اين كه اگر بسته پيشنهادي ايران رد شود آيا ايران نيز بسته پيشنهادي گروه ‪ ۵ + ۱‬را رد مي‌كند، پاسخ داد: اميدوارم چنين نشود ما انتظار عكس العمل مثبتي از كشورهاي ياد شده داريم . اگر آن‌ها پاسخ مثبتي ندهند طبيعي است كه ما نيز همانگونه عمل خواهيم كرد.

آهني در خصوص اين كه ايران با ارايه اين بسته عملا آمادگي خود را براي حل برخي موضوعات با باراك اوباما يا رييس جمهوري آينده آمريكا نشان نداده است ،گفت : اين بسته براي شخصيت خاصي تهيه نشده است . اين پيشنهادات حاوي موضوعات متعددي است كه بين ايران و كشورهاي گروه ‪۵ + ۱‬ قابل بررسي مي‌باشد.

وي با تاكيد بر حقوق مسلم ايران از جمله مساله غني‌سازي در جواب به اين پرسش كه اگر ‪ ۵ + ۱‬حاضر به مذاكره در صورت تعليق غني‌سازي حاضر به مذاكره شود شما به آن عمل مي‌كنيد، پاسخ داد: اگر به اظهارات من دقت كرده باشيد گفتم ورود به مذاكرات بر مبناي انجام بدون هيچ پيش شرطي مي باشد. در نتيجه بايد واقع بين بود. چگونه مي‌توان در مذاكرات براي حل مشكلات و رسيدن به هدف پيش شرط قرار داد يا از مجازات و تهديد براي پيشبرد مذاكرات استفاده كرد.

سفير ايران در پاريس در مورد عوامل جديد از جمله غني‌سازي در جاي ديگر گفت : ما كاملا باز رفتار كرديم و در اين مورد نيز آماده بررسي هستيم . بحث كنسرسيوم در جاهاي مختلف از جمله ايران نيز قابل بررسي است .

آهني در خصوص اين كه آيا هنوز طرح روسيه روي ميز است و آيا ايران حاضر است غني‌سازي را در روسيه انجام دهد، گفت : اين طرح هيچ گاه رد نشده است و ما آماده‌ايم هر طرحي را كه حقوق تعريف شده ما در ان پي تي را رعايت كند بررسي كنيم . اگر حقوق ما رعايت شود ما هر راه حل پيشنهادي را مبني بر اين كه به حقوق ما خدشه وارد نسازد، مورد مطالعه قرار خواهيم داد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اين كه آيا به طور مثال شما انتظار داريد كه تمام كشورهاي منطقه نظير اسراييل به ان پي تي بپيوندند و به بازرسي‌هاي آژانس تن در دهند و اين از نظر شما يك شرط است ، گفت :
اين شرط ما نيست ما خواستار تشويق همه كشورها به پيوستن به آژانس هستيم . ما طرفدار فن آوري غير نظامي هسته‌اي مي‌باشيم و بديهي است اگر كشوري تحت نظارت آژانس نباشد اين امر نه فقط براي ما براي تمام كشورها موجب نگراني است .

( ادامه خبر را در بخش سياسي مطالعه نماييد9

---> پاريس.گفت وگو.ايرنا.
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن