تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834955182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر كریم مجتهدی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مصاحبه با دکتر کریم مجتهدینخبه شدن هدف نیست و هیچ كس به معنای مطلق نخبه نیست .

تبیان : لطفاً شرح مختصری از زندگی خود را برای مخاطبین سایت اینترنتی تبیان بفرمائید .به سال 1309 هـ . ش در تبریز متولد شدم . تحصیلات ابتدائی را در همان جا آغاز كردم،سپس با خانواده به تهران آمدم و تا مقطع دیپلم ادامه تحصیل دادم . در هجده سالگی عازم فرانسه شدم و دوره های كارشناسی ارشد را در رشته فلسفه گذراندم . پس از آن به ایران بازگشتم و در دانشسرای عالی مشغول تدریس شدم . اما پس از مدت كوتاهی به فرانسه برگشتم و به تحصیل ادامه دادم تا این كه در سال 1343 موفق به اخذ دكترا شدم . بعد از آن به استخدام دانشگـاه تهــران در آمدم و تاكنون مدت35 سال است كه در گروه فلسفه دانشكده ی ادبیات و علوم انسانی تدریس می كنم . البته در دانشكده زبان های خارجی و دانشگاه شریف هم چند دوره تدریس داشته ام . به زبان فرانسه تسلط كامل دارم و با زبان های انگلیسی و آلمانی نیز آشنا هستم .تبیان : شما آثار فلسفی و تخصصی متعدد و معروفی دارید ، لطفاً تعدادی از آنها را برای علاقه مندان معرفی نمائید .من در زمان تحصیل در فرانسه ، مقالاتی به آن زبان برای روزنامه ها می نوشتم . همچنین علاوه بر ترجمه های مختلف ، دو كتاب مستقل به زبان فرانسه نوشتم كه یكی به صورت جزوه و دیگری نمایشنامه فلسفی است . اما عمده آثارم به زبان فارسی است . از جمله كتاب فلسفه نقادی كانت كه بر اساس جزوه درسی خود نوشته ام و بیشتر مناسب كسانی است كه می خواهند با فلسفه كانت آشنا شوند . بعد از آن كتاب سید جمال الدین اسد آبادی و تفكر جدید را تألیف كردم كه بیشتر راجع به حوزه فلسفی و نظری این شخصیت است . كتاب هگل و فلسفه او از دیگر آثار من است . كتاب دیگر كه تألیف بسیار عمیقی راجع به هگل است ، روانشناسی روح هگل نام دارد . كتاب نگاهی به فلسفه های جدید معاصرنیز اثری است  كه بارها تجدید چاپ شد . فلسفه در قرون وسطی نام كتاب دیگری است كه تدریس هم می شود . كتاب دیگری كه بعد از این چاپ شد و نگرش هایدگر را نسبت به دو فیلسوف قبل از خود نشان می دهد ، دونس اسكوترس و كانت به روایت هایدگر نام دارد و بسیار تخصصی است . دیگر ، منطق از نظرگاه هگل كه برای علاقه مندان به آشنائی با فلسفه هگل مناسب است . كتاب های آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب و آشنایی غربی ها با فلسفه های ایرانی اسلامی و پدیدار شناسی روح بر حسب نظر هگل از دیگر آثار من است . یك كار گروهی هم به نام مدارس و دانشگاه های اسلامی و غربی در قرون وسطی دارم . كتابی نیز راجع به دكارت در دست چاپ دارم . علاوه بر اینها ، مقالات متعدد در مجله های مختلف به چاپ رسانده ام.

تبیان : استاد ، لطفاً در مورد لفظ فلسفه و این كه اصلاً فلسفه چیست ؟ توضیحاتی بفرمائید .فلسفه در اصل یونانی است به معنای « دوستی حكمت » و فیلسوف یعنی « دوستدار حكمت » . فلسفه در واقع یكی از مظاهر فرهنگی انسان است كه در كنار صنعت ، هنر ، دین و ... قرار دارد . اما فرق فلسفه با این مظاهر در این است كه به تنهایی استقلال ندارد . فلسفه ، تأمل درباره تمام این مظاهر است و زمانی بروز پیدا می كند كه تعمق وجود داشته باشد . یعنی اگر ما مثلاً درباره صنعت تأمل كنیم ، این، فلسفه ی صنعت می شود و .... . درجات تعمق هم به نظر من بی نهایت است و این تعمق نوعی كوشش برای درك و فهم بیشتر است . من معتقدم كه بدون فلسفه نه صنعت ایجاد می شود ، نه علم و نه هیچ چیز دیگر . البته منظور من فلسفه ناب است كه با تعمق ریشه ای در هر موضوعی ایجاد می شود .تبیان : چه تفاوتی بین فلسفه غرب و فلسفه اسلامی وجود دارد ؟همان طور كه می دانید اصل فلسفه از یونان است و نام فلاسفه یونانی هم در منابع اسلامی و هم غربی ذكر شده است با وجود این ، در سنت های ما ، این فلاسفه حالت حكمای الهی را دارند ؛ ولی در سنت های غربی بیشتر به جنبه علمی این افراد پرداخته شده و از گرایش های عرفانی و الهی آنها كاسته شده است . فلاسفه غرب بیشتر پیرو فلسفه ابن رشد هستند . به اینها « ابن رشدیان لاتین » گفته می شود . همین افراد بودند كه در قرون وسطی ، فلسفه را تا حدودی از دین جدا كردند . اما فلاسفه اسلامی بیشتر پیرو سنّت ابن سینا و ابن عربی هستند .

تبیان : شما در زمینه غرب شناسی هم مطالعه داشته اید ، لطفاً در این مورد توضیحاتی بفرمائید .به نظرمن،غرب شناسی با غرب زدگی تفاوت دارد . غرب زدگی منفعل شدن و تسلیم شدن در مقابل تظاهرات فرهنگی غرب است ؛ اما غرب شناسی تلاش برای ایجاد نوعی خود باوری در مقابل این مظاهر است . یعنی غرب شناس می خواهد بگوید كه در مقابل این تظاهرات چه كسی هستم و چه قدرتی دارم . در واقع غرب شناسی ، ارزیابی غرب است .تبیان : آیا شما معتقدید كه باید تجدید نظری در اصول و اندیشه های ملا صدرا و یا به طور كلی فلسفه انجام گیرد ؟با احتیاط بسیار، می خواهم به شما پاسخ مثبت بدهم . تحریف كردن نظریه های یك متفكر ، بازسازی آن نیست . برای فعلیّت بخشیدن به افكار ملا صدرا نباید آن را تغییر داد . باید او را در تفكرات خودش فعلیت بخشید . در واقع باید یك نیمه ملاصدرا بود تا بتوان او را به زبان امروزی توصیف كرد .

تبیان : چرا برخی معتقدند كه فلسفه امروز مغرب زمین موضع ثابت و معینی ندارد ؟البته كه موضع ثابتی ندارد . در فلسفه های اسلامی استمرار سنّت دیده می شود . ما در سنّت گذشتگان تجسس می كنیم و این تجسس كردن ، فعالیت را بیشتر می كند . اما فلاسفه غرب با كار و اندیشه  فلاسفه گذشته بیگانه هستند . آنها فقط كار و اندیشه خود را صحیح می دانند و می گویندکهاصل ، فكر خود ماست نه اندیشه ی افلاطون و ارسطو و ....تبیان : به نظر شما چه تفاوتی بین كلام و فلسفه و عرفان وجود دارد ؟كلام مقید به وحی است و بر اساس این قید ، استدلال و تعقل هم در پی دارد . اساس فلسفه هم تعهد و تعقل است و ایمان در انتها وجود دارد . یعنی انسان تفكر می كند تا به ایمان برسد . در واقع در كلام و فلسفه به نحوی به عقل توجه می شود . اما عرفان با استدلال هیچ رابطه ای ندارد . چون پایه عرفان ، عشق به معبود است و تعبد صرفاً تجربه ای عاشقانه است . بنابراین عرفان از فلسفه و كلام خصوصی تر است .

تبیان :در پایان تعریف شما از نخبه چیست؟به نظر من نخبه كسی است كه همواره متجسس و پژوهشگر باشد و هیچ گاه مأیوس نشود و با اراده و امید كارش را ادامه دهد. نخبه شدن را هدف قرار ندهد و بداند كه به تنهایی به این مرحله نرسیده است بلكه نتیجه كار و تحقیقات گذشتگان به او یاری رسانده است . او نیز باید نتیجه فعالیت هایش را همچون ارثیه ای به دیگران بسپارد [email protected]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 707]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن