تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844124934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لزوم اجتهاد در آراي امام، از وبلاگستان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: لزوم اجتهاد در آراي امام، از وبلاگستان
فريد مدرسي در وبلاگ خود نوشت:

ديشب به جمع جواناني دعوت شدم كه در حسينه جماران گردهم آمده بودند و به پرسش‌ و گفت‌و‌گو با سيدحسن‌آقا خميني پرداختند. من هم به سهم خود مطلبي را بيان كردم و از « اجتهاد در آراي امام» سخن گفتم و به بازخواني اين مسئله پرداختم:

«به دنبال آن بودم كه مطلبي كوتاه را به عنوان يك روزنامه‌نگار براي دوستان خود در اين محفل آمده كنم كه آنچه بيش از همه ذهنم را به خود مشغول كرد، آن بود كه چگونه مي توان آراي علمايي همچون امام را در فضاهاي علمي و آكاداميك و عرصه مطبوعات و رسانه‌هاي عمومي و تخصصي زنده نگاه داشت و از شاكله رسمي به عرصه غيررسمي و عمومي آورد و روح زندگي به آن بخشيد.

لذا لازم ديدم به سراغ متدي بروم كه در گذشته حاج سيد حسن آقا خميني در ميان گفتارهاي خودشان به آن اشاره‌اي كرده بودند؛ و آن هم «اجتهاد در سيره امام» است. اجتهاد به اين معنا كه آرا و گفتار و سلوك امام را بر مبناي استنتاجي عقلاني بازكاوي كنيم و دو عنصر مورد تاكيد امام يعني «زمان و مكان» را در اين امر به كار گيريم. در اين مسير روش مواجهه امام با آراي اساتيد و علماي بزرگ شيعه ستودني است و به كار مي‌آيد؛ ايشان از يك سو آراي آنان را براي شاگردانشان تحليل، تعريف و بازنمايي مي‌كردند و در پايان با نهايت احترام، به انتقاد، رد يا اصلاح آن آرا مي‌پرداختند. اين روش باعث مي‌شد تا آراي گذشتگان در تار و پود پوسيده ورق‌هاي كتاب باقي نماند و بر اساس عصر حاضر متبلور شود؛ اگرچه شايد برخي از اين آرا نقض مي شد.

امروز تنها راه بقاي سيره ايشان در مَدرس و اجتماع، تمسك به روش ايشان در برخورد با نظراتشان است. اگر آن روز ايشان در نجف يا قم از اشكال‌كردن شاگردانش و حتي شاگرداني كه به مباني ايشان باور نداشتند، استقبال مي‌كردند، پس چگونه امروز برخي كاسه داغ‌تر از آش مي‌شوند و در براي اجتهاد در سيره ايشان مي‌ايستند؟!

البته مخالفان اجتهاد به دنبال نص‌خواني در آرا و سيره امام و اخباريگري هستند كه اين امر آفاتي را به دنبال خواهد داشت و زنده‌بودن يك مكتب را از بين خواهد برد. اگر براين باور هستيم كه خميني يك مكتب بود؛ همانطور كه در ميان علماي شيعه هم صاحبان مكتب مي‌يابيم، بايد در مكتب اجتهاد صورت گيرد و آرا بازتعريف و نقد و بررسي شود. امروز بيش از روزهاي حيات ايشان و حتي‌ سال‌هاي كوتاه پس از رحلتشان‌به اجتهاد نيازمنديم؛ چرا كه از يك سو شرايط و زمانه، روزگار ديروز نيست و نزديك به دو دهه از درگذشت امام مي‌گذرد و بايد در به كارگيري آراي ايشان از دو عنصر زمان و مكان سود جست. اگر اين امر شكل نگيرد، جز با با مجموعه نوشته‌هاي مكتوب روبرو نخواهيم بود و زنده‌ماندن آرا، رو به افول مي‌رود. از سوي ديگر نسل جديد امروز به دليل اينكه امام را را به طور كامل و جامع به طور مستقيم حس نكرده است و عناصر پيراموني آرايشان را نمي شناسد، لازم است با تمسك به اجتهاد، تمامي ابعاد جوهري سيره ايشان بازتعريف شود.

امروز آناني در برابر اجتهاد در سيره امام ايستادگي‌مي‌كنند كه خود در زمان حيات امام به روشني درباره مسائل گوناگون به نقد و انتقاد از ايشان مي‌پرداختند و ابايي از اين مسئله نداشتند. همچنين برخي اجتهاد در برابر آراي امام را نمي پسندند كه امروز از ابزار و روش‌هايي در سياست سود مي جويند كه كاملا امام از اين روش‌ها تبري جسته ‌اند و آن را طرد كرده‌اند.

امروز محققان، روزنامه‌نگاران، فضلا، دانشگاهيان و علما مي‌توانند با تمركز بر اجتهاد در سيره امام، هركدام به سهم خود راهي را بگشايند كه شيعه در طول تاريخ آن را برگزيده است و آن، باز بودن باب اجتهاد در سيره و آرا علماست تا در برابر تحريف تاريخ نهضت امام بايستند.»
 سه شنبه 14 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن