واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: موزه هنرهای معاصر حریم ارزش های پایدار
مقدمه:انسانها با توجه به میزان خلاقیتی که دارند انسان هستند در واقع هر چه نوآوری و ابتکارفرد بیشتر باشد هنرمند تر و استادتر خواهد بود . هنر ، آیینه تمام نمای وجود انسانها که از پاکترین لحظات آدمی منشاء می گیرد ، اصلی ترین مقوله"فرهنگ" در جامعه است . تأثیر قوت و ضعف فرهنگ در آثار معنوی جامعه (خط ، نقاشی ، شعر و ...) نشان می دهد هر چه عرصه های معنوی جامعه نوتر ، عمیق تر ، هشیارانه تر و و از زمان و مکان جلوتر باشد ، رشد ، پویایی و ماندگاری فرهنگ را تضمین خواهد کرد .این نکته نیز واضح است که برای معرفی فرهنگ های بالنده و تمدن های قدیمی به آثار معنوی (هنری) آن رجوع می شود و کافیست برای فهمیدن نوع تفکر آن جوامع و میزان ادراکات آنها ، حساسیت های هنری اقوام را مورد پژوهش و جستجو قرار دهیم . درمجموع آنچه می توان به طور مسلم ذکر کرد اینست که ؛ زمان حال زمان رویارویی فرهنگ هاست ...
تاریخ ایجاد موزه ها به صدها سال پیش حدود سال های 59 - 1750 میلادی باز می گردد . طبق اطلاعات موجود ، قدیمی ترین آنها در کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه به وجود آمده است .بی شک امروز با گذشت سال ها از عمر تاریخی ایران ، کشورمان نیاز به وجود اماکنی برای حفظ و نگهداری آثار ارزشمند به جای مانده از این تاریخکهن دارد و کشورمان نیاز به رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه را بیش از پیش حس می کند.حال با توجه به اهمیت ویژه ای که موزه ها در کشور ما از آن برخوردارند ، به سراغ موزه هنرهای معاصر رفتیم تا گزارش کوتاهی از این مجموعه تهیه نمائیم . شاید تا به حال تعداد زیادی از مردم ، از این موزه دیدن کرده باشند ولی ندانند که این موزه در چه سالی افتتاح شده ، تا به حال چند نمایشگاه در این موزه برپا شده و سؤالات متعدد دیگری که ممکن است به ذهن بعضی نیز خطور کرده باشد.معرفی :
موزه هنرهای معاصر هنگامی چشم گشود مهمترین رخداد تاریخی معاصر جهان یعنی انقلاب اسلامی ایران در حال وقوع بود ، انقلابی که فرهنگی بودن ، خصیصه ذاتی آن قلمداد می شود . این موزه طی دوران گذشته کانون اصلی و نقطه عطف تحولات و رخدادهای شاخص عرصه هنرهای تجسمی ایران به شمار آمده و کوشیده است گوهر خلاقیت را کشف و آن را به مردم معرفی نماید و نیز زبده ترین نمونه های آن را برای نسل های آینده نگهداری کند .موزه هنرهای معاصر ، در خیابان کارگر شمالی و در همسایگی پارک لاله قرار دارد ، پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به "پارک مجسمه" با تندیس هایی ارزشمند از هنرمندان پرآوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته است.ساختمان موزه که یکی از نمونه های با ارزش و کم نظیر معماری نوین ایران است ، با الهام از معماری سنتی ای و مفاهیم فلسفی ایران بنا شده است .هشتی ، چهارسو ، معبر و گذرگاه ، از جمله عناصر چشم نوازی هستند که بازید کنندگان هنر دوست را وادار به تأمل در تاریخ افتخار آمیز هنر و فرهنگ ایران زمین می کنند .موزه هنرهای معاصر ، محور و مرکز فعالیتها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می آید.نمایشگاه های هنری که در مقاطع سالانه و یا هر دو سال یک بار به گونه ای فراگیر در زمینه های : نقاشی ، عکاسی ، ارتباط تصویری ، مجسمه سازی ، سفال گری ، معماری و .... در این موزه برگزار می شود ، فرصتی است مغتنم برای دوستداران هنر ، تا در گستره یدو هزار متر ربعی موزه ، حضور یافته و از نسیم تازه و رنگین هنر معاصر که در فضای " نُه " نگارخانه موزه وزیدن می گیرد ، نقسی تازه کنند و دیگر بار ، شعله عشق به هنر را در دل افروزند.معمولا به هنگام برپایی هر نمایشگاه ، یک یا دو نگارخانه نیز به نمایش گنجینه ای از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می یابد . گویی این مکان فرهنگی خود را برای استقبال و خوشامدگویی به هنرمندان و هنر دوستان می آراید و زیورهای درخشان دیروز را بر پیکر امروز خویش می نشاند.به گفته حسین راد رئیس موزه ، ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شد .و تندیس های زیبا و بارزش از هنرمندان معاصر همچون : "هنری مور" ، "آلبرتو جیاکومتی" و "پرویز تناولی" در پیرامون آن ، فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است.بیرون و درون
چون خبرنگار بودم بدون خرید بلیط وارد موزه شدم و چون برای دو یا سومین بار وارد موزه می شدم ، دیدم نسبت به موزه عمیق و عمیق تر بود، داخل موزه از عناصری تشکیل شده که در جریان دیدار بازدید کنندگان ، چشم انداز هایی بدیع و زیبا در برابر چشمان آنان قرار می دهد . چهارسو ، گذرگاه ، معبر و هشتی ، از جمله این عناصر هستند .ببیننده ، مسیری چرخشی را در گرداگرد فضای اصلی موزه می پیماید و پس از تمشای نگارخانه ها ، به هشتی می رسد . در دل هشتی ، اثری زیبا و نوین و به تعبیر دیگر ، چیستان هنری – "نورسوکی ها راگوچی " هنرمند نامدار ژاپنی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده و با عنوان "ماده و فکر" ، جلوه ای خاص به هشتی می بخشد .البته یافتن پاسخ معمای مجسمه "هاراگوچی" که تقلیدی است از "فلسفه حوض" در معماری سنتی ایرانی ، وسوسه دیرینه بازدیدکنندگان کنجکاو و جستجو گر بوده است. پس از سالیان دراز همچنان ، فضای داخلی و شکوهمند موزه ، وهمی برگرفته از جهان پر رمز و راز هنر، را در نهاد آدمی همراه می سازد . قابل ذکر است فضای درونی موزه از سه شیبه (رمپ) تشکیل شده که بازدید کنندگان را به بخش های گوناگون هدایت می کنند.در بخش های بعد اطلاعاتی را درباره نگارخانه ، کتابخانه ، فروشگاه کتاب ، سمعی بصری و عکاسی ، سازمان هنری موزه و باغ مجسمه در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 568]