تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813213475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتراض وتظاهرات مردم عراق در مخالفت با موافقتنامه امنيتي عراق - آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: اعتراض وتظاهرات مردم عراق در مخالفت با موافقتنامه امنيتي عراق - آمريكا


سرويس خارجي - خبرگزاري‌ها:‌

منابع مطبوعاتي اعلام كردند كه آيت‌الله العظمي سيستاني از مراجع شيعيان عراق، خواستار برگزاري همه‌پرسي درباره توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا شده است.

به گزارش رسيده، روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات به نقل از يك منبع نزديك به دفتر آيت‌الله العظمي سيستاني نوشت: آيت‌الله سيستاني از نوري المالكي، نخست‌وزير عراق در ديدار اخيرش از نجف اشرف خواست در برخورد با توافقنامه امنيتي بااشغالگران، هوشيارانه و با احتياط عمل كند.

اين منبع كه هويت وي اشاره‌اي نشده است، افزود: آيت‌الله سيستاني در ديدار اخير مالكي از وي خواسته است تا اين توافقنامه‌ را به همه‌پرسي بگذارد.

تظاهرات گسترده‌

مردم عراق در شهرهاي مختلف اين كشور پس از اقامه نماز جمعه، در اعتراض به توافقنامه امنيتي طولاني مدت عراق و آمريكا دست به تظاهرات گسترده زدند و شعار ضداشغالگري سر دادند.

مردم عراقي در چند شهر عراق كه خبرگزاري فرانسه شمار آنها را صدها نفر اعلام كرده، بنا بر درخواست ، رهبر جريان صدر، پس از اقامه نماز جمعه تظاهرات كردند.

مقتدا صدر با انتشار بيانيه‌اي، خواستار تظاهرات گسترده مردم عراق پس از اقامه نماز جمعه هر هفته در اعتراض به توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا و تداوم اعتراض‌ها تا لغو نهايي آن شده بود.

بنابر اين گزارش، صدها تن از شهروندان شهرك صدر عراق پس از اقامه نماز جمعه با حمل تصاويري از و پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده بود شعار سر دادند.

شركت‌كنندگان در تظاهرات همچنين پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده بود: و به خيابان‌ها آمدند و اعتراض خود را به امضاي توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا نشان دادند.

از سوي ديگر، شماري ديگر از مردم، اين توافقنامه را اعلام جنگ عليه مردم عراق خواندند و شعار دادند: اين توافقنامه اعلام جنگ با ملت عراق و بسيار بدتر از اشغالگري است.

همچنين در شهر در 175 كيلومتري جنوب بغداد، نيز صدها تن از شهروندان اين شهر پس از اقامه نماز جمعه با تظاهرات عليه توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا فرياد برآوردند: .

در شهر بصره نيز در جنوب عراق صدها تن از مردم اين شهر پس از اقامه نماز جمعه به همراه شماري از اعضاي مهم جريان صدر كه ، سخنگوي جنبش صدر در پارلمان عراق نيز در ميان آنان ديده مي‌شد، تظاهرات كردند.

شركت‌كنندگان در اين تظاهرات با حمل پلاكاردهايي در اين تظاهرات شركت كردند كه بر روي برخي از آنان نوشته شده بود: .

واكنش حكيم‌

‌عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلا‌مي عراق و رهبر فراكسيون ائتلاف عراق يكپارچه در مجلس قانون‌گذاري اين كشور اعلام كرد گفتگوهاي جاري ميان آمريكا و عراق براي امضاء توافقنامه امنيتي بلندمدت، هرگز منجر به امضاء اين توافقنامه نخواهد شد.

عبدالعزيز حكيم پنجشنبه شب گفت برخي از بندهاي پيشنهادي آمريكا براي امضاء توافقنامه امنيتي با عراق با حاكميت ملي اين كشور در تضاد است. به همين سبب عراقي‌ها در مخالفت با بسياري از بندهاي اين توافقنامه اتفاق نظر دارند.

عبدالعزيز حكيم يادآور شد، اعضاء شوراي سياست امنيت ملي عراق و ائتلاف عراق يكپارچه نيز در خصوص مخالفت با برخي بندهاي توافقنامه‌ پيشنهادي آمريكا توافق نظر دارند.

وي پنجشنبه شب در پايان نشست كميته سياسي مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت ما در ابتداي راه هستيم و همواره بر اين مسئله تاكيد مي‌كنيم كه امضاء توافقنامه امنيتي ميان واشنگتن و بغداد هرگز نبايد تهديدي براي حاكميت ملي عراق باشد و در اين زمينه بايد شفاف‌سازي صورت گيرد و مفاد كامل توافقنامه به اطلاع ملت عراق برسد.

بيانيه همايش‌

در بيانيه پاياني همايش پيمان بين‌المللي با عراق كه در استكهلم پايتخت سوئد برگزار شد، از دستاوردهاي دولت عراق در زمينه تامين امنيت، مبارزه با خشونت و فرقه‌گرايي، برقراري ثبات و ايجاد نظم عمومي قدرداني شده است در بيانيه پاياني اين نشست يك روزه كه با حضور هيات‌هاي نمايندگي از حدود 100 كشور جهان و دبيركل سازمان ملل برپا شد، همچنين از پيشرفت‌هاي اقتصادي و سياسي عراق به عنوان يك دستاورد قابل توجه، ستايش شد.

در بيانيه پاياني، دولت عراق به انجام اقداماتي براي ايجاد محيطي امن براي تجارت و پيشرفت اقتصادي اين كشور، ترغيب شده است.

در اين بيانيه، از تامين حقوق زنان، اقليت‌ها و ديگر گروههاي آسيب‌پذير به عنوان اولويت‌هايي كه دولت عراق در تحقق آن بايد بكوشد، نام برده شده است.

بان‌كي‌- مون دبيركل سازمان ملل طي سخناني كه در اين همايش يك روزه كه به ميزباني وي و نوري مالكي نخست‌وزير عراق برپا شد، ايراد كرد، گفت: با كمك جهان كشور جنگ‌زده عراق مراحل خطر را در نورديده و طليعه آزاد شدن، امنيت، ثبات و كاميابي براي اين كشور پيدا شده است.‌

منوچهر متكي وزير خارجه ايران، كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا، و ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس از جمله شركت كنندگان در اين كنفرانس بودند.

كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا طي سخناني در اين همايش گفت: در حاليكه عراق به پيشرفت‌هايي نايل شده، چالش‌هايي همچنان در پيش دارد و همه چيزهاي ضروري در عراق به انجام نرسيده است.

ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس نيز طي سخناني نسبت به آينده عراق ابراز خوشبيني كرد.

بخشش بدهي‌ها

از سوي ديگر نوري المالكي نخست‌وزير عراق، روز پنجشنبه در كنفرانس بين‌المللي بازسازي عراق در استكهلم خواستار بخشودگي بدهي‌هاي عراق و لغو تحريم‌هاي مربوط به رژيم صدام حسين شد.

نخست‌وزير عراق تاكيد كرد كه كشورش فقير نيست و فقط خواستار همكاري مجامع بين‌المللي است.

سياست‌هاي اشتباه‌

منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران روز پنجشنبه سياست‌هاي اشتباه ائتلاف تحت فرماندهي آمريكا را عامل وخامت اوضاع عراق دانست.

متكي كه اين اظهارات را در كنفرانس بين‌المللي درباره عراق بيان مي‌كرد، افزود: ايران و ديگر كشورهاي همسايه عراق نقش مهمّي در بازسازي اين كشور، پس از حمله‌ سال 2003 آمريكا عليه آن، ايفا كرده‌اند.

شرايط بازگشت‌

به گزارش خبرگزاري رويترز از استكهلم كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا در پاسخ به درخواست سوئد براي قبول سهم بيشتري از بارآوارگان عراقي اعلام كرد،‌آمريكا بر روي اين مسئله كار مي‌كند، اما مي‌خواهد اقدامات بيشتري براي بازگشت عراقي‌ها به خانه‌هايشان صورت گيرد.

رايس در يك كنفرانس خبري در سوئد تاكيد كرد به محض آنكه عراق به مكاني امن‌تر تبديل شود عراقي‌ها بايد به خانه‌هايشان بازگردند.

حمله انتحاري‌

در حمله انتحاري در شهرك در نزديكي مرز عراق و سوريه دست كم 20نفر، از جمله 14 داوطلب پليس و پنج تن از نيروهاي پليس كشته شدند.




 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن