تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821073304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش «جام‌جم» از عدم گزينش اخلاقي مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده‌ نبود نظارت بر مسافربرهاي نوار نارنجي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گزارش «جام‌جم» از عدم گزينش اخلاقي مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده‌ نبود نظارت بر مسافربرهاي نوار نارنجي
جام جم آنلاين: آنچه موجب تهيه اين گزارش شد، صحنه‌اي بود كه هفته گذشته يكي از دوستان در حوالي بلوار كشاورز با آن روبه‌رو شده بود. زني مضطرب و با حالتي برافروخته از خودروي خود پياده شد و با راننده تاكسي كه البته از نوع مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده بود، به دليل ايجاد مزاحمت، درگيري لفظي پيدا كرد.


اگرچه اين موضوع با دخالت رهگذران حاضر در محل فيصله يافت؛ اما مشاهده چنين صحنه‌اي، اين پرسش را در ذهن هر شهروندي ايجاد مي‌كند كه براستي وقتي يك تاكسي آن هم از نوع مسافربر شخصي به خود اجازه مي‌دهد اين چنين بي‌پروا قانون‌شكني كند و در پوشش وسيله نقليه عمومي به سوءاستفاده از موقعيت، جايگاه و وجهه قانوني خود در ميان جامعه بپردازد، آيا اين امر دليلي بر ضعف نظارتي سازمان‌هاي متولي از يك سو و عدم بررسي و جديت دقيق براي تاييد صلاحيت مسافربر‌هاي شخصي هنگام صدور مجوز فعاليت براي اين قشر نبوده است؟

مشاهده چنين صحنه‌هايي تنها اين ذهنيت را قوي‌تر مي‌كند كه سازمان‌ها و دستگاه‌هاي متولي، هنگام بررسي صلاحيت صاحبان مسافربر‌هاي شخصي متقاضي تاكسي شدن تنها به يك بررسي محدود بسنده كرده و با ارائه برگه عدم سوءپيشينه از سوي فرد متقاضي، مجوز فعاليت صادر مي‌كنند و با كشيدن يك‌نوار رنگي روي اين خودروها، آنها رسما به جرگه ناوگان تاكسيراني مي‌پيوندند، حال آن كه با در نظر گرفتن پيامدها و اثرات مثبت و منفي كه ورود بيش از 40‌هزار مسافر بر شخصي ساماندهي شده‌ به جرگه ناوگان حمل و نقل عمومي در جامعه، مي‌تواند ايجاد كند، قطعا نبايد پروسه تاييد صلاحيت و صدور مجوز به اين راحتي‌ها باشد.

اين پرونده مختومه نيست!

از ارديبهشت سال گذشته كه براساس دستورالعمل وزارت كشور، ثبت‌نام از مسافربر‌هاي شخصي كليد خورد و تاييد صلاحيت و بررسي مدارك مورد نياز براي صدور مجوز‌هاي لازم به سازمان تاكسيراني ابلاغ شد، تاكنون كه يك سال از اجراي اين طرح مي‌گذرد، براساس آمار سازمان تاكسيراني شهر تهران تاكنون 40 هزار و 796 مسافربر شخصي با اخذ مجوز‌هاي لازم به طور رسمي به جرگه ناوگان تاكسيراني شهر تهران پيوسته و در واقع به نوعي به فعاليت خود وجهه قانوني بخشيده‌اند.

اگر بپذيريم كه ساماندهي و قانونمند شدن فعاليت مسافربر‌هاي شخصي، امنيت رواني و اطمينان خاطر بيشتري را براي شهروندان و بخصوص زنان و دختران به دنبال داشته و به اين ترتيب امكان بروز مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از فعاليت غيرقانوني و بي‌سر و سامان اين قشر و.... تا حد قابل ملاحظه‌اي كاسته شده است؛ اما متاسفانه هنوز هم شاهد ارتكاب تخلفات بارزي از سوي مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده در سطح شهر هستيم.

عدم صلاحيت اخلاقي برخي مسافربر‌هاي ساماندهي شده‌

از بحث تخلفاتي همچون مستقر نشدن در مسير‌هاي تعيين شده و به جاي آن تردد به صورت تاكسي گردشي در سطح شهر (در حالي كه تمام مسافربر‌هاي ساماندهي شده براساس دستورالعمل سازمان تاكسيراني بايد در قالب تاكسي‌هاي خطي فعاليت كنند) و مطالبه كرايه بيش از نرخ تعيين شده از سوي تاكسيراني، سوار نكردن مسافران و به دنبال مسافر دربستي بودن كه بگذريم، بحث عدم صلاحيت اخلاقي و رفتاري برخي از آنها نكته حائز اهميت ديگري است كه زنگ‌ خطر را برايمان به صدا درمي‌آورد.

يك بانوي شاغل در اين باره مي‌گويد: «در يكي از خيابان‌هاي اصلي محدوده محل كارم، راننده جواني با خودروي پرايد كه آرم مسافربر ساماندهي شده را هم دارد، در حالي كه صداي موسيقي خودرويش بلند است، به طور مرتب در ساعات مختلف روز، خيابان را بالا و پايين مي‌كند و در سوار كردن مسافران نيز كاملا گزينشي عمل مي‌كند. مسافران او اكثرا زنان و دختران جوان هستند و بارها ديده‌ام كه به بهانه‌هاي مختلف، باب گفتگو را با آنها باز مي‌كند.»

اين شهروند با تاكيد بر اين‌كه قطعا اخذ مجوز توسط چنين راننده‌اي صرفا به اين منظور است تا در پوشش قانوني از وجهه اجتماعي موقعيت شغلي خود در جامعه سوءاستفاده كند، تصريح مي‌كند: لازم است تا مسوولان تاكسيراني نظارت بيشتري بر عملكرد مسافربر‌هاي شخصي داشته و تنها با صدور يك مجوز همه چيز را تمام شده فرض نكنند.

نوار نارنجي ديگر امنيت نمي‌آورد

اگر تا پيش از اين ملاك انتخاب شهروندان تهراني و بويژه زنان و دخترانمان براي سوار شدن به يك خودروي گردشي به عنوان تاكسي، صرفا نوار نارنجي رنگ كشيده شده روي عقب و جلوي خودرو بوده و همين امر جهت اطمينان و احساس امنيت براي مسافران كافي بود؛ اما حالا ديگر با كشيده شدن اين خط روي انواع و اقسام خودروها در مدل‌ها و رنگ‌هاي مختلف، در پذيرش اين امر جاي ترديد وجود دارد؛ چراكه مردم بي‌ترديد به نوار نارنجي اين نوع خودروها اعتماد بيشتري مي‌كنند.

براساس اظهارات مسوولان سازمان تاكسيراني، در كنار آزمون شهرشناسي براي تاييد صلاحيت اخلاقي و حرفه‌اي مواردي مانند عدم سوءپيشينه، انجام يك‌سري آزمايش‌هاي پزشكي خاص، انگشت‌نگاري و عدم سوءپيشينه در خصوص موادمخدر، ملاك ارزيابي مسافربر‌هاي شخصي براي صدور مجوز فعاليت بوده است؛ اما براستي آيا ارائه يك برگه عدم سوءپيشينه كافي است؟

مسوولان سازمان تاكسيراني در پاسخ به اين پرسش معتقدند كه به هر حال نمي‌توان قصاص پيش از جنايت كرد و به همين دليل پس از ارزيابي‌هاي كامل كه به تاييد صلاحيت و صدور مجوز منجر مي‌شود، از نظر ما هيچ راننده‌اي مشكل‌دار نيست، مگر اين‌كه خلاف آن در گزارش‌هاي مردمي ثابت شود كه بلافاصله پرونده به همراه راننده خاطي به كميته انضباطي سازمان تاكسيراني ارسال و پس از بررسي دقيق، راي نهايي در خصوص ادامه فعاليت وي صادر مي‌شود.

بررسي مجدد عملكرد مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده‌

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در گفتگو با «جام‌جم» با پذيرش مشكلات اخلاقي و رفتاري برخي مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده، مي‌گويد: متاسفانه از ميان مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده، تاكنون تعدادي شناسايي شده‌اند كه مشكلات اساسي اخلاقي و رفتاري داشته‌اند و هدف اصلي‌ آنها، چيزي جز كار روي خودرو بوده است.

حسين تيموري‌كرماني تاكيد مي‌كند: سازمان تاكسيراني هنگام بررسي صلاحيت حرفه‌اي و اخلاقي مسافربر‌هاي شخصي، به برگه عدم سوءپيشينه، انگشت‌نگاري، آزمايش‌هاي عدم اعتياد و... كه همگي استعلام از مراجع ذي‌ربط است، استناد كرده و اين مدارك را ملاك ارزيابي سلامت اخلاقي متقاضيان شركت در طرح ساماندهي قرار مي‌دهد و تاكسيراني نيز از طريق همين استعلام‌هاست كه مي‌تواند در خصوص صدور مجوز يا عدم صدور آن براي يك راننده مسافربر شخصي تصميم‌گيري كند.

شهروندان گزارش دهند

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران در اين خصوص از آغاز اجراي طرحي به منظور بررسي عملكرد مسافربر‌هاي شخصي ساماندهي شده براي برخورد با متخلفان خبر داده و مي‌گويد: اما در اين ميان مسافران و شهروندان تهراني مي‌توانند مانند ناظر سازمان تاكسيراني برخورد كرده و در صورت مشاهده مسافربر‌هاي شخصي كه رانندگان آنها مورددار بوده و تخلفاتي اخلاقي و حرفه‌اي دارند، حتما موارد را با واحد بازرسي سازمان تاكسيراني در ميان بگذارند تا هرچه سريع‌تر نسبت به شناسايي و احضار آنها به سازمان تاكسيراني براي برخورد قاطعانه با اين دسته از افراد اقدام شود.

در بررسي ابعاد مختلف طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي، حلقه گمشده نظارت، پيگيري مستمر و حتي كنترل نامحسوس بر نحوه فعاليت مسافربرهاي شخصي از سوي سازمان‌هاي مسوول، ضرورتي است كه به نظر مي‌رسد آنچنان كه بايد از سوي مسوولان ذي‌ربط جدي گرفته نشده است.

پوران محمدي
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن