تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821100691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بگذاريد بچه‌ها درباره آينده خيالبافي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بگذاريد بچه‌ها درباره آينده خيالبافي كنند


خانواده- همشهري امارات:
يشتر تحقيقات دهنده اين واقعيت هستند كه داشتن كودكاني شايسته بسيار مهم‌تر از داشتن كودكاني با اعتماد به نفس است.

در اينجا نكاتي را براي شما بازگو خواهيم كرد تا كودكاني شاد، مطمئن از خود و موفق داشته باشيد.

از كودك خود تعريف و تمجيد كنيد
بچه‌هاي كوچك واقعا به تشويق شما نيازمندند. در تمام مراحل رشد از چهار دست و پا رفتن گرفته تا دويدن و توپ بازي و نقاشي كردن، چشمان كنجكاو كودك شما در جست‌وجوي تشويق‌ها و ابراز احساسات كلامي و فيزيكي شماست. بچه‌ها همه چيز را بخوبي درك مي‌كنند، ‌آنها از لحن كلام شما متوجه مي‌شوند كه چه مقدار تعريف در آنها گنجانده شده است. حتي يك جمله كوتاه «چه كار خوبي» مي‌تواند به اندازه «من تا بحال چنين كاردستي خوبي نديده‌ام» تاثيرگذار باشد، مشروط بر اينكه از لحن كلامي مناسبي استفاده كنيد.البته توجه داشته باشيد كه در قبال انجام وظايف روزانه اين‌كار را نكنيد. به‌طور مثال پس از مسواك زدن دندان‌ها و يا قراردادن لباس‌ها در كمد فقط به يك «متشكرم» ساده اكتفا كنيد.

كودكتان را نجات ندهيد
خيلي طبيعي است كه شما به عنوان يك مادر يا پدر دلسوز نگران كودكتان باشيد تا اتفاقي برايش نيفتد، احساس نااميدي نكند و در كارهايش دچار اشتباه نشود. اما بهتر است بجاي نگراني موقعيت‌هايي را فراهم كنيد تا فرزندتان با شرايطي مواجه شود كه احتمال شكست در آنجا وجود داشته باشد تا اين درك در او بوجود بيايد كه احساس عصبانيت، ناراحتي و نااميدي حس‌هايي كاملا ‌طبيعي هستند كه مي‌تواند كاملاً عادي باشد و نبايد از مواجه با آنها بترسد.

او بايد ياد بگيريد خودش از پس مشكلات بر بيايد نه اينكه انتظار داشته باشد تا شما تمام سنگ‌ها را از جلوي پايش برداريد و مسير را هموار كنيد. بايد اعتماد به نفس بچه‌هاي كوچك را طوري تقويت كنيد كه بدون نگراني از شكست و سرزنش‌هاي شما ريسك كنند و شانس بازي در نقش‌هاي جديد را داشته باشند. حتي بد نيست اگر عمدا در كارهاي خود اشتباهات كوچكي را بگنجانيد و با خونسردي نحوه اصلاح آنها را به كودكتان نشان دهيد تا احساس بهتري از مواجه با مشكلات در او ايجاد شود.

اجازه دهيد خودش تصميم بگيرد
وقتي فرزند شما از همان سال‌هاي اوليه زندگي شانس تصميم‌گيري و انتخاب را داشته باشد، به مرور براي نشان دادن قضاوت‌ها و تصميمات خود اعتماد به نفس لازم را بدست خواهد آورد. براي اينكار شرايطي را فراهم كنيد تا كودكتان چند گزينه براي انتخاب كردن در اختيار داشته باشد. براي مثال نظر كودك خردسالتان را درباره غذا بپرسيد، البته هيچ وقت به‌طور مستقيم نپرسيد كه براي نهار چه چيزي دوست دارد، بلكه قدرت انتخاب او را بين دو غذاي مختلف مورد آزمايش قرار دهيد. از او بپرسيد براي نهار امروز ماكاروني را بيشتر دوست دارد يا قورمه سبزي را ترجيح مي‌دهد.

هميشه نيمه پر ليوان را ببينيد
اگر تصور مي‌كنيد فرزند شما خيلي زود نااميد مي‌شود، به او كمك كنيد تا نسبت به مسائل خوش بين باشد. البته افزايش ميزان خوش‌بيني كاملا با خوش‌بيني كاذب تفاوت دارد. به‌جاي اينكه با استفاده از الفاظ و كلمات زيبا او را فقط به ديدن جنبه‌هاي مثبت قضيه تشويق كنيد بهتر است او را به تفكر درباره راه‌هايي جديد براي حل مشكلات و نزديك شدن به ايده آل‌هايش تشويق نماييد.

مثلا اگر دختر 8 ساله شما از اينكه نسبت به دوست همكلاسي‌اش در خواندن متون فارسي ضعيف‌تر است نگران و آشفته شده، در كمال آرامش برايش توضيح دهيد كه همه افراد از سرعت يادگيري يكساني برخوردار نيستند ولي مي‌توان چنين مشكلي را با تمرين و ممارست حل كرد. همچنين اگر در مسابقه نقاشي به نتيجه دلخواه نرسيد، لازم نيست با تعريف و تمجيدهاي بيجا از او يك پيكاسو بسازيد، بلكه با پيشنهاد يك برنامه ساده و عملي سعي در افزايش مهارت‌هاي وي داشته تا در دفعات بعدي شانس برنده شدن او را افزايش دهيد.

علايق او را در مسير درست هدايت كنيد
تلاش كنيد تا فرزند شما فعاليت‌هاي مختلفي را تجربه كند و از ميان آنها علايق خود را كشف نمايد. وقتي بچه‌ها به كاري علاقه داشته باشند از توانايي‌هاي خود لذت مي‌برند و همين امر باعث مي‌شود تا در ديگر جنبه‌هاي زندگي نيز موفق شوند.

قدرت حل مسئله
بچه‌ها وقتي نسبت به خود مطمئن مي‌شوند كه بتوانند بر سر خواسته‌هايشان مذاكره كنند. تحقيقات نشان مي‌دهد حتي بچه‌هاي كوچك نيز مي‌دانند چگونه مشكلات خود را شخصاً حل كنند. وقتي فرزند شما از مسائلي كه برايش پيش آمده شكايت مي‌كند به‌جاي اينكه تنها به همدردي و احيانا دفاع از وي بپردازيد، بهتر است از او بخواهيد تا كمي درباره بهترين راه‌حل براي مقابله با اين مشكل فكر كند و پس از رسيدن به نتيجه درباره علت انتخابش با او صحبت كنيد. سپس از كودكتان سئوال كنيد آيا راه‌حل پيشنهادي او تنها راه ممكن است يا اينكه ممكن است گزينه‌هاي بهتري نيز وجود داشته باشد.

كمك به ديگران راهكاري مناسب
بچه‌ها هنگام قرار گرفتن در موقعيت‌هاي جديد كه مستلزم پذيرفتن نقش‌هاي جديدي باشد، احساس اطمينان و دلگرمي بيشتري خواهند داشت. بد نيست اگر كمي از كارهاي خانه را به عهده آنها بگذاريد تا با كمك كردن به شما احساس توانمندي و ارزشمندي در فرزندتان تقويت شود. با اينكار نه تنها آنها شما ياد مي‌گيرند كه براي به‌دست آوردن هر چيز تلاش و كوشش لازم است بلكه با اينكار آمادگي لازم براي پذيرفتن مسئوليتهاي آتي در آنها ايجاد مي‌شود.

موقعيت‌هايي براي بودن در كنار بزرگترها
اگرچه بچه‌ها ترجيح مي‌دهند بيشتر وقت خود را در گروه هم سالان صرف كنند، اما حضور آنها در كنار بزرگترها و در جمع آنها واقعا مهم است. اگر موقعيتي را فراهم كنيد تا فرزندانتان مقداري از وقت خود را با بزرگترها بگذرانند، دنياي آنها بزرگ و بزرگ‌تر شده و ديد بازتر و عاقلانه‌تري نسبت به مسائل زندگي خواهند داشت. تحقيقات نشان داده كودكاني كه وقت بيشتري را به همراه معلم، عمو يا دايي، خاله يا عمه و يا دوستان والدين خود مي‌گذرانند، نسبت به ديگر بچه‌ها از انعطاف بيشتر و ديد بازتري برخوردار هستند.

درباره آينده خيال‌بافي كنيد
اگر بچه‌ها مي‌توانند در رويا‌ها و خيال‌پردازي‌هايشان، خود را در نقش‌ها و مسئوليت‌هاي آينده تصور كنند، مطمئناً از اعتماد به نفس و اطمينان خوبي برخوردار هستند. براي كودكتان توضيح دهيد كه چگونه شما، همسرتان و ديگر بزرگترها، شغل فعليتان را انتخاب كرديد. مهم نيست كه انتخاب هم‌اكنون فرزند شما چيست و در آينده چه كاره خواهد شد، حتي اگر بعدها نظر او تغيير كند مهم اين است كه او درباره اهداف خود در زندگي فكر مي‌كند.

www.parents.com

تاريخ درج: 11 خرداد 1387 ساعت 15:01 تاريخ تاييد: 12 خرداد 1387 ساعت 00:51 تاريخ به روز رساني: 12 خرداد 1387 ساعت 00:29
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 491]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن