تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816603054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دشواري واشنگتن براي تداوم حضور در عراق عراقيها عليه توافقنامه امنيتي با امريكا بپا مي‌خيزند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دشواري واشنگتن براي تداوم حضور در عراق عراقيها عليه توافقنامه امنيتي با امريكا بپا مي‌خيزند
جام جم آنلاين: هر چه عقربه زمان به لحظه امضاي پيمان امنيتي بغداد و واشنگتن نزديكتر مي‌شود، صداي خشم و اعتراض مردم، مراجع مذهبي و احزاب سياسي عراق عليه اين پيمان با صداي بلندتري به گوش مي‌رسد.آنان معتقدند امضاي چنين توافقي به معناي نقض آشكار تماميت ارضي عراق خواهد بود.


به گزارش خبرگزاريها، توافقنامه امنيتي بلندمدت ميان امريكا و عراق حاوي بندهايي براي تضمين حضور دايم نظامي امريكا در عراق و قانوني جلوه دادن تجاوزات نظاميان آن در حق مردم اين كشور است و بر اساس آن، واشنگتن اجازه مي‌يابد بيش از 400 مركز نظامي، پادگان و پايگاه جديد در اين كشور تأسيس كند.

به موجب اين پيمان،‌نيروهاي امريكايي و افرادي كه داراي تابعيت اين كشور هستند از مصونيت قضايي (كاپيتولاسيون) در عراق برخوردار خواهند بود.

براساس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد،‌حضور سربازان امريكايي در عراق تا آخر سال جاري ميلادي پايان مي‌يابد. از اين رو، واشنگتن به دنبال آن است تا با امضاي توافقنامه‌اي، حضور آنان را در چارچوب قرارداد دو جانبه واشنگتن – بغداد ادامه دهد.بر اساس تصميمي كه جورج بوش رئيس جمهور امريكا و نوري المالكي نخست وزير عراق در آبان ماه گذشته اتخاذ كردند، اين قرارداد تا 31 ژوئيه – دهم مرداد ـ‌ به امضا خواهد رسيد.

روزنامه انگليسي گاردين فاش كرد كه بندهايي از توافقنامه به ارتش امريكا اجازه مي‌دهد بدون محدوديت زماني در عراق استقرار داشته باشد، در هر نقطه‌اي از اين كشور كه لازم بداند دست به عمليات نظامي بزند و هر كس را كه لازم بداند، دستگير كند.

برخي منابع فاش كرده اند كه توافق امنيتي بلندمدت دولت عراق و امريكا نه تنها در پي تمديد حضور اشغالگران در اين كشور براي مدتي نامعلوم است بلكه هدف وادار ساختن بغداد به برقراري روابط با رژيم صهيونيستي را در ازاي وعده‌هاي اقتصادي نيز دنبال مي‌كند.

اما، هر چه لحظه تصميم گيري نهايي در باره توافق المالكي و بوش نزديكتر مي‌شود، عراقيها با آگاهي بيشتر از مفاد پيمان يادشده، بر حجم و وسعت اعتراضهاي خود مي‌افزايند چرا كه امضاي چنين قراردادي را به معناي سيطره كامل اشغالگران بر سرنوشت كشورشان مي‌دانند.

در همين راستا،‌خبرگزاري افه اسپانيا روز گذشته از بغداد گزارش داد هزاران شيعه عراقي با حضور در خيابانهاي بغداد و چندين شهر ديگر اين كشور عليه مذاكرات دولت المالكي با امريكا براي قانونمندكردن حضور نظامي امريكا در خاك عراق تظاهرات كرده‌اند.

براساس اين گزارش، تظاهركنندگان يادشده كه بيشتر آنان را پيروان مقتدا صدر تشكيل مي‌دادند، در محله كاظميه بغداد، پلاكاردهايي را در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود:رهبران ديني اين توافقنامه شرم آور را محكوم و ممنوع مي‌كنند.

يك سخنگوي دفتر صدر گفت كه تظاهرات ديروز آغاز يك سلسله اعتراضهاي مداوم و طولاني در نبرد عليه حضور نظاميان اشغالگر امريكايي در عراق است.

اعتراض مراجع

نماينده آيت‌الله العظمي علي سيستاني مرجع بزرگ شيعيان عراق نيز با محكوم كردن توافقنامه يادشده تاكيد كرد كه اين توافقنامه، حاكميت عراق را خدشه‌دار مي‌كند و تعهداتي را براي ملت عراق به بار مي‌آورد كه آنان اصلا به آن نيازي ندارند.

احمد الصافي در مراسم نمازجمعه كربلا گفت: ما نمي‌خواهيم كه عراق قراردادهايي را امضا كند و تعهدات جديدي را تقبل كند زيرا مشكلات تازه‌اي را براي كشور ما به همراه خواهند آورد و بر استقلال عراق تاثير خواهند گذاشت.
آيت‌الله سيد كاظم حائري از مراجع تقليد شيعيان عراق هم در بيانيه‌اي ضمن محكوميت توافقنامه‌ امنيتي امريكا و عراق تاكيد كرد، موافقت با اين توافقنامه خواري و خفت را تا ابد براي عراق به ارمغان خواهد آورد.

خبرگزاري فارس گزارش داد: امام جمعه شهر نجف اشرف نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه اين شهر مقدس گفته است كه ملت عراق توافقنامه همكاري‌هاي بلند‌مدت بغداد ـ‌ واشنگتن را كه برخلاف حاكميت ملي اين كشور است نخواهد پذيرفت.

آيت الله خالصي امام جمعه كاظمين هم به خبرگزاري ايسنا گفت كه در سايه اشغال‌ فعلي عراق امضاي هرگونه توافقنامه امنيتي بين دولت اين كشور و امريكا غيرقانوني است و معتقدم كه اين امر موجب اشغال مجدد كشور از سوي امريكايي‌ها مي‌شود.

وي افزود: در حالي كه اشغالگران اكنون از برقراري امنيت در عراق عاجز هستند امضاي چنين توافقنامه‌اي مشكلات بيشتري را به دنبال خواهد داشت ما نسبت به امضاي آن شديدا هشدار داده و از دولت عراق مي‌خواهيم كه از امضاي آن خودداري كند.

اما، دايره اعتراضها تنها به درون عراق محدود نشده و شماري از مراجع بزرگ شيعه در لبنان و ايران نيز از پيروان خود خواسته اند مردم عراق تن به چنين توافقنامه ننگيني ندهند.

خبرگزاري ملي لبنان در اين زمينه گزارش داد كه علامه فضل الله مرجع شيعيان اين كشور با حرام دانستن توافقنامه امنيتي بغداد ـ‌ واشنگتن از عراقيها خواسته است عليه آن قيام كنند و اعتراض خود را نسبت به امضاي توافقنامه نشان دهند.

بر اساس اين گزارش، علامه فضل الله در مسجد امامين حسنين منطقه حاره حريك پايتخت لبنان در جمع شماري از شخصيت‌هاي علمي و ديني و مردم لبنان گفت: توافقنامه امنيتي عراق و امريكا به واشنگتن اجازه مي‌دهد پايگاه‌‌هاي نظامي هميشگي در آن كشور ايجاد كند و امريكايي‌ها را از محاكمه قضايي محفوظ داشته و به سربازان اجازه مي‌دهد تا هر شهروند عراقي را به اتهام ترور و بدون مراجعه به دولت عراق بازداشت كنند و عراق را سنگر دشمني و جنگ امريكا با هر كشور منطقه قرار مي‌دهد.

واكنش احزاب

سيدعبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق با اشاره به توافقنامه امنيتي طولاني مدت عراق و امريكا گفت: بسياري از بندهاي اين توافقنامه به حاكميت ملي عراق لطمه مي‌زند.

به گزارش شبكه تلويزيوني الفرات عراق، حكيم كه رياست فراكسيون ائتلاف واحد عراق را بر عهده دارد، گفت كه مذاكرات جاري براي امضاي اين توافقنامه با امريكا به نتايجي بين دو كشور منجر نشده زيرا يك اجماع ملي در مخالفت با بسياري از بندهاي مطرح شده از سوي امريكا در اين توافقنامه وجود دارد.

وي افزود: ما از ابتدا و پيوسته بر اهميت خدشه وارد نكردن هر گونه توافقنامه‌اي بر حاكميت ملي عراق تاكيد و اعلام كرده ايم كه اين مذاكرات بايد شفاف باشد و مردم عراق در جريان تمامي بندها و جزئيات مربوط به آن قرار گيرند زيرا چنين مسائلي به زندگي حال و آينده آنان بستگي دارد.

به گزارش فارس، رضا جواد تقي مسوول روابط سياسي و سخنگوي رسمي مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز موافقت اين مجلس با توافقنامه امنيتي بغداد ـ‌ واشنگتن را به ‌رعايت چهار شرط مشروط كرد.

وي حفظ حاكميت ملي و استقلال عراق و شفافيت در مفاد توافقنامه را اساسي‌ترين اين شرط‌ها دانست و پذيرش آن از سوي همه گروههاي سياسي عراق و عدم استفاده امريكا از خاك آن كشور براي حمله به ديگر كشورها را از جمله آنها برشمرد.

جوادتقي گفت:ملت عراق نمي‌خواهد كشورشان به پايگاهي براي آسيب رساندن به همسايگان يا ديگر كشورهاي منطقه تبديل شود.

نصار الربيعي رئيس فراكسيون جريان صدر در پارلمان، صلاح العبيدي، سخنگوي جريان صدر و احمد المسعودي و عقيل عبدالحسن اعضاي فراكسيون صدر در پارلمان نيز بطور كلي با توافقنامه يادشده مخالفت كرده و از دولت خواستند پاي اشغالگران را از خاك عراق قطع كند.

مجمع علماي عراق، بالاترين ارگان اهل سنت اين كشور نيز مخالفت خود را با توافقنامه يادشده اعلام كرده و آن را به معناي يك تحميل جديد عليه عراق خوانده است.

پاسخ دولت

در حالي كه دولت عراق تاكنون بطور رسمي در اين زمينه اظهارنظري نكرده است، سيد قصي الحيدري مشاور معاون رئيس‌جمهوري اين كشور ديروز در جريان سفر به تهران اطمينان داد كه دولت عراق، امنيت شهرهاي كشورش را يك به يك از امريكايي‌ها خواهد گرفت و تا استقلال كامل عراق و در دست گرفتن امنيت كامل آن از پاي نخواهد نشست.

وي كه به همراه با عادل عبدالمهدي به تهران سفر كرده است، در گفت‌وگو با فارس گفت: همان طور كه همه مي‌دانند آنچه باعث شد تا عراق به اشغال بيفتد حماقت‌هاي نظام بعثي و شخص صدام حسين بود و او ‌امريكايي‌ها را به عراق و منطقه كشاند.

در همين راستا، سعد جواد قنديل، مشاور معاون رئيس‌جمهور عراق نيز در گفتگو با رسانه‌هاي كشورش اعتراف كرد كه در پيش‌نويس توافقنامه امنيتي مورد بحث بين عراق و امريكا اشكالاتي فراوان وجود دارد و در جريان گفتگوها نيز اشكالاتي بسيار بروز خواهد كرد.

قنديل گفت: مساله مهم در اين مرحله بحث و بررسي مباني اساسي است كه تعيين‌كننده جزئيات توافقنامه خواهد بود و اين مباني بر حفظ و احترام به حاكميت كامل عراق و خارج كردن اين كشور از بند هفتم منشور سازمان ملل، تلاش براي پايان دادن كامل به حضور خارجي در عراق و برعهده گرفتن مسووليت كامل امنيتي از سوي نيروهاي داخلي، شفافيت كامل در مذاكرات درباره مفاد توافقنامه و ارائه توافقنامه به مردم براي آگاهي يافتن از آن تاكيد دارد.

اين مسوول عراقي افزود: عدم ايجاد هرگونه پايگاه نظامي نيروهاي امريكايي از مباني و شروط اساسي توافقنامه است كه آن را شوراي امنيت ملي عراق تعيين كرده است اما نيروهاي امريكايي تا زمان بي‌نيازي نيروهاي عراقي از آنها در اجراي ماموريت‌هاي امنيتي خود در اين كشور حضور خواهند داشت.

قنديل با اشاره به اين كه توافقنامه در حال بحث و بررسي است، گفت: همه مسائل مطرح شده درباره توافقنامه صرفا نقطه‌نظرات و تحليل‌هاي رسانه‌اي است و تا اين لحظه متن رسمي آن منتشر نشده است.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن