تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820760110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ميزگرد «اخلاق در وبلاگ‌نويسي» عنوان شد: *آنچه در وبلاگ‌ها مي‌بينيم واقعيتي از جامعه خودمان است *فرهنگ عمومي ما هنوز درك مناسبي از فضاي اينترنت ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در ميزگرد «اخلاق در وبلاگ‌نويسي» عنوان شد: *آنچه در وبلاگ‌ها مي‌بينيم واقعيتي از جامعه خودمان است *فرهنگ عمومي ما هنوز درك مناسبي از فضاي اينترنت ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگها

ميزگرد بررسي موضوع «اخلاق در وبلاگ‌نويسي» با هدف بررسي جايگاه اخلاق در اين عرصه در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) برگزار شد و مفهوم اخلاق‌گرايي در فضاي وب، چارچوب‌ها و ويژگي‌هاي اخلاقي اين فضا، راهكارها و نقش بلاگ سرويس‌ها در ايجاد يك فضاي اخلاقي و .... در آن مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي ايسنا، در اين نشست كه با حضور حميد ضيايي‌پرور، پژوهشگر حوزه وبلاگ‌ها، دكتر علي گرانمايه‌پور، مدرس دانشگاه و عليرضا شيرازي، مدير بلاگفا برگزار شد، رعايت اخلاق در فضاي مجازي مورد تاكيد قرار گرفت و فرهنگ‌سازي در اين زمينه ضروري عنوان شد.

پژوهشگر حوزه وبلاگ:

توليد محتواي سالم مهمترين راهكار ايجاد فضاي اخلاقي در وبلاگ‌هاست

به گزارش ايسنا، حميد ضيايي‌پرور، پژوهشگر حوزه وبلاگ‌ها در اين ميزگرد اظهار كرد:‌ اساسا اين توقع كه فضاي سايبر به طور كلي و فضاي وبلاگستان به طور خاص شبيه فضاي واقعي باشد، نادرست است. ما سال‌ها از طبقات و لايه‌هاي مختلفي كه از سطوح فرهنگي در جامعه وجود داشته به عنوان فرهنگ رسمي‌ و غيررسمي ‌تلقي مي‌كرديم و هميشه انسان‌هايي تعارفي، مبادي آداب و مقيد به اصول اخلاقي بوديم، ولي به محض ورود به فضاهاي عمومي ‌و غير رسمي‌، بدترين و ركيك‌ترين مسائل را راجع به ديگران مطرح كرده‌ايم يا اكنون در فضاهايي كه هويت‌ها ناشناخته است همچون رانندگي يا حضور در استاديوم‌ها،‌ رفتار و كردارهاي غيرقابل انتظاري را از خود بروز مي‌دهيم.

وي تاكيد كرد:‌ اكنون آن چيزي كه در فضاي وبلاگ و سايبر مطرح است، همين افراد جامعه يعني جوانان، دانشجويان،‌ زنان، مردان و استاداني هستند كه در فضاي واقعي هم وجود دارند و علت اينكه در فضاي مجازي رفتارها و هنجارهاي خاصي را از خود بروز مي‌دهند به خاطر فاصله‌ ميان فرهنگ رسمي‌ و غيررسمي ‌است و اينكه افراد ميدان پيدا كرده‌اند در زير لواي هويت‌هاي ناشناخته،‌ رفتارهاي غيرقابل انتظاري را از خود بروز دهند.

وي با اشاره به بحث انتقاد و انتقادپذيري در وبلاگ‌ها گفت:‌ ما در محيط عادي ياد گرفته‌ايم كه از يكديگر تعريف و تمجيد كنيم و كلمات و توصيفات خوبي را به‌كار بريم در حالي كه در فضاي مجازي تمرين نقد بي‌رحمانه يكديگر را مي‌كنيم.

به گفته‌ وي فضاي وبلاگستان امكان و فرصتي را فراهم كرده تا هويت‌هاي واقعي جامعه، خود را در يك عرصه جديدي بروز دهند و اين مساله بد نيست و اگر اشكالاتي به اين فضا وارد است به مردم و به جامعه مربوط مي‌شود و اين همان فرهنگي است كه در جامعه وجود دارد و فرهنگ اصلي و واقعي ما در اين فضاي مجازي بروز پيدا مي‌كند.

ضيايي‌پرور ادامه داد: فرهنگي كه لايه‌ ضخيمي‌ از تعارفات و مناسبات رسمي‌ بر آن حاكم است نشان‌دهنده عمق مناسبات اخلاقي و فرهنگي جامعه ما نيست و اگر در فضاي وبلاگ‌ها فحاشي، نقد،‌ سرقت ادبي و.... مي‌شود همان جامعه واقعي ماست. بنابراين اين مساله خارج از جامعه رخ نمي‌دهد كه بخواهيم اين فضا را طرد يا با آن برخورد كنيم، بلكه مي‌تواند در سطح عام و توسط آسيب شناسان جامعه بررسي و نقد شود. به اين‌ترتيب زير سوال بردن و خط و نشان كشيدن براي فعالان اين حوزه نمي‌تواند چاره‌اي كند.

وي بر شناخت‌شناسي موضوع اخلاق در وبلاگ‌ها اشاره كرد و گفت:‌ آمار وجود 100هزار وبلاگ فعال و تاثير‌گذار قابل مقايسه با آمار تيراژ و محتواي روزنامه‌هاي رسمي‌، نشريات و ژورنال‌هاي كشور نيست. بنابراين ما با يك حجم انبوه توليد محتوايي در وبلاگ‌ها مواجه هستيم كه طبيعتا در آن هزاران مساله غيراخلاقي هم مطرح مي‌شود.

ضيايي‌پرور تاكيد كرد:‌ اولين راهكار، تحقيق درباره‌ شناخت محتواي وبلاگ‌هاست و برداشت ما اين است كه بخشي از وبلاگ‌ها به طور طبيعي به مسائل غيراخلاقي پرداخته‌اند. اين مسائل از بحث كپي‌رايت و نقض حريم خصوصي گرفته تا هرزه‌نگاري، ادبيات گفتاري، سرقت ادبي و مسووليت بلاگ سرويس‌ها در برابر غيراخلاقي بودن وبلاگ‌ها را شامل مي‌شود.

وي با تاكيد بر ريشه‌يابي و آسيب‌شناسي بي‌اخلاقي در وبلاگ‌ها گفت:‌ در اين زمينه بايد دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي ما بررسي كنند كه چرا جوانان در فضاي مجازي به گونه‌اي ديگر خود را بروز مي‌دهند؟ در راس اين عوامل محدوديت‌هاي شديد اجتماعي وجود دارد كه در سه دهه گذشته براي جوانان در فضاي واقعي قائل شديم. از سويي ديگر نهادهاي آموزشي ما چه الگو و روش و محتوا و فرآيندي را ايجاد كردند كه اكنون انتظار داشته باشيم همه چيز در وبلاگ‌ها قانونمند و اخلاقي باشد؟

اين پژوهشگر حوزه وبلاگ افزود: زماني كه هنوز قانوني در ارتباط با اخلاقي بودن وبلاگ‌ها وجود ندارد نمي‌توان انتظار برخوردي هم داشت. لذا اين مساله هنوز براساس سليقه و مباحث نسبي است و هر كس از ديد خود با اين موضوع برخورد مي‌كند.

ضيايي‌پرور توليد محتواي سالم را مهم‌ترين راهكار ايجاد يك فضاي اخلاقي در وبلاگ‌ها عنوان كرد و گفت: تيپ‌هاي مذهبي در موج اوليه وبلاگ‌نويسي جايي نداشتند و حتي اين پديده را نفي مي‌كردند. اولين بلاگ سرويسي كه با سبقه مذهبي ايجاد شد «پارسي بلاگ» بود كه براي خود قواعدي را هم تعيين كرد و پس از آن كندوي وبلاگ‌هاي مذهبي شروع به توليد محتوا كردند. لذا راهكار مهم مقابله با بي‌اخلاقي‌ها توليد محتواي سالم است.

وي افزود: اگر به اندازه كافي وبلاگ وجود داشته باشد كه با روش‌هاي صحيح و سالم توليد محتوا كنند،‌ خود اين‌ها، فضاي غالب وبلاگستان خواهند شد.

اين پژوهشگر حوزه وبلاگ همچنين بر قانون‌مند كردن اين موضوع تاكيد كرد و گفت:‌ نمي‌توان موضوع برخورد با وبلاگ‌هاي غيراخلاقي را به سلائق افراد و سازمان‌ها و دستگاه‌ها واگذار كنيم. بنابراين اين مساله بايد قانون‌مند شود تا شاهد فضاي هرج و مرج وبلاگي نباشيم، چراكه ما در اين رابطه با خلأ مواجه هستيم.

ضيايي‌پرور همچنين يادآور شد:‌ در بخش ساز و كارهاي قانوني وبلاگ‌ها بايد سطوح برخورد نيز مشخص باشد، چراكه نبايد با همه وبلاگ‌هاي متخلف در يك سطح برخورد شود.

به گفته‌ وي علاوه بر موضوع جرايم اينترنتي، ما با بحث كپي رايت در وبلاگ‌ها نيز مواجه هستيم. به طوري كه برداشت از مطالب وبلاگ‌ها موجب مهاجرت بسياري وبلاگ‌هاي فرهيخته شده است. در اين ميان حقوق مولفان و توليدكنندگان آثار در وبلاگ‌ها رعايت نمي‌شود و مرجعي هم براي رسيدگي به اين موضوع وجود ندارد.

ضيايي‌پرور همچنين تاكيد كرد:‌ وبلاگ‌خوان‌ها يا جامعه مخاطب وبلاگ‌ها نيز در توليد مطالب غيراخلاقي تاثير دارند. بنابراين آسيب‌شناسي اخلاق در وبلاگ‌ها تنها مختص وبلاگ‌نويسان نيست، بلكه به وبلاگ‌خوان‌ها‌ و كامنت‌گذاران هم مربوط مي‌شود. اكنون كامنت‌ها هم نياز به بررسي و آسيب‌شناسي دارند، چراكه گاهي نگاه كاربران و مخاطبان به مطالب وبلاگ‌ها نگاه اخلاقي نيست.

وي به گروه وبلاگ‌نويسان مرجع در فضاي مجازي اشاره كرد و در عين حال گفت:‌ متاسفانه در طيف وبلاگ‌نويسان مرجع كه بيشترين خواننده را دارند نيز مسائل اخلاقي كمتر رعايت مي‌شود كه اگر وبلاگ‌نويسان مرجع مسائل اخلاقي را رعايت كنند ديگران نيز الگو مي‌گيرند، اما اگر آن‌ها حريم‌ها را بشكنند انبوهي از افراد با همان ادبيات و روش اظهار نظر مي‌كنند.

ضيايي‌پرور تاكيد كرد: بايد به موضوع رعايت نكردن مسائل اخلاقي در وبلاگ‌ها به عنوان يك آسيب جدي نگاه كرد و نبايد سامان‌مند نبودن آن محدوديت‌هايي را براي ساير وبلاگ‌ها ايجاد كند.

وي در عين حال تصريح كرد: فضاي غالب وبلاگستان سالم و اخلاقي است و اين فضا همواره در بحران‌ها، گلوگاه‌ها و پيچ‌هاي سياسي به نفع منافع ملي كشور عمل كرده است. بنابراين كليت محتواي وبلاگستان فارسي در راستاي اصول اخلاقي است و اگرهم آفت و آسيبي وجود دارد به دليل طبع كار و فناوري‌هاي نوين است، چراكه هر فناوري آفت‌هايي را همراه خود دارد. بنابراين بحث‌هاي ما نبايد منجر به بهانه براي كساني شود كه مي‌خواهند با كل فضاي وبلاگ‌ها برخورد كنند.

ضيايي‌پرور تصريح كرد:‌ اقدامات سختگيرانه براي بلاگ سرويس‌ها موجب كوچ كردن وبلاگ‌نويسان به سرويس‌هاي خارجي مي‌شود. همچنين زياد بودن تعداد وبلاگ‌ها باعث شده كنترل وبلاگ‌ها توسط بلاگ سرويس‌ها نه عقلاني باشد و نه ممكن.

مدرس دانشگاه:

اخلاق در وبلاگ‌نويسي امري نسبي است

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر علي گرانمايه‌پور، مدرس دانشگاه نيز در اين نشست با تاكيد بر اينكه اخلاق در وبلاگ‌نويسي اساسا امري نسبي است، افزود:‌ چيزي كه در محتواي وبلاگ‌هاي ايراني پسنديده نيست ممكن است در محتواي وبلاگ‌هاي ساير كشورها پسنديده باشد. همچنين رعايت اخلاق در وبلاگ‌نويسي نمي‌تواند به نحوي اعمال شود كه مستقيما همچون روزنامه‌ها و ساير نشريات اجرا مي‌شود.

وي تاكيد كرد: زمينه آموزش وبلاگ يا اينترنت بايد از سطح مدارس شروع شود. به عنوان نمونه چين از سال 2002 با تصويب قانوني، آموزش اينترنت را از دوره دبستان شروع كرده است. اين در حالي است كه آموزش بايد همراه با درك مناسب از سوي كاربر باشد.

گرانمايه‌پور با اشاره به اهميت فرهنگ‌سازي براي توليد محتواي اخلاقي در وبلاگ‌ها گفت: فرهنگ‌سازي زماني اعمال مي‌شود كه موضوعي را عمومي‌ كنيم كه در دسترس همه قرار داشته باشد.

وي همچنين بر لزوم اهميت اطلاع‌رساني به خانواده‌ها در بحث اينترنت تاكيد كرد و ادامه داد:‌ اين اطلاع‌رساني همچنين مي‌تواند در قالب محتواي درسي و آموزش باشد.

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد:‌ تا زماني كه قانون‌گذاران و كساني كه در ارتباط با اخلاقيات جامعه تصميم‌گيرنده هستند، قوانين مربوط به نشريات چاپي را به نشريات اينترنتي و مجازي تعميم دهند، با چالش‌هايي همچون بي‌اخلاقي در وبلاگ‌ها مواجه هستيم. ما هنوز جرم مطبوعاتي را براي نويسندگان اين عرصه مشخص نكرديم كه مي‌خواهيم به سراغ مصاديق جرم‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌نويسي برويم.

گرانمايه‌پور ادامه داد: روشن نبودن تكليف مصاديق جرم‌هاي اينترنتي موجب ايجاد يك فضاي پيچيده‌اي مي‌شود كه در آن كاربران، تصميم‌گيرندگان و سرويس‌دهندگان هر يك به دنبال اعمال كنترل و محدوديت هستند و اين كنترل نيز الزاما به معني پيروي نيست.

وي يادآور شد: رعايت اخلاق حرفه‌اي نيازمند ايجاد چارچوب‌هايي است كه در آن كساني كه تحت عنوان گروه يا تشكلي فعاليت مي‌كنند انجمن صنفي را براي شناساندن خود ايجاد كنند. اين انجمن‌ها كمك مي‌كند افراد اطلاعات بيشتري داشته باشند و خود را از لحاظ اخلاقي مسوول بدانند.

اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد:‌ ورود تكنولوژي به كشورها هميشه به صورتي بوده كه ابتدا تكنولوژي وارد، سپس اخلاق و فرهنگ براي آن تعريف شده است.

به گفته‌ وي اخلاق در وبلاگ نويسي، نسبي است و نمي‌توان آن را از طريق دستورالعمل و محدوديت آموزش داد و افراد را مجبور به اجراي آن كرد. لذا ابتدا بايد زمينه‌هاي فرهنگي استفاده از اينترنت را در جامعه ايجاد كرد.

وي همچنين گفت:‌ فرهنگ‌سازي و رواج برخي اخلاقيات در جامعه نيازمند زمان است. اين در حالي است كه نسبي بودن اخلاق در وبلاگ‌ها به اين دليل است كه اين مساله در زمان مكان و فضاي خودش تغيير مي‌كند.

اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد:‌ هرچه تعداد كاربران وبلاگ‌ها زياد شود،‌ مشكلات مربوط به آن‌ها نيز افزايش مي‌يابد. در حال حاضر متاسفانه وبلاگ‌هاي ما همچون بسياري از فضاهاي عمومي‌ ديگر جامعه، در حال سياسي شدن است و هر زمان كه فضاي فكري جامعه رنگ سياسي به خود بگيرد، حساسيت به آن نيز بيشتر مي‌شود. اين در حالي است كه به دليل وجود هويت مجازي در وبلاگ‌ها،‌ هر كس مي‌تواند هر كاري را در آن انجام دهد اما در بحث اخلاق حرفه‌اي هنوز خط و مرزي مشخص نشده است و كاربران هم خود را مجبور به رعايت آنها نمي‌كنند.

گرانمايه‌پور با بيان اينكه در بحث اخلاق وبلاگي بايد به فضاي جامعه خودمان نگاه كنيم، تصريح كرد: هرچه هنجارها،‌ فرهنگ، ارزش‌ها، قانون و ايدئولوژي‌هاي حاكم، فضاي جامعه را فشرده‌تر كند اين فضا خودش را در جايي نشان مي‌دهد.

گرانمايه‌پور ابراز عقيده كرد: ما بايد قدري رو در بايستي را كنار بگذاريم و بپذيريم آنچه در وبلاگ‌ها مي‌بينيم واقعيت جامعه خودمان است و تا زماني كه از طريق كنترل، قانون و اعمال فشار بر وبلاگ‌ها نظارت داشته باشيم، «اخلاق» در اين عرصه جواب نمي‌دهد.

وي تاكيد كرد:‌ ساده‌ترين راه پيشگيري، فرهنگ‌سازي است،‌ مثلا صدا و سيما مي‌تواند با اطلاع‌رساني و آموزش، آگاهي خانواده‌ها را درباره اينترنت افزايش دهد. لذا نبايد از مسائل مربوط به ورود تكنولوژي‌ها فرار و در مقابل آن سد ايجاد كرد.

به عقيده وي فرهنگ عمومي‌ ما هنوز درك مناسبي از فضاي اينترنت ندارد.

گرانمايه‌پور در عين حال خاطرنشان كرد:‌ اگر تمام ساز و كار‌ها همچون آموزش، فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني و ساز و كارهاي كنترلي را كنار هم‌ گذاريم،‌ بايد اين واقعيت را بپذيريم كه رعايت اصول اخلاقي در وبلاگ‌ها كار بسيار مشكلي است. ورود تكنولوژي‌هاي مختلف هميشه با چالش‌هايي فرهنگي رو به رو است. بنابراين، آينده عرصه‌ي وبلاگ‌نويسي نيز با حجم عظيمي‌ از جوانان، نوجوانان و كودكاني مواجه است كه با اينترنت كار مي‌كنند،‌ اما ما هيچ اطلاعاتي درباره‌ نحوه استفاده آنها از اينترنت نمي‌دهيم.

وي افزود: با دسترسي آسان‌تر به خدمات اينترنتي در آينده،‌ چالش‌هاي اخلاقي نيز بيشتر مي‌شود. اين در حالي است كه بخشي از ابزار كنترلي اين قضيه به فرهنگ عمومي‌ بازمي‌گردد. تا زماني كه نظام سياسي، صنفي، حقوقي و فرهنگي با مطرح كردن اين زمينه‌ها تعارف داشته باشد، ما همچنان با اين مشكلات مواجه هستيم.

اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد:‌ تكليف ارايه‌دهندگان خدمات اينترنتي و كساني كه به آن‌ها براي كنترل ابلاغ مي‌كنند بايد روشن شود، به طوري كه مرجع كنترل آنها بايد مشخص باشد. يكي از مشكلاتي كه در برخورد با اخلاقيات وبلاگي وجود دارد اين است كه يك نفر با يك مرجع رو به رو نيست، بنابراين بايد مراجع مشخص شوند تا چارچوب‌ها تعيين شود. همچنين اگر به دنبال تصويب قانون در اين باره نيستيم بايد به دنبال آيين‌نامه‌هاي شفاف و مشخص باشيم.

وي با اشاره به بحث اخلاق‌گرايي در وبلاگ‌ها گفت:‌ با نگاهي به محتواي وبلاگ‌ها ما با وبلاگ‌هاي عمومي‌، شخصي و تخصصي مواجه هستيم. اخلاق در وبلاگ‌هاي تخصصي بيشتر به رعايت نكات علمي‌ برمي‌گردد، مانند رعايت كپي رايت يا اجازه گرفتن از مولف. از سويي ديگر «هرزنگاري» مهم‌ترين آسيب وبلاگ‌هاي عمومي ‌و شخصي است.

اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد: بخشي از كساني كه در حرفه‌ي وبلاگ‌نويسي فعاليت دارند خواهان اين هستند كه دولت كار تخصصي سرويس‌دهندگان را وارد مسائل حقوقي نكند و اگر قرار است كنترلي صورت گيرد،‌ بايد نهاد ديگري وارد شود، اين در حالي است كه بار سنگين مسووليت رعايت نكات اخلاقي در وبلاگ‌ها برعهده‌ي سرويس‌دهندگان است، چراكه آن‌ها فضا و امكانات را در اختيار بلاگرها قرار مي‌دهند و اولين خط و مرز و مسير وبلاگ‌ها در ارتباط با سرويس‌دهندگان است.

مدير بلاگفا:

فعاليت بسياري از وبلاگ‌نويسان ممكن است غيراخلاقي باشد،‌ ولي غيرقانوني نيست

به گزارش ايسنا، در اين ميزگرد عليرضا شيرازي، مدير بلاگفا نيز با بيان اينكه بايد به بازتعريف اخلاق، هنجار و قانون در فضاي مجازي بپردازيم، اظهار كرد:‌ ما در فضاي واقعي يك مساله‌اي به نام اخلاق داريم مانند دروغ گفتن و غيبت كردن. يك مساله به نام هنجار داريم، همچون پوشش لباس و چيزي به نام قانون داريم كه به حقوقي كه براي اشخاص در نظر گرفته مي‌شود، مربوط است كه در آن منافع كل كشور در نظر گرفته مي‌شود و الزاما ارتباطي هم با اخلاق ندارد.

وي افزود: به طور مشخص چه در خارج از كشور و چه در داخل، از لحاظ حقوقي به مساله قانون توجه شده است. به عنوان نمونه در رابطه با بحث تخلف در فضاي مجازي و وبلاگ‌ها، نهادها و ساز و كارهاي كاملا قانوني براي برخورد با اين قضيه وجود دارد و تعريف شده است كه مثلا سرويس‌دهندگان وبلاگي در چه جايگاهي نسبت به اجراي قوانين هستند. اين آيين‌نامه‌ها و ساز و كارهايي كه از طرف نهادهاي مربوطه براي نظارت و اعمال قانون در فضاي مجازي مشخص شده بايد تخلفات را تشخيص دهند. لذا تشخيص اين مساله برعهده بلاگ‌سرويس‌ها نيست.

وي يادآور شد: آنچه در خارج از كشور در مورد اخلاق در وبلاگ‌ها وجود دارد يك قضيه خودجوش از فضاي وبلاگ‌ها با نگاهي آرمان‌گرايانه و نه الزاما از طرف نهادهاي قانوني است، به طوري كه بخشي از وبلاگ‌ها كدهاي اخلاقي را مشخص مي‌كنند كه به عنوان منشور وبلاگ‌نويسي در نظر گرفته شوند.

شيرازي افزود:‌ اين منشور در گروه‌هاي مختلف وبلاگ‌نويسي و به عنوان يك هدف نهايي براي آن‌ها منتشر مي‌شود. لذا قانون از طرف نهادهاي قانوني اعمال و اخلاق وبلاگ‌نويسي توسط گروه‌هاي مختلف وبلاگ‌نويسي و با يك ديدگاه آرمان‌گرايانه اجرا مي‌شود كه در نهايت به ايجاد يك وبلاگستان بهتر كمك مي‌كند.

وي يادآور شد:‌ هر كدام از قشرهاي مختلف يك جامعه برداشت‌ها و نظرات متفاوتي را از اخلاقي بودن در وبلاگ‌ها دارند.

شيرازي تصريح كرد:‌ ما در برخي مسائل حقوقي و قانوني امكان برخورد داريم. مثلا انتشار مطالب غيراخلاقي پرنو طبق قانون قابل پيگرد و برخورد است، ولي آيا مي‌توان با وبلاگ‌نويسي كه فردي ديگري را به شكل غيراخلاقي مورد نقد قرار داده نيز برخورد كرد؟‌ بنابراين فعاليت بسياري از وبلاگ‌نويسان ممكن است غيراخلاقي باشد،‌ ولي غيرقانوني نيست. در نمونه‌اي ديگر وبلاگ كسي به دليل كپي كردن مطالب ديگران مسدود نمي‌شود، اما كپي كردن يك مساله غيراخلاقي است كه بايد در مورد آن در وبلاگستان بحث شود.

مدير بلاگفا يادآور شد: ما با استناد به حقي كه در زمان ثبت يك وبلاگ حفظ مي‌كنيم مي‌توانيم وبلاگ‌هايي كه مسائل ذكر شده را رعايت نمي‌كنند مسدود كنيم. از سويي ديگر نهادهاي قانوني در مورد تخلفات قانوني و حقوقي همچون تجاوز به حريم خصوصي يا انتشار مطالب پرنو، حق مسدود كردن وبلاگ را به سرويس‌دهندگان مي‌دهند، اما ما نمي‌توانيم وبلاگي را صرفا به دليل غيراخلاقي بودن مسدود كنيم، چراكه اين اقدام منجر به سليقه‌اي عمل كردن هر يك از بلاگ‌سرويس‌ها مي‌شود، مگر آنكه همين موارد نيز از سوي مراجع مشخص شود.

شيرازي در عين حال تصريح كرد:‌ تعداد وبلاگ‌هايي كه مسائل اخلاقي را ناديده مي‌گيرند درصد بسيار پاييني از كل وبلاگستان را شامل مي‌شوند. اما دليل مشهود بودن همين تعداد، زياد بودن بينندگان آن‌هاست. بنابراين مطالب غيراخلاقي، اكثريت و غالب وبلاگ‌هاي ما نيستند و جز كوچكي از آن‌ها را تشكيل مي‌دهند.

وي ابراز عقيده كرد: ما بايد در وبلاگ‌ها درباره بي‌اخلاقي‌هايي كه خارج از موارد قانوني است بحث كنيم، چراكه مثلا همه در مورد لزوم منتشر نشدن مطالب پرنو توافق دارند، اما آيا بحث نقد مذهب يا انتشار مطالب ديگران در وبلاگ‌ها هم اخلاقي است يا خير؟

شيرازي گفت:‌ در بحث قانون و تخلفات قانوني بايد مصاديق اين مساله در وبلاگستان روشن شود. در اين ميان ما با مصوبات و مصاديقي مواجه هستيم، اما چه مرجعي بايد اين مصاديق را بسنجد؟ و نهايتا هر يك از اين نهادها در چه سطحي بايد اين قضيه را اعمال كنند؟ بايد مشخص شود وظيفه بلاگ‌سرويس‌ها و نهادهاي قانوني چيست؟ اين در حالي است كه بايد اين اختيارات از لحاظ قانوني مشخص باشد تا از بلاگ سرويس‌ها فراتر از حد و وظايف آن‌ها انتظاري نباشد، چراكه اخلاق جايگاهي است كه الزاما در قوانين مشخص نشده است.

وي گفت:‌ حلقه‌هاي وبلاگ‌نويسي تاثيرگذار با گرايش‌هاي مختلف مي‌توانند جنبشي را شروع كنند كه باعث تعريف مصاديق اخلاقي در وبلاگ‌ها شوند و در نهايت به رايج شدن اين مصاديق كمك كنند. بنابراين اين قضيه را بايد به خود جامعه وبلاگ‌نويسي واگذار كنيم تا با وجود سليقه‌هاي مختلف، تعاريف اخلاقي مشخصي وجود داشته باشد.

شيرازي تصريح كرد: مراجع و ‌آيين‌نامه‌ها برخي موارد و مصاديق بي‌اخلاقي را تعيين كرده‌اند و سرويس‌دهندگان وبلاگ صرفا بسترساز و ايجاد كننده بستر فني براي وبلاگ‌نويسي هستند و نبايد در نقش تعيين مصاديق اخلاقي عمل كنند و با بحث‌هاي حقوقي درگير شوند.

مدير بلاگفا افزود:‌ سرويس دهنده‌ها تخصص حقوقي ندارند، بنابراين اگر وارد بحث تعيين مصاديق اخلاقي شوند، همه چيز سليقه‌اي مي‌شود و از طرفي اعتماد كاربران به سرويس‌دهندگان از بين مي‌رود. لذا اگر قرار است سرويس‌دهنده با موارد بي‌اخلاقي در وبلاگ‌ها برخورد كند، بايد مصاديق آن از سوي دولت و نهادي كه از لحاظ حقوقي اعتبار و تخصص دارد مشخص شود تا در عين اعتماد كاربران، در صورت بروز تخلفي، سرويس‌دهنده وبلاگ بتواند به ايجاد شرايط بهتر براي برخورد با تخلف كمك كند.

وي در پايان يادآور شد: وبلاگ‌ها در تعامل با يكديگر هستند و از طريق نقد مطالب يك وبلاگ در ديگر وبلاگ‌ها يا در بخش نظرات آن‌ها، نوعي تعامل در وبلاگستان شكل گرفته است.

انتهاي پيام
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن