واضح آرشیو وب فارسی:مهر: انديشههاي ديني وقرآني امام -6احياگري مهمترين انديشه امام خميني(ره) بود
رئيس مركز مطالعات فرهنگي ايران و عرب با تأكيد بر اينكه مهمترين انديشه حضرت امام خميني(ره) احياگري بوده است گفت: امام احيا كننده هدف اسلام است چرا كه اسلام و قرآن نيز احياگري را مدنظر دارند، هر انديشهاي كه انسان را به تكامل سوق دهد ميتوان آن را احياگر دانست .
دكتر محمد علي آذرشب رئيس مركز مطالعات ايران و عرب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در منظومه فكري امام و اسلام انديشه هاي غير ديني وجود ندارد و هر انديشه كه رو به تكامل باشد و انسان را به تكامل سوق دهد جزء دين است.
وي افزود: هدف دين احيا كردن و زنده كردن است همانطور كه خداوند در قرآن كريم آيه 24 سوره انفال آورده است: كسانى كه ايمان آوردهايد، دعوت خدا و پيامبر را اجابت كنيد هنگامى كه شما را به سوى چيزى مىخواند كه شما را حيات مىبخشد! و بدانيد خداوند ميان انسان و قلب او حايل مىشود و همه شما نزد او جمع مىشويد!
دكتر آذرشب يادآور شد: هر انديشه اي كه به احياي انسان دعوت كند ديني است و هرگونه انديشه كه انسان را از تكامل و حركت به جلو بازدارد غير ديني است از همين رو چيزي به نام متافيزيك در اسلام وجود ندارد و اين امر متعلق به الهيات مسيحي است.
رئيس مركز مطالعات ايران و عرب تصريح كرد: مي توانيم تمام انديشه هاي فلاسفه، متكلمين و حتي كساني كه كشفيات طبيعي داشته اند از انديشه هاي ديني برخوردار بودند چون اين انديشه ها احيايي است. بنابراين حضرت امام(ره) را مي توان يكي از بزرگترين احياگران تاريخ اسلام دانست و از آنجا كه وي احياگر بوده يكي از بزرگترين متفكران جهان اسلام نيز تلقي مي شود.
وي اظهار داشت: امام راحل همواره تأكيد داشتند اسلام نبايد در گوشه مساجد قرار گيرد و نبايد اين دين الهي را به رابطه انسان و خدا محدود كرد بلكه بايد آن را وارد صحنه زندگي كرد تا انسان رو به سمت تكامل حركت كند. امام معتقد بود اسلام با تمام عرصه هاي زندگي سروكار دارد و براي تمام آنها هدف تعيين كرده است.
آذرشب با اشاره به اينكه احياگري يكي از بزرگترين انديشه هاي امام بوده است گفت: وارد كردن اسلام در زندگي، دادن احساس عزت، هويت و كرامت يكي از مهمترين محورهاي تكيه امام بوده است، به طوري كه وي تلاش كرد با مخاطب خود به گونه اي صحبت كند كه تمام استعدادهاي خداخواهي در او زنده شود و به نوآوري روي آورد. اين امر در صحبت امام با اقشار مختلف ورزشكاران، علما، سياستمداران، اندشمندان كاملا مشخص است.
استاد دانشگاه تهران گفت: نامگذاري امسال به نام نوآوري و شكوفايي در حقيقت اشاره اي به انديشه هاي حضرت امام است چرا كه تمام افكار بنيانگذار جمهوري اسلامي رو به سمت احيا دارد.
وي از ديگر محورهاي مورد توجه امام را احساس عدم شكست و خودباختگي در مقابل غرب دانست و تأكيد كرد: يكي از مشكلات جهان اسلام ضعف و احساس تسلط غرب است. امام همواره تأكيد داشتند كه انسان مرعوب يعني تسليم شده و انسان صاحب اراده بايد هراس و دودلي برخود راه ندهد و همواره با تكيه برنيروهاي خدادادي از رعب و وحشت دور شده و مصمم به پيش رود.
رئيس مركز مطالعات ايران و عرب همچنين گفت: امام در خطرناك ترين مراحل زندگي و حتي لحظه اي كه قرار بود به ايران بازگردد در پاسخ به اين سؤال كه چه احساسي داريد گفت "هيچ" كه اين امر نشان دهنده نفس مطمئنه وي بود، به طوري كه خود هنگام خداحافظي با ملت گفت كه با نفس مطمئنه خداحافظي مي كنم.
وي تأكيد كرد: انديشه امام در احياي انسان خلاصه مي شود همانطور كه انديشه هاي اسلام و قرآن نيز همين احيا است و احياگري را مي توان هدف اسلام دانست. بعد از نهضت امام تنها ايران حركت نكرد، بلكه جهان اسلام حركت كرد و به رغم موانع پيش آمده با روحيه احياگري امام همه شاهد ايستادگي در مقابل حملات فرهنگي، نظامي و ساير موانع هستيم.
شنبه 11 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]