تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816883995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شعر فاطمي/3مصطفي محدثي خراساني:شاعران جوان پنجره‌اي تازه در شعر فاطمي گشودند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: شعر فاطمي/3مصطفي محدثي خراساني:شاعران جوان پنجره‌اي تازه در شعر فاطمي گشودند
گروه ادب: شاعران جوان پنجره‌اي تازه در شعر فاطمي گشودند و از زاويه ديگر به حضرت زهرا(س) نگريستند؛ اين نگاه دربردارنده سيره عملي آن‌حضرت و رسالتي بود كه در قبال امامت بر عهده داشتند.
«مصطفي محدثي‌خراساني» در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: در جريان دو سه دهه اخير، به ويزه پس از انقلاب، بيشتر ذهن و علاقه شاعران به مفاهيم ديني و مذهبي معطوف شد؛ در نتيجه با نگاه تازه‌اي روبه‌رو شديم. اين نگاه تازه كه دربردارنده اهداف حضرت زهرا(س)، سيره عملي آن حضرت و رسالتي بود كه آن حضرت در قبال امامت، نبوت و شكل‌گيري نظام اجتماعي اسلام در آن محدوده زماني خاص بردوش داشت، در اين چند ساله ايجاد شده‌ است.

محدثي‌خراساني يادآوري كرد: بخش عمده‌اي از رسالت اين نگاه تازه و پرداختن اينگونه‌اي به حوزه مسائل ديني و سيماي حضرت فاطمه(س) را در واقع نسل جوان ما و شاعران جوان بر عهده داشتند كه در فراز و فرود‌هاي انقلاب كشف شدند.

صاحب كتاب «طنين كوه» گفت: به شعر فاطمي از دو منظر مي‌توان نگاه كرد؛ يكي اينكه شعرهايي را شعر فاطمي بدانيم كه پيرامون شخصيت حضرت فاطمه(س) و رويدادها و رخداد‌هاي زندگي او باشد؛ مرثيه‌هايي كه براي حضرت زهرا(س) گفته شده بخش عمده‌اي از اين‌گونه شعرها را تشكيل مي‌دهد.

او ادامه داد: منظر دوم اين است كه شعرهايي را شعر فاطمي بدانيم كه از خاستگاه و پايگاه تفكر شيعي برآمده باشند و بيان‌گر اهداف و آمال و آرزوهايي است كه خاندان اهل‌بيت(ع) به دنبال آن بودند و حضرت زهرا(س) در اين مسير زندگي‌ كردند و به شهادت رسيدند.

او افزود: اگر ما شعر فاطمي را از منظر دوم بررسي كنيم، خواهيم ديد كه نخستين زمزمه‌هاي آن در شعرهاي كسائي‌ مروزي ـ كه دربردارنده اين تفكر شيعي و فاطمي است ـ بود و يكي از مهم‌ترين منابع معرفتي شعر فارسي همين تفكر شيعي و معرفتي بوده است.

اين شاعر و نويسنده تصريح كرد: پيش از انقلاب مرزبندي نادرستي بين شاعران روي داده بود؛ به اين شكل كه پرداختن به مضامين مذهبي كار يك قشر خاصي از شاعران ـ عمدتا مداحان ـ است و ديگر شاعران نمي‌توانند به اين مضامين بپردازند. البته استثنا‌هايي هم در اين امر وجود داشت؛ مانند «طاهره صفارزاده» و «موسوي گرمارودي» كه در همان پيش از انقلاب نيز به سرودن شعر آييني مي‌پرداختند. اما پس از انقلاب اين انحصار شكست و حتي توانمندترين شاعران ما افتخارشان اين شد كه درباره اهل‌ بيت(ع) شعر بگويند. به‌عبارت ديگر انقلاب به عنوان نقطه عطفي در تاريخ شعر آييني ما محسوب ‌و سبب شد تا نگاهي والا به مضامين ديني شكل گيرد و يك شاعر يكي از رسالت‌هاي خود را سرودن شعر آييني بداند.
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن