تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 12 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825607656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاريخچه جالب موسيقي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : تاريخچه جالب موسيقي pareparvaz5119th December 2009, 09:36 AMپیدایش موسیقی واقعیت آن است که هیچکس نسبت به کیفیت و چگونگی موسیقی اولیه انسان آگاهی کامل ندارد. درحقیقت حتی ما بدرستی نمی دانیم که مثلا" ارکستر زمان باخ با چه کیفیتی ساز میزده است. اما بسیاری از محققین موسیقی در این موضوع اشتراک نظر دارند که بشر اولیه ریتم را از حرکات بدن و طبیعت و ملودی را از تغییرات صدای خود و یا محیط کشف کرده است . پس از کشف این دو موضوع انسان اولیه از آنها بعنوان ابزاری برای سحر و جادو استفاده می کرد . بتدریج بشر توانست اولین الگوی ریتمیک را شناسایی کند که همان میزان های دو ضربی با حالت مارش بود. این الگویی بود که از راه رفتن اقتباس شده بود و کمی بعد الگوی پیچیده تری بنام سه ضربی که همان والس است، بکار برده شد. بتدریج شناخت بشر نسبت به ملودی نیز بیشتر شد . او فهمید که اگر در يك قطعه موسیقی نتی را تکرار کند در واقع به آن اهمیت داده است و به نوعی حالت مرکزیت موسیقی را پیدا می کند . او یاد گرفت که نت های بالاتر به خاطر فشاری که هنگام خواندن به خواننده وارد می کنند تاثیر گذار تر هستند تا نت های بم ، همچنین یاد گرفت که برخی پرش های ملودی (فاصله ها) به گوش خوشایند و برخی ناخوشایند هستند . آنچه از موسیقی یونانی به دست ما رسیده است آن قدر ناچیز است که نمیتوان چگونگی آنرا به درستی مشخص کرد. يوناني ها موسيقي پيچيده اي داشتند كه با پهلوي هم گذاشتن ريتم هاي مختلف كه كمي شبيه گام هاي امروزي بودند، ساخته شده بود. بعد از يوناني ها ورومي ها ( كه همان موسيقي يوناني را تقليد كرده اند)، اولين كليساهاي مسيحي، از مهمترين عوامل پيشرفت هنر موسيقي قلمداد شده اند. «سنت آمبروز» و «سنت گرگوري»، نوع خاصي از موسيقي را آغاز كردند كه به نام «سرود ساده» معروفست. اين، يك نوع آوازي بود كه دسته جمعي مي خواندند و آهنگ هابه سبك يوناني تنظيم شده بود. كشيش هاي كليسا نيز طرز تصنيف موسيقي را فراگرفتند و رواج دادند و روش جديد و امروزي نگارش موسيقي نيز از همين روش آنها پديد آمده است. یونانیان معتقد بودند ، موسیقی حاوی کیفیتی اخلاقی است ؛ این اعتقاد ، احتمالا بدان معنی است که آنان از انواع گوناگون موسیقی حالات و مفاهیم ویژه ای را مراد میکردند. آنها دستگاههای زیادی را میشناختند ( در حدود شصت مد داشتند) که آهنگ و ترتیب فواصل متفاوتی داشته است. و هردستگاه کیفیتی داشته که احساس ویژه ای را تداعی میکرده است. از نظر کیفی موسیقی یونانی بیشتر شبیه به موسیقی شرقی بود ) به همين دليله كه ما شرقيها از شنيدن موسيقي يوناني لذت ميبريم ) ازسازهای فلوت ، چنگ ( بربط ) ، شیپور و سازهای مختلف ضربی استفاده میکردند. گاه نوازنده فلوت با کفش های چوبی در جلو نوازندگان می ایستاد و ضرباهنگ را حفظ میکرد. فلسفه فیثاغورثیان هم در پیشرفت موسیقی یونانیان در رابطه با فواصل هارمونی و گام فیثاغورثی کمک شایانی میکند. ادامه دارد pareparvaz5120th December 2009, 12:27 PMنقش يونان باستان در موسيقي امروز تاریخ نویسان کشورهای اروپایی در تاریخ موسیقی خود معمولاً موسیقی باستانی یونان را با موسیقی کشورهای شرقی مانند ایران، سومر، بابل و مصر را در یک فصل بررسی کرده اند. قرنها پس از شکل گیری اولیه موسیقی در نظر یونانی ها موسیقی بخشی از زندگی روزانه و ذکر خدایان آنها بود . شاید شنیده باشید که در یونان باستان برای خدایان تندیس هایی درست می کردند، در این میان هیچکدام از این تندیس ها در رده تندیس Apollo که خدای موسیقی بود و Orpheus که خدای چنگ بود ، نبودند . در یونان باستان المپیاد های سالانه موسیقی برپا می شد که جنبه جهانی داشت و موسیقی آنقدر اهمیت داشت که یک نوازنده نی یا چنگ همرديف فرماندار یک شهر امروزی ما بود. امکان نداشت تئاتری بدون وجود موسیقی اجرا شود و جالب اينجاست که برای احترام گذاشتن به افراد مهم از کلمه ای به معنی ” شخصی با ذوق و هنر موسیقی“ استفاده می شد. در یونان باستان المپیاد های سالانه موسیقی برپا می شد که جنبه جهانی داشت و موسیقی آنقدر اهمیت داشت که یک نوازنده نی یا چنگ همتراز فرماندار یک شهر امروزی ما بود. امکان نداشت تئاتری بدون وجود موسیقی اجرا شود و جالب است بدانید که برای احترام گذاشتن به افراد مهم از کلمه ای به معنی "شخصی با ذوق و هنر موسیقی" استفاده می شد. اولین موسیقی شناخته شده بفرم آن چه که به موسیقی امروز ما نزدیک است به سال 585 قبل از میلاد (بیشتر از 2500 سال پیش) ثبت شده است. این موسیقی که 5 موومان دارد از صدای نی لبک و انسان درست شده بود و بیان کننده نبرد میان آپولو و اژدها بوده است. اگر این موسیقی را امروز گوش کنید خسته خواهید شد چون شامل تنها یک خط ملودی بوده و هارمونی نقشی در آن ندارد. بايد گفت که موسیقی یونان، پایه و اساس موسیقی کلیسایی اروپا در قرون وسطی را نیز تشکیل می داد. به علاوه قانونمندی در موسیقی را یونانیان آغاز کردند و بنای علمی موسیقی اروپایی امروز نیز بستگی زیادی به تئوری موسیقی باستانی یونان دارد، اگر چه شیوه ای که بعد از دوره رنسانس (تجدید حیات ادبی و هنری) در آهنگسازی و اجرای موسیقی به وجود آمد با موسیقی باستانی یونان تفاوت بسیاری دارد. به عقیده یونانیان، آپولون رب النوع هنرها بود و نُه الهه هنر به نام موز (Muse) دستیار او بودند. نام موزها به این شرح است: کلیو (Clio) الهه تاریخ پولیمنی (Polymnia) الهه معانی بیان اورانی (Uranie) الهه اختر شناسی تالی (Thalie) الهه کمدی کالیوپ (Caliope) الهه شعر حماسی اراتو (Erato) الهه اشعار ناپایدار و هوس انگیز ملپومن (Melpomene) الله تراژدی ترپسی کر (Terpsichore) الهه رقص ای ترپ (uterpe) الهه موسیقی واژه موزیک (که معرب آن موسیق است) از نام موز گرفته شده است. در افسانه ها نام ارفئوس و الیمپوس آمده است که مقام آنها را به الوهیت نیز رسانیده اند. در برابر آپولون که پشتیبان هنرهای والا بود یونانیها رب النوع دیگری به نام دیونیزوس (Dionisos ) داشتند. دیونیزوس ( ديونيسوس) رب النوع شراب و عیش و نوش بود. جشن هایی که به مناسبت بزرگداشت دیونیزوس برپا می شد با موسیقی شاد و پایکوبی برگزار می شد. امروزه موسیقی آپولونی موسیقی والای هنری به شمار می رود و موسیقی دیئونیزی ( Dionisain ) منسوب به دیونیزوس موسیقی عیش و تفریح است . دیتیرامب : سرودهای روحانی و رقص هایی بود که در بزرگداشت دیونیسوس اجرا میشد. دیتیرامب در اصل یک داستان پردازی بداهه بود که توسط سرخوان همسرایان خوانده میشد و یک برگردان که توسط همسرایان اجرا میشد. دیتیرامب از معدودترین موارد بجا مانده از موسیقی یونانیان است. در برخی افسانه ها پیدایش سازهای زهی را به هرمس خدای یونانی نسبت میدهند که از پوست لاک پشت و گاوی که از آپولون میدزدد ساخته است. او از روده گاو سیمهایی میسازد و دوشاخ گاو را بجای دستان لاک پشت میگزارد وبدین ترتیب جعبه ساز را فراهم میکند و سیمها را به شاخ میبندد. pareparvaz5123rd December 2009, 11:01 AMاولین تمدنی که نت موسیقی را نوشتند؟ یونان باستان مهد علم بود و موسیقی هم از این امر مستثنا نبود. فیثاغورث توانست ارتباط میان طول یک سیم مرتعش با فرکانس آنرا کشف کند که این نقطه شروع علمصدا شناسی بود. به احتمال زیاد او اولین کسی بود که به رابطه میان یک نت ونت اکتاو بالاترش پی برد. او و مریدانش توانستد به اهمیت فاصله های چهارم و پنجم پیببرند. فیثاغورت توانست نسبت فواصل صداهای موسیقی را به صورت عددی و رابطه آنها را با یکدیگر بیابد. او از روی فاصله های اکتاو (Octave) و پنجم درست (fifth perfect) و چهارم درست ( Perfect Fourth ) که قبلاً آنها را کشف کرده بود فواصل درجه های مختلف گام را محاسبه کرد و با این کار به موسیقی که تا آن زمان یک پدیده ذوقی بود جنبه علمی و پژوهشی با مبنای ریاضی داد . نسبت های فواصل گام فیثاغورث امروزه نیز مورد استفاده کلیه نوازندگان سازهای زهی مانند ویولن ، ویولا ، ویولونسل ، کنترباس است . اصطلاح اکتاو امروزی هم که کلمه ای لاتین است از یونان باستان رایج شده است. جای هیچ اغراقی نیست اگر گفته شود مقوله فاصله های چهارم ، پنجم و اکتاو که پایه واساس همه موسیقی امروزی است از یونان باستان آمده و پیشرفت موسیقی امروز مدیون تمدن یونان است. فیثاغورث (ythagoras) دانشمند بزرگ یونانی، نخستین فیلسوف و ریاضی دان قدیم، یعنی سده ششم قبل از میلاد است ولی متاسفانه در تاریخ از او به عنوان موسیقی دان یادنشده است. با وجود این باید او را به عنوان نخستین و بزرگترین قانونگذار موسیقی تلقی کرد. اکتشافات او در فاصله های موسیقی آنقدر بااهمیت است که باید او را پایه گذار قوانین بعدی که به قرون هفدهم و هجدهم منتهی میشود دانست . pareparvaz512nd January 2010, 11:28 AMموسيقي يوناني موسيقي يوناني که شهرت جهاني دارد براي هنرمندان و بسيار از مردمجهان موسيقي شناخته شده اي محسوب مي شود. آهنگسازان بزرگي نظير تئودوراکيس و .... نقش بسزاي در استمرار شهرت و تنوع بخشيدن به موسيقي يوناني داشته اند. موسيقي دريونان تاريخ کهني دارد و با فرهنگ و زندگي مردم ديار عجين گرديده است. فلاسفه يونانباستان حرمت زيادي براي موسيقي قائل بودند و مطالعه موسيقي براي تحصيلات آزاد ضروريبود. ارسطو و افلاطون معتقد به تاثير دائمي موسيقي بر روان آدمي بودند آنها حتيموسيقي را براساس نوع تاثيراتش بر روح و روان آدمي تقسيم بندي مي کردند. فلاسفهفيثاغورثي هم بدليل اينکه موسيقي تباني حقايق اصلي رياضي بود براي آن ارزش قائلبودند. يکي از مهمترين نت ها آهنگ سرودي است که در گروه هاي کر به افتخار "ديونيسوس" خوانده مي شود. اين گروه هاي کر آنقدر اهميت يافته است که بنمايشنامه هايتراژدي يونان تبديل شده اند. زبان يونان باستان موزون و آهنگين بود لذا ملودي ميبايست نتيجه تغييرات لحن در زبان محاوره اي باشد. حروف صدادار زبان يوناني دارايارزشهاي صوتي کوتاه و بلندي بودند که مطابق با نت هاي کوتاه و بلند در ترکيبات موسيقي بودند. بنابراين ريتمهاي موزيکال از اشکال موزون و تغييرات ملوديک که تحتتاثير آهنگهاي طبيعت بودند ناشي مي شدند. انواع سازهاي بادي، زهي، ضربي و برجي در يونان مورداستفاده قرار مي گرفت. هرچند بجز چند آلت موسيقي چيز زيادي از يونان باستان باقينمانده است. ليکن تاثير تئوري موسيقي کلاسيک يونان گسترده و پايدار بود. روميها کهبه برتري موسيقي يونان پي برده بودند تئوري يوناني را در طول سالهاي 480 تا 524ميلادي (دوره Beothius ) به اروپا منتقل کردند. کليساي مسيحي در دوران اوليه مبتنيبر اين شيوه بود اما اسلام وارث اصلي ويوناني است که پارسيان اعراب و ترکها آنرا بهاسلام وارد کردند و در مقابل نوشته ها و آثار آنها (مسلمانان) از قرن نهم به بعهدموسيقي اروپا را تحت تاثير خود قرار دادند. pareparvaz5111th January 2010, 10:22 AMاصطلاحات امروزي موسيقي هم مديون يونان باستان است : ريشه ي واژه ي موزيك : موزیک از واژه ي يوناني MUSE می آید و آن نام هریک از نه فرشته ای بوده که به همراه آپولون(خدای موسیقی وهنر های زیبا)درکوه پارناس(واقع در یونان)به سر می بردند و هریک درفنی ازآواز و موسیقی مهارت داشتند و اشتقاق کلمه یMousika( به يوناني موسیقی ) بوده . ( شرح كامل در پست شماره 2 ) نوا یا ملودی: مایه اصلی موسیقی است و از کلمه ملوس یونانی است به معنای پیوستگی. گيتار : یونانیها دو نوع لیر داشتند ، یکی به ناملیرا و دیگری به نام کیتارا. کیتارا بوسیله رومیها تغییر شکل یافت ، و نام گیتار نیزاز کلمه ي يوناني كيتارا گرفته شده است . ارغنون: نام سازی است كهاز واژه ارگان یونانی به معنی ساز گرفته شده وبعید نیست ارگ یا آکاردئون کنونی تکمیل شده آن باشد. Pneumatic-manutd11th January 2010, 05:23 PMدرسته که یونان در موسیقی نقش مهمی داشته ولی ایران هم در موسیقی موفق و پیشتاز بوده اما معلوم نیست چه بلایی به سر موسیقی اصیل ایرانی اومده، معلوم نیست موسیقی ایرانی کجای تاریخ گم شده؟؟؟!!! pareparvaz5125th January 2010, 10:20 AMافسانه ي مربوط به پيدايش ني و چنگ در يونان : درباره پیدایش اولین ساز روایات متفاوتی وجود دارند یونانیان باستان معتقدبودند خدای(پان) اولین موسیقی را آفرید كه همان نی چوپانان است پان روزیاز میان نیزارهای ساحل رودخانه ای می گذشت كه آهی كشید و شنید نفس چون ازدرون نی ها می گذرد صدای غم انگیزی تولید می كند. در برخی افسانه ها پیدایش سازهای زهی را به هرمس خداییونانی نسبت میدهند که از پوست لاک پشت و گاوی که از آپولون میدزدد ساختهاست. او از روده گاو سیمهایی میسازد و دوشاخ گاو را بجای دستان لاک پشتمیگزارد وبدین ترتیب جعبه ساز را فراهم میکند و سیمها را به شاخ میبندددر نقاشيها و ظروف قديمي هم تصوير اين چنگهاي يوناني مشاهده ميشه . بيشتر افسانه ها واقعيت دارند اما در مورد اونها مبالغه شده و مطالبي رو به اون افزودن و به شكل امروزي به گوش ما رسيده . مثل رستم و سهراب خودمون كه واقعيت دارند اما بيش از اندازه در موردشون مبالغه شده يا اسفنديار در شاهنامه و آشيل يوناني ( به يوناني آكيليس ) كه واقعا" وجود داشند ، كه در موردشون گفته ميشه هر دو رويين تن بودند . اسفنديار از ناحيه ي چشم آسيب پذير بود و آشيل از پاشنه ي پا . اصطلاح پاشنه ي آشيل هم كه امروزه به كار ميبريم ريشه در افسانه ها داره . به تصوير زير توجه كنيد : اين يه نقاشي مربوط به افسانه ي پيدايش صورت فلکی قوس- كماندار-نيم اسب (SAGITTARIUS) يعني ماه آذر هست كه توسط كاگايا كشيده شده ، به شكل چنگ كه با لاك ِ لاك پشت ساخته شده نگاه كنيد : کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) connect25th January 2010, 10:37 AMاحكام شرعی موسیقی و گوش دادن به ترانه و آهنگ (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/2009/10/blog-post_2293.html) براساس فتوای حـضـرت آیت اللّه سیستانی (مدظله) به قلم یاوه گو در2009/10/11 موضوعات Avaz (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/search/label/Avaz) ، ترانه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/search/label/%D 8%AA%D 8%B 1%D 8%A 7%D 9%86%D 9%87) ، خوانندگی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/search/label/%D 8%AE%D 9%88%D 8%A 7%D 9%86%D 9%86%D 8%AF%DA%AF%DB%8C) ، فتوا (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/search/label/%D 9%81%D 8%AA%D 9%88%D 8%A 7) ، موسقی سنتی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/search/label/%D 9%85%D 9%88%D 8%B 3%D 9%82%DB%8C%20%D 8%B 3%D 9%86%D 8%A A%DB%8C) ، موسیقی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/search/label/%D 9%85%D 9%88%D 8%B 3%DB%8C%D 9%82%DB%8C) کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/_uFhRhw9Uwn8/StI3ardoZbI/AAAAAAAAAF0/iCiGhZFFyGU/s400/1_8501220289_L600.jpg (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند********.com/_uFhRhw9Uwn8/StI3ardoZbI/AAAAAAAAAF0/iCiGhZFFyGU/s1600-h/1_8501220289_L600.jpg) سؤال: نظر حضرتعالى درمورد گوش دادن به موسیقى هاى اصیل سنتى چیست؟ پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو ولعب (مجالس عیاشى وخوشگذرانى) باشد جایز نیست . سؤال: آیا گوش دادن به صداى خوانندگى زن در حالى كه محتواى آن اصلا فاسد نیست مثلا اشعار مولوى ویا حافظ ویا ...كه كاملا از نظر فساد در امان هستند وفقط خواننده آن زن است چه اشكالى دارد؟ پاسخ: اگر با تلذذ شهوى باشد حرام است واگر بدون آن وکیفیت آن مناسب مجالس لهو ولعب باشد باز هم به احتیاط واجب جایز نیست . سؤال: گوش دادن به موسیقى چه مرد خواننده آن باشد وچه زن وهمچنین داخلى باشد ویا توسط خواننده هاى خارج از كشور باشد چه ایرانى باشد وچه به زبان غیرازایرانى چه حكمى دارد ؟ پاسخ: اگرمناسب لهو ولعب باشد جایز نیست . سؤال: اینجانب مدتى است كه مشغول فراگیرى موسیقى مى باشم آیا اوقاتى را كه صرف مى كنم براى یاد گرفتن جزو ایام بطالت است یا خیر؟ البته قصد من این است كه به عنوان یك هنر بیاموزم و نمى خواهم درمجالس لهو ولعب از آن استفاده كنم؟ پاسخ: اگر یادگیری تئوری ونظری مانعی ندارد ولی اگر به صورت عملی باشد که موسیقی مناسب مجالس لهو ولعب باشد حرام است . سؤال: آیا خریدن سنتور اشكال دارد؟ پاسخ: از الات مختص لهو ولعب است وحرام است . سؤال: استفاده از تلویزیون دركشورهاى اسلامى كه آهنگهاى مختلف وفیلمهاى خارجى درآن وجود دارد حكم آن چیست ؟ پاسخ: استفاده ازآن مانعى ندارد و گوش داده به موسیقى مناسب مجالس لهو ولعب وگوش دادن به غنا یعنى آوازى كه مناسب مجالس لهو ولعب باشد چنانچه مضمون آن باطل باشد ویا قرآن وذكرودعا باشد حرام است و (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)درغیر آنها بنابر احتیاط واجب جایز نیست ونگاه كردن به فیلمهاى خارجى بدون شهوت جایز است . ولی نگاه کردن به عکسهای مستهجن در فرض مذکور به احتیاط واجب جایز نیست . سؤال: آیا خرید پیانو جهت استفاده شخصى وبدون لهو ولعب جایز است ؟ پاسخ: اگرازالات مختص لهو ولعب باشد جایز نیست . سؤال: موسیقى متناسب با مجالس لهو ولعب كدام است؟ پاسخ: آنچه كه مردمان لاابالى در مجالس بزم و عیاشى مى نوازند و یا مى خوانند . سؤال: هر چه كه اسم موسیقى بدان اطلاق مى شود حرام است ؟ پاسخ: خیر بلكه هر موسیقى كه مناسب مجالس لهو وعیاشى است حرام است ، اما موسیقى هاى آرام و مارشهاى جنگى و موسیقیهائى كه معمولا در فیلمها پخش مى شود و امثال آن اشكال ندارد . سؤال: كف زدن اگر توأم با موسیقى محرم نباشد چه حكمى دارد ؟ پاسخ: اشكال ندارد و حرام نیست . سؤال: موزیك وآهنگهاى غیر شادى آفرین مثل آهنگ اول اخبار یا فیلم امام على (ع) اشكال دارد ؟ پاسخ: اگر مناسب مجالس لهو ولعب نباشد مانعی ندارد . سؤال: آیا دراصطلاح فقهى موسیقى مترادف با غناست ؟ پاسخ: غنا کلامی است که مضمون ان باطل وبا اواز مخصوص مجالس لهو ولعب خوانده شود و موسیقى صداى آلات مخصوص است . سؤال: مرجع در تشخیص غنا وموسیقى محرم كیست ؟ پاسخ: ملاك تشخیص مكلّف است ودر صورت شک مانعی ندارد . سؤال: تهیه نوارهاى مبتذل و یا وسائل دیگر موسیقى براى نواختن موسیقى مطرب حرام است ؟ پاسخ: اگر منظور ضبط موسیقى محرم بر نوار باشد جائز نیست . سؤال: معیارى كه براى حرمت غنا و موسیقى بیان شده آنست كه متناسب با مجالس لهو وفسق باشد لطفا مقصود از مناسب را بیان فرمائید ؟ پاسخ: مقصود ما از مناسب بودن با مجالس لهو و فسق آنست كه شنونده بالخصوص اگر آشنایى به این امور داشته باشد، بتواند این سبك و یا كیفیت را از موارد مجالس معصیت و فسق یا مشابه آنها تشخیص دهد، اما نسبت به موسیقى و سبك غنائى كه موجب آرامش و تغییر حالتهاى روحى مى گردد مانند موسیقى آرام، مارش عزا و نظامى مانعى نمى باشد . سؤال: آیا دین مبین اسلام، موسیقى را یك هنر مى داند ؟ پاسخ: موسیقى یكى از فنون بشرى است. ولى بدین معنى نیست كه تمام شئونات آن از نظر اسلام مباح باشد. سؤال: آیا دانشجو مى تواند در رشته موسیقى ادامه تحصیل نماید ، و در صورتیكه تحصیلات دانشگاهى براى وى ضرورى باشد چه حكمى دارد ؟ پاسخ: اگر تحصیلات وى به صورت تئورى باشد مانعى نیست . ولى اگر بصورت عملى بود در مقدار مباح فقط جائز است . سؤال: آیا فرقى بین موسیقى هاى محلى و سنتى یا خارجى و كلاسیك هست یا خیر ؟ پاسخ: فرقى نمى كند . سؤال: آیا معیار در موسیقى نوع صدا است یا خصوص آلات زمان صدور روایات است كه اكنون با وسائل الكترونیكى كه زده مى شود مشكل حل است ؟ پاسخ: معیارنوع صدا است . سؤال: آیا در حرمت و حلیت موسیقى فرقى بین استماع بطور مستقیم یا ضبط و پخش وجود دارد ؟ پاسخ: فرقى نمى كند . سؤال: موارد استثنا ازحرمت موسیقى را بیان بفرمائید ؟ پاسخ: موسیقی مناسب مجالس لهو ولعب حرام است واستثا ندارد . سؤال: آلات موسیقى كه استفاده از آنها حرمت مطلق دارند كدامند ؟ پاسخ: موسیقى كه مناسب مجالس لهو و لعب است مانند آنچه با آلات طرب همچون ناى و طنبور و گیتار و امثال آن نواخته مى شود حرام است . سؤال: تكلیف داماد در مقابل آنچه را كه از موسیقى در مراسم پخش مى كنند چیست ؟ پاسخ: باید از آن منع كنند ، و اگر نتوانست جلوى آن را بگیرد گناهى بر او نیست ، ولى بنابر احتیاط واجب بنحوى ابراز انزجار بنماید . سؤال: 1 ـ من در یک رستورانی در کشور آمریکا کار می کنم و نوار موسیقی حرام اکثر مواقع روشن است می خواهم بدانم که حکم کار کردن من در آنجا چیست؟ 2- اگرآلات لهو ولعب موسیقی استفاده خوب وغیرشهوانی کنم آیا حرام است ؟ پاسخ: 1 ـ شما به آن گوش ندهید وتنها به گوش رسیدن اشکال ندارد . 2 ـ اگر با آن موسیقی غیر لهوی نواخته شود اشکال ندارد ومراد ازموسیقی لهوی موسیقی ای است که مناسب مجالس لهو وعیاشی است سؤال: می خواستم بدانم اینکه می گویند موسیقی که در مجلس لهو و لعب استفاده شود حرام است منظور شما همان غنا است یا چیز دیگری . (چون بارها دیده شده که افرادی با فطرتهای ناپاک حتی آهنگهای غیر غنا را هم در مجالس لهو و لعب استفاده می کنند) . در صورتی که چیز دیگری جز غنا است لطفا آن را توضیح دهید ؟ پاسخ: موسیقی صدائی است که از دستگاه و آلات شنیده می شود و غنا صدائی است که از حنجره بیرون می آید و فرق بین آن دو واضح است. سؤال: می خواستم معنای مجلس لهو و لعب را توضیح دهید ؟ پاسخ: یعنی مجالس عیاشی ، خوشگذرانی و بزن و بکوب . سؤال: اگر درباره آهنگ ندانم که آیا ان برای مراسم لهو و لعب است یا نه حکم چیست؟ پاسخ: گوش دادن به موارد مشکوک اشکال ندارد . سؤال: گوش دادن به موسیقی در صورتی که برای شخص تاثیری نداشته باشد یعنی از آن لذت نبرد فقد یک عادت برای شخص شده باشد چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر لهوی باشد جایز نیست حتی اگر از آن هیچ لذتی نبرد. سؤال: آیا فرا گرفتن علوم موسیقی که هدف از آن برای لهو ولعب نباشد حرام است؟ پاسخ: اگر مستلزم نواختن یا گوش دادن به موسیقی مناسب مجالس لهو ولعب باشد جا� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن