تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820254999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه‌هاي ديني وقرآني امام -5امام خميني(ره) نگرشي همه‌جانبه به قرآن داشت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: انديشه‌هاي ديني وقرآني امام -5امام خميني(ره) نگرشي همه‌جانبه به قرآن داشت
معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي گفت: در انديشه حضرت امام(ره) لازمه ذهنيت مفسر فهم باطن قرآن، شناخت دقيق تفسير آيات و نگرشي همه جانبه به قرآن كريم بود و خود نيز از ابعاد عقلي،نقلي، اجتهادي،معرفتي و سياسي به قرآن پرداخته است.

حجت الاسلام سيد جواد موسوي هوايي معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در آستانه رحلت جانگذار بنيانگذار كبيرانقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) بهتر از هر چيز در مقام شناختن ارزش و قدرداني از جايگاه ايشان، شناخت ديدگاه ها و بينشهاي اين مرد بزرگ به ويژه درباره معجزه هاي قرون معاصر يعني قرآن كريم و دين مبين اسلام و همچنين ادامه راه اوست چرا كه همه مي روند و تنها تفكرات و خط مشي آنها است كه مي ماند و ادامه تفكرات رمز زنده نگهداشتن صاحب آن فكر است.

وي افزود: امام آمد تا پس از ساليان سياه وارونگي دين، اسلام حقيقي را زنده كند. در اين زمان حضرت امام خميني با رهبري مذهبي انفجار عظيمي را ايجاد كرد كه در تاريخ نام دين و دينداري را تابناك ساخت و اين مشيت الهي بود كه بار ديگر قدرت معنويت و اعتقادات مذهبي متجلي شود.

موسوي هوايي تصريح كرد: حضرت امام آينه شفاف دين بودند. از نظر ايشان بشر با همه پيشرفتها در برابر تعاليم انبيا امي و در گمراهي آشكاري است و تنها راه تربيت و تعليم راهي است كه از ناحيه وي و رب العالمين، خداوند حق تعالي ارائه مي شود و آن تهذيبي است كه با تربيت الهي از سوي انبيا عرضه مي شود.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي گفت: از ديدگاه امام مقصد اعلي از ارسال رسل، معرفت ذات مقدس حق است تا انسان به مقام معرفت الهي نائل شود و چون اساس بر معنويات است، مجموعه معارفت دين براي چنين هدف غائي طراحي و تنطيم شده است. اسلام برخلاف مسيحت تخريب شده كه دين را رابطه فردي و محدود بين انسان و خدا آن هم در كليسا و در روزهاي يكشنبه مي داند، دين را در تمام شئون زندگي جاري و ساري مي داند. جامعيت دين اسلام كه تأمين كننده سعادت بشر در حيات دنيوي و اخروي و رسيدن به كمال نهايي است .

حجت الاسلام موسوي هوايي يادآور شد: طبق فرموده امام راحل (ره) قرآن سند دين اسلام است گرچه همه عالم آيات حق تعالي هستند لكن قرآن فشرده اي از تمام آيات و تمام خلقت است. قرآن مشتمل بر همه چيز است يعني يك كتاب آدم سازي است. قرآن آمده تا همه ابعاد انسان را بسازد يعني تمام احتياجاتي كه انسان دارد . قرآن كتاب بزرگ و پر محتوايي است كه خداوند به واسطه رحمت خود با نزول آن به مراتب هفتگانه آن را در حد انسان بر قلب پيامبر (ص) نازل فرمودند.

وي گفت: اين كتاب در شرق و غرب اززمان وحي تا قيامت كتابي است همه جانبه كه تمام بشر به اندازه سعه وجودي و فكري خود از آن استفاده مي كنند تا خود را تزكيه دهند. اما متأسفانه بشر نتوانسته است آن طوري كه بايد از اين كتاب مقدس استفاده كند.

حجت الاسلام موسوي هوايي با اشاره به اينكه بيشتر مسائلي كه امام (ره) درباره قرآن فرموده اند نشان دهنده نگرش ژرف و همه جانبه پيرامون آيات كريمه از جانب ايشان است يادآور شد: مكتوبات امام (ره) گنجينه عظيمي از معارف اسلامي است كه چهره حقايقي والا را برگرفته است. امام (ره) با اطلاعات وسيع و فراگير خويش و با انديشه اي آزاد و با طراوت به مباحث تفسيري پرداخته است.

وي همچنين امام را از معدود كساني دانست كه قرآن را حقيقتي ماوراي ظاهر كلمات مي ديد و اين تلقي در وي باوري ديگر مي آفريد.

موسوي هوايي اظهار داشت: در انديشه امام، لازمه ذهنيت مفسر فهم باطن قرآن خرق ظواهر الفاظ و اصطلاحات، شناخت دقيق تفسير آيات و نگرشي همه جانبه به قرآن كريم است. وي با روحيه اي متعادل به بررسي قرآن پرداخته است. در نسج كلام وي هم نقل و هم عقل اجتهاد تنيده است. هم عشق و معرفت نهفته است و هم از نظر سنت سياسي بدان نگريسته است.

وي در ادامه افزود: حضرت امام(ره) هم در زمينه هاي علمي و تهذيب فكر و اخلاق كوشا بود و هم در زمينه هاي علمي و درك مباني و مقاصد الهي تيزبين و نازك انديش؛ و نيز در بيشتر زمينه هاي قرآني انديشه كرده و به غالب جوانب تفسيري دست يازيده بود . امام(ره) نقطه عطف پيوند دو مظهر الهي يعني قرآن و انسان است.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي گفت: حضرت امام( ره) با دريافت صحيح از همه مباني تفسيري و پايبندي به اصول علمي و عملي تفسير، با درك عميق از اسلام نام محمدي (ص)، قرآن را بعد از چهارده قرن با طراوتي نو به اجتماع كشانيده و حركت ارزنده ميليونها مسلمان را كه در جهت بازشناسي بنيادي قرآن كريم همت ورزيده اند موجب شده است.

موسوي هوايي در پايان گفت: بي شك آرمان اين بزرگمرد راهي نيست كه در مقطعي خاص انجام پذيرفته و رها شود. تمامي سخنان والاي ايشان كه نشأت گرفته از علوم الهي است، راهي است براي ما و آيندگان تا از مسير پر فراز و نشيب زندگي دنيوي كه مملو از امتحانات مختلف است بگذريم و در مسير اصلي صراط مستقيم به سوي نور درحركت باشيم.
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن