واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: صفحه آخر - توضيح همايون غنيزاده در ميزگرد تئاتر تجربي
صفحه آخر - توضيح همايون غنيزاده در ميزگرد تئاتر تجربي
روز گذشته و امروز در صفحات تئاتر روزنامه، شرح ميزگردي كه با حضور كارگردانان تئاتر تجربي كشور برگزار شده بود، منتشر شد. همايون غنيزاده كه يكي از كارگردانان حاضر در اين ميزگرد بود، پس از انتشار بخش نخست، يادداشتي در اختيار ما گذاشتند كه به گونهاي تكملهاي بر صحبتهايش در اين ميزگرد است كه در سطور بعد عينا از نظرتان ميگذرد.
دوستان عزيزم در روزنامه كارگزاران سلام
بعد از خواندن حرفهايم در اين ميزگرد احساس كردم بيش از حد انتظارم خلاصه است. از اين رو لازم ميدانم نكاتي را در اين زمينه مورد تاكيد دوباره قرار دهم. گفتهام بيشتر از اينكه لزوم تعريف تئاتر تجربي احساس شود با توجه به اينكه سالهاست تعاريف لازم ارائه شده، لزوم تعريف موانع بر سر راه تئاتر تجربي و همينطور تعريف امكانات لازم براي آن احساس ميشود. گفتهام ادعايي ندارم كه تئاترم تجربي است، اما دوست دارم تئاتر تجربي كار كنم كه با توجه به ظرفيتها در تئاتر و مديران تئاتر فعلا برايم شدني نيست. وقتي من نياز به چند ماه تمرين دارم و عملا چند جلسه تمرين بيشتر در اختيار ندارم مشخص است كه نميتوانم تجربي كار كنم... گفتهام تئاتر تجربي و حرفهاي از هم جدا نيستند و تئاتر تجربي ميتواند و بايد حرفهاي باشد... گفتهام دوستان و مديران تئاتري وقتي رابطهاي بين تئاتري كه ميبينند با شيوههايي كه ميشناسند پيدا نميكنند آن را تجربي مينامند كه اين كار نوعي شيطنت به نظر ميرسد. چون با اين ترفند استقبال بعضي از گروههاي ضعيف تئاتري براي قرار گرفتن زير سايه تئاتر تجربي به خاطر آنكه بتوانند به بقاي خود ادامه دهند زياد ميشود و اين استقبالها گاهي بهانه خوبي براي توجيه عدم حمايت از تئاتر تجربي ميشود. در حالي كه همه ميدانيم با يك دروغ و سرگرمي خوشمزه سر و كار داريم. گفتهام يكي از دلايل گارد گرفتن دوستان مقابل تئاتر تجربي ترس از اشتباهاتي است كه در اين تئاتر ممكن است رخ دهد. در صورتي كه با آزمون و خطا ميتوان تجربه كرد و اشتباه كردن حق اوليه كارگردان تئاتر تجربي است... تجربه موفق و يا ناموفق تا مسيرهاي اشتباه را بشناسد، اصلاح كند و بعدها بهعنوان يك فرمول و قرارداد در اختيار تئاتر رسمي قرار دهد. در حقيقت تئاتر تجربي دست به فداكاري ميزند تا بعدها تئاتر رسمي و قراردادي سودش را ببرد و اصلا دليل اينكه در تئاتر رسمي و قرارداديمان اشتباهات بعضا از تئاتر تجربي بيشتر است بيتوجهي به تجربههاي تئاتر تجربي است. گفتهام مديران تئاتر نميدانند چه برنامهاي براي تئاتر تجربي در نظر بگيرند. «فرض را بر اين گذاشتهام كه ميدانند چه برنامهاي براي تئاتر رسمي در نظر بگيرند» و تئاتر تجربي برايشان مصيبتي شده و به چه كنم؟ چه كنم؟ افتادهاند. گفتهام بايد از تشكيل گروه تئاتر حمايت كنند و به صورت جدي به اسكان آنها در سالنها و مكانهايي كه ميتواند تبديل به سالن شود فكر كنند؛ رويارويي كه تا حالا صورت واقعيت به خود نگرفته است.
پنجشنبه 9 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]