تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814285907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - ناكامي‌هاي دولت نهم و نياز به رسانه جديد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سياست - ناكامي‌هاي دولت نهم و نياز به رسانه جديد
سياست - ناكامي‌هاي دولت نهم و نياز به رسانه جديد

سعيد ليلاز: آيا تلاش دولت براي انتشار مطبوعات جديد يا به‌صورت كلي در اختيار گرفتن رسانه‌ها، امري مذموم است؟ پاسخ من به اين پرسش منفي است. به اعتقاد بنده اشكال چنداني به اين مسئله كه دولت‌ها به‌طور عام و دولت نهم به‌طور خاص به دنبال ارتباط بيشتر با افكار عمومي از طريق رسانه‌هاي بيشتري باشند، وجود ندارد.

البته به اين مسئله چند ايراد كوچك و بزرگ مترتب است؛ ايرادهايي از قبيل اينكه، انتشار رسانه‌هاي جديد، بار مالي جديدي را به دولت تحميل مي‌كند كه البته اين امر با توجه به رونق ايجاد شده در مطبوعات پس از انتشار يك روزنامه جديد قابل اغماض است.
از سوي ديگر بايد تصريح كرد كه دولت نهم همين الان هم داراي رسانه‌هاي متعددي است كه اگر به درستي از آنها بهره بگيرد ديگر نياز چنداني به در اختيار گرفتن رسانه‌هاي جديد وجود ندارد.
به‌عنوان مثال ميزان حمايت و همراهي صدا و سيما از دولت نهم قابل مقايسه با حمايت اين رسانه از تمام دولت‌هاي 30 سال گذشته جمهوري اسلامي نيست. اين حمايت و همراهي در شرايطي صورت مي‌گيرد كه بيش از 95درصد تمام پوشش رسانه‌اي و اطلاع‌رساني كشور در يدتملك صدا و سيما به عنوان رسانه ملي است. بنابراين، به راحتي مي‌توان ادعا كرد كه دولت نهم هيچ كمبودي از نظر رسانه‌اي ندارد.
با اين اوصاف، جاي طرح دو پرسش مهم وجود دارد؛ اولين پرسش اين است كه آيا حمايت كنوني رسانه‌هاي حكومتي از سياست‌ها و اقدامات دولت به ميزان كافي نبوده كه دولت اصولگرا را بر آن داشته تا به دنبال در اختيار گرفتن رسانه‌هاي بيشتري باشد؟
و دوم آنكه آيا اضافه شدن رسانه‌هاي جديد به رسانه‌هاي قبلي حامي دولت، دردي را از آن دوا مي‌كند يا خير؟
براي پاسخ به اين پرسش‌ها بايد تاكيد كرد به علت آنكه دولت آقاي احمدي‌نژاد در تحقق وعده‌هاي پرشمار خود به مردم با شكست و ناكامي مواجه شده، براي جبران شكست در عمليات به سراغ حوزه تبليغات رفته است ولي چون اين تلاش‌هاي تبليغاتي تاكنون با شكست همراه بوده، انتظاري به توفيق اين تلاش‌ها در آينده نيز وجود ندارد.
افزايش رشد اقتصادي، مبارزه با تورم، گراني، فساد و رانتخواري، افزايش ميزان اشتغال و كاهش بيكاري، رشد توليد ناخالص ملي و موارد ديگري مانند اينها، همگي جزء وعده‌هاي دولت اصولگرا و شخص آقاي احمدي‌نژاد به مردم بوده كه به علت ناكامي در تحقق آنها، احساس مي‌شود كه افزايش رسانه‌هاي وابسته به دولت و تبليغات رسانه‌اي مي‌تواند اين شكست را جبران كند.
با اين حال، اگر دولت نهم تنها يك كار را انجام دهد آنگاه مي‌توان تلاش‌هاي آن براي در اختيار گرفتن بيشتر رسانه‌ها را كاملا بي‌عيب و نقص دانست. اين كار هم آن است كه دولت نهم فشارهاي فراوان عليه مطبوعات مستقل و اصلاح‌طلب، الزام آنها به حركت در چارچوب خطوط قرمز دولت به جاي خطوط قرمز نظام، اتهام پراكني، توهين و اجبار مطبوعات به چاپ جوابيه‌ها و اعمال محدوديت‌هاي مالي به آنها از طريق خودداري دستگاه‌هاي دولتي از اعطاي آگهي را كنار بگذارد. سانسور و اعمال فشار بر مطبوعات در ايران هميشه وجود داشته و روزنامه‌نگاران ايراني با اين مسائل بيگانه نيستند اما دولت مي‌تواند با عمل به اين موارد، ادعاي آزاديخواهي خود در حوزه رسانه‌اي و اطلاع‌رساني را اثبات كند.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن