تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817004832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره نمايشگاه «فصل اول، بهار» تاثير ناگزير فضاهاي نمايشگاهي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: درباره نمايشگاه «فصل اول، بهار» تاثير ناگزير فضاهاي نمايشگاهي
علي مطلب زادهخواسته يا ناخواسته بر يك نمايشگاه گروهي و با هر شكل اجرايي مفروض، فضايي حاكم است كه ماهيت عناصر موجود در بطن اين نمايشگاه اعم از آثار، هنرمندان، مخاطبان و... را تحت تاثير قرار داده و آنها را در قالب جديدي تعريف مي كند. اين قالب اگر چه ممكن است در ابتداي امر مناسب تشخيص داده شود اما در هر صورت حاصل تاثير فضاي حاكمي است كه از آن با عنوان جو نمايشگاهي نام برده مي شود. اثر هنري به خودي خود و با هر شكلي كه ارائه شود يك اثر هنري است. اين اثر مي تواند در يك فضاي موزه يي به شكل يك اثر هنري و حتي ناب تر از آنچه قبلاً بوده باقي بماند يا اينكه در فضاي تجاري- آن چنان كه معمول اين سال ها است- تبديل به يك كالاي ارزش گذاري شده و قابل مبادله شود يا حتي خارج از اين دو فضا و در محيط شخصي خالقش تنها حديث نفسي باشد كه ديگران را نه راهي به آن است و نه دركي از آن. با اين حساب مكان ارائه اثر، كيفيت آن (چيزي كه از قبل در آن موجود بوده و شايد قابليت كم شدن يا زياد شدن ندارد) را تحت تاثير قرار مي دهد. در اين حالت فضا و نوع اجراي آن (اين بار در قالب يك نمايشگاه گروهي) همه چيز را در خود حل مي كند تا در نهايت اين فضا پيش از آنكه به قصد ارائه آنچه از پيش مدنظر بوده شكل بگيرد، تنها خودش را در همان لحظه رويت ارائه و تعريف كند. اين تعريف لحظه يي اگر چه در فضاي هنر معاصر (و بيشتر از طرف هنرمند) امري مطلوب به شمار مي آيد اما خواه ناخواه مشكلاتي به دنبال دارد كه پيش از آنكه به نفع ارائه كنندگان اثر محسوب شود به ضرر بيننده آن اثر است. هنوز كه هنوز است مخاطب آثار هنري در ايران (چه خاص و چه عام) عادت ندارد جز فضاي موزه يا گالري (حتي اگر در منزل يا كارگاه هنرمندي هم باشد) رو در روي يك اثر هنري (البته اثري كه بنا به تعاريف پيش ساخته و معمول مناسب ارائه در هر كدام از اين مكان ها باشد) قرار بگيرد. سخت است بتوان مخاطب را بدون پيش زمينه قبلي (با معناي تعريف آماده شده در ذهن هر مخاطبي) به محل ارائه آثار هنري كشاند؛ چرا كه او از ابتدا انتظار ديدن چيزي جداي از فرض ثابت و بدون تغيير تابلو روي ديوار موزه يا گالري را ندارد. سخت تر از آن كشاندن او پاي تابلوهايي است كه به هر دليلي، قيمت درج شده در كنار اين آثار را مناسب تشخيص نمي دهد. با همه اين مشكلات يا بايد به سراغ كليشه هاي رايج برگزاري نمايشگاه در اين سال ها رفت يا اينكه سختي خطر كردن و به اصطلاح نمايشگاه نامتعارف گذاشتن را با همه عواقب موجود در آن اعم از شكست فرضيه ها، عدم استقبال، وقوع هر نتيجه يي جز آنچه پيش بيني شده و... را پذيرفت. نمايشگاه گروهي با عنوان «فصل اول، بهار» در كاخ نياوران نيز نمايشگاهي از اين جنس نشان مي دهد. از يك سو اين نمايشگاه درگير كليشه هاي رايج نمايشگاه هاي گروهي مثل كارگاه نقد و بررسي، مراسم هاي موازي و... است و از سوي ديگر مي كوشد تا با تجربه هايي جديد از فروش الكترونيكي اثر گرفته تا انتخاب مكان نمايشگاهي و سادگي در شكل اجرايي، قالب جديدي براي يك نمايشگاه هنري تعريف كند. در اينجا تنها بحث بر سر شكل اجراست و نه محتواي آنچه ارائه مي شود. هر كدام از آثار اين نمايشگاه فارغ از شكل جمعي ارائه شان قابل بحث و بررسي اند. مي توان به اندازه آنچه تا اينجا نوشته شده براي تك تك آنها نوشت و نقدشان كرد. اما آنچه در همان ابتدا مانع از اين كار مي شود عنواني است كه اين آثار به بهانه آن در يك جا جمع شده اند. به اين شكل، تاثيري كه اجرا و فضاي اين نمايشگاه بر كيفيت و محتواي آثار آن مي گذارد مقدم تر و به همين بهانه قابل بررسي بيشتر است. مشكل از آنجا آغاز مي شود كه اين نمايشگاه نه در كليشه هاي رايج قرار مي گيرد و نه به واسطه حجم تجربه هاي جديدش بايد براي آن به دنبال تعريفي تازه گشت. در اين نمايشگاه نه از تنوع طلبي رايج در نمايشگاه هاي گروهي خبري است و نه مي كوشد تا با طرح موضوعي واحد، انسجام و تعادلي در كل فضاي نمايشگاهي اش ايجاد كند. از يك سو اين نمايشگاه قصد دارد تا راه هاي نرفته را طي كند، و از سوي ديگر فراتر رفتن از مرزهاي مشخص و تجربه شده را نمي پسندد. اگر چه اين نمايشگاه اولين تجربه از اين جنس نشان مي دهد و به همين دليل مي تواند در آينده پس از آزمون و خطاهاي پيش آمده در طول دفعات برگزاري اش به سمت بهتر شدن پيش رود، اما «فصل اول، بهار» به عنوان اولين گام از اين مسير تا حدي انتظارات پيش بيني شده براي آن را برآورده نمي كند. اين انتظارات پيش از هر چيز با تاكيد بر مخاطب محوري در اين نوع نمايشگاه ها حاصل مي شود. نه اين نمايشگاه بلكه هر نمايشگاه ديگري انتظار دارد تا مخاطب را با حربه هاي مستقل خودش به سمت خود جذب كند و اين انتظار اگر بنا بر فروختن اثر هنري در قالب آن نمايشگاه باشد بيشتر هم خواهد شد. با اين حساب شناخت سليقه مخاطب در انتخاب يك اثر، چه براي ديدن و چه خريد، مهم تر از برگزاري نمايشگاهي صرف تنها به منظور فراهم كردن مكاني براي ارائه آثار نشان مي دهد. طبيعي است كه در هر نمايشگاه گروهي بخشي از تنوع ها و جزييات به واسطه حضور اصل كلي تر اجماع از بين برود. طبيعي تر از آن سادگي معمول اين نوع نمايشگاه ها از قاب كردن كارها گرفته تا چيدمان آثار روي ديوار، حجم انبوه آثار ارائه شده، تاثير محدوديت هاي زماني و مكاني بر كيفيت نمايشگاه، تعداد هنرمندان حاضر و... است. در اين صورت اگر چه نمايشگاهي با تاكيد بر عبارت هايي همچون يك دست، متعارف، ميسر و حتي صميمي شكل مي گيرد اما در نهايت با عدم توجه به خواسته هاي مخاطب در چنين نمايشگاهي، امكانات حاصل از حضور او را براي اين نمايشگاه حذف كرده ايم. از ياد نبريم اين روزها تعداد بازديدكنندگان از يك نمايشگاه و ميزان آثار فروش رفته و شايد حتي قيمت هاي درج شده براي آثار ملاك معتبرتري براي سنجش موفقيت يك نمايشگاه محسوب مي شود تا اينكه قرار باشد به مسائلي پرداخته شود كه تا چند سال پيش دليل اين موفقيت بود. با اين حساب شايد بهتر باشد با تغيير شرايط پيشين و با توجه به امكانات موجود، جسارتي هم براي تغيير اصول رايج در برگزاري نمايشگاه ها به خرج دهيم.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن