تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812862450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازار مسكن ايران از نگاه خارجي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بازار مسكن ايران از نگاه خارجي‌ها
تداوم سقوط مسكن در آمريكادنياي اقتصاد- خبرگزاري رويترز در گزارشي از وضعيت بازار مسكن در ايران، دو دليل عمده را براي روند فزاينده قيمت‌ها در اين بازار معرفي كرده است.در اين گزارش كاهش دستوري نرخ بهره و سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور دو عامل اساسي براي دامن زدن به گراني مسكن در ايران تحليل شده است.
نرخ بهره پايين، تقاضاي زياد و هجوم سرمايه‌هاي ايرانيان مقيم خارج
عوامل تحريك بازار مسكن ايران از نگاه رويترز
خبرگزاري فرانسه:در حال حاضر بسياري از صنعتگران ترجيح مي‌دهند بخشي از سرمايه خود را در بخش مسكن وارد كنند
نيلوفر قديري
خبرگزاري رويترز در گزارشي از وضعيت بازار مسكن در ايران، دو دليل عمده را براي روند فزاينده قيمت‌ها در اين بازار معرفي كرده است.
در اين گزارش كاهش دستوري نرخ بهره و سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور دو عامل اساسي براي دامن زدن به گراني مسكن در ايران تحليل شده است.
آنچه در پي مي‌آيد عين گزارش خبرگزاري رويترز از بازار مسكن كشورمان است:
ميليونرهاي تهراني
خانم ن. احتشامي براي خريد خانه‌اي شيك به تازگي 6 ميليون دلار پول پرداخته‌است. اشتباه نكنيد اين خانه در نيويورك يا لندن نيست. اين خانه در تهران پايتخت ايران واقع است. او كه 56 سال سن دارد و يك طراح داخلي از خانواده‌اي ثروتمند در شمال تهران است، مي‌گويد: من حالا يك ميليونرم.
اما هيچ چيز ديگر در زندگي اين زن به زندگي ميليونرها شبيه نيست. او درحاليكه كه كنار پنجره خانه‌اش ايستاده و آن را مي‌بندد، مي‌گويد: احساس مي‌كنم كه در يك هلي‌كوپتر نشسته‌ام. از اينجا من كل شهر را مي‌بينم.
اين ماجرايي است كه اكنون در كل دنيا هم تجربه شده‌است، يعني افزايش ناگهاني قيمت‌ها كه بخشي از آن از وام‌دادن‌هاي آسان ناشي مي‌شود. اما در ايران مردم بسيار از قيمت بازار عقب هستند.
آقاي م. باقري يك بازرگان است كه از سال 1980 در آلمان زندگي مي‌كند و اميدوار است كه از اين الگوي جديد در ايران سود هنگفتي نصيب خود كند.
او از اروپا جايي كه در آن زندگي مي‌كند وام مي‌گيرد و در تهران آپارتمان مي‌خرد. او مي‌گويد كه به زودي به يك ابرثروتمند تبديل مي‌شود.
از سال 2005 (يعني بعد از انتخابات رياست‌جمهوري ايران)، بازار املاك در اين چهارمين توليدكننده بزرگ نفت دنيا رونق گرفته است. كارشناسان اقتصادي مي‌گويند كه قيمت املاك در ايران تنها در سال 2007 ، بيش از 100 درصد افزايش يافته‌است. اين افزايش قيمت در سال 2006 بيش از 62 درصد و در سال 2005 بيش از 50 درصد بوده‌است. بعضي كارشناسان اقتصادي مي‌گويند كه اين افزايش قيمت ادامه خواهد يافت؛ چرا كه با پايين كشيدن نرخ بهره به ميزاني كمتر از نرخ تورم، ايراني‌ها و سرمايه‌گذاران در بازار ملك به دنبال فرصتي براي سود بيشتر مي‌گردند.
رضا عبدي‌زاده از كارشناسان اقتصادي مي‌گويد كه اين افزايش قيمت ممكن است يك حباب باشد. اين روند شايد روندي كاذب باشد؛ چرا كه سير افزايش قيمت‌ها منطقي نيست. اما فعلا كه يك حقيقت است. قيمت مسكن در ايران معمولا كم نشده‌است. دولت ايران ممكن است بتواند روند افزايش قيمت را متوقف كند اما بعيد است كه بتواند آن را پايين بياورد.

وام‌هاي سريع
دولت محمود احمدي‌نژاد طرحي را براي دادن وام‌هاي سريع به بنگاه‌هاي زودبازده به اجرا گذاشت. بر اساس اين طرح به افراد و شركت‌هايي كه براي ايجاد شغل در ايران برنامه دارند مقدار زيادي وام داده مي‌شد. نرخ بيكاري در ايران بالاي 10 درصد است. اين برنامه كه نوعي بسته محرك اقتصادي بود، باعث افزايش تورم شد و انتقاد و هشدار بسياري از جمله طهماسب مظاهري رييس كل بانك مركزي ايران را برانگيخته‌است. سعيد ليلاز يك كارشناس اقتصادي در اين زمينه مي‌گويد: اين كار مشكلاتي به وجود مي‌آورد، زيرا موضوع و مشكل اصلي وجود سرمايه‌ و نقدينگي است.
دولت گفته‌است كساني كه از اين پول به جاي ايجاد اشتغال، براي سرمايه‌گذاري در ملك استفاده كنند براي 5 سال از دريافت هرگونه وامي محروم خواهند شد.
احمدي‌نژاد كه به خاطر اين سياست‌ها مورد انتقاد كارشناسان اقتصادي قرار گرفته‌بود، نرخ بهره را با وجود رشد شديد نقدينگي در سال گذشته كاهش داد. اكنون نرخ بهره زير نرخ تورمي است كه اكنون بالاي 20 درصد در سال است.

پرش ناگهاني
علي افشاري يكي از بنگاهداران معاملات ملكي در اين باره مي‌گويد: وقتي فرصت ديگري براي سرمايه‌گذاري وجود نداشته‌باشد و نرخ بهره بانكي هم زير نرخ تورم باشد طبيعي است كه پول به سوي بازار املاك سرازير مي‌شود.
دولت تاكنون در تلاش براي مهار قيمت‌ها در اين بازار ناموفق بوده‌است. هر سال يك ميليون نفر خواستار مسكن در ايران به اين بازار وارد مي‌شود و اين درحالي است كه هر سال در اين كشور تنها 600 هزار خانه جديد ساخته مي‌شود. به اين ترتيب ميزان كمبود مسكن بالاست.
ح. تقوي كارمند است و دو فرزند دارد. او خانه 60 متري خود را در تهران فروخته تا خرج عروسي پسرش را تامين كند. از آن زمان تا كنون او حتي نتوانسته يك آپارتمان كوچكتر براي خود و خانواده‌اش اجاره كند. اين درحالي است كه او فكر مي‌كرد با فروش خانه‌اش مي‌تواند يك آپارتمان كوچك‌تر خريداري كند و خرج عروسي پسرش را هم بدهد. اكنون اما او در سن 55 سالگي بدون خانه و سرپناه مانده‌است.
بعضي دلالان معاملات ملكي و بنگاهداران با شعله‌ورتر كردن اين آتش، پيش‌بيني مي‌كنندكه در ماه‌هاي آينده قيمت‌ها با يك جهش رو‌به‌رو مي‌شود. اين پيش‌بيني
آنها ناشي از فشارهاي بين‌المللي است كه اين روزها بر ايران شدت گرفته است.
نرخ پايين بهره، تقاضا براي مسكن و تهديدهاي بين‌المللي همگي به اين افزايش قيمت دامن مي‌زند و اين درحالي است كه ايراني‌ها بيشتر از گذشته سرمايه خود را در بخش مسكن و ساخت و ساز سرمايه‌گذاري مي‌كنند. سرمايه خارجي در موفقيت اين بازار نقش بزرگي دارد، زيرا ارزش ريالي پول ايراني‌هاي ساكن خارج از كشور در سال‌هاي اخير افزايش يافته‌است. دليل آن هم اين است كه ايراني‌ها نگران آن هستند كه دارايي‌شان در بانك‌هاي خارجي در اثر تحريم‌هاي آمريكا بلوكه شود. به همين دليل اين پول را به ايران مي‌فرستند.
باقر صفريان يك مهندس عمران كه در كار ساخت‌وساز انبوه خانه در جنوب تهران مشغول است، مي‌گويد، قيمت‌ها افزايش خواهد يافت چرا كه رونق ساخت‌وساز در بخش‌هاي عمده كشور از جمله شهرهاي نزديك تهران رونق قابل توجهي گرفته‌است. او مي‌گويد، مردم پول دارند و با كاهش ارزش در مقابل دلار و طلا ترجيح مي‌دهند كه در بازار املاك سرمايه‌گذاري كنند.
محمود رحيمي يك كارمند 35 ساله دولت است كه زندگي او هم در اثر اين افزايش ناگهاني قيمت لطمه ديده است.
او مي‌گويد اكنون خريد يك آپارتمان خيلي كوچك هم در تهران غيرممكن است قيمت‌ها اكنون بين متري 2 هزار تا 20 هزار دلار در نوسان است.
رحيمي مي‌گويد: حتي اگر ما هيچ چيزي نخوريم و طي 40 سال حتي يك ريال هم خرج نكنيم شايد بتوانيم بعد از اين مدت يك خانه 20 متري بخريم. البته اگر تا آن زمان قيمت‌ها ثابت بماند و بيشتر نشود.

رقابت تهران و پاريس
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي به بررسي وضعيت مسكن در تهران پرداخت و نوشت: در حالي كه اقتصاد ايران از تورم صدمه مي‌بيند، مالكان خانه‌ در ايران به سرعت در حال ثروتمندتر شدن هستند.
اين خبرگزاري اد امه داد: يك پنت‌هاوس لوكس هزار و 400‌متري در شمال تهران اخيرا 21‌ميليون دلار به فروش رفت كه قيمت هر مترمربع آن حدود 15‌هزار دلار بوده است، اين در حالي است كه ميانگين حقوق ماهانه ايرانيان معادل 300 تا 460‌دلار در ماه است.
در حالي كه بازار مسكن در آمريكا دچار مشكل شده است، قيمت‌هاي خانه در مناطق حومه شهر تهران طي سه ماه دست كم 10‌ميليون ريال (بيش از هزار دلار) افزايش يافته است.
به اعتقاد خبرگزاري فرانسه، قيمت مسكن در تهران قابليت رقابت با قيمت مسكن در پاريس را دارد به طوري كه در پايتخت فرانسه هر متر مربع خانه 10 تا 100‌ميليون ريال (شش هزار و 500 تا 10‌هزار و 700‌دلار) معامله مي‌شود.
يك آژانس املاك در تهران با اعلام اينكه متراژ خانه‌هاي شمال شهر تهران به طور ميانگين 200‌متر مربع است، گفت: براي خريد خانه در مناطق شمالي شهر بايد دست كم يك ميليون دلار پرداخت كنيد.
با توجه به فعاليت بي‌رونق بازارهاي سهام، بخش املاك يكي از مطمئن‌ترين بخش‌ها براي جذب نقدينگي است كه در پي افزايش قيمت نفت به اقتصاد ايران سرازير شده است.
اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود كه ايسنا آن را منتشر كرده است، به امكانات لوكس خانه‌هاي شمال تهران پرداخته و مي‌نويسد: تسهيلاتي همچون استخر، سونا، جكوزي و غيره در خانه‌هاي نوساز به وفور يافت مي‌شود تا خريداران ثروتمند بيشتري جذب شوند به طوري كه حتي يكي از برج‌هاي مسكوني تهران داراي محل مخصوص فرود هلي‌كوپتر هست و برخي از آنها از آسانسورهايي براي منتقل كردن خودروها به داخل آپارتمان نيز برخوردارند.
اين در حالي است كه افزايش قيمت مسكن تنها منحصر به مناطق شمالي شهر تهران نيست و ديگر مناطق و شهرهاي بزرگ همچون اصفهان، مشهد و تبريز نيز با چنين افزايش قيمتي مواجه هستند به طوري كه در شهر پرند و هشتگرد كه در حومه تهران نيز قرار دارند قيمت‌ها افزايش داشته‌اند.
يك صاحب آژانس املاك مي‌گويد: مسكن سودمندترين محل براي سرمايه‌گذاري است، قيمت‌ها طي يك سال پيش 100‌درصد افزايش داشته و به افزايش خود نيز ادامه خواهد داد. هيچ بخش ديگري چنين سوددهي ندارد.
اين در حالي است كه بسياري ديگر نيز چنين عقيده‌اي دارند. صاحب يك فروشگاه فست‌فود معروف تهران با اعلام اينكه بازار مسكن براي سرمايه‌گذاري محل مناسبي است، مي‌گويد: ما در ماه‌هاي شلوغ ژانويه و فوريه تنها شش‌ درصد سود داشته‌ايم، اين در حالي است كه سود بازار مسكن بسيار بيشتر است.
يك صنعتگر ايراني كه افزايش قيمت‌ها منجر به تعطيلي دو شركت واردات محصولات پتروشيمي او شده مي‌گويد، ما طي يك سال در حدود 800‌هزار دلار زيان كرديم و پس از آن سرمايه‌گذاري در بخش مسكن را انتخاب كرديم و جالب بود كه طي دو ماه سود برابر با زيان خود را به دست آورديم.
به اعتقاد تحليلگر خبرگزاري فرانسه، در حال حاضر بسياري از صنعتگران ترجيح مي‌دهند تا بخشي از سرمايه خود را در بخش مسكن وارد كنند. در حالي كه برخي از ناظران پيش‌بيني مي‌كنند كه حباب كنوني مسكن خواهد تركيد، ديگران معتقد هستند كه بهاي مسكن همچنان به افزايش خود ادامه خواهد داد.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن