تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814688224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كنفرانس بين المللي زبان فارسي تاجيكي و فناوري اطلاعات برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كنفرانس بين المللي زبان فارسي تاجيكي و فناوري اطلاعات برگزار شد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دوشنبه - كنفرانس بين المللي زبان فارسي تاجيكي و فناوري اطلاعات روز چهارشنبه با شركت صاحبنظران ايراني، تاجيك و برخي ديگر از كشورها در تالار آكادمي علوم تاجيكستان در شهر دوشنبه برگزار شد.


به گزارش ايرنا ، در اين كنفرانس يك روزه 14 مقاله و سخنراني علمي در موضوعات مختلف از جمله فناوري اطلاعات و زبان ملي ، روش هاي تدوين و ارزيابي اصطلاحات ، نقش فناوري اطلاعات در واژه گزيني در زبان ، بررسي مسائل بنيادي پيكره زبان تاجيكي ، نقش اينترنت در پيشرفت علم بشري و پيوند آثار رودكي ، مولوي و لايق با پيكره هاي الكترونيك ارايه شد.
"قهرمان سليماني"رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان با ارايه مقاله اي با عنوان فناوري اطلاعات و زبان ملي گفت: زباني كه نتواند خود را با دگرگوني هايي كه در جهان معاصر به سرعت حاصل مي شود تطبيق دهد خود بخود حذف مي شود.
وي افزود: خذف زبان در واقع ازبين رفتن هويت ملي و فرهنگي از عرصه مناسبات جهاني است و اين امر علاوه بر خسارات عظيم فرهنگي مي تواند موجب سلب اعتماد بين دولت و شهروندان شود.
وي اظهار داشت: دولت بايد مردم را به گونه اي تربيت كند تا همگام با تحولات علمي و پيشرفت فناوري در جهان حركت كنند و بتوانند با زباني پويا از دستاوردهاي علمي جديد در عرصه فناوري اطلاعات استفاده كند.
سليماني گفت: امروز زبان فارسي يك معيار فرهنگي در جهان است و تاجيك ها مي توانند از طريق پيوند با اين زبان نياكان به اطلاعات نوين در جهان دست يابند.
"طالب رازي" عضو كميته اصطلاحات آكادمي علوم تاجيكستان هم طي سخناني گفت: سايت هاي زبان تاجيكي در اينترنت در مقايسه با زبان هاي ديگر بسيار كمتر است و جوانان تاجيك مجبور مي شوند براي دسترسي به اطلاعات روز به سايت هاي غربي و روسي مراجعه كنند.
وي افزود: دنيا در حال پيشرفت است و تاجيكستان از قافله عقب مانده است پس بايد از راه هايي كه مي توان ضمن حفظ هويت ملي براي رفع كمبودها در عرصه فناوري اطلاعات و جبران عقب ماندگي ها اقدام كرد.
وي گفت: امروز مهمترين مساله براي تاجيك ها سازگاري زبان با فناوري جديد است كه اميدواريم با همكاري جمهوري اسلامي ايران و استفاده از تجارب آن در واژه سازي مردم تاجيك به فناوري اطلاعات دسترسي بيشتري داشته باشند.
اين صاحبنظر تاجيك با اشاره به موفقيت هاي ايران در عرصه علم ، فناوري و چاپ كتاب افزود: تبديل خط سرليگ تاجيكي به فارسي دري درحال پيگيري است و اميدواريم با تحقق آن در آينده نزديك دسترسي مردم به فناوري اطلاعات تسهيل شود.
آساق **305**1392
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن