تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816842664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش جلسه منطق كاربردي /كرانه هاي جهان هر كس محدود به زبان اوست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش جلسه منطق كاربردي /كرانه هاي جهان هر كس محدود به زبان اوست
مشهد - خبرگزاري مهر : مدير اجرايي فعاليتهاي قرآني جهاد دانشگاهي مشهد گفت: ويتگنشتاين معتقد است كرانه هاي جهان هر كس محدود به زبان اوست.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، ياسر ميردامادي امروز در هفتمين جلسه از سلسله جلسات دوره آموزش فلسفه دين و منطق كاربردي، كه در مجتمع فرهنگي جهاد دانشگاهي مشهد برگزار شد افزود : طبق نظريه ويتگنشتاين زبان امري تاريخي است و در طول تاريخ مي تواند دستخوش تغيير شود.

مدير اجرايي فعاليتهاي قرآني جهاد دانشگاهي مشهد اين نظريه را غير ارتجاعي خواند و گفت : ارجاع اين نظريه به امر واقع نيست بلكه به نشانه ها و قواعد همان زبان است.

وي در خصوص بصيرت هاي نهفته در نظر ويتگنشتاين افزود: در نظريه ويتگنشتاين بصيرت هايي نهفته است و اعتقاد به اينكه زبان چندان هم منفعل نيست و معنا داري زبان را نبايد با ارجاع به امر واقع كاست از جمله ان بصيرت هاست.

مدرس دوره آموزشي فلسفه دين و منطق كاربردي در ادامه بحث "ناواقع گرايي ديني" و در توضيح نظريه هاي معنا، پس از تقسيم اين نظريه به دو شاخه ارجاعي و غير ارجاعي در خصوص نظريه هاي ارجاعي معنا تصريح كرد : گزاره ها وقتي معنادار هستند كه دلالي يا ارجاعي باشند و هر كدام از اجزا گزاره اشاره به امري واقعي داشته باشند.

ميردامادي چالشهاي فراروي اين نظريه را چنين بيان كرد : اولا در زبان چيزهايي هست كه معني دار است اما به هيچ چيز ارجاع نمي دهد (من به خاطر تو اين جا هستم) و دوم برخي گزاره ها غير وجودي اند.

وي صادق و كاذب بودن يك جمله را ضرورتا با معني داري يا بي معني بودن آن مرتبط ندانست و اظهار داشت : بعضي ها جهت حفظ نظريه ارجاعي معنا بر وجود معدومات تاكيد كردند و يك عالم مثالي را كه عالم معدومات است متصور شدند.

ميردامادي در توضيح " نظريه تصوير معنا" تصريح كرد: اين نظريه مانند نظريه ارجاعي است و گزاره هاي زباني را وقتي معنادار مي داند كه تصويري از امر واقعي باشند.

وي در ادامه افزود : با اين اوصاف نظريه هاي ارجاعي معنا مي گويند كه گزاره هاي ديني بي معنا هستند نه اينكه كاذب هستند چون گزاره هاي كاذب، هر چند كاذب اند اما معنا دارند يعني نظريه ارجاعي معنا بسياري از گزاره هاي با معنا حتي صادق را بي معنا مي كند.

ميردامادي اظهار داشت : پوزيتيويست ها مدافع نظريه ارجاعي هستند و گزاره اخلاقي را هم بر آمده از عواطف و احساسات مي دانند.

وي در ادامه بحث منطقي كاربردي در معرفي "مغالطه مقدمات ناسازگار " تصريح كرد : مدعا نبايد داراي مقدمات ناسازگار باشد زيرا اگر مدعايي مقدمات ناسازگار داشته باشد نتيجه آن استدلال نادرست است.

ميردامادي با بيان اين مطلب كه گزاره هاي داراي تناقض در واقع مواجه نيستند افزود: اين گزاره ها ممكن است در ظاهر موجه باشند اما در واقع موجه نيستند و " برهان شر" با دو مقدمه " خداي قادر مطلق، عالم مطلق و خير خواه مطلق وجود دارد"، "در عالم شرور وجود دارد" و نتيجه "چون شرور در عالم وجود دارد پس خداي با اين صفات وجود ندارد" اين سخن را تصديق مي كند.

وي مغالطه " گذشته گرايي" را نوعي "مغالطه پيش فرض نادرست" ناميد و اظهار داشت : اين مغالطه زماني است كه شخص قدمت داشتن ادعايي را دليل بر در ست بودن آن بداند.

ميردامادي مغالطه "عدم سابقه" را نقطه مقابل مغالطه "گذشته گرايي" دانست و تصريح كرد: بر عكس، اين مغالطه زماني رخ مي دهد كه فرد به جاي رد ادعا با دليل صرفا ادعا را به خاطر اينكه سابقه زيادي ندارد رد مي كند.

وي در پايان و در توضيح "مغالطه تجدد گرايي" و "توسل به اكثريت" افزود: در جايي كه جديد بودن يك نظريه دليل بر درستي آن و قديمي بودن دليل بر نادرستي گرفته شود با مغالطه "تجدد گرايي" مواجهيم و چنانچه نظريه اي چون اكثرا آن را قبول دارند قبول شود مغالطه "توسل به اكثريت" رخ داده است.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن