تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814668810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فتاح خبر داد: 3 درصد اعتبارات عمراني براي واردات سيمان


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: فتاح خبر داد: 3 درصد اعتبارات عمراني براي واردات سيمان
جام جم آنلاين: وزير نيرو از موافقت دولت براي اختصاص سه درصد از اعتبارات عمراني وزارتخانه متبوعش براي واردات سيمان در سالجاري خبر داد. وي با اشاره به وجود قوانيني مبني بر وظايف دولت براي نگاه به آب به صورت مديريت جامع و يكپارچه گفت: طبيعي است كه هماهنگي دو وزارتخانه نيرو و جهاد كشاورزي بيشترين تاثير را در اين خصوص دارد.


به گزارش مهر، پرويز فتاح در حاشيه نشست مشترك با وزير جهاد كشاورزي در جمع خبرنگاران گفت: وزارتخانه هاي نيرو و بازرگاني براي احياي كميته بهبود وضع آب ، تغيير الگوي كشت و بهينه سازي استفاده از آب كه در برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده بود، به توافق رسيدند؛ اين درحالي است كه اين كميته در سطح معاونان دو وزارتخانه تشكيل خواهد شد و توافقات آن مورد پذيرش دو وزير قرار مي گيرد.

وزير نيرو اين امر را يك گام مثبت براي مديريت بهينه آب كشور عنوان و تصريح كرد: هم اكنون بخش كشاورزي بعنوان بزرگترين مصرف كننده 90 درصد آب كشور را به خود اختصاص مي دهند كه هم اكنون هماهنگي مناسبي ميان دو وزارتخانه وجود دارد و اين دو وزارتخانه درصدد ارائه راهكارهاي مشتركي براي توسعه امور كشاورزي، بهبود وضعيت توليد محصولات و استفاده بهينه از آب كشور هستند.

فتاح توسعه كشتهاي گلخانه اي و حركت به سمت كشاورزي مكانيزه را ازجمله اين راهكارها برشمرد و افزود: دو وزارتخانه نيرو و كشاورزي بر ضرورت حمايت جدي تمام دستگاه ها از كشت گلخانه اي و كشاورزي مكانيزه تاكيد دارند.

به گفته وي، هم اكنون از مجموع آب مصرفي كشور، حدود 92 درصد در بخش كشاورزي، 6 درصد در بخش شرب و حدود 2 درصد در بخش صنعت و ساير مصارف استفاده مي شود؛ هم اكنون برخي از دشتهاي كشور به دليل برداشتهاي اضافي با بيلان منفي مواجه هستند كه براساس برنامه چهارم، مجاز به برداشت از اين دشتها نيستيم و بيلان منفي بايد به مثبت تبديل شود.

فتاح افزود: بخشي از برنامه صرفه جويي بايد به ترميم آب و بهبود و بهينه كردن منابع زيرزميني و بخش ديگر نيز براي توسعه كشتهاي گلخانه اي و ساير مصارف مورد نياز اختصاص يابد.

فتاح خاطرنشان كرد: وزارت نيرو يكي از وظايف خود را تخصيص آب براي متقاضيان كشت گلخانه اي مي داند كه اين امر سبب سرعت بخشيدن به افزايش بازده آبياري در بخش كشاورزي خواهد شد. اين درحالي است كه از مجموع آب مصرفي در جهان 70 درصد در بخش كشاورزي ، 10 درصد در بخش شرب و 20 درصد در بخش صنعت و ساير مصارف مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي افزود: ايران با آمار جهاني فاصله زيادي دارد و هرچه سامانه كشاورزي به سمت مكانيزه شدن و مصرف بهينه آب پيش رود، افزون بر صرفه جويي در مصرف آب ،عملكرد توليد نيز به دليل كنترلهاي بيشتر، افزايش خواهد يافت.

وزير نيرو در ادامه با اشاره به لايحه 20 ميليارد ريالي كه توسط وزارتخانه هاي نيرو و جهاد كشاورزي تهيه و در ستاد خشكسالي نهايي شده، گفت: دولت بر متن تهيه شده در اين لايحه صحه گذاشت و اگرچه فرصت تصويب آن در مجلس هفتم فراهم نشد، اما اميدواريم اين لايحه جزو نخستين مصوبات مجلس هشتم باشد، زيرا دولت در خصوص تصويب اين لايحه حساب ويژه اي باز كرده است.

وي اظهار داشت: هم اكنون به دليل تصويب نشدن اين لايحه، دولت به ما اجازه داده است پنج درصد اعتبارات خود را به موضوع خشكسالي و سه درصد را نيز به واردات سيمان اختصاص دهيم كه بر اين اساس، به نظر مي رسد بخشي از پيش بيني ها در خصوص پروژه هاي عمراني عملياتي نشود.

فتاح گفت: وزارت نيرو اواخر پارسال پيش بيني كرده بود كه در سال جاري 15 تا 20 سد در كشور آبگيري و يا به بهره برداري برسد كه اميدواريم نمايندگان مجلس هشتم با تصويب لايحه 20 تريليون ريالي و حتي بيشتر، دولت را در تحقق اهداف پيش بيني شده كمك كنند.

وزير نيرو با اشاره به وجود قوانيني مبني بر وظايف دولت براي نگاه به آب به صورت مديريت جامع و يكپارچه گفت: طبيعي است كه هماهنگي دو وزارتخانه نيرو و جهاد كشاورزي بيشترين تاثير را در اين خصوص دارد.

وي با بيان آنكه وزارت نيرو هم اكنون در حال انجام مطالعات يكپارچه در حوضه هاي آبريز است ، گفت: در زمان حاضر برخي از تاملات اين وزارتخانه براي آغاز طرحهاي جديد ناشي از اين است كه قصد داريم نگرش فراگير و يكپارچه در حوزه آبريز تمام استانها لحاظ كنيم؛ اين موضوعي است كه در قوانين نيز گوشزد شده و از گذشته در سامانه كشور وجود داشته است.

به گفته فتاح، اساسا در گذشته دولتها در ايران براي آب و مديريت آن تشكيل مي شدند كه اين امر بيانگر حساسيت هدايت و مديريت آب است و خواست دولت نهم، وزارت نيرو و سازمان محيط زيست نيز حركت در اين مسير است.

وي درخصوص همكاري وزارت نيرو با وزارت جهاد كشاورزي براي احداث شبكه هاي آبياري اصلي و فرعي نيز گفت: متولي شبكه هاي اصلي (كانالهاي 1 و 2) وزارت نيرو و شبكه هاي فرعي (كانالهاي 3 و 4) وزارت جهاد كشاورزي است كه در دولت نهم اين اجازه به وزارت نيرو داده شده كه با توجه به عقب ماندگي شبكه هاي فرعي، در اين حوزه نيز وارد فعاليت شود.

به گفته فتاح، با اين وجود وزارت نيرو به دليل كمبود بودجه و مسائل تخصصي كه با زمين و كشت سر و كار دارد، تاكنون به طور جدي در اين عرصه وارد نشده؛ اما اميد مي رود اين دو وزارتخانه با پوشش يكديگر، از توان مضاعف در ايجاد بندها و شبكه هاي اصلي و فرعي و حتي سدها استفاده كنند.

فتاح در پايان خشكسالي را تلنگري جدي به تمام مسئولان نظام براي توجه بيشتر به مسائل آب دانست و گفت: سرمايه گذاري در حوزه آب اعم از ايجاد مخازن و كانالها و مسائل مربوط به آبخيزداري توجه ويژه تمام مسئولان را مي طلبد تا در صورت بروز خشكسالي، تبعات آن از قبل پيش بيني شده و جلوي آن گرفته شود.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن