تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816171507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتبيم ها و اميدهاي طرح جامع تهران پاياني ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: يادداشتبيم ها و اميدهاي طرح جامع تهران پاياني ندارد
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .


سيد محمد حسين هاشمي
تهران بي برنامه بعد از 40 سال برنامه دار شد. اين جمله اي بود كه در 24 ساعت گذشته مسئولان شهري بارها و بارها آن را گفتند تا نشان دهند كه پس از سالها نظارت و مديريت سليقه اي، ديگر فعاليت هاي عمراني، اجتماعي و شهري در لواي برنامه اي مشخص و هدفمند قرار خواهند گرفت و در چارچوب آن حركت مي كنند. طرح جامع تهران كه نزديك به پنج سال انواع ميزهاي كارشناسان را ديد و حتي با نظر دو شهردار با دو سليقه متفاوت هم روبرو شد اينك توسط شوراي شهر و در چارچوب سومين نشست راهبردي نهاد مديريت و برنامه ريزي طرح هاي توسعه شهري تهران به دستگاه هاي حوزه مديريت شهري ابلاغ شد. صرف ابلاغ طرح جامع تهران به خودي خود مي تواند هدفمند و برنامه دار شدن تمام فعاليت هاي شهر سازي تهران را نويد دهد اما اين سوال همچنان باقي است كه طرح جامعي كه با حجم عظيم نقد كارشناسان مواجه شده بود آيا مي تواند كارايي لازم را براي كشورشهر تهران داشته باشد؟
در حين تدوين طرح جامع تهران، بسياري از كارشناسان شهري بر اين باور بودند كه اين طرح آنطور كه بايد و شايد توانايي راهبري فعاليت هاي تهران را ندارد و بيشترين نقد خود را دست داشتن شهرداري و وزارت مسكن به عنوان ارگان هاي دولتي در اين طرح مي دانستند و معتقد بودند كه طرح جامع تهران بايد به دست كارشناسان خبره شهرسازي تدوين مي شد و به مرحله ابلاغ و اجراء در مي آمد. همين اختلافات سبب شد تا يكي از مهمترين افرادي كه دستي بر آتش طرح جامع تهران داشت لقاء تدوين اين طرح را به عطايش ببخشد و از تمام فعاليت هايي كه تا آنروز انجام داده بود صرف نظر كند. در همان زمان بسياري از كارشناسان شهرسازي از شوراي شهر، شهرداري و وزارت مسكن به عنوان متوليان تدوين طرح جامع تهران خواستند تا با ارائه طرح جامع ، تغييرات كارشناسي خود را در اين طرح وارد كنند اما سياست شوراي شهر تهران و ديگر سازمان هاي مرتبط با طرح جامع تهران اين بود كه با اطلاع رساني قطره چكاني، اجازه دخالت به اين افراد را ندهند و خودشان آنطور كه صلاح مي دانستند فعاليت خود را انجام دهند. گويي صلاح شهر خويش را تنها خسروان شورايي و وزارت مسكني مي دانستند و بس. در طول اين چند سال هر اتفاقي كه در پايتخت رخ مي داد مسئولان در پاسخ اظهار اميدواري مي كردند كه با اجرايي شدن طرح جامع تمام اين موانع مرتفع شود و حال زماني است كه مسئولان بايد ديگر در مقابل در مقابل تمام سوال هايي كه در حوزه شهري با استناد به طرح جامع جوابي قانع كننده را ارائه و هواله دادن سوال و نقدها به آينده را از ذهنشان بيرون كنند.
با اين وجود به نظر مي رسد سند فرادستي تهران كه ديروز ابلاغ شد شايد توانايي حل مشكلات پايتخت را از جهات مختلف داشته باشد، اما اين سوال ها همچنان وجود دارد كه آيا اين طرح مي تواند نگرش غلطي كه در 40 سال گذشته به تهران حكم فرما بود را جبران كند؟ آيا بلبشويي كه تهران به خصوص پس از دوران ده ساله شهرداري كرباسچي در موارد مختلفي مانند برج سازي، تراكم، دو قسمتي شدن تهران و اين قبيل مسائل به چشم ديد با ابلاغ طرح جامع تهران مي تواند مرتفع شود و در راستاي رسيدن به هدف والاي ام القراي جهان اسلام شدن قدم بردارد؟ آيا طرح جامع تهران مي تواند پاسخگوي نيازهاي فراواني كه امروز در پايتخت 12 ميليوني ايران وجود دارد باشد؟ نيازهايي كه تمام مديران شهري تنها توانستند تا بخشي از آنها را در طول دوران تصدي خود برآورده سازند.
اين ها سوالاتي است كه به محض ابلاغ طرح جامع ذهن ها را به خود مشغول ساخت و بايد به انتظار نشست تا جواب آنها در آينده اي نه چندان دور در تهران مشخص شود.
از سويي ديگر مهر سياسي بودن، يك بار ديگر مانند ديگر فعاليت هاي شهري كه در چند ساله گذشته انجام گرفته بود به پيشاني طرح جامع تهران خورد. مهري كه به گفته عليرضا عندليب كه به تازگي با تصميم وزير مسكن، شهردار تهران و رييس شوراي شهر تهران به سمت رييس نهاد مديريت و برنامه ريزي طرح هاي توسعه شهري تهران منصوب شده است مي تواند آينده ناگواري را براي برنامه هاي تهران بوجود آورد. سياسي پنداشتن طرح جامع كه در گاهي از مواقع به اختلاف در ميان اعضاي تدوين كننده آن نيز منتهي شد موضوعي است كه به هر شكل ممكن بايد رخت خود را در آينده اي نه چندان دور از فعاليت هاي شهري تهران ببندد چرا كه ديگر مشخص شده كه سياسي شدن طرح هاي يك شهر بزرگترين خطري است كه مي تواند بالندگي آن شهر را به مخاطره بياندازد.
اما نبايد فراموش كرد كه طرح جامع آزموني است كه هم مي تواند نام شوراي سوم تهران و چهاردهمين شهردار پس از انقلاب آن را در تاريخ ثبت كند و هم مي تواند به عنوان لكه اي تاريك براي آنها تبديل شود. چرا كه با فرض كارآمد بودن طرح جامع تهران، اين طرح بايد به بهترين نحو و توسط تمامي مديران شهري از شهردار گرفته تا مسئولان مناطق شهري اجرايي شود. اما از طرف ديگر اگر اين طرح به معضلات بزرگ تهران همانند حاشيه نشيني، تراكم، فضاي سبز، بافت فرسوده و اين قبيل مسائل بي توجه بوده و يا راهكارهاي اجرايي موثري را قبال اين مسائل ارائه نكرده باشد بي شك تهران در گردابي از مشكلات فرو خواهد رفت كه به بهانه طرح جامع سرپوشي بر آنها گذارده خواهد شد. به نظر مي رسد كه مديران ارشد شهري تهران بايد به منظور دستيابي به شهري ايمن، آرام و با استانداردهاي روز جهاني طرح جامع تهران كه به هر شكل ممكن، توسط كارشناسان و صاحبنظران شهرسازي كشور آماده شد را سرلوحه فعاليت هاي خود قرار دهند و فارغ از هرگونه اعمال نظر سليقه اي انچه به صلاح پايتخت كشور كهن ايران است را اجرايي كنند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن