واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ** اربعين و اختلاف نظرات در تاريخ حبيب السير آمده است: يزيد بن معاويه سرهاي مقدس شهدا را در اختيار علي بن الحسين(ع) قرار داد و آن بزرگوار در بيستم ماه صفر آن سرها را به بدن هاي پاكشان ملحق ساخت و آنگاه عازم مدينه طيبه شد. ابو ريحان بيروني در آثار الباقيه گفته است: در روز بيستم ماه صفر، سر مقدس حسين(ع) به بدن مطهرش باز گردانيده و دفن شد به هنگامي كه اهل بيت امام حسين(ع) پس از بازگشت از شام در روز اربعين جهت زيارت آمده بودند. سيد ابن طاووس در اقبال ميگويد: چگونه روز بيستم ماه صفر، روز اربعين است در حاليكه حسين (ع) روز دهم محرم به شهادت رسيد، بنابراين اربعين، روز نوزدهم ماه صفر بايد باشد. آنگاه سيد ميگويد: محتمل است ماه محرم سال 61، 29 روز بوده است كه طبعا بيستم ماه صفر، روز اربعين است، و احتمال دارد كه ماه محرم تمام بوده اما چون امام حسين(ع) در پايان روز عاشورا شهيد شده از اين رو روز عاشورا را به حساب نياوردهاند. در مصباح آمده است: حرم حسين(ع) در روز بيستم ماه صفر به همراه علي بن الحسين(ع) به مدينه رسيدند، و شيخ مفيد همين قول را اختيار كرده است و در غير مصباح آمده است كه ايشان در روز بيستم ماه صفر پس از مراجعت از شام به كربلا رسيدند. همانگونه كه در نقل هاي ذكر شده مشهود است، اهل بيت(ع) در همان سالي كه حادثه كربلا رخ داد (سال 61)، پس از مراجعت از شام و در روز اربعين به كربلا آمدند، و يا اينكه در سال 62 يعني يك سال بعد از شهادت، رهسپار كربلا شداند، و در ادامه به صورت خلاصه آنچه در اين رابطه گفته و يا نوشته شده است ذكر مي شود: ديدگاه اول: اهل بيت(ع) در همان سال 61 پس از بازگشت از شام و در روز بيستم صفر به كربلا وارد شدند، و اين همان قول صاحب تاريخ حبيب السير است كه پيشتر بازگو كرديم، و در آثار الباقيه ابو ريحان نيز همين نظر آمده و ظاهر عبارت سيد ابن طاووس در الملهوف هم همين مطلب را ميرساند و ابن نما در مثير الاحزان نيز همين قول را نقل كرده است. ديدگاه دوم: اهل بيت(ع) همان سال در روز بيستم صفر، قبل از رفتن به شام از كربلا عبور و بر مزار شهيدان خود عزاداري كردند، و مؤلف ناسخ التواريخ اين نظر را برگزيده است. ديدگاه سوم: آل البيت(ع) در سال 62، يعني يك سال بعد و در روز بيستم صفر به كربلا آمدهاند. صاحب كتاب قمقام زخار ميگويد: مسافت و عادت تشريف فرمائي به حرم حضرت سيد الشهداء(ع) در روز اربعين سال 61 هجري به كربلاي معلي مشكل، بلكه خلاف عقل است، زيرا امام حسين(ع) در روز عاشورا به درجه رفيع شهادت نائل آمد و عمر بن سعد يك روز براي دفن كشتگان خود در آنجا توقف و روز يازدهم به جانب كوفه حركت كرد و از كربلاي معلي تا كوفه به خط مستقيم تقريبا هشت فرسخ است، و چند روزي نيز عبيد الله بن زياد اهل عصمت(س) را در كوفه براي معرفي آنان و كار بزرگي كه صورت گرفته و ارعاب قبايل عرب نگاه داشت تا از يزيد خبر رسيد كه اهل حرم را به دمشق اعزام دارد و او هم اسيران را از راه حران و جزيره و حلب به شام فرستاد كه مسافت دوري است و فاصله كوفه تا دمشق به خط مستقيم تقريبا 175 فرسخ است. وي مي افزايد: پس از ورود به شام به روايتي تا شش ماه اهل بيت(ع) را نگاه داشتند تا آتش شعلهور غضب يزيد خاموش شد و پس از حصول اطمينان از عدم شورش مردم موافقت كرد كه حضرت سجاد(ع) با حرم به مدينه بازگردد، پس چگونه اين همه وقايع ميتواند در چهل روز صورت گرفته باشد؟ بطور قطع ورود اهل بيت(ع) به كربلا در سال 62 هجري بوده است. جابر بن عبدالله هم در اربعين 62 به زيارت مشرف شده است و شرافت جابر در اين است كه او نخستين كسي از بزرگان صحابه بوده كه به اين سعادت نايل آمده است. ديدگاه چهارم: احتمال ديگري وجود دارد كه اهل بيت(ع) ابتدا به مدينه آمدند و از مدينه عازم كربلا شدند و سر مقدس امام(ع) را نيز در اين سفر با خود برده و به بدن مطهر ايشان ملحق نمودهاند، اما نه در اربعين سال 61 هجري بلكه پس از مراجعت به مدينه به كربلا رفتهاند. ابن جوزي از هشام و بعضي ديگر نقل كرده است كه سر مقدس حسين(ع) با اسيران به مدينه آورده شد و سپس به كربلا حمل گرديده است و با بدن مطهر دفن شده است. از بعضي مورخان نيز نقل شده است كه صورت حال جريان اقتضاء ميكند كه اهل بيت(ع) در مدتي بيش از چهل روز از زمان شهادت امام حسين(ع) به عراق يا به مدينه رفته باشند، و بازگشت آنها به كربلا، ممكن است، اما روز بيستم صفر نبوده است زيرا جابر بن عبدالله انصاري نيز از حجاز آمده بود و رسيدن خبر به حجاز و حركت جابر از آنجا طبيعتا زماني بيش از چهل روز را ميطلبد. يا اينكه بايد بگوييم جابر از مدينه نيامده بود بلكه از كوفه و يا از شهري ديگر عازم كربلا شده بود. فراهنگ ** 2006 ** 1071 1568
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 560]