تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816874892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمد سميعي گيلاني: عبدالعظيم قريب سرمشقي براي كار معلمي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: احمد سميعي گيلاني: عبدالعظيم قريب سرمشقي براي كار معلمي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

احمد سميعي گيلاني گفت: چنان‌چه مي‌خواهيم سرمشقي براي كار معلمي اختيار كنيم، يكي از بهترين سرمشق‌ها، عبدالعظيم قريب است.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عضو پيوسته‌ي فرهنگستان زبان و ادب فارسي روز گذشته (سه‌شنبه) در همايش يك‌روزه‌ي بزرگداشت «عبدالعظيم قريب» (سير تحول دستور زبان فارسي از آغاز تا امروز) در تالار فردوسي دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه تهران در سخناني عنوان كرد: عبدالعظيم قريب در سال 1257 شمسي متولد شد و در فروردين 1344 به ديار باقي شتافت. او در گركان متولد شد و اكنون ‌نيز خانه‌ي مسكوني‌اش به همان صورت اول باقي ‌است و فرهنگستان زبان و ادب فارسي اين خانه را تعمير كرده و قرار شده براي تحقيق در حوزه‌ي زبان فارسي استفاده شود، كه البته كم‌تر محققي گذرش به آن‌جا مي‌رسد؛ اما اين خانه به رسم ياد‌بود نگهداري مي‌شود كه معماري قديمي و زيبايي دارد.

او در ادامه يادآور شد: قريب مقدمات زبان فارسي را در گركان آموخت و در 15سالگي به تهران آمد تا به تكميل تحصيلات خود بپردازد. در سن 20، 21سالگي، شروع به كار تدريس مي‌كند كه مي‌توان گفت از 87 سال عمر استاد، 60 سال آن به تدريس گذشت، كه البته ضمن كار معلمي، به تحقيق و تأليف هم مي‌پرداخت. در ابتدا در مدرسه‌ي علميه مشغول به تدريس مي‌شود و در ادامه در مدرسه‌ي نظام، مدرسه‌ي سياسي، مدرسه‌ي ايران و آلمان، دارالفنون، دانش‌سراي عالي و دانشكده‌ي ادبيات به تدريس مي‌پردازد.

اين استاد زبان و ادب فارسي در ادامه خاطرنشان كرد: قريب تأليفات متعددي دارد؛ اما آن‌چه از تأليفات وي مشهور است، تأليفاتي ‌است كه در زمينه‌ي دستور زبان فارسي انجام داده است.

وقتي دستور زبان تدريس مي‌كرد، در اين زمينه اثر مدوني وجود نداشت. حتا‌ ميرزا حبيب اصفهاني هم دستور زبان تدريس نمي‌كرد؛ بنابراين معلمي كه مي‌خواست دستور زبان تدريس كند، كتابي نداشت و مي‌بايست خود كتاب و جزوه‌اي تدوين كند؛ از همين‌رو بود كه عبدالعظيم قريب در آن زمان به فكر تدوين كتابي در حوزه‌ي دستور زبان برآمد و آن را در سه‌ دوره به سبك كتاب‌هاي دستور اروپايي تأليف كرد.

سميعي گيلاني با اشاره به اين‌كه آن موقع معمولا دستور زبان عربي مي‌خواندند و به دستور زبان فارسي توجهي نمي‌شد، با بيان اين مطلب كه زبان فارسي با زبان‌هاي اروپايي هم‌خانواده است، تا زبان عربي، يادآور شد: از اين‌رو وجه اشتراكي بين زبان فارسي و اروپايي است و اگر عبدالعظيم قريب كتاب خود را به سبك دستور اروپايي تأليف كرده، به همين دليل بوده است.

او همچنين متذكر شد: ما در مدرسه، دستور عبدالعظيم ‌خان را مي‌خوانديم، كه آن كتاب علاوه بر قواعد، تمرين داشت، كه بيش‌تر اين تمرينات انتخاب‌شده بود؛ از اين‌رو ما تنها درس دستور زبان نمي‌خوانديم؛ بلكه براي ما درس‌ ادبيات هم بود. به عبارتي در عين حالي كه مشق دستور زبان مي‌كرديم، با ادبيات فارسي آشنا مي‌شديم. عبدالعظيم قريب در زمينه‌ي ادبيات فارسي هم تأليفي داشت كه منتخباتي از نظم و نثر فارسي را در كتابي منتشر كرده بود. در انتخاب اشعار هم بيش‌تر نظرش بر اين بود كه آن شعر، شعريت داشته باشد و تنها جنبه‌ي تعليمي نداشته باشد.

سميعي گيلاني در ادامه با برشمردن برخي از آثار قريب به تصحيح «گلستان و بوستان» توسط اين استاد اشاره كرد و از مقدمه‌اي كه بر «گلستان» سعدي نوشته است، با عنوان مقدمه‌اي انتقادي ياد كرد كه در اين مقدمه، علاوه بر طرح مباحثي جديد درباره‌ي سعدي، اين شاعر را نقد هم مي‌كند.

او در ادامه با بيان خاطراتي از عبدالعظيم قريب، وي را انساني وظيفه‌شناس و وقت‌شناس دانست و افزود: نسبت به وقت‌شناسي، عجيب وسواس داشت و خودم از زبانش ماجرايي را شنيدم كه نشان وقت‌شناسي اين استاد براي حضور در كلاس درس بود.

اين پژوهشگر با اشاره به كلاس‌هاي دوره‌ي دكتري‌اش كه از محضر عبدالعظيم قريب بهره‌ها برده است، در پايان به بيان خاطراتي از اين مقطع پرداخت.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن