تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816689902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه - سنديكا و خيانت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: انديشه - سنديكا و خيانت
انديشه - سنديكا و خيانت

نادر فتوره‌چي: من به كوكاكولا معتادم/ جري روبين‌ـ مانيفست هيپيزم
به هيچ روي نمي‌توان رخداد مي ‌۶۸ را از پس‌زمينه‌اش جدا كرد. همان‌طور كه اين امكان براي ناظران بيروني‌اي چون ما مهياست كه تبعات‌اش را از آن مجزا بدانيم و از قضا اين تفكيك تنها هنري بوده است كه تحليلگران و آكادميسين‌هاي علوم انساني و شاخه‌هاي بين‌رشته‌اي جامعه‌شناسي و مطالعات فرهنگي از خود نشان داده‌اند. حال آنكه تلاش براي تفكيك رخداد مي‌۶۸ از ريشه‌هاي تئوريك چپ‌نو و ناميدن آن به عنوان «‌شورش» جوانان و دانشجويان بر عليه جنگ در ويتنام يا عصيان عليه نظام آموزشي فرانسه و... تنها بخشي از كليت رخداد مي‌۶۸ را بازنمايي مي‌كند، آن ‌هم به ميانجي نوعي تاريخ‌نگاري ژورناليستي.
بي‌شك اين رخداد در بستر تاريخ چپ به نوعي «‌مايه آبرو‌داري‌» بوده است. چپ در روايت مي‌۶۸، آن ‌هم زماني كه هربرت ماكوزه به مثابه قطب تئوريك آن مطرح مي‌شود، بيش از آنكه ناظر به عصياني بر ضد ساختارهاي سياسي و اقتصادي جهان سرمايه‌داري فورديستي تلقي شود، واجد عينيتي از كنش مبتني بر نفي، ايجاد شكاف در سوژه‌هاي برآمده از رخداد،‌ تبديل شهروندان به مردمي كه فكر مي‌كنند، بالا آوردن از فرودادن امپراطوري استالين و به نوعي اعلام برائت از ماركسيسم «‌واقعاً موجودي» بود كه نوعي شهوت براي ورود به جنگ ستارگان، ايجاد اردوگاه‌هاي كار اجباري در سيبري و خاطره تلخ پيمان ورشو، بازجويان «‌عاليجناب بريا» و... را نمايندگي مي‌كرد.
و از همين روست كه حزب كمونيست فرانسه هرگز حاضر به اعلام وفاداري به كنشگران جنبش مي‌۶۸ نشد و آن زمان كه خيابان‌هاي پاريس و كارتيه‌لاتن و نانتر خبر از تولد نسخه‌اي تازه نفس، با سيمايي تبري‌جويانه از تبار پدر معنوي (اتحاد جماهير شوروي)‌اش مي‌داد، «‌گردان سرخ پاريس‌» (تعبير دانيل كوهن‌بنديت از حزب كمونيست فرانسه) در حال رايزني با سران سنديكاهايي بود كه كارگران‌شان وفاداري خود را به جنبش ابراز كرده بودند. سنديكاهايي كه سرانجام، با وساطت نمايندگان چپ‌گراي پارلمان، از پيشنهاد دوگل مبني بر افزايش سه فرانك به حقوق روزانه، افزايش سه روز مرخصي ماهانه و كاهش زمان كار به پنج ساعت در روز، دچار چنان وسوسه‌اي شدند كه نه تنها پايان اعتصاب را اعلام كردند كه در سركوب خياباني وفاداران باقي مانده بر سنگفرش‌هاي پاريس، از گاردهاي ضد شورش ژنرال دوگل پيشي گرفتند. سنديكاها به جنبش خيانت كرده بودند. همان سنديكاهايي كه نسل جديدشان، امروزه به واسطه برپايي اعتصاب‌هاي مكرر، تقريباً به يكي از جاذبه‌هاي توريستي فرانسه تبديل شده‌اند و مدام در برابر دوربين‌هاي دستي توريست‌هاي شرق دور درحالي‌كه كاميون‌هاي خود را به شكل بازي دومينو و به قصد انسداد بزرگراه‌ها پارك كرده‌اند، لبخند مي‌زنند و مك‌دونالد مي‌جوند و همه مي‌دانند كه سلبريتي اعتصاب با پايان خوشي همراه است. نمايندگان دولت رفاه درحالي كه دستان رهبران اتحاديه‌ها را به نشانه اخوت بالا مي‌برند، از توافق سخن مي‌گويند. كارگران هم هورا مي‌كشند. توريست‌ها هم عكس مي‌گيرند و در آكادمي هم تبارشناسي خلاقيت‌هاي هنري به‌جا‌مانده از پوستر‌ها و شعارهاي سوژه‌هاي مي‌۶۸ بيشترين مخاطب را دارد. و از قضا آنچه كه در خوانش و ناميدن رخداد مي ‌۶۸ ناديده گرفته مي‌شود، همان سويه تئوريكي است كه با وجدان معذب از تبديل‌شدن امپراطوري شوروي كمونيستي به پارتنر سرمايه‌داري ليبرال دموكراتيك غرب، و سازشكاري نهادينه‌شده سنديكا با كانون قدرت، به نوعي با رجوع دانشجويان به روايت جديدش از چپ درهم آميخته بود. چپي كه به ايده رهايي‌بخش بودن «كنش مبتني بر نفي» وفادار بود و با عينيت‌بخشيدن به آن وجهي درون‌ماندگار از مفهوم رخداد را در زير سايه سنگين «‌سرمايه‌داري‌اي كه همه‌چيز را مي‌بلعد‌» به جاي گذاشت.
اكنون به نظر مي‌رسد كه با گذشت 40 سال از رخداد مي ‌۶۸، اكتفا به سلبريتي‌هاي به ارث مانده از آن، به مغلطه مي‌ماند كه مبادا حفره اصلي ديده شود؛ اينكه سنديكا به رخداد خيانت كرد، هرچند كه گفتن اين حرف در اوايل ماه مي ‌بي‌شك برايمان ناخوشايند خواهد بود.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن