تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821048907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ب مثل بحران، ت مثل توليد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ب مثل بحران، ت مثل توليد
حميدرضا بهدادخودروسازان كشور با توليد 40هزار و 284 دستگاه خودروسواري طي فروردين ماه امسال، كاهش توليد 3/12درصدي را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كردند.


اين كاهش توليد با توجه به آمار رسمي سازمان گسترش و نوسازي صنايع كشور به دست آمده و تنها ارقام توليد 3شركت نيمه دولتي ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو در آن لحاظ شده است و آمار توليد خودروسازان خصوصي نقشي در آن ندارد.
اين سير نزولي توليد در حالي است كه كمبود قطعات وارداتي و بروز مشكل در تامين به موقع آنها به عنوان اصلي‌ترين دليل كاهش توليد طي فروردين سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته مطرح مي‌شود نكته قابل توجه اينكه دانش مارناني معاون امور صنايع وزارت صنايع و معادن چندي پيش با رد مساله افت توليد خودروسازان داخلي، مدعي شد حتي افزايش توليد نيز داشته‌ايم! كه با توجه به رشد منفي 3/12درصدي در اين زمينه مشخص نيست. وي به كدام آمار توليد استناد كرده، كه طي آن با سير صعودي توليد روبه‌رو شده است.
منفي ايران خودرو، منفي سايپا
بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه فروردين امسال با توليد 16هزار و 36دستگاه خودرو كاهش توليد 25درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه كرد! هرچند كه سايپا نيز با توليد 14 هزار و 422 دستگاه خودرو طي ماه ابتدايي امسال، با كاهش 2/4 درصدي نسبت به بازه زماني مشابه در سال 86 رو‌به‌رو شد اين در حالي است كه پارس‌خودرو زيرمجموعه اين شركت ضمن توليد 9 هزارو 526 دستگاه خودرو، به رشد 3 درصدي طي مدت مذكور و در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته دست يافت.
سمند، ركورددار
برند ملي ايران‌خودرو بيش از ساير محصولات اين شركت تحت تاثير بحران توليد فروردين امسال قرار گرفته است چرا كه توليد سمند طي اين ماه و در مقايسه با بازه ‌زماني مشابه سال گذشته تقريبا نصف شده و كاهش توليد منفي 45 درصدي را تجربه كرد. كه اين موضوع به هيچ عنوان نمي‌تواند روزگار خوشي را براي اين محصول، كه ايران‌خودرويي‌ها نام ملي را روي آن گذاشته و اميد زيادي بدان بسته‌اند رقم بزند. زيرا به هر حال سمندي كه واژه خودروي ملي را يدك مي‌كشد تيراژ توليدي بسيار فراتر از 2 هزارو 549 دستگاه در ماه را مي‌طلبد. اين در حالي است كه ايران‌خودرو برنامه توليد بيش از 100 هزار دستگاه سمند را در برنامه توليد سال 87 خود گنجانده است.
... يا دم خروس
ايران‌خودرو برنامه توليد حدود 115 هزار دستگاه پژو روآ را براي امسال درنظر گرفته است كه طي فروردين تنها 2 هزارو 948 دستگاه از اين محصول را به توليد رساند و باتوجه به اين آمار، كاهش توليد 7/42 درصدي را در توليد روآ در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه كرد.
پژو روآ پرتيراژترين محصول ايران‌خودرو به حساب مي‌آيد كه از لحاظ سيستم موتور، در واقع جلوه‌گر همان RD است كه RD نيز خاطرات پيكان را يدك مي‌كشد. مسوولان اين شركت همواره از حاشيه ضرر توليد اين خودرو مي‌گويند و از سويي ديگر بيشترين ميزان توليد سالانه را به آن اختصاص مي‌دهند. روآ جزو يازده خودرويي است كه بايد از نظر سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت از خط توليد خارج شود.
در تب و تاب اخراج
پس از آنكه بروز آتش‌سوزي در مدل سال‌هاي 83 و 84 پژو 405، بحران و دردسر زيادي را براي ايران‌خودرويي‌ها ايجاد كرد اين بار نيز اين محصول پير با تهديد خروج از خط توليد مواجه شده است. پژو 405 هم مانند روآ جزو يازده خودروي موردنظر سازمان بهينه‌سازي براي توقف توليد قرار دارد اين در حالي است كه برخي دست‌اندركاران معتقدند اين سازمان در جايگاه صدور حكم براي خودروسازان كشور نيست. به هر حال اين محصول نيز با رقم توليد 3 هزارو 382 دستگاه طي فروردين امسال با كاهش توليد 2/31 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته رو‌به‌رو شد. ايران‌خودرو قرار است طبق برنامه توليد خود 110 هزار دستگاه پژو 405 را در سال‌جاري به توليد برساند.
پژو 206
پژو 206 هم مانند بيشتر محصولات ايران‌خودرو از كاهش توليد در فروردين امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بي‌نصيب نماند و كاهشي 6/19 درصدي را در اين زمينه تجربه كرد.
اين محصول جزو توليدات پرفروش و محبوب ايران‌خودرو به حساب مي‌آيد كه در مدل‌هاي مختلف اعم از هاچ‌بك و صندوق‌دار به توليد مي‌رسد و قرار است مدل‌‌هاي صندوق‌دار V2 و V10 آن كه از موتور پايه‌گاز سوز (EF7) بهره مي‌برند نيز به بازار عرضه شوند. اين در شرايطي است كه توليد بيش از 95 هزار دستگاه از انواع مدل‌‌هاي خانواده پژو 206 در برنامه سال‌جاري ايران‌خودرو جاي دارد.
دم پژو پارس گرم
درميان خانواده پژو، كمترين برنامه توليد امسال ايران‌خودرو به پژو پارس اختصاص يافته است. در حالي كه اين محصول نيز از توليدات محبوب اين شركت محسوب شده و بازار بسيار مناسبي را بين مشتريان داخلي داراست.
پژو پارس البته كمترين درصد كاهش توليد را نيز ميان محصولات ايران‌خودرو طي فروردين سال‌جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ميزان 5/0 تجربه كرده است.
اين خودرو به‌رغم مصرف سوخت بالايش آن هم در شرايط فعلي همچنان پرمشتري بوده و چندي است كه قيمت آن در بازار نيز با جهش قابل توجهي روبه‌رو شده است.
طبق برنامه توليد ايران‌خودرو حدود 80هزار دستگاه پژو پارس مي‌بايد طي سال 87 به توليد برسد كه حكايت از اضافه شدن 25هزار دستگاه در مقايسه با برنامه توليد سال گذشته دارد.
چري مغضوب شده
مخالفت وزير صنايع و معادن با اجراي قرارداد ايران‌خودرو و چري چين مبني بر توليد خودروي ارزان قيمت در كشور كافي بود تا نام چري از ليست خودروهاي توليد داخل سازمان گسترش حذف شود.
اين در حالي است كه سال گذشته همواره آماري هر چند اندك از توليد اين خودرو روي سايت اين سازمان قرار مي گرفت.
اما به هر حال ظاهرا مواضع وزير در مورد چري سبب شده است تا به صورت صوري هم كه شده نام چري از ليست آمار سازمان گسترش حذف شود.
به همين دليل مشخص نيست چه سرنوشتي در انتظار قرارداد مذكور بوده و دست آخر چري به ايران مي‌رسد يا خير؟
سوزوكي
سواري سوزوكي كه به عنوان تنها محصول شاسي بلند ايران‌خودرو در سايت مشهد اين شركت مونتاژ مي‌شود رقم توليد 126 دستگاه را طي فروردين سال‌جاري به خود اختصاص داد.
اين محصول متعلق به شركت سوزوكي ژاپن به صورت قطعات SKD در ايران‌خودروي خراسان به توليد مي‌رسد.
اين در حالي است كه فروردين سال گذشته حتي يك دستگاه نيز از اين محصول در كشور مونتاژ نشده و ايران‌خودرو قصد دارد طي سال‌جاري 4هزار و 501 دستگاه از آن را توليد كند.
منفي زانتيا
زانتيا محصول محبوب سايپا كه مدتي است نوسانات قيمتي آن بازار خودروي داخل را تحت تاثير خود قرار داده با كاهش توليد 5/17درصدي در فروردين امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شد.
اين در حالي است كه همواره مشكلات تامين قطعات به عنوان دليل اصلي كاهش توليد اين خودرو عنوان مي‌شود.
مصرف سوخت زانتيا نسبتا مناسب است و سايپا برنامه توليد 12هزار دستگاه از آن را براي سال‌جاري در نظر دارد كه در مقايسه با سال گذشته با كاهش 2هزار دستگاهي روبه‌رو است.
ريو نيز ركورددار است
ريو تنها محصول سايپا است كه به افزايش توليد طي فروردين امسال دست يافته است.
به نحوي كه سايپا با مونتاژ 908دستگاه از اين خودرو 37درصد رشد را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته در توليد ريو به دست آورده است. ريو محصولي متعلق به شركت كيا كره جنوبي بوده كه در سايپا مونتاژ مي‌شود و قرار است اين شركت طي سال جاري 16هزار دستگاه از آن را به توليد برساند. ريو بر خلاف زانتيا، رشد 2هزار دستگاهي را در برنامه امسال خود نسبت به سال گذشته مي‌بيند.
ماكسيما
كم‌حاشيه‌ترين خودروي مونتاژي داخل يعني ماكسيما كه تيراژ دارد به رشد توليد 2/32درصدي طي فروردين امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته دست يافت. اين محصول متعلق به نيسان ژاپن در پارس‌خودرو مونتاژ شده و برنامه توليد سال جاري آن 2هزار و 500دستگاه است.
پرايد و كاهش توليد؟!
توليد پرايد در فروردين امسال در مقايسه با سال گذشته، كاهشي 2/6درصدي را تجربه كرد. اين در حالي است كه پرايد پرتيراژترين و پرفروش‌ترين محصول توليد داخل به حساب مي‌آيد كه سايپا و پارس‌خودرو در مجموع توليد بيش از 405 هزار دستگاه از اين محصول را براي برنامه سال جاري خود پيش‌بيني كرده‌اند كه سهم سايپا 265هزار و 743دستگاه بوده و 140هزار دستگاه باقيمانده نيز به پارس‌خودرو اختصاص دارد. اين در حالي است كه هر دو شركت طي فروردين امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته در توليد پرايد به ترتيب با كاهش 5/5 و 09/7درصدي روبه‌رو شده‌اند. اين محصول معمولا در صدر جدول خودروهاي بي‌كيفيت توليد داخل قرار دارد و به گفته مسوولان از اواخر سال آينده با خطوط توليد داخل خداحافظي خواهد كرد.
جو تندري در پارس‌خودرو
يك سال از آغاز توليد تندر90 در داخل مي‌گذرد و هنوز درصد زيادي از ثبت‌نام‌كنندگان آن موفق به دريافت خودروي خود نشده‌اند. اين در حالي است كه در مجموع 3هزار و 113 دستگاه تندر90 طي فروردين امسال به توليد رسيد كه سهم پارس‌خودرو هزار و يك دستگاه و سهم ايران‌خودرو نيز هزار و 192 دستگاه بوده است. نكته عجيب اينكه پارس‌خودرو توليد 80هزار دستگاه تندر90 را در برنامه سال جاري خود جاي داده است. در حالي كه به گفته مسوولان اين شركت، تنها 4هزار دستگاه از تعهدات پارس‌خودرو در زمينه تندر90 باقي مانده است. برنامه توليد 80هزار دستگاهي تندر حكايت از حساب ويژه اين شركت روي فروش آزاد خودروي مذكور دارد. البته ايران‌خودرو نيز طبق برنامه قرار است 40هزار دستگاه تندر90 را طي سال جاري به توليد برساند. هرچند كه عملكرد اين دو خودروساز در زمينه توليد تندر90 تا به امروز ميزان توليدي خلاف برنامه سال جاري آنها را در اذهان متصور مي‌كند.
مگان محبوب
هرچندكه چندي پيش خط توليد مگان از محصولات رنوي اروپا در پارس‌خودرو راه‌اندازي شد، اما بنا بر آمار سازمان گسترش هنوز يك دستگاه مگان نيز به توليد نرسيده است. اين خودرو از محصولات شركت رنوي فرانسه به حساب مي‌آيد كه در‌حال‌حاضر
مشتريان مناسبي را نيز در بازار داخل به دست آورده و نياز بازاز آن از طريق واردات تامين مي‌شود.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 550]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن