تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816295633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرد آهنى از نگاه جيمز براردينلييكى ‌از‌چند‌ فيلم ‌استثنايى‌


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: مرد آهنى از نگاه جيمز براردينلييكى ‌از‌چند‌ فيلم ‌استثنايى‌
فيلم اكشن و ماجراجويانه، محصول 2008 آمريكا، زمان: 2 ساعت و شش دقيقه، بازيگران: رابرت داونى جونيور، ترنس هووارد، جف بريجز، گوينث پالترو، لزلى بيب، اون تاوب، فرحان طاهر; كارگردان: جان فورييو; فيلمنامه: مارك فرگوس و‌هاوك آست بى و آرت ماركوم و مت‌هالووي; فيلمبردار: مثييو ليباتيك; موسيقي: رامين جوادي.

مرد آهنى يك نوع متفاوت از فيلم‌هاى ابر‌قهرمانى است; فيلمى‌كه سازندگانش حواس شان هست كه مى‌توان خارج از حيطه فيلم‌هاى مشابه ايستاد ولى در عين حال از ساخت فيلمى‌در اين ژانر لذت برد. چيزى كه باعث جالب شدن فيلم مرد آهنى مى‌شود خط داستانى آن نيست كه به جز چند ضعف كوچك، داراى يك پيرنگ استاندارد براى فيلم ابر‌قهرمانى است، بلكه در شيوه ارائه روايت توسط جان فاوريو است. مرد آهنى به لحاظ پرسپكتيو و نوع نگاهى كه به شخصيت اصلى اش دارد فيلم پخته‌اى است، در حالى كه در سكانس‌هاى اكشن كه با مهارت ساخته شده‌اند گذرى هم به كودك درون زده مى‌شود. در اين فيلم از جلوه‌هاى ويژه كامپيوترى براى پيشبرد داستان استفاده مى‌شود و نه اينكه صرفائ صحنه‌هاى فيلم را پر از تصاوير زيبا جلوه بدهند و شايد مهم‌تر از همه اين نكته باشد كه طنز موجود در فيلم به‌اندازه كافى كنترل شده هست تا فيلم در اردوگاه خاصى قرار نگيرد و يا دچار نقيضه خود نشود. در طول ساليان گذشته فقط چند فيلم ابر‌قهرمانى استثنايى ساخته شده و مرد آهنى يكى از اين چند فيلم است.

مرد آهنى در افغانستان آغاز مى‌شود; يك اسكورت نظامى‌آمريكا كه حامل تونى استارك (رابرت داونى جونيور) سازنده بيليونر تسليحات نظامى‌است مورد حمله قرار مى‌گيرد. بادى گارد‌هاى تونى همگى كشته مى‌شوند; خود تونى هم به طور جدى مجروح و در پى آن اسير مى‌شود. در اينجا تصاويرى در قالب فلا‌ش‌بك نشان داده مى‌شوند. هدف تونى از رفتن به افغانستان اين بود كه با خود نمايى جديد‌ترين شيوه‌هاى آدمكشى ! شركت استارك را نمايش بدهد.

تونى وقتى به هوش مى‌آيد مى‌بيند كه در يك غار قرار دارد. او كه دچار جراحت شده يك تركش غير قابل جابجايى در سينه اش هست و او بايد يك لباس الكترومغناطيسى در قسمت بالا‌تنه خود بپوشد تا جلوى پيشروى تكه‌هاى تركش به سوى قلبش را بگيرد. به تونى و ينسن (شائون تائوب) دكتر و دستيار و مترجم او دستور داده مى‌شود كه يك موشك بسيار قوى جهت كشت و كشتار براى رازا (فرحان طاهر) رهبر چريك‌ها بسازند. ولى استارك با وسايلى كه در اختيارش قرار مى‌گيرد يك لباس آهنى ضد گلوله مى‌سازد و تا به وسيله آن بتواند از آن غار بگريزد و به جا‌هاى امن ترى برود. او وقتى سرانجام به كشور خود باز مى‌گردد چند تصميم افراطى مى‌گيرد. او به كار بخش اسلحه سازى كارخانه خود پايان مى‌بخشد و به تكميل طراحى لباس آهنى اى مشغول مى‌شود كه به وسيله آن توانسته بود از افغانستان فرار كند.

هر چند در فيلم مرد آهنى بعضى از قسمت‌هاى داستان مصور اصلى با رويكردى امروزى و جديد ارائه مى‌شود (مثلا‌ به جاى مكان اصلى داستان كه ويتنام بود اينجا افغانستان مورد استفاده قرار مى‌گيرد) ولى به حال و هواى اصلى داستان وفا دار مى‌ماند هر چند شايد در تمام جزئيات اينگونه نباشد. فاوريو در واقع كار خود را به گونه‌اى ساخته كه هم آنهايى را كه با شخصيت مرد آهنى آشنايى داشتند راضى باشند و هم آنهايى كه پيش از اين هرگز نام مرد آهنى به گوششان نخورده بود. و اين دقيقائ همان كارى است كه كريستوفر نولا‌ن در فيلم بتمن آغاز مى‌شود انجام داد، يعني، از اين شخصيت افسانه اى يك تصوير نو ارائه كرد و با استفاده از روايت و شخصيت (و نه اكشن و جلوه ويژه) شخصيت مورد نظر خود را اندك اندك ساخت.

مقايسه‌هايى را مى‌توان بين دو فيلم مرد آهنى و بتمن آغاز مى‌شود، انجام داد. در هر دو فيلم مردان پولدارى نشان داده مى‌شوند كه به عنوان شيوه‌اى براى ايجاد توازن به مبارزه با جرم و جنايت روى مى‌آورند. هر دو اين فيلم‌ها انواع دم و دستگاه‌هاى آهنى را مورد استفاده قرار داده‌اند. ولى تفاوتى كه بين اين دو فيلم است نزديكى مرد آهنى به واقعيت‌هاى پيرامون ما است كه فيلم بتمن فاقد آن است. ولى در هر حال اين دو فيلم به لحاظ رويكرد جديدى كه نسبت به شخصيت خسته داستان‌هاى خود دارند داراى نقاط اشتراك فراوانى هستند. آنها به جاى آن شخصيت‌هاى قالبواره‌اى از شخصيت‌هاى مناسبى استفاده مى‌كنند و فراموش نمى‌كنند كه تمام مخاطبان فيلم شان پسر بچه‌هاى 14 ساله نيستند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن